Gå til innhold

14-åringen synes leggetid 22 er altfor tidlig. Er vi eller han mest på bærtur?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Senere selvfølgelig i helgebe, da får han sitte til ca halv tolv.

Han har akkurat fylt 14 og haler ut leggingen i det lengste hver eneste kveld, så han faller vel ikke til ro før rundt 23.

Husker selv jeg hadde 22 til jeg var mye eldre enn det, men tiden forandrer jo seg.

 

 

Anonymkode: bd87f...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier når de skal spise kveldsmat og gå i dusjen så legger de seg i sengen og leser når de sovner har jeg ikke kontroll over.men starter med kveldmaten i 21 tiden.i helgene styrer de selv.

Anonymkode: de23a...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skrur av internet kl 22. Etter det suller han rundt før han faller til ro. Har ikke helt oversikt når han faktisk sovner. I helgene er han oppe til langt på natt og gamer med venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres helt ok ut.

Her i huset har vi praktisert 22 i 8.klasse og egentlig 9.klasse også. Fra 10.klasse har det vært 22.30 og fra vgs har de styrt det selv.

Akkurat nå har jeg ei som akkurat har fylt 13 og går i 7.klasse, hun er i seng kl 21.30 og en på 16 som går i 10.klasse. Han i 10. skal jo egentlig være i seng til 22.30, men den blir nok 23 ganske ofte, han dusjer og pusser og stuller og steller så den blir ofte over halv før han er i seng. Jeg gidder ikke bråke med det.

Det viktigste er at de er ganske uthvilt og står opp greit om morgenen.

Eldstemann er 19 år og har styrt legging selv i mange år, vil si at fra ca 16 år har han selv kjent og skjønt at han må ha nok søvn. Han legger seg ofte tidlig fordi han er trøtt, og kjemper ikke imot lenger, det sluttet han med når han var 15-16 år ;)

 

Anonymkode: e1712...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår straks 14-åring går på badet kl 21 på hverdager. Da dusjer han og bruker nok en halvtime før han går på rommet. Bruker som oftest å lese litt før han legger seg til å sove. Så å legge seg 22 er ikke for tidlig i mine øyne. 

Anonymkode: 35240...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl 22 er fint, det. Prøvar å vere disiplinert nok til å legge meg i dei tider sjølv, det går sånn passe. Søvn er undervurdert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14-åringen her har halv ti som anbefalt leggetid, men det praktiseres svært liberalt. Er ofte ikke hjemme fra trening før halv ti.

Anonymkode: f1e8e...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke tidlig syns jeg. De 14åringene jeg kjenner skal være ferdig med dusjing, kveldsmat osv og i seng til kl. 22. 

Anonymkode: c8501...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kl 22 er rimelig. Søvn er viktig og tenåringer trenger faktisk søvn. Selvom de ikke har lyst.

Jeg har en på snart 13 som gjerne vil ha fri sengetid - men om hun går for seint i seng er hun vanskelig å få opp på morgenen. Så det er uaktuelt. Så må hun bare bli sur.

Anonymkode: 7c5ee...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Senere selvfølgelig i helgebe, da får han sitte til ca halv tolv.

Han har akkurat fylt 14 og haler ut leggingen i det lengste hver eneste kveld, så han faller vel ikke til ro før rundt 23.

Husker selv jeg hadde 22 til jeg var mye eldre enn det, men tiden forandrer jo seg.

 

 

Anonymkode: bd87f...6c8

Han er midt i voksealderen. Så jeg tenker 21.30 er bedre, men det kommer jo an på hvor tidlig han må opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, tante grusom master of law skrev:

Vi skrur av internet kl 22. Etter det suller han rundt før han faller til ro. Har ikke helt oversikt når han faktisk sovner. I helgene er han oppe til langt på natt og gamer med venner.

Skrur av Internett? Er vel enklere å programmere skjermtid på iPhonen/iPaden direkte. Da fungerer ingen av appene dere ha bestemt etter en viss tid :)

Anonymkode: 12c2f...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skrur av Internett? Er vel enklere å programmere skjermtid på iPhonen/iPaden direkte. Da fungerer ingen av appene dere ha bestemt etter en viss tid :)

Anonymkode: 12c2f...879

Det er ikke snakk om 5-åringer her altså 😉

Min tenåring har både mobil, ipad og pc, og kan garantert mer enn meg når det kommer til bruk av dem. 

Anonymkode: e1712...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Senere selvfølgelig i helgebe, da får han sitte til ca halv tolv.

Han har akkurat fylt 14 og haler ut leggingen i det lengste hver eneste kveld, så han faller vel ikke til ro før rundt 23.

Husker selv jeg hadde 22 til jeg var mye eldre enn det, men tiden forandrer jo seg.

 

 

Anonymkode: bd87f...6c8

Du kan jo ikke påtvinge søvn på barnet og sitte inne på rommet og holde igjen øynene hans. 
 

Men å be han gå på rommet og legge seg i sengen syns jeg er rimelig og en fin grensesetting. Hvis han surfer på telefonen så får det være, men spilling og pc tenker jeg må være avskrudd. Han merker nok fort at han blir trøtt og sliten.

Anonymkode: d6304...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 8 klassing som blir 14 i mai. Hadde kl 22. Det er nå endret til 21:30 og han er faktisk fornøyd. Hadde en periode med mye vondt i hode.

Etter ny leggetid 21:30 har han ikke vondt i hode, er mer uthvilt og fungerer bedre.

Han trener 8 økter i uka, så vi fokuserer på viktigheten av restitusjon og søvn.

Anonymkode: 54ef7...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/13/2020 at 12:13 PM, Anonym bruker said:

Senere selvfølgelig i helgebe, da får han sitte til ca halv tolv.

Han har akkurat fylt 14 og haler ut leggingen i det lengste hver eneste kveld, så han faller vel ikke til ro før rundt 23.

Husker selv jeg hadde 22 til jeg var mye eldre enn det, men tiden forandrer jo seg.

 

 

Anonymkode: bd87f...6c8

tenker jo at dette kommer an på barnet, jeg selv har 3

største gutten som nå er 27, la seg kl 23.15 hver dag,men han var uansett oppe halv åtte hver dag og like blid

mellomste jente som nå er 24 la seg kl 20-22, hun trengte mye søvn og hatet og stå opp når morgen kom, sov lenge i helgene og la seg samme tid som hverdagen

minstegutten som fyller 14 neste uke, er lik storebroren

Anonymkode: 91c5b...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er leggetiden 21.30 for ei på 15. Det er ikke barna som bestemmer leggetiden, men jeg. Hvis de er et mareritt å vekke om morgenen, må de legge seg tidligere neste kveld. Jeg orker ikke krangle om morgenen, og barna må legge seg slik at de ikke er vanskelig å vekke om morgenen.

Anonymkode: 9cef3...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine på 15 og 17 år legger seg 22.30, de blir 16 og 18 om noen måneder. Synes 22 høres bra ut jeg. 

Anonymkode: c4a9b...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...