Gå til innhold

Hvor gammelt var ditt barn da det fikk hull i ørene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun fikk rett etter hun fylte fem. Skjønner ikke hvorfor hun skulle vente? Hun ønsket seg det veldig og er da stor nok til å høre og ikke plukke på ørene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er det vanlig at de får rundt skolestart. Min jente på 4,5 har ikke spurt enda, og det blir ikke aktuelt før hun er klar for skolen hvertfall. Så må hun være klar for smerten og stellet også, det siste er ikke noe problem nå heller. Men smerten er jeg mer usikker på🙈

Det anbefales å gjøre det i piercing studio ikke hos en tilfeldig frisør...

Anonymkode: e9cbd...df3

Seriøse piercingstudioer gjør det ikke mens de er så små. De fleste ønsker ikke å utføre dette før de i alle fall er 12.

Anonymkode: dc6f8...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Seriøse piercingstudioer gjør det ikke mens de er så små. De fleste ønsker ikke å utføre dette før de i alle fall er 12.

Anonymkode: dc6f8...836

Hvorfor det?

Anonymkode: 993f2...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

"Når er det greit å si ja til det"? Har en som spør veldig, jeg fikk i samme alderen, men usikker på hva folk flest tenker.

Anonymkode: da1b2...62a

 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men HVOR tar de små hull? Altså hos hvem? 

Anonymkode: b1615...c36

Ikke finn på å ta hull i ørene på barn hos frisøren. Mange mener det er mer skånsomt og mindre skummelt når det taes med pistol. DÈT kan så være, men det er absolutt ikke fysisk mer skånsomt eller lønnsomt. Profesjonelle piercere som vet hva de driver med og har kompetanse innenfor piercing fraråder det sterkt. På grunn av risiko for infeksjoner og sykdommer etc. Frisører anbefaler også ofte at man snurrer litt på ringen så ikke hullet skal gro igjen med dobben i. Det er totalt feil. Ved å snurre på ringen så gjør det bare at grotiden blir lengre. Du vet at en frisør ikke vet hva han/hun driver med hvis de skyter hull i nesevingen eller på ørebrusken (helix), da dette virkelig ikke skal gjøres. Pistolen bare skyver på huden, en nål går rett gjennom. Så om pistol er mindre vondt enn nål kan diskuteres. Kommer an på smerteterskelen osv. Hull skal også renses med saltvann, ikke klorhexidin og pyrisept, selv om det også kan brukes. 

Vil du at det skal gjøres ordentlig så tar du med barnet til en piercing studio. Der bruker de sterilt nål og selv om det høres skummelt ut så er det faktisk det beste og eneste som bør brukes. Frisører bruker alltid den samme pistolen, men med en ekstra del som de bytter ut. En pistol er en potensiell smittebærer på grunn av samling av bakterier og om man er veldig uheldig blod fra en med hiv sykdommen (er nok sjeldent, men likevel noe å tenke på). Man kan få bakterier som fører med seg mye infeksjoner og problemer. Hvis barnet synes det høres for skummelt ut med nål, da er barnet for ung til å ta hull i ørene. Enkelt og greit. Piercere har ofte en minste grense på 10 år for å ta hull i ørene, men noen bruker å foreta en individuell vurdering. 
 

https://www.pinpoint-piercing.no/single-post/2015/05/05/Hull-i-ørene-på-barn Her kan du lese mer informativt. På piercing-og tattostudio her jeg bor er ikke barn tillatt inn i studio engang, fordi de mener barn under 15 år ikke har noe der å gjøre og de er sterkt imot frisørers praksis på dette. 
 

Du får jo selv vurdere om du tar risikoen, men jeg hadde tenkt litt mer over dette og gjort det som er best.

Anonymkode: 87731...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det?

Anonymkode: 993f2...d38

https://www.pinpoint-piercing.no/single-post/2015/05/05/Hull-i-ørene-på-barn
 

Barn må forstå ansvaret det innebærer med hygiene, grotid og rengjøring. Det er en rekke risikoer med det som for eksempel infeksjoner, problemer med at det skal gro, nerver, lek, allergi osv. Pistol skal heller ikke brukes, da Det er ikke bare å stikke hull i ørene på barna og rense det i 1-2 uker, også er det bare å ha det som pynt. Pistol skal heller ikke brukes, verken på barn eller voksne. 
 

https://www.carbonink.no/faq/piercing-hos-frisoren/

«Vi fraråder på det sterkeste å gjøre dette på frisørsalong (uansett alder) da de som ufaglærte bruker en usterilisert pistol til å sprenge et ikke-hygienisk smykke gjennom huden. De har ikke nødvendig kunnskap om hudens anatomi, og metoden med å bruke en pistol skader vevet, gjør det vanskelig for piercingen å gro da huden blir mer hoven, og øker risikoen for en infeksjon betraktelig. En piercing-pistol har mange kroker som er vanskelig å rengjøre, og oppsamling av hud og bakterier på pistolen blir med fra person til person. Smykket er også vanskelig å rense i ettertid.» 

Anonymkode: 87731...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter fyller snart 6 år og har spurt om å få hull i ørene i bursdagsgave. Jeg har sagt ja til det. Har også sagt at det gjør vondt, må renses osv. Hun er en veldig oppegående jente, tenker seg alltid godt om. 

Anonymkode: 14cef...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://www.pinpoint-piercing.no/single-post/2015/05/05/Hull-i-ørene-på-barn
 

Barn må forstå ansvaret det innebærer med hygiene, grotid og rengjøring. Det er en rekke risikoer med det som for eksempel infeksjoner, problemer med at det skal gro, nerver, lek, allergi osv. Pistol skal heller ikke brukes, da Det er ikke bare å stikke hull i ørene på barna og rense det i 1-2 uker, også er det bare å ha det som pynt. Pistol skal heller ikke brukes, verken på barn eller voksne. 
 

https://www.carbonink.no/faq/piercing-hos-frisoren/

«Vi fraråder på det sterkeste å gjøre dette på frisørsalong (uansett alder) da de som ufaglærte bruker en usterilisert pistol til å sprenge et ikke-hygienisk smykke gjennom huden. De har ikke nødvendig kunnskap om hudens anatomi, og metoden med å bruke en pistol skader vevet, gjør det vanskelig for piercingen å gro da huden blir mer hoven, og øker risikoen for en infeksjon betraktelig. En piercing-pistol har mange kroker som er vanskelig å rengjøre, og oppsamling av hud og bakterier på pistolen blir med fra person til person. Smykket er også vanskelig å rense i ettertid.» 

Anonymkode: 87731...832

Og dette er fra gode kilder? 😂🤪 Det høres ikke slik ut på språket iallefall! 

Vi tok hull på apoteket, på et eget rom. Utstyr og utførelse virket veldig hygienisk og profesjonelt. Og resultatet var veldig bra. 

Anonymkode: 6a547...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal barn ha piercing? Har aldri helt skjønt det... Selv holdt jeg på å dø av sepsis pga infeksjon og venninna min har deformert øre pga infeksjon. 

Anonymkode: 61faa...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fem 😊 Da hadde hun ønsket seg det i mange år. Søsteren vil ikke ha. 

Anonymkode: 6a547...ac2

Hva i all verden har fått en 2-3-4 åring til å ønske seg piercing? 

Anonymkode: 61faa...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i all verden skal barn ha piercing? Har aldri helt skjønt det... Selv holdt jeg på å dø av sepsis pga infeksjon og venninna min har deformert øre pga infeksjon. 

Anonymkode: 61faa...95c

Jeg fikk masse blodpropper under svangerskap og fødsel. Måtte lære å gå på nytt. Holdt på å dø.

Men jeg fraråder da ikke alle andre å få barn!

Anonymkode: 993f2...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk store problemer med kontaktallergi da jeg tok hull i ørene. Reagerte på knapper i bukser, klokker, glidelåser osv. Da jeg fjernet øredobbene (brukte bare gull og ikke dårlig materialer) ble det gradvis borte. 

Her har jeg satt grensen på 12 år pga de problemene jeg fikk. Foreløpig har ikke de to eldste ønsket seg. De to yngste bryr seg ikke om det og maser heller ikke.

Anonymkode: cd849...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://www.pinpoint-piercing.no/single-post/2015/05/05/Hull-i-ørene-på-barn
 

Barn må forstå ansvaret det innebærer med hygiene, grotid og rengjøring. Det er en rekke risikoer med det som for eksempel infeksjoner, problemer med at det skal gro, nerver, lek, allergi osv. Pistol skal heller ikke brukes, da Det er ikke bare å stikke hull i ørene på barna og rense det i 1-2 uker, også er det bare å ha det som pynt. Pistol skal heller ikke brukes, verken på barn eller voksne. 
 

https://www.carbonink.no/faq/piercing-hos-frisoren/

«Vi fraråder på det sterkeste å gjøre dette på frisørsalong (uansett alder) da de som ufaglærte bruker en usterilisert pistol til å sprenge et ikke-hygienisk smykke gjennom huden. De har ikke nødvendig kunnskap om hudens anatomi, og metoden med å bruke en pistol skader vevet, gjør det vanskelig for piercingen å gro da huden blir mer hoven, og øker risikoen for en infeksjon betraktelig. En piercing-pistol har mange kroker som er vanskelig å rengjøre, og oppsamling av hud og bakterier på pistolen blir med fra person til person. Smykket er også vanskelig å rense i ettertid.» 

Anonymkode: 87731...832

Hva studio selv sier kan man jo ikke akkurat se på som forskning, frisørene har jo tilsvarende info om at deres pistoler er trygge.... 

Anonymkode: dfb77...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun fikk rett før hun fylte 6 år som bursdagsgave. Da hadde hun allerede spurt siden hun var ca 3 år. Tok selv da jeg var på samme alder. 

Anonymkode: 18130...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva studio selv sier kan man jo ikke akkurat se på som forskning, frisørene har jo tilsvarende info om at deres pistoler er trygge.... 

Anonymkode: dfb77...8db

Nemlig. Vi tok i en frisørsalong og det var kun de frisørene som hadde hatt kurs på det som fikk lov til å ta. 

Anonymkode: 18130...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva i all verden har fått en 2-3-4 åring til å ønske seg piercing? 

Anonymkode: 61faa...95c

Kanskje fordi mammaen har det 😊 Var sånn her ihvertfall. 

Anonymkode: 18130...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 14 da jeg fikk det.

Har angret mye i ettertid. 

Min datter maste en del i barnehagealder. Men min holdning er at de skal være gamle nok til å skjønne hvor permanent det er og kunne klare renhold osv selv. Så vi satte 10 år som aldersgrense. Nå er hun 12 og det er lenge siden hun var interessert. Spurte henne direkte i høst, men hun vil ikke ha. Helt greit for min del. 

Anonymkode: d5e82...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var 14 da jeg fikk det.

Har angret mye i ettertid. 

Min datter maste en del i barnehagealder. Men min holdning er at de skal være gamle nok til å skjønne hvor permanent det er og kunne klare renhold osv selv. Så vi satte 10 år som aldersgrense. Nå er hun 12 og det er lenge siden hun var interessert. Spurte henne direkte i høst, men hun vil ikke ha. Helt greit for min del. 

Anonymkode: d5e82...bbc

Men det er da bare å ta de ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nemlig. Vi tok i en frisørsalong og det var kun de frisørene som hadde hatt kurs på det som fikk lov til å ta. 

Anonymkode: 18130...75d

Kurset er ikke akkurat veldig omfattende altså, det tar ikke mange minuttene. Og hygiene er ikke en stor del...

Anonymkode: e9cbd...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Optatium skrev:

Men det er da bare å ta de ut? 

🙄 Det er jo ikke det. Øreflippen er jo varig skadet. 

Anonymkode: e9cbd...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

🙄 Det er jo ikke det. Øreflippen er jo varig skadet. 

Anonymkode: e9cbd...df3

Av et stikk? Skjønner ikke. Jeg har flere hull som har grodd igjen, det syns da ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Optatium skrev:

Av et stikk? Skjønner ikke. Jeg har flere hull som har grodd igjen, det syns da ikke?

Hull som har vært der lenge og «satt seg», de gror ikke igjen altså. Det blir uansett merke der. Og nervene i øreflippen som ble skadet når hullet ble tatt (pistol hos frisør) de er fortsatt skadet. 

Anonymkode: e9cbd...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi har villet ha siden hun var 3. Jeg her sagt hun kan få når hun begynner på skolen, da er hun 5 1/2. Hun er 5 nå så det er ikke lenge til. Jeg her forklart henne at det gjør vondt men det skremmer henne ikke. Hun gråter ikke ved blodprøve, crp eller vaksine heller så hun er ganske tøff.

Anonymkode: 9429a...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hull som har vært der lenge og «satt seg», de gror ikke igjen altså. Det blir uansett merke der. Og nervene i øreflippen som ble skadet når hullet ble tatt (pistol hos frisør) de er fortsatt skadet. 

Anonymkode: e9cbd...df3

ÅNEI, KRISE :( :( :( :( :(

Anonymkode: da1b2...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ÅNEI, KRISE :( :( :( :( :(

Anonymkode: da1b2...62a

Du viser innsikt, skjønner jeg. Noen får faktisk permanente skader i øreflippen som fortsetter å være smertefulle. Nerveskader kan gjøre vondt. Noen får hull som ikke vil gro ordentlig igjen, men allikevel verker. Andre får arrvev (klump) i flippen som kan være smertefull ved berøring. Det er greit å vite og forstå før man tar hull. En fireåring kan kanskje skjønne at det er vondt, men den skjønner neppe komplikasjonene som kan oppstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...