Gå til innhold

Ikke lov å kjefte på barn under 5 år?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Her hadde det vært artig å vite hva som kom først - kjeft eller «pur bøll».
 

Mine unger (5 og 😎 har egentlig aldri fått kjeft. De har heller aldri drevet med «pur bøll». Testing av grenser, ja. Selvstendighetsutforsking, ja.
«Pur bøll», nei. 

Anonymkode: 14b75...8f2

Solbrillefjes, gitt... 8 ) skulle det stå. 😊

Anonymkode: 14b75...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan skal barna lære at det rett og slett ikke er ok å gjøre dette i det hele tatt om de aldri rekker å gjøre noe galt (selv om de vil)?

Anonymkode: 46cd3...cf7

Kanskje ved å bli stoppet av en myndig hånd akkurat idet de er i ferd med å gjøre det? Å komme etterpå og bruke kjeft er jo kontraproduktivt.

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selv om vi småbarnsforeldre kan få en midlertidig diagnose både som dement, tourets og zombie. Selv splittet personlighet kan vi ha en midlertidig periode. Men, det betyr dessverre ikke at vi klarer å være flere plasser samtidig. 

Enkelte av oss er kun en voksen, noen av oss har i tillegg flere barn. Av og til må vi lage mat, innimellom vaske tøy og bære ut søppel og i ytterste sjeldne tilfellet så har noen av oss ett behov for å gå på toalettet. Og selv hvor splitte denne personligheten vår kan være så er ikke det mulig å være to steder samtidig. Da kan faktisk slike ting skje... Eller att lillesøster får ny hårsveis, det snør (i mel) på kjøkkenet og det lages magisk medisin av all sminken og kremene på bade (han var vist ikke på rommet sitt like vel, og stillhet er ALDRI ett positivt tegn 🙈). 

Anonymkode: 0c7fe...053

Helt enig, men syns du det er rettferdig å kjefte på en treåring fordi han så sitt snitt til å eksperimentere mens du var på do? Har selv vært alene med barn, også med mer enn ett, og det er jo et slit, men det kan umulig bli bedre av at man roper og skjeller ut ungene...

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er som regel over han som en hauk og sitter klar til å blant annet ta tak i koppen på matbordet, men man må ha mulighet til å vaske hendene, gå på do, kunne skjære opp en matbit etc uten at en 3-åring går bananas og gjør ting han vet at han ikke skal. Vi avverger det absolutt meste (ikke det at det er så ofte), men de aller fleste 3-åringer liker å teste både grenser og se hva som skjer. Av og til trenger de kjeft ja etter gjentatte forklaringer, formaninger og mye mer. Vanligvis støtter jeg dine meninger her inne Pashla, men ikke i dette tilfellet :) 

Anonymkode: ac007...67f

Så når du ikke rekker å avverge, da syns du det hjelper å kjefte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her hadde det vært artig å vite hva som kom først - kjeft eller «pur bøll».
 

Mine unger (5 og 😎 har egentlig aldri fått kjeft. De har heller aldri drevet med «pur bøll». Testing av grenser, ja. Selvstendighetsutforsking, ja.
«Pur bøll», nei. 

Anonymkode: 14b75...8f2

Så enig. Noen er visst kjappe med å tillegge barna onde hensikter når de oppfører seg som normale barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Pashla skrev:

Kanskje ved å bli stoppet av en myndig hånd akkurat idet de er i ferd med å gjøre det? Å komme etterpå og bruke kjeft er jo kontraproduktivt.

Helt enig, men syns du det er rettferdig å kjefte på en treåring fordi han så sitt snitt til å eksperimentere mens du var på do? Har selv vært alene med barn, også med mer enn ett, og det er jo et slit, men det kan umulig bli bedre av at man roper og skjeller ut ungene...

Så når du ikke rekker å avverge, da syns du det hjelper å kjefte?

Jeg har vel ikke sagt noe om hvor vidt det er riktig å kjefte på et barn eller ikke? Jeg svarte bare på kommentaren din om uegnede foreldre hvis en 3 åring klare å gjøre så mye bøll. 

Anonymkode: 0c7fe...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vel ikke sagt noe om hvor vidt det er riktig å kjefte på et barn eller ikke? Jeg svarte bare på kommentaren din om uegnede foreldre hvis en 3 åring klare å gjøre så mye bøll. 

Anonymkode: 0c7fe...053

Jeg har ikke uttalt meg om egnet eller uegnet. Bare om at man må være i forkant, og at det er kun oss selv det er grunn til å kjefte på dersom vi ikke blir for seine.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Jeg har ikke uttalt meg om egnet eller uegnet. Bare om at man må være i forkant, og at det er kun oss selv det er grunn til å kjefte på dersom vi ikke blir for seine.

 

Dine barn har alltid blitt stoppet med en myndig hånd før de har gjort noe galt? Alltid? Og hvis man ikke greier det samme kunststykke som deg så skal man bare la det passere da? 

Anonymkode: 56128...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dine barn har alltid blitt stoppet med en myndig hånd før de har gjort noe galt? Alltid? Og hvis man ikke greier det samme kunststykke som deg så skal man bare la det passere da? 

Anonymkode: 56128...248

Jeg har aldri påstått å være perfekt, nei, men jeg vet i alle fall hvem som rent faktisk har skylda hvis en treåring får litt for lang tid aleine og klarer å rote det til! Det er KUN de voksnes egen feil, og hvis de da bestemmer seg for å kjefte, da bør de heller gå og titte i speilet mens de kjefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Jeg har aldri påstått å være perfekt, nei, men jeg vet i alle fall hvem som rent faktisk har skylda hvis en treåring får litt for lang tid aleine og klarer å rote det til! Det er KUN de voksnes egen feil, og hvis de da bestemmer seg for å kjefte, da bør de heller gå og titte i speilet mens de kjefter.

Kun de voksnes feil? Du er ikke seriøs? Du har erfaring med elleve barn skjønner jeg🤣

Anonymkode: 56128...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kun de voksnes feil? Du er ikke seriøs? Du har erfaring med elleve barn skjønner jeg🤣

Anonymkode: 56128...248

Nei, med 3 egne og 2 stebarn. 
Selvsagt er jeg seriøs. Noen her ønsker visst veldig å få bekreftelse på at unger som gjør rampestreker i foreldrenes fravær må ha fortjent kjeft? Vel, du får ingen bekreftelse av meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pashla skrev:

Jeg har ikke uttalt meg om egnet eller uegnet. Bare om at man må være i forkant, og at det er kun oss selv det er grunn til å kjefte på dersom vi ikke blir for seine.

 

Men, burde ikke du som både har flere barn og også tidvis vært alene med dem skjønne at man ikke klarer alltid å være i forkant? At dette ikke er pga man har dummet seg ut som foreldre, men fordi man dessverre ikke klarer å være alle steder på en gang? 

Skal man klare å være i forkant til en hver tid så mener jeg vi hemmer barnas mulighet til å lære seg selvstendighet og kreativitet. Vi får barn som forventer noen er der og alltid passer på at de ikke driter seg ut. Er det virkelig det vi ønsker? Er ikke det da kanskje bedre at de får litt tilsnakk når hele kjøkkenet er hvitt fordi de fikk det til å snø med 2kg hvetemel? 

Anonymkode: 0c7fe...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men, burde ikke du som både har flere barn og også tidvis vært alene med dem skjønne at man ikke klarer alltid å være i forkant? At dette ikke er pga man har dummet seg ut som foreldre, men fordi man dessverre ikke klarer å være alle steder på en gang? 

Skal man klare å være i forkant til en hver tid så mener jeg vi hemmer barnas mulighet til å lære seg selvstendighet og kreativitet. Vi får barn som forventer noen er der og alltid passer på at de ikke driter seg ut. Er det virkelig det vi ønsker? Er ikke det da kanskje bedre at de får litt tilsnakk når hele kjøkkenet er hvitt fordi de fikk det til å snø med 2kg hvetemel? 

Anonymkode: 0c7fe...053

DU må jo gjerne fortsette å kjefte.

JEG kommer til å fastholde at det er lite fruktbart, og at det eneste du oppnår er skamfølelse hos et barn som er for lite til å forebygge sine egne små katastrofer (lite konsekvenstenkning) og som uansett ikke sitter på ferdigheter nok til å kunne rydde opp i eget rot. Så det eneste som virkelig duger er jo forebygging.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

DU må jo gjerne fortsette å kjefte.

JEG kommer til å fastholde at det er lite fruktbart, og at det eneste du oppnår er skamfølelse hos et barn som er for lite til å forebygge sine egne små katastrofer (lite konsekvenstenkning) og som uansett ikke sitter på ferdigheter nok til å kunne rydde opp i eget rot. Så det eneste som virkelig duger er jo forebygging.

 

Du må gjerne bruke store bokstaver og ordene du og jeg. Men, jeg har fortsatt ikke sagt noe om at jeg kjefter på barna mine. Så derfor lurer jeg på hva er årsaken til at du tilegner meg disse egenskapene? 

Anonymkode: 0c7fe...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du må gjerne bruke store bokstaver og ordene du og jeg. Men, jeg har fortsatt ikke sagt noe om at jeg kjefter på barna mine. Så derfor lurer jeg på hva er årsaken til at du tilegner meg disse egenskapene? 

Anonymkode: 0c7fe...053

Du kan jo heller spørre deg selv hvorfor du har så behov for å debattere med meg? I det første innlegget der du svarte meg, gjorde du et stort nummer av at vi foreldre ikke kan være over alt. Det er vel eksakt det samme som jeg har sagt hele veien, med én eneste modifikasjon: jeg legger til at dersom vi ikke klarer det, og ungene lager rot, så har vi ikke rett til å kjefte likevel. Det er det denne tråden handler om, den handler ikke om deg eller meg. Vil du diskutere kjefting, eller vil du diskutere meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Pashla skrev:

Du kan jo heller spørre deg selv hvorfor du har så behov for å debattere med meg? I det første innlegget der du svarte meg, gjorde du et stort nummer av at vi foreldre ikke kan være over alt. Det er vel eksakt det samme som jeg har sagt hele veien, med én eneste modifikasjon: jeg legger til at dersom vi ikke klarer det, og ungene lager rot, så har vi ikke rett til å kjefte likevel. Det er det denne tråden handler om, den handler ikke om deg eller meg. Vil du diskutere kjefting, eller vil du diskutere meg?

Jeg har på ingen måte ett behov for å debattere med deg. Jeg har bare prøvd å presisere at vi foreldre er normalt ikke supermennesker og kan splitte oss opp i flere deler. Mens du har holdt på det at man må være i forkant (selv om du nå hevder du har sagt eksakt det samme som meg hele veien?).

Men, jeg ser du har ett større behov for å fortelle meg hva jeg gjør enn å diskutere saken. Så jeg trekker meg fint ut og lar deg få siste ordet...

Anonymkode: 0c7fe...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg har på ingen måte ett behov for å debattere med deg. Jeg har bare prøvd å presisere at vi foreldre er normalt ikke supermennesker og kan splitte oss opp i flere deler. Mens du har holdt på det at man må være i forkant (selv om du nå hevder du har sagt eksakt det samme som meg hele veien?).

Men, jeg ser du har ett større behov for å fortelle meg hva jeg gjør enn å diskutere saken. Så jeg trekker meg fint ut og lar deg få siste ordet...

Anonymkode: 0c7fe...053

Det er da det Pashla skrev hele veien. Du får lese tråden igjen dersom du ikke fikk med deg det, for det står svart på hvitt i flere innlegg ...

En treåring må passes på. Hvis man ved en eller flere anledninger ikke klarer å være i forkant, fordi noe annet krever oppmerksomheten din, er det ikke treåringens feil. Det nytter ikke å kjefte på en treåring for at du ikke var til stede og dermed kunne ha avverget situasjonen. Ja, det var sikkert en god grunn til at du ikke evnet det, og ja, det er sikkert frustrerende, men det er allikevel ditt ansvar at denne treåringen ble gitt dette spillerommet. Ingen trenger å kjeftes på for det, men hvis du absolutt skal kjefte, får du vel heller kjefte på deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2020 den 8.12, Anonym bruker skrev:

Jo, det er lov å kjefte på ben under 5 år. 

De tar ingen skade av å se mamma litt sint. Du skal selvsagt ikke hyle og skrike, trampe og smelle i dører. Trenger ikke klikke! Men kjefte, ja. 

Og jo, det har en hensikt. De forstå at de han gjort noe galt. De forstår at oppførselen som førte til kjefting ikke er holdbar. Men du kan ikke bare kjefte. Du må snakke end barnet ditt. Du må finne ut av hvorfor barnet oppfører seg som et gjør. Og kjefting bør ikke være det første som skjer, men det siste.

Men ja, man kan kjefte på barn under 5 år.

Anonymkode: a0494...36f

Kan du vise til noen kilder hvor det står at kjefting fører noe godt med seg? 

Anonymkode: a9c00...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pashla skrev:

DU må jo gjerne fortsette å kjefte.

JEG kommer til å fastholde at det er lite fruktbart, og at det eneste du oppnår er skamfølelse hos et barn som er for lite til å forebygge sine egne små katastrofer (lite konsekvenstenkning) og som uansett ikke sitter på ferdigheter nok til å kunne rydde opp i eget rot. Så det eneste som virkelig duger er jo forebygging.

 

Haha, skamfølelse? Fru bobleplast, du tar veldig feil. Barn er ikke så skjøre og en normal treåring er faktisk ikke hjelpesløs, men derimot veldig kompetente, om man lar dem utforske verden litt da uten å løpe rundt som ei hodeløs høne og stoppe dem før de får sjansen til det. 
 

Tror du blander sammen kjefting og hyling? Kjeft betyr jo bare at man sier fra at man gjorde noe som ikke er greit med streng stemme. 

Anonymkode: 56128...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger tenker jeg også at den oppvoksende generasjonen trenger litt mer skam.. de er jo seriøst uspiselige flere av dem..

Anonymkode: 3f95f...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pashla skrev:

Du kan jo heller spørre deg selv hvorfor du har så behov for å debattere med meg? I det første innlegget der du svarte meg, gjorde du et stort nummer av at vi foreldre ikke kan være over alt. Det er vel eksakt det samme som jeg har sagt hele veien, med én eneste modifikasjon: jeg legger til at dersom vi ikke klarer det, og ungene lager rot, så har vi ikke rett til å kjefte likevel. Det er det denne tråden handler om, den handler ikke om deg eller meg. Vil du diskutere kjefting, eller vil du diskutere meg?

Men hva mener du en skal gjøre da om man opplever at et barn har gjøre noe det ikke skulle mens man var oppe å skiftet bleie på lillebror? Du mener sikkert man skal putte barnet i lekegrind eller ta det med? Men selv medbrakt kan de greie å gjøre noe de ikke skal når en driver med noe annet. Man har sikkert ikke lov å si nei strengt heller? Hva mener du kjeft er?

Anonymkode: 56128...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, beef sister skrev:

Det er da det Pashla skrev hele veien. Du får lese tråden igjen dersom du ikke fikk med deg det, for det står svart på hvitt i flere innlegg ...

En treåring må passes på. Hvis man ved en eller flere anledninger ikke klarer å være i forkant, fordi noe annet krever oppmerksomheten din, er det ikke treåringens feil. Det nytter ikke å kjefte på en treåring for at du ikke var til stede og dermed kunne ha avverget situasjonen. Ja, det var sikkert en god grunn til at du ikke evnet det, og ja, det er sikkert frustrerende, men det er allikevel ditt ansvar at denne treåringen ble gitt dette spillerommet. Ingen trenger å kjeftes på for det, men hvis du absolutt skal kjefte, får du vel heller kjefte på deg selv. 

Hvordan i alle dager skal da barnet lære hva som er galt? Barn kan gjøre hva de vil når de ikke passes på?? Hjelpe meg, skjønner jo litt nå hvorfor de unge nå er som de er hvis dere er typiske foreldre; det var ikke min skyld (ingen passet på meg og sa det var feil, ergo er det de som ikke passet på meg sin feil). 🙄

Anonymkode: 56128...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette blir bare for dumt. Les hvilken kommentar av Pashla jeg svarte på og videre hennes kommentarer til meg. Jeg har verken diskutert kjefting eller sagt at jeg kjefter på barna mine. Jeg sier kun at man klarer ikke alltid å være i forkant av alle episoder. Og i disse tilfellene så kan en irettesettelse være på sin plass.
 

Hva som ligger i begrepet irettesettelse får være opp til en hver å bedømme. Selv prøver jeg sammen med barnet mitt å komme frem til hvorfor dette ikke var lurt så de forhåpentligvis lærer av det og unngår noe tilsvarende skjer igjen.

Når det er sagt så skjønner jeg ikke hvorfor du Pashla har et så stort behov for å fortelle meg hvordan jeg gjør det uten å ha noen forutsetninger for det. Er dere like forutinntatte utenfor nettet også? 

Anonymkode: 0c7fe...053

Pashla sier jo også at man ikke kan være overalt hele tiden. Og så sier hun at det ikke nytter å kjefte når ungen fant på noe tull mens man ikke var tilstede. Og begge de to tingene har hun rett i. 

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig. 

Anonymkode: 709ab...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pashla sier jo også at man ikke kan være overalt hele tiden. Og så sier hun at det ikke nytter å kjefte når ungen fant på noe tull mens man ikke var tilstede. Og begge de to tingene har hun rett i. 

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig. 

Anonymkode: 709ab...569

Men hva skal man liksom gjøre da når ungen har gjort noe tull? Smile og rose? Man snakker selvsagt til barnet og sier det ikke var greit? Eller? 

Anonymkode: 56128...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anonym bruker said:

Hvordan i alle dager skal da barnet lære hva som er galt? Barn kan gjøre hva de vil når de ikke passes på?? Hjelpe meg, skjønner jo litt nå hvorfor de unge nå er som de er hvis dere er typiske foreldre; det var ikke min skyld (ingen passet på meg og sa det var feil, ergo er det de som ikke passet på meg sin feil). 🙄

Anonymkode: 56128...248

Man SNAKKER med barnet, kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min utagerte mye i barnehagen når han var 4 år å klart han fikk kjeft når han slår,dytter,sparker osv. Det er selvsagt helt greit,han må jo lære at sånt ikke er lov! Så noen ganger må en kjefte ja.

Anonymkode: 1e1d5...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...