Gå til innhold

Resett, hvordan kan det være lov?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Eliseflisa skrev:

Jeg mener at mennesker med ulike verdier, normer og levesett ikke bør blandes. Det har ikke med farge eller etnisitet og gjøre..

Jeg har en bekjent. Norsk i flere generasjoner. Han brenner hjemme, synes ikke det gjør noe om man kjører med litt promille eller uten førerkort, han skryter av å ha lurt nav, jobber svart og bidrar kun til samfunnet gjennom de fartsbøtene han betaler. Vi har samme farge, men overhode ikke samme verdier, levesett eller normer. Hans er ganske forkastelige, spør du meg, og min venninne, som er fra India og er hindu er enig med meg. Så, hvordan er planen din for å skille ut de med ulike normer og levesett? Hvordan ser de verdiene ut som er akseptable? Hvor skal de med feil verdier oppholde seg? Hvem skal kontrollere folks levesett og normer? Snakker vi et eget normpoliti? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Eliseflisa skrev:

Det her er så typisk en slik diskusjon.. Hvorfor skal det jeg skriver bli vridd og vrengt på fordi jeg mener noe annet enn deg. 

Mixet, blandet- skjønte du ikke poenget? Kom heller med en seriøs kommentar. 

Jeg mener at mennesker med ulike verdier, normer og levesett ikke bør blandes. Det har ikke med farge eller etnisitet og gjøre..

Har det ikke med etnisitet eller farge å gjøre? Hva mener du det har med å gjøre, da? Meninger? Farlig å blande meg som stemmer SV med mannen som er Venstre-mann? 

Det er ikke å vri og vrenge på, det var mer ment som en kommentar til at jeg syntes det du sa var så borti natta at det var helt mørkt og ikke noe lys på.

Og hvis du mener det du sa om at man ikke må blande ulike verdier og normer så står jeg virkelig fast i min mening om at noen verdier og normer ikke bør få formere seg fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eliseflisa skrev:

Det her er så typisk en slik diskusjon.. Hvorfor skal det jeg skriver bli vridd og vrengt på fordi jeg mener noe annet enn deg. 

Mixet, blandet- skjønte du ikke poenget? Kom heller med en seriøs kommentar. 

Jeg mener at mennesker med ulike verdier, normer og levesett ikke bør blandes. Det har ikke med farge eller etnisitet og gjøre..

Atte hæ? Dette kan du faktisk ikke si høyt. Til folk, mener jeg. Bare la det være inni deg. Virkelig. Ta det som et velmenende råd. 
 

HI

Anonymkode: dd4e6...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eliseflisa skrev:

Det her er så typisk en slik diskusjon.. Hvorfor skal det jeg skriver bli vridd og vrengt på fordi jeg mener noe annet enn deg. 

Mixet, blandet- skjønte du ikke poenget? Kom heller med en seriøs kommentar. 

Jeg mener at mennesker med ulike verdier, normer og levesett ikke bør blandes. Det har ikke med farge eller etnisitet og gjøre..

Så da burde ikke du og jeg blandes med andre ord.

Anonymkode: 4b925...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Jeg har en bekjent. Norsk i flere generasjoner. Han brenner hjemme, synes ikke det gjør noe om man kjører med litt promille eller uten førerkort, han skryter av å ha lurt nav, jobber svart og bidrar kun til samfunnet gjennom de fartsbøtene han betaler. Vi har samme farge, men overhode ikke samme verdier, levesett eller normer. Hans er ganske forkastelige, spør du meg, og min venninne, som er fra India og er hindu er enig med meg. Så, hvordan er planen din for å skille ut de med ulike normer og levesett? Hvordan ser de verdiene ut som er akseptable? Hvor skal de med feil verdier oppholde seg? Hvem skal kontrollere folks levesett og normer? Snakker vi et eget normpoliti? 

Enkelt og greit---- mennesker som er født i Norge og har norske pass må vi jo ta ansvar for selvsagt. Drittsekkene med Norsk pass er ikke noe mindre drittsekker enn de uten. De uten er IKKE VÅRT PROBLEM...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så da burde ikke du og jeg blandes med andre ord.

Anonymkode: 4b925...834

Dersom dine verdier strider mot mine, så ville vi ikke hatt et godt grunnlag for å få til mye bra. Så nei, dersom du har verdier og normer som strider mot vestlig kultur så ville vi ikke fungert sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Eliseflisa skrev:

Dersom dine verdier strider mot mine, så ville vi ikke hatt et godt grunnlag for å få til mye bra. Så nei, dersom du har verdier og normer som strider mot vestlig kultur så ville vi ikke fungert sammen. 

Nei, mine verdier og normer strider ikke mot vestlig kultur, men de strider mot fremmedhat.

Anonymkode: 4b925...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, sug lut skrev:

Eh, Eliseflisa, er ikke du lærer? Kjenner jeg er glad du ikke er mine barns lærer i så fall.

Jo det er jeg også, men jeg jobber ikke som lærer i dag. Litt som vikar innimellom bare. Stillingen min er knyttet til en annen instans. Og du sug lut bør vel ikke akkurat trekke pekefinger mot andre. Du er ikke akkurat kjent på forumet her som så veldig hyggelig. 

Endret av Eliseflisa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eliseflisa skrev:

Dersom dine verdier strider mot mine, så ville vi ikke hatt et godt grunnlag for å få til mye bra. Så nei, dersom du har verdier og normer som strider mot vestlig kultur så ville vi ikke fungert sammen. 

Definerer du dine verdier som å være i tråd med vestlig kultur, altså? Det er i beste fall skamløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, amandine skrev:

Definerer du dine verdier som å være i tråd med vestlig kultur, altså? Det er i beste fall skamløst.

Mener du at jeg ikke har verdier i tråd med vestlig kultur?

Kultur har ingen fasit. Innen vestlig kultur vil det være mange ulike tankesett. Utfra påvirkning. 

Alle kulturer går ikke overens, og det er det ingen som kan si noe på. Hvis det ikke hadde vært et problem, så hadde vi ikke merket så mye til det som vi gjør.

 

ha en fin helg videre 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Eliseflisa skrev:

Enkelt og greit---- mennesker som er født i Norge og har norske pass må vi jo ta ansvar for selvsagt. Drittsekkene med Norsk pass er ikke noe mindre drittsekker enn de uten. De uten er IKKE VÅRT PROBLEM...

 

Så da gjenstår det å sile de som vil inn. Er alle svensker velkommen? Også svensker født i Somalia eller Syria? Får min kollega komme tilbake igjen etter å ha besøkt sin syke mor i Sudan? Hun er ikke norsk statsborger, men hun har oppholds og arbeidstillatelse. kristen er hun også, men har hudfarge som ibenholt.

At du og jeg ikke deler en del verdier er neppe noen hemmelighet. Dessuten, så tar du også grundig feil. Vi har forpliktet oss gjennom EØS til å ta imot arbeidsinnvandrere og gjennom FN til å ta imot overføringsflyktninger. Så en del av dem er vårt problem, for de kommer helt uten at noen av dem har dybdeintervjuet dem om normer og levesett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Eliseflisa skrev:

Det her er så typisk en slik diskusjon.. Hvorfor skal det jeg skriver bli vridd og vrengt på fordi jeg mener noe annet enn deg. 

Mixet, blandet- skjønte du ikke poenget? Kom heller med en seriøs kommentar. 

Jeg mener at mennesker med ulike verdier, normer og levesett ikke bør blandes. Det har ikke med farge eller etnisitet og gjøre..

Eh, stusser litt over argumentet ditt her (også) .. for verdier, normer og levesett HAR jo med etnisitet å gjøre, all den tid hvordan man lever, tenker og oppfører seg ofte er betinget av hvor og i hvilket samfunn man er født og oppvokst, som igjen ofte er betinget av hvilken etnisitet man har..? 

Anonymkode: a56c2...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
8 timer siden, Eliseflisa skrev:

Dersom dine verdier strider mot mine, så ville vi ikke hatt et godt grunnlag for å få til mye bra. Så nei, dersom du har verdier og normer som strider mot vestlig kultur så ville vi ikke fungert sammen. 

Hvilke av dine egne normer er i tråd med «vestlig kultur», da? Du er jo f eks sterk motstander av Verdenserklæringen om menneskerettighetene. Og det er jo den vi bygger vår norske rettspraksis på. Hvilket land passer egentlig du inn i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
6 timer siden, Eliseflisa skrev:

Kultur har ingen fasit. Innen vestlig kultur vil det være mange ulike tankesett. Utfra påvirkning. 

Alle kulturer går ikke overens, og det er det ingen som kan si noe på. Hvis det ikke hadde vært et problem, så hadde vi ikke merket så mye til det som vi gjør.

I disse to avsnittene motsier du deg selv. Hvis du må velge ett av dem, hvilket er det som best uttrykker din mening, da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2020 den 18.23, Anonym bruker skrev:

Lest veldig lite på resett, men en del av det er usensurert og rett fra levra. Det er skummelt å se hvor lite realistisk nyhetene er i forhold til hvem som utfører hva slags kriminalitet i vg, dagbladet, nrk, tv2 osv. Nettavisen er bittelitt bedre, men det er minimalt. Jeg har tilbragt mye tid med 1. og 2. generasjonsinnvandrere, og har flere venner som ikke er etnisk norske. Til og med de mener at det som kommer i nyhetene er nyansert nok. Folk er liveredde for å bli stemplet for rasist her i Norge, men det er ikke til å stikke under en stol at det er mer sosialt akseptert i en del miljøer å gjøre kriminelle handlinger mot de som er vantro (kafir) fordi de er «underlegne/undermennesker» i forhold til «rettroende muslimer». 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kafir

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kafir

Det er sunt at man har forskjellige sider av spekteret her. Om man samles på midten får man forhåpentligvis en noenlunde sannhet.

 

 

Anonymkode: 1e41e...016

Wikipedia.. Jeg blir helt sorgfull når folk «beviser» sine poeng med Wikipedia 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jordbærblomst skrev:

Wikipedia.. Jeg blir helt sorgfull når folk «beviser» sine poeng med Wikipedia 

Ååååhhh... Ikke bli lei deg da! Trenger du en klem?

Hvis du mener følelser er et argument så brukte Breivik det som et argument i rettssaken, når han "gråt fordi de hvite blir utryddet i Norge".

Noen av de mest følelsesladde og irrasjonelle er de som leser på Klosett.

De trenger å bemøtes med fakta og gode argumenter, ikke med, "jeg blir sorgfull når folk...".

Ja, jeg skjønner at du mener godt. Men hersketeknikk gjør ikke at de slutter å lese på Klosett. Gode argumenter som får de til å tenke til, derimot.

Anonymkode: 5302d...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jordbærblomst skrev:

Wikipedia.. Jeg blir helt sorgfull når folk «beviser» sine poeng med Wikipedia 

Jeg kunne ha valgt x antall sider her, men brukte wikipedia for at vanlige folk flest skal kunne relatere seg. Du får være så sorgfull du bare vil, men det forandrer ikke det faktum at etnisk norske er fritt vilt når det gjelder kriminalitet fordi de er kafir/kuffir/vantroende. Jeg kjente blant annet forskjellige gjengmedlemmer i ulike gjenger min ungdom i Oslo...Nordmenn er generelt sett noen godtroende og naive folk  som tror det beste om alt og alle. Poenget er igjen at når du slår sammen alle de ulike avisene (inklusive resett) kommer du mer realistisk sett nærmere en «sannhet» rundt situasjonen i Norge.

Anonymkode: 1e41e...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kunne ha valgt x antall sider her, men brukte wikipedia for at vanlige folk flest skal kunne relatere seg. Du får være så sorgfull du bare vil, men det forandrer ikke det faktum at etnisk norske er fritt vilt når det gjelder kriminalitet fordi de er kafir/kuffir/vantroende. Jeg kjente blant annet forskjellige gjengmedlemmer i ulike gjenger min ungdom i Oslo...Nordmenn er generelt sett noen godtroende og naive folk  som tror det beste om alt og alle. Poenget er igjen at når du slår sammen alle de ulike avisene (inklusive resett) kommer du mer realistisk sett nærmere en «sannhet» rundt situasjonen i Norge.

Anonymkode: 1e41e...016

Wikipedia er uansett helt ubrukelig som kilde, så lenge hvem som helst kan skrive  og redigere hva som helst der inne.

Anonymkode: 4b925...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Eliseflisa skrev:

Dersom dine verdier strider mot mine, så ville vi ikke hatt et godt grunnlag for å få til mye bra. Så nei, dersom du har verdier og normer som strider mot vestlig kultur så ville vi ikke fungert sammen. 

Ikke pokker om du skal få lov til å si at dine mørkebrune meninger er «vestlig kultur».
 

Det du snakker om er rasisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi Fredrik Græsvik er en blodrød journalist som hater all politikk som ikke kommer fra venstresiden, journalister/reportere som Fredrik Græsvik, Pål T. Jørgensen, Ole Torp og Marie Simonsen er vanskelig og ta seriøst fordi de er unyanserte i sine reportasjer. Nyhetskilder skal være nøytrale og journalister skal ikke rapportere om politikk utifra personlige meninger.

CNN (Cartoon News Network) er så venstrevridde og unøytrale at ingen tar de seriøst lenger.

Anonymkode: 001b0...282

Feil. Det er folk som lager sine egne liksomartige navn på ting som CNN som ikke blir tatt seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ååååhhh... Ikke bli lei deg da! Trenger du en klem?

Hvis du mener følelser er et argument så brukte Breivik det som et argument i rettssaken, når han "gråt fordi de hvite blir utryddet i Norge".

Noen av de mest følelsesladde og irrasjonelle er de som leser på Klosett.

De trenger å bemøtes med fakta og gode argumenter, ikke med, "jeg blir sorgfull når folk...".

Ja, jeg skjønner at du mener godt. Men hersketeknikk gjør ikke at de slutter å lese på Klosett. Gode argumenter som får de til å tenke til, derimot.

Anonymkode: 5302d...252

Liker at du starter med hersketeknikk, og så avslutter med å si at hersketeknikk er dårlig stil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Jordbærblomst skrev:

Liker at du starter med hersketeknikk, og så avslutter med å si at hersketeknikk er dårlig stil. 

Nei, det var ikke hersketeknikk, det var et fortydeligende av hvor meningsløst det å prate om følelser som et eget argument er.

Men ja, jeg ser at du fortsetter å bruke hersketeknikk. Noe som betyr at du bare vil hjelpe rasistene.

Anonymkode: 5302d...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...