Gå til innhold

Bæreposer i plast er mer miljøvennlig enn både papirposer og poser i stoff


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tenker at det stemmer, så lenge man bruker posen som søppelpose eller sorterer den i plastavfallet etterpå. Papirproduksjon forurenser veldig. 

Anonymkode: 33c63...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et sted hvor mange år et nett av bomull måtte brukes før det var mer miljøvennlig enn plast, det var helt vilt. De fleste nett av bomull vil gå istykker før de blir miljøvennlige.... 

Selv bruker jeg nett av nylon, aner ikke hvor miljøvennlig det egentlig er, men jeg slipper ihvertfall alle plastposene hjemme 

 

Anonymkode: f06e1...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det stemmer, så lenge man bruker posen som søppelpose eller sorterer den i plastavfallet etterpå. Papirproduksjon forurenser veldig. 

Anonymkode: 33c63...805

Enig i dette. Enda bedre hvis folk og brukte posene om igjen flere ganger før de ble brukt til søppelpose eller ble kastet.

Anonymkode: 2d952...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Handlenett i polyester er miljøvennlig. 

 

Anonymkode: ddfc0...fc2

Sikker? Hvor mange ganger må du bruke det før det tilsvarer bruk av plastposer?

Anonymkode: 9c175...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med en veske eller ryggsekk å bære varene i da.

Bomullsposer holder for øvrig i veldig mange år; jeg har fortsatt to som jeg fikk i 1991. Skulle de få et hull kan det syes, og dersom de blir helt utslitt, skal de resirkuleres som gjenbruk av fibre.

Anonymkode: 19a47...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i miljøregnskapet når jeg skal bære varer hjem, jeg skal frakte veldig mange kg på minst mulig ubehagelig måte. Og det gjør jeg i ti år gamle polyesternett, som jeg har fast i de veskene jeg bruker til daglig. Bomullsnett er vonde å bære tungt i og tåler ikke ti kg belastning, og jeg gidder ikke betale for plastposer. Og det er mye som taler for at jeg har akkurat de samme fire polyester bærenettene liggende i veska om ti nye år. Den som gidder kan få regne på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvor jeg leste/hørte det, men for at handlenettene skal være mer miljøvennlig enn plastpose må de brukes minst 50 ganger.(altså har ingen kilde her og nå) Har handlenett som er godt og vel 10 år gamle, og pleier å huske dem til ukeshandelen. Som Sug Lut sier så er det mye mer behagelig å bære tunge varer i et polyesternett enn en plastpose (som ikke tåler samme belastning, eller er for lite og du trenger flere enn nødvendig) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har lest flere artikler om dette i det siste. Hva tenker dere om det? 

 

Anonymkode: b2b49...14f

No shit Sherlock🙄 Dette trodde jeg faktisk alle hadde fått med seg for lenge siden. 

Anonymkode: 3fdf2...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frk Nilsen skrev:

Husker ikke hvor jeg leste/hørte det, men for at handlenettene skal være mer miljøvennlig enn plastpose må de brukes minst 50 ganger.(altså har ingen kilde her og nå) Har handlenett som er godt og vel 10 år gamle, og pleier å huske dem til ukeshandelen. Som Sug Lut sier så er det mye mer behagelig å bære tunge varer i et polyesternett enn en plastpose (som ikke tåler samme belastning, eller er for lite og du trenger flere enn nødvendig) 

Det er som regel mye mer enn 50 ganger. Det dreier seg ofte om så mye som ukentlig i 30 år, spessielt hvis de er av økologisk bomull.

Anonymkode: 9c175...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Den danska studien har dock inte räknat på den påverkan som plastpåsar som hamnar i hav och marker orsakar, framhåller Joëlle Rüegg som är professor i miljötoxikologi vid Uppsala universitet. 

– Ett stort problem är när icke-nedbrytbar plast kastas i naturen och sönderdelas i mindre och mindre bitar. Det påverkar djur och kanske även människor, inte minst när de de små plastbitarna kommer tillbaka till oss i matkedjan, säger hon."

Når man har sett en indisk elv eller afrikansk strand, føles også dette høyst relevant.

Anonymkode: 4e9f0...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Handlenett i polyester er miljøvennlig. 

 

Anonymkode: ddfc0...fc2

polyester er plast

Anonymkode: 87a19...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, frk Nilsen skrev:

Husker ikke hvor jeg leste/hørte det, men for at handlenettene skal være mer miljøvennlig enn plastpose må de brukes minst 50 ganger.(altså har ingen kilde her og nå) Har handlenett som er godt og vel 10 år gamle, og pleier å huske dem til ukeshandelen. Som Sug Lut sier så er det mye mer behagelig å bære tunge varer i et polyesternett enn en plastpose (som ikke tåler samme belastning, eller er for lite og du trenger flere enn nødvendig) 

50 ganger, det var jo ikke mye. Jeg har lest at de må brukes opp mot 20.000 ganger....

Ifølge undersøkelsen må man bruke en papirpose 40 ganger, en stoffpose i vanlig bomull 7100 ganger, og en stoffpose i økologisk bomull så mye som 20 000 ganger før de er bedre alternativer for miljøet enn vanlige plastposer.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dansk-undersokelse-glem-toyposer-plast-er-best-for-miljoet/69618794

Anonymkode: f06e1...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mange av oss bruker tøyposer til å frakte andre ting enn mat også.  Jeg går ikke rundt med en plastpose hvis jeg skal ha med litt ekstra klær på jobb.. 

Anonymkode: db5d4...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...