Gå til innhold

Finnes det noen regel på hvor mye skolesekken kan veie?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2. klassingen her bærer med seg to lesebøker, div. kladdebøker, en beskjedmappe og chromebooken nesten hver dag. Sekken veier totalt bortimot 5 kg, og for den lille flisa mi på 20 kg, utgjør det 25% av kroppsvekten. Det blir som om jeg med mine 60 kg skulle båret 15 kg 2 km til og fra jobben/skolen hver dag. 
Klassekontaktene er enig med meg, men lærerne mener at sånn må det være. 
Hva kan vi gjøre? Har deres barn det også sånn?

Anonymkode: d0a66...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Husker ikke hva regelen er men mener at hvor man kjøper sekken så melder de fra om dette i samband med hvordan sekken skal sitte ergonomisk og slikt. Type ark. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La chromebook ligge på skolen, bruk annen PC til datalekser hjemme. 
Vær ellers flink til å la alt unntatt det man har lekse i ligge på skolen. 
 

Finnes ingen regler, men greit å finne løsninger likevel🙂

Anonymkode: 4f4c5...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

La chromebook ligge på skolen, bruk annen PC til datalekser hjemme. 
Vær ellers flink til å la alt unntatt det man har lekse i ligge på skolen. 
 

Finnes ingen regler, men greit å finne løsninger likevel🙂

Anonymkode: 4f4c5...dab

Vi får ikke lov til å la chromebooken ligge på skolen - noe forsikringsgreier, forstod jeg. 
HI

Anonymkode: d0a66...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi får ikke lov til å la chromebooken ligge på skolen - noe forsikringsgreier, forstod jeg. 
HI

Anonymkode: d0a66...49a

Så rart. Hos oss er det omvendt. Ingen får ta med chromebooken hjem før på mellomtrinnet. 
Skulle tro det ble mindre forsikringssaker hvis de lå pent i klasserommet😉

Anonymkode: 4f4c5...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi får ikke lov til å la chromebooken ligge på skolen - noe forsikringsgreier, forstod jeg. 
HI

Anonymkode: d0a66...49a

Skolen kan selvfølgelig ikke kreve at de skal bære med seg skolens PC hjem. Hvis dere foreldre sier at skolen får oppbevare den, så må skolen pent forholde seg til det!

Ellers er det en god regel p bare børe med seg det de trenger i sekken. En 2. Klassing har neppe behov for så mye hver eneste dag. 

Anonymkode: 69532...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så rart. Hos oss er det omvendt. Ingen får ta med chromebooken hjem før på mellomtrinnet. 
Skulle tro det ble mindre forsikringssaker hvis de lå pent i klasserommet😉

Anonymkode: 4f4c5...dab

Handler jo om at det er flere 100 elever ved en skole. Hadde blitt litt innbrudd fra div bander om de visste det lå iPader og chromebooker til millioner av kroner der 😅

Anonymkode: 0de30...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Handler jo om at det er flere 100 elever ved en skole. Hadde blitt litt innbrudd fra div bander om de visste det lå iPader og chromebooker til millioner av kroner der 😅

Anonymkode: 0de30...ed3

Men det er jo strengt tatt skolene sitt problem, ikke foreldrene/elevene sitt

Anonymkode: 066ee...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Handler jo om at det er flere 100 elever ved en skole. Hadde blitt litt innbrudd fra div bander om de visste det lå iPader og chromebooker til millioner av kroner der 😅

Anonymkode: 0de30...ed3

Da får de sikre det da, som andre arbeidsplasser med dyrt utstyr må

Anonymkode: 066ee...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 kg må hun da kunne bære. Akkurat som at du må da kunne bære 15 kg. 

Det er faktisk ikke veldig mye. 

Anonymkode: 8472f...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo strengt tatt skolene sitt problem, ikke foreldrene/elevene sitt

Anonymkode: 066ee...8da

Det blir vel strengt tatt elevenes problem hvis skolen må betale store summer i sikring/forsikring/erstatning for tapt utstyr. Er jo ikke sånn at skolene får utdelt en haug med penger som de kan kose seg med. Brukes pengene til sikring, så tas de fra en annen post på budsjettet.

Skolens problem er faretruende ofte elevenes problem.

Anonymkode: b1f77...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir vel strengt tatt elevenes problem hvis skolen må betale store summer i sikring/forsikring/erstatning for tapt utstyr. Er jo ikke sånn at skolene får utdelt en haug med penger som de kan kose seg med. Brukes pengene til sikring, så tas de fra en annen post på budsjettet.

Skolens problem er faretruende ofte elevenes problem.

Anonymkode: b1f77...e3f

Nei, sånn kan man faktisk ikke tenke.

Ingen arbeidsplass krever at den enkelte arbeidstaker skal ta med seg alt datautstyr og annet verdifullt utstyr hjem hver eneste dag. Man har lås, alarmer, overvåkning/kamera, Evt vakthold og selvfølgelig forsikring. 
 

det er ikke noe annerledes at en skole sikrer datautstyret enn at en Hvilken som helst annen virksomhet sikrer driftsutstyret sitt!

tror du lærerne blir pålagt å ta med seg alt av datautstyr hjem hver eneste dag?

Anonymkode: 69532...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/13/2020 at 3:17 PM, Anonym bruker said:

2. klassingen her bærer med seg to lesebøker, div. kladdebøker, en beskjedmappe og chromebooken nesten hver dag. Sekken veier totalt bortimot 5 kg, og for den lille flisa mi på 20 kg, utgjør det 25% av kroppsvekten. Det blir som om jeg med mine 60 kg skulle båret 15 kg 2 km til og fra jobben/skolen hver dag. 
Klassekontaktene er enig med meg, men lærerne mener at sånn må det være. 
Hva kan vi gjøre? Har deres barn det også sånn?

Anonymkode: d0a66...49a

stakkars lille babyen da

Anonymkode: e7093...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

stakkars lille babyen da

Anonymkode: e7093...45b

Hvorfor så ufin, har du ikke lært å oppføre deg?

Anonymkode: 066ee...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, sånn kan man faktisk ikke tenke.

Ingen arbeidsplass krever at den enkelte arbeidstaker skal ta med seg alt datautstyr og annet verdifullt utstyr hjem hver eneste dag. Man har lås, alarmer, overvåkning/kamera, Evt vakthold og selvfølgelig forsikring. 
 

det er ikke noe annerledes at en skole sikrer datautstyret enn at en Hvilken som helst annen virksomhet sikrer driftsutstyret sitt!

tror du lærerne blir pålagt å ta med seg alt av datautstyr hjem hver eneste dag?

Anonymkode: 69532...3be

Skolen er ikke en arbeidsplass, skole er skole.

Anonymkode: b1f77...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skolen er ikke en arbeidsplass, skole er skole.

Anonymkode: b1f77...e3f

Ehhh, det er jo en arbeidsplass og da luringen

Anonymkode: 066ee...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går nok fint, se på det som god trening for ungen👍 

Mine barn har også tunge sekker, men jeg bekymrer meg mer enn barna. De kommer seg både til og fra skolen hver dag med sekken - noen dager med gymbag i tillegg. 

Senk skuldrene, ikke lag dette til et større problem enn det er👍

Anonymkode: 45dbd...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor både 2 lesebøker, mange kladdebøker + cromebook? Hva er årsaken til at eleven må bære med seg alt frem og tilbake hver dag? Kan ikke noe ligge igjen enten hjemme eller på skolen? 

Anonymkode: c1bc8...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor både 2 lesebøker, mange kladdebøker + cromebook? Hva er årsaken til at eleven må bære med seg alt frem og tilbake hver dag? Kan ikke noe ligge igjen enten hjemme eller på skolen? 

Anonymkode: c1bc8...0b0

Det har jeg spurt om og. Hvorfor kan det ikke ligge igjen på skolen? Får bare til svar at det kan det ikke. 
HI

Anonymkode: d0a66...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg spurt om og. Hvorfor kan det ikke ligge igjen på skolen? Får bare til svar at det kan det ikke. 
HI

Anonymkode: d0a66...49a

Har du fått en skriftlig svar dra rektor om at skolebøker og PC ikke kan legges igjen på skolen? 
hvis så tilfelle ville jeg bragt spørsmålet videre til FAU og evt skolesjef. 
 

For dersom det er tilfelle for elevene, regner jeg med at det samme gjelder for alle lærerne? At de tar med skal alt fram tilbake hver dag.... Og at rektor sørger for at stasjonært PC-utstyr osv også frakters ut og inn av bygget hver dag🙃🙃

hva med dyrt musikkutstyr? Smartboard? Lydutstyr? 

Anonymkode: 69532...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet vel hvilke fag barnet har hver dag, så er jo bare å ta ut bøkene som ikke trengs den og den dagen.

Anonymkode: 97e53...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har du fått en skriftlig svar dra rektor om at skolebøker og PC ikke kan legges igjen på skolen? 
hvis så tilfelle ville jeg bragt spørsmålet videre til FAU og evt skolesjef. 
 

For dersom det er tilfelle for elevene, regner jeg med at det samme gjelder for alle lærerne? At de tar med skal alt fram tilbake hver dag.... Og at rektor sørger for at stasjonært PC-utstyr osv også frakters ut og inn av bygget hver dag🙃🙃

hva med dyrt musikkutstyr? Smartboard? Lydutstyr? 

Anonymkode: 69532...3be

For alt det kan sammenlignes med et par bøker og noen kladdebøker... erre mulig. 

Hvor mye bobleplast skal dere snurre ungene deres inn i?

Nærmere 5 kg er IKKE mye, og skolebarn klarer fint å bære det. 

Anonymkode: 8472f...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt om ungene ikke får legge igjen datautstyr pga forsikring. Hva gjør de med alt annet utstyr på skolen? Har de ikke lås på dørene, alarm? Hos oss skal pc ligge igjen på skolen. Vi har dataskap med lås, dør inn til klasserommene med lås, og ytterdør med lås og alarm. Ser ikke problemet. 

Anonymkode: b3b07...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...