Gå til innhold

Jeg forstår nesten ikke at vi orker å undervise barna deres


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Må og tillegge at hvordan barna er på skolen reflektere ikke alltid på hvordan de er hjemme. Noen barn har en tendens til å snu om for å virke kul for vennene og liker den oppmerksomheten. Og da blir egentlig foreldrene litt maktesløse når de ikke kjenner til tilstanden helt hjemme. Skolen bør og finne andre måter å takle slike situasjoner enn det er per dags dato nå. Elever har ikke respekt over lærere når de vet hvor maktesløse læreren er idag. Kanskje på tide med litt lov endringer! 

Anonymkode: 0b580...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Optatium skrev:

Klager jo ikke over jobben, å undervise (hvilket tro det eller ei, er jobben vår). Her klages det over all motstanden vi møter ig all jobben som må gjøres på felter som ikke er i vår arbeidsbeskrivelse sånn strengt tatt. Foreldre er verst (altså de som er ille). Jeg har enda ikke møtt en elev jeg ikke håndterer, men jeg har møtt mange foreldre og deres meninger og krav som har fått meg til å vurdere mitt eget yrkesvalg. 

Problemet er at du mener at å undervise er hele jobben. Det er det ikke. Slik er det med alle jobber. Min beste venninne er vernepleier og jobber i en bolig for psykisk og fysisk utviklingshemmede. Man skulle tro at jobben hennes var å ta seg av beboerne? Vel, det som sliter henne mest ut er å håndtere de pårørende, som har helt hinsides krav til hva det offentlige skal tilby.

Jeg jobber som advokat, og man skulle tro at min jobb var å håndtere det juridiske, utarbeide notater og å gå i retten. Men en stor og belastende del av jobben min er å være "psykolog" for klientene.

Anonymkode: 4cbdd...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med slikt syn på barn og foreldre som dere sier er viktige samarbeidspersoner. Så er der kanskje best du ikke er lærer. 

Anonymkode: 35b54...7db

Hvis du leser en gang til, vil du kanskje se at jeg snakker om de tilfellene der det ikke er noe samarbeid i det hele tatt. Jeg snakker om foreldre som ikke gidder. Som ikke ser noe galt i at ungen kalte Marit på 60 for en «feit hore», for ungen hadde kanskje følt seg presset i situasjonen. 

Hi

Anonymkode: 94b93...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vokser de heldigvis opp underveis. Jeg jobber i VGS nå har jobbet i ungdomsskolen tidligere og kjenner meg overhodet ikke igjen. De aller fleste er hyggelige og greie ungdommer som oppfører seg godt. Noen trenger selvsagt litt ekstra veiledning, spesielt i enkelte yrkesfagsklasser, men det går ikke på manglende oppdragelse, mer uro og lite motivasjon. De foresatte er hyggelige og opptatt av at ungdommen sin skal både oppføre seg og klare seg godt. I alle de 12 årene som kontaktlærer har jeg bare én gang møtt på en forelder som var helt urimelig og på jordet.

For meg høres det ut som du har gått lei og burde skifte yrke. Det skal jo ikke være slik. I vårt yrke er trivsel enda viktigere enn mange andre yrker fordi vi jobber tett på sårbare barn og ungdommer. Dersom vi ikke trives og viser at vi trives med dem, vil de fange det opp. Jeg elsker jobben min og storkoser meg med å få tilbringe så mange timer sammen med så mange herlige ungdommer. 

Anonymkode: 0d0c8...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det fascinerende er at det alltid er lærerne som klager over jobben sin. Tror dere ikke der stilles krav til oss andre, og at vi også har en vanskelig arbeidshverdag? Man kan da ikke sykmelde seg av den grunn. Bit tennene sammen og vær glad du har en jobb og kan sette mat på eget bord! 

Anonymkode: 4cbdd...f04

Forskjellen kan muligens ligge i at andre yrkesgrupper ikke får pes hele tiden, når de prøver mer enn alt de kan. 

Hi

Anonymkode: 94b93...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff så vondt dere har det.

Jeg fatter ikke at noen orker å jobbe på sykehjem der de blir slått og trakasert av beboerene mens de pårørende klager, at noen gidder produsere maten vår  med minimal lønn og kjeft fra alle kanter, være politikker og få kjeft fra folk som ikne en gang gidder lese seg opp på sakene osv.

Anonymkode: 882c3...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mulig du har noen poeng. Men du har skrevet mange innlegg. Kjenner deg igjen. Det lyser lang vei at en sak har to sider og du har rett og slett ikke psyke til å være en lærer. 
Det lyser lang vei at du hater yrket.

En god lærer elsker yrket sitt.

Anonymkode: 617be...7b7

Jeg har aldri skrevet om dette før. Jeg hater ikke yrket mitt, jeg sier det er på høy tid foreldre tar tak. De må slutte å trekke på skuldrene, og begynne å stille krav og følge opp barna. 

Hi

Anonymkode: 94b93...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Optatium skrev:

Du skulle bare visst hvor mange foreldre som ikke ser på skolen som noe man skal samarbeide med. Det som skjer på skolen er skolens problem. 

Nettopp. 

Hi 

Anonymkode: 94b93...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff og huff så vondt dere har det.

Jeg fatter ikke at noen orker å jobbe på sykehjem der de blir slått og trakasert av beboerene mens de pårørende klager, at noen gidder produsere maten vår  med minimal lønn og kjeft fra alle kanter, være politikker og få kjeft fra folk som ikne en gang gidder lese seg opp på sakene osv.

Anonymkode: 882c3...d64

Helt enig, men det er sjelden whataboutism har noe for seg. 

Hi 

Anonymkode: 94b93...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forskjellen kan muligens ligge i at andre yrkesgrupper ikke får pes hele tiden, når de prøver mer enn alt de kan. 

Hi

Anonymkode: 94b93...bf3

Ikke får pes?! Venninnen min har blitt meldt til kommunen for at hun holdt rundt brukeren så hun ikke skulle løpe ut i trafikken og skade seg. Pårørende mente de ansatte burde forutsatt at hun ville komme til å prøve å stikke av, og heller funnet på avledningsmanøvre tidligere.

Jeg får ukentlig pes fra klienter for ting som ligger utenfor min kontroll.

Anonymkode: 4cbdd...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes selvfølgelig foreldre som selv mangler oppdragelse, men når seksåringer skal presses inn i et system som i utgangspunktet skulle være en myk overgang mellom barnehage og skole, men som har utviklet seg til å bli fullverdig, stillesittende undervisning, sier det seg selv at oppdragelse blir en viktig del av småskolelæreres jobb, enten foreldre samarbeider eller ikke. Å tro noe annet er i beste fall naivt. I tillegg er det nær sagt umulig å få utsatt skolestart på umodne (men normale) barn.

Anonymkode: d065b...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forskjellen kan muligens ligge i at andre yrkesgrupper ikke får pes hele tiden, når de prøver mer enn alt de kan. 

Hi

Anonymkode: 94b93...bf3

Det er jo ren og skjær bullshit. Beklager å måtte si det. Nå hår du rett inn i en offerrolle, og viser null evne til å se ut over din egen lille boble. Det er faktisk mange forskjellige yrker hvor man får pes hele tiden, tro det eller ei. Takler du ikke det, bør du omskolere deg. Og for all del; gjør grundig research før du bestemmer deg for nytt yrke. 

Anonymkode: a27cf...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke får pes?! Venninnen min har blitt meldt til kommunen for at hun holdt rundt brukeren så hun ikke skulle løpe ut i trafikken og skade seg. Pårørende mente de ansatte burde forutsatt at hun ville komme til å prøve å stikke av, og heller funnet på avledningsmanøvre tidligere.

Jeg får ukentlig pes fra klienter for ting som ligger utenfor min kontroll.

Anonymkode: 4cbdd...f04

Jeg tror HI mente offentlig. Man kan mene hva man vil, men læreryrket er et av de yrkene som oftest blir hengt ut i media fordi alle føler en tilknytning til det siden man selv har vært elev og dermed forholdt seg til en lærer eller flere. Du finner ikke mange nyhetssaker som disser vernepleiere f.eks.

Anonymkode: 0d0c8...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Iiiiik skrev:

Jeg har en jobb der jeg stadig er i kontakt med skolen, om elever som ikke fungerer. Inngangsporten til kontakt er ulik, men fellesnevneren er at det er noe som ikke fungerer. Dermed møter jeg som regel lærerne en stund etter at de opplever at de har prøvd «alt». Heldigvis er et stort flertall av lærerne engasjerte, oppriktig interesserte i å hjelpe ungene og faglig sterke. Dessverre kreves det for «mine» unger at lærerne gir det lille ekstra, og dessverre er det ganske ofte vanskelig å få til. Noe skyldes rammebetingelser, og mye skyldes holdninger. Når man som lærer setter seg fast i «Unger nå til dags er så bortskjemte, foreldrene duger ikke, og jeg ble da ikke lærer for å...», så er utgangspunktet for en felles dugnad rundt enkeltelever dessverre dårlig. Det er åpenbart at det ikke er lærerens ansvar alene, men det er nesten like åpenbart at det ikke er foreldrenes ansvar alene. 

Noen foreldre blir defensive i en situasjon der det blir påpekt at ungene deres ikke gjør godt nok, er gode nok eller noe annet negativt. Kanskje særlig når man er sliten og oppgitt som lærer, er det vanskelig da å bruke tid på å skjønne hva denne defensiviteten handler om. Jeg mener imidlertid at det må forventes av den profesjonelle i denne situasjonen at man tar ansvar for en konstruktiv dialog uansett. Noen ganger tenker jeg at skolens budskap om skole-hjemsamarbeid handler om at foreldrene skal gjøre det skolen sier. Lærere understreker gang på gang at foreldre må snakke positivt om skolen hjemme, mens de på lærerværelset tillater seg å spy ut edder og galle om foreldre generelt og snakker negativt om enkeltforeldre spesielt. Jeg har nesten til gode å møte lærere som genuint spør foreldre som sliter om hva som fungerer hjemme, og som er villige til å prøve noe av det samme på skolen. 

Tusen takk for dette nyanserte innspillet. 

Anonymkode: a27cf...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig, men det er sjelden whataboutism har noe for seg. 

Hi 

Anonymkode: 94b93...bf3

Du snakker jo som om lærerene er de eneste med utfordringer ut over den lille delen av jobben man er spessialist på. Alle har slike utfordringer. En del av din jobb er å samarbeide med foreldre. Samarbeide, ikke diktere! En del av jobben din er å skape et godt læringsmiljø fpr alle i klassen, både de motiverte, de nærvøse, de utålmodige, de dumme, de smarte, de redde osv.

Du må regme med at foreldre ikke er enig med deg og ikke nødvendig vis støtter deg i avgjørelser, såessielt når du ikke får overbevist dem om at forslaget favner ditt barn.

Anonymkode: 882c3...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror HI mente offentlig. Man kan mene hva man vil, men læreryrket er et av de yrkene som oftest blir hengt ut i media fordi alle føler en tilknytning til det siden man selv har vært elev og dermed forholdt seg til en lærer eller flere. Du finner ikke mange nyhetssaker som disser vernepleiere f.eks.

Anonymkode: 0d0c8...7d0

Eh... hvilken verden lever du i egentlig? Jeg ser det motsatte av det du ser. 

Anonymkode: a27cf...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er at du mener at å undervise er hele jobben. Det er det ikke. Slik er det med alle jobber. Min beste venninne er vernepleier og jobber i en bolig for psykisk og fysisk utviklingshemmede. Man skulle tro at jobben hennes var å ta seg av beboerne? Vel, det som sliter henne mest ut er å håndtere de pårørende, som har helt hinsides krav til hva det offentlige skal tilby.

Jeg jobber som advokat, og man skulle tro at min jobb var å håndtere det juridiske, utarbeide notater og å gå i retten. Men en stor og belastende del av jobben min er å være "psykolog" for klientene.

Anonymkode: 4cbdd...f04

Det er i alle fall ikke min jobb å fungere som behandler, barnevernspedagog, sosionom, helsesykepleier, osv. Det er ikke min jobb å ringe og vekke elevene fordi foreldrene har reist på jobb. Det er ikke min jobb å fargelegge hvilke lekser som skal gjøres når for en 16-åring uten diagnoser fordi han eller hun ikke klarer å disponere tiden. Det er ikke min jobb å snakke med ungjentene om sikker sex fordi far eller mor syns oppgaven er ubehagelig og intim. Det er ikke min oppgave å snakke vekt og kosthold og aktivitet med gutten som er blitt litt rund siste tiden fordi mamma syns det er så ugreit og vil ikke at sønnen skal tenke hun syns han er tjukk. 
Dette er konkrete ting jeg har blitt bedt om bare i høst. Jeg har hundrevis av studiepoeng. Men de er i norsk, historie, religion, økonomi, samfunnsfag. Og jeg skal ivareta et foreldre-hjem samarbeid, men ett sted går jammen grensen. 
 

Og jeg hater ikke jobben min. Jeg byttet nylig til vgs og har en helt annen hverdag. Grunnskolen er et tidvis vanvittig sted å jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig, men det er sjelden whataboutism har noe for seg. 

Hi 

Anonymkode: 94b93...bf3

Unnskyld meg, men når du setter deg selv i offerrollen og påstår at lærere er de eneste som får pes hele tiden, så er ikke det å komme med adekvate eksempler på at det du sier ikke stemmer whatsboutism. Ta deg sammen! 

Anonymkode: a27cf...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Optatium skrev:

Det er i alle fall ikke min jobb å fungere som behandler, barnevernspedagog, sosionom, helsesykepleier, osv. Det er ikke min jobb å ringe og vekke elevene fordi foreldrene har reist på jobb. Det er ikke min jobb å fargelegge hvilke lekser som skal gjøres når for en 16-åring uten diagnoser fordi han eller hun ikke klarer å disponere tiden. Det er ikke min jobb å snakke med ungjentene om sikker sex fordi far eller mor syns oppgaven er ubehagelig og intim. Det er ikke min oppgave å snakke vekt og kosthold og aktivitet med gutten som er blitt litt rund siste tiden fordi mamma syns det er så ugreit og vil ikke at sønnen skal tenke hun syns han er tjukk. 
Dette er konkrete ting jeg har blitt bedt om bare i høst. Jeg har hundrevis av studiepoeng. Men de er i norsk, historie, religion, økonomi, samfunnsfag. Og jeg skal ivareta et foreldre-hjem samarbeid, men ett sted går jammen grensen. 
 

Og jeg hater ikke jobben min. Jeg byttet nylig til vgs og har en helt annen hverdag. Grunnskolen er et tidvis vanvittig sted å jobbe. 

Jeg er ganske sikker på at du ikke har jobbet i noen av yrkene du ramser opl, men dere har noen overlappende arbeidsoppgaver.

Å gi riktige lekser og finne måter som gjør at elevene husker å gjøre dem er din jobb.

Ungdomene skal ha seksualundervisning på skolen.

Ellers må du forvente at foreldrene tar kontakt med deg om alt som har med skolen å gjøre. Hvis de egentlig burde snakket med sossiallærer eller helsesykepleier må du ta deg bryet med å henvise dem videre. Kontaktlærer er jo den som i første omgang skal kontaktes.

Anonymkode: 882c3...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Optatium skrev:

Det er i alle fall ikke min jobb å fungere som behandler, barnevernspedagog, sosionom, helsesykepleier, osv. Det er ikke min jobb å ringe og vekke elevene fordi foreldrene har reist på jobb. Det er ikke min jobb å fargelegge hvilke lekser som skal gjøres når for en 16-åring uten diagnoser fordi han eller hun ikke klarer å disponere tiden. Det er ikke min jobb å snakke med ungjentene om sikker sex fordi far eller mor syns oppgaven er ubehagelig og intim. Det er ikke min oppgave å snakke vekt og kosthold og aktivitet med gutten som er blitt litt rund siste tiden fordi mamma syns det er så ugreit og vil ikke at sønnen skal tenke hun syns han er tjukk. 
Dette er konkrete ting jeg har blitt bedt om bare i høst. Jeg har hundrevis av studiepoeng. Men de er i norsk, historie, religion, økonomi, samfunnsfag. Og jeg skal ivareta et foreldre-hjem samarbeid, men ett sted går jammen grensen. 
 

Og jeg hater ikke jobben min. Jeg byttet nylig til vgs og har en helt annen hverdag. Grunnskolen er et tidvis vanvittig sted å jobbe. 

Dette!

Har selv en mor som er lærer, og jeg blir helt matt over hvor bred utdannelsen hennes har blitt. Det strekker seg over 5-6 yrker, plutselig. Og foreldrene... *sukk*

Var på besøk hos min mor for noen måneder siden. Da dukket det opp en far på døren. Han hadde prøvd å ringe, og sende e-post sa han, men fikk ikke svar. Så derfor valgte han å møte opp. Klokken 19:30 på en søndag. Hvorfor? Det var turdag på mandagen, og han ville forsikre seg om at barna kunne ha med kakao. 

Eller moren som møtte opp første skoledag med datteren sin, og lagde et stort kaos fordi A-klassen som hennes barn var plassert i, virket ikke bra nok. (Denne vurderingen tok hun på ca 50 sekunder). Hun gikk derfor inn i B-klassen og deretter C-klassen, for å best vurdere hvor hennes barn passet inn. 

Eller de utallige foreldrene som reiser seg opp på foreldremøter, og fremsetter krav som om dette ikke var deres egne barn. Ditt barn, ditt ansvar. Skolen er ikke der for å gjøre jobben din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Optatium skrev:

Du skulle bare visst hvor mange foreldre som ikke ser på skolen som noe man skal samarbeide med. Det som skjer på skolen er skolens problem. 

Men det er jo skolen som må sette inn tiltak dersom noe skulle hende på skolen. Det er deres ansvarsområde. 

Vi som foreldre skal følge opp hjemme. 

 

Anonymkode: 35b54...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg 2 tenåringer, så har jo fulgt med på hvordan skolen har vært for de, og vært på mange foreldremøter. Og synes det er mange oppegående flotte foreldre, det store flertallet av barna er flotte barn, er svært få som lager bråk. Og miljøet i klassen er bra. Vet ikke om vi bare er heldige med hvor vi bor. 

Jeg er selv i et yrke, hvor jeg har blitt slått flere ganger, og får mye pes fra foresatte, og man skal flere dager gjøre mer enn man rekker. Men jeg har valgt yrke selv. Og var jo klar over hvordan det var. 

For de fleste i jobb, er det vel ofte sånn, deler av jobben liker vi svært godt, og deler av jobben liker vi ikke. 

Anonymkode: d0b8c...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri skrevet om dette før. Jeg hater ikke yrket mitt, jeg sier det er på høy tid foreldre tar tak. De må slutte å trekke på skuldrene, og begynne å stille krav og følge opp barna. 

Hi

Anonymkode: 94b93...bf3

Vi som foreldre skal tille krav til skolen, at våre barn får den trygghet og forståelse de fortjener. 

Skolen er absolutt ingen lett instans å samarbeide med. 

 

Anonymkode: 35b54...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gulltopp&Lillebjørn skrev:

Dette!

Har selv en mor som er lærer, og jeg blir helt matt over hvor bred utdannelsen hennes har blitt. Det strekker seg over 5-6 yrker, plutselig. Og foreldrene... *sukk*

Var på besøk hos min mor for noen måneder siden. Da dukket det opp en far på døren. Han hadde prøvd å ringe, og sende e-post sa han, men fikk ikke svar. Så derfor valgte han å møte opp. Klokken 19:30 på en søndag. Hvorfor? Det var turdag på mandagen, og han ville forsikre seg om at barna kunne ha med kakao. 

Eller moren som møtte opp første skoledag med datteren sin, og lagde et stort kaos fordi A-klassen som hennes barn var plassert i, virket ikke bra nok. (Denne vurderingen tok hun på ca 50 sekunder). Hun gikk derfor inn i B-klassen og deretter C-klassen, for å best vurdere hvor hennes barn passet inn. 

Eller de utallige foreldrene som reiser seg opp på foreldremøter, og fremsetter krav som om dette ikke var deres egne barn. Ditt barn, ditt ansvar. Skolen er ikke der for å gjøre jobben din!

Slolen er pålagt mye større ansvar enn du ser for deg tror jeg.

"§ 1-1. Formålet med opplæringa

Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring.

Opplæringa skal byggje på grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfridom, nestekjærleik, tilgjeving, likeverd og solidaritet, verdiar som òg kjem til uttrykk i ulike religionar og livssyn og som er forankra i menneskerettane.

Opplæringa skal bidra til å utvide kjennskapen til og forståinga av den nasjonale kulturarven og vår felles internasjonale kulturtradisjon.

Opplæringa skal gi innsikt i kulturelt mangfald og vise respekt for den einskilde si overtyding. Ho skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte.

Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong.

Elevane og lærlingane skal lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljøbevisst. Dei skal ha medansvar og rett til medverknad.

Skolen og lærebedrifta skal møte elevane og lærlingane med tillit, respekt og krav og gi dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeidast."

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_1#KAPITTEL_1

 

Som du ser er den rene fagundervisningen bare en øiten del av skolens oppgave.

Anonymkode: 882c3...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ganske sikker på at du ikke har jobbet i noen av yrkene du ramser opl, men dere har noen overlappende arbeidsoppgaver.

Å gi riktige lekser og finne måter som gjør at elevene husker å gjøre dem er din jobb.

Ungdomene skal ha seksualundervisning på skolen.

Ellers må du forvente at foreldrene tar kontakt med deg om alt som har med skolen å gjøre. Hvis de egentlig burde snakket med sossiallærer eller helsesykepleier må du ta deg bryet med å henvise dem videre. Kontaktlærer er jo den som i første omgang skal kontaktes.

Anonymkode: 882c3...d64

Jeg tror du skjønte hva jeg mente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...