GÃ¥ til innhold

Hvor mye skjermtid?🙄


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid per dag får deres barn holde på med mobil/ipad?Jeg har ei jente på 10 år som kan sitte hele dagen om jeg ikke gir henne beskjed🙄

Anonymkode: 3cc98...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer max, hver dag og helg. Mine hadde også brukt det hele dagen om de hadde fått anledning. De har heldigvis aktiviteter som gjør at de ikke alltid bruker opp tida på hverdager.

Anonymkode: 53fb4...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

2 timer max, hver dag og helg. Mine hadde også brukt det hele dagen om de hadde fått anledning. De har heldigvis aktiviteter som gjør at de ikke alltid bruker opp tida på hverdager.

Anonymkode: 53fb4...e2f

Jeg har forresten regel om ingen nettbrett/telefon etter 20 også. 10 og 12 år her.

Anonymkode: 53fb4...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting, førsteklassingen har en iPad skolen har tvunget på oss, og den får hun ikke bruke annet enn til lekser om det står spesifisert på timeplanen at de må bruke iPaden til lekser. Noe som er uhyre sjeldent, heldigvis.

I helgen får de se en film. Ikke alle helger, tar det etter hva vi har lyst til.

Anonymkode: 93d7b...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time hver dag. Da må lekser og alt annet gjøres først. I helgene er jeg ikke så konsekvent, men gir beskjed om jeg synes det blir for mye. Minstemann er bare 4 år så han får kun se Barne-TV på hverdagene og i helgene. Ellers blir det lite skjerm:

Anonymkode: a08b8...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen dager er det mye, andre dager er det lite. De er i barnehage og på skole, så der har de mye fri fra skjerm. 

Nå leker barna mine mye, og finner på ting som å lage ting og male osv. Så hvis se ser på to filmer på en søndag, så er det helt greit. 

Husker dere ikke sa dere selv var barn? 

Jeg løp ihvertfall fort hjem fra skolen og så på Baywatch osv. 

Anonymkode: 33071...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke sånn naziregime. Mine to barn på 9 og 13 år spiller fotball 3-4 ganger i uka, gjør alle lekser og er sosiale vesner. Vi går på tur lørdag eller søndag.

Noen dager blir det mye, andre mindre. Men det er viktig med balanse! 

Anonymkode: 28ed9...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente på 11 år har skjermtid fra 17.30-19.00. Dette er en grense vi har satt fordi det har blitt for mye fokus på skjerm slik vi opplever det.

Problemet er at dette fører med seg sosiale utfordringer, da vennene ikke har samme grenser, og spiller mye sammen inne på samme server, og snakker på telefonen samtidig. Når hun fikk skjermtid så sluttet telefonen å ringe.

Så jeg opplever at dette ikke er en enkelt beslutning for den enkelte familie når skjermen er en del av den sosiale virkeligheten til barna.

En annen ting jeg er usikker på er å sette restriksjoner for skjermbruken, når det hun gjør på skjermen er å skrive filmmanus og lage animasjoner basert på manusene - det er jo hennes kreative arena. 

Så vi er der nå at vi vurderer å slippe opp på grensene, og heller jobbe aktivt for å finne gode alternativer til skjerm..

Anonymkode: 406a9...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter på 7 og 9. En time på hverdager, to timer i helgene. Ikke etter 19.30, og ikke før 08.00. 
 

De klager ikke, vi har snakket om hvorfor vi har disse reglene og det hender vi gir de ekstra tid også. 

Anonymkode: fd4f6...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/9/2020 at 9:50 PM, Anonym bruker said:

Hvor lang tid per dag får deres barn holde på med mobil/ipad?Jeg har ei jente på 10 år som kan sitte hele dagen om jeg ikke gir henne beskjed🙄

Anonymkode: 3cc98...ccd

1 time er nok

Anonymkode: 6acdc...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette både spilling på ipad osv og tv-titting? Så om de ser en film en dag er det null ipad?

Anonymkode: 2759b...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min hadde en gutt i klassen som nesten ikke fikk lov til å bruke skjerm, mens alle de andre fikk lov. Denne gutten falt fullstendig utenfor, forde de andre snakket om spillene og lekte spillene i friminuttene. Det gjelder å følge med i tiden, og la barna holde på med det de andre gjør. 

Anonymkode: c5b62...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er dette både spilling på ipad osv og tv-titting? Så om de ser en film en dag er det null ipad?

Anonymkode: 2759b...984

Jeg har svart deg tidligere her, med to timer på mine på 10 og 12. Da får de se TV i tillegg, om det passer. Blir det for mye gir jeg beskjed om at det skal være skjermfritt ei stund, som regel prøver jeg at de ikke bruker skjerm mellom ca. 10 og middag i helgene. Det er vanskelig å begrense, og for de fleste unger er det enda vanskeligere å begrense seg selv, så det er jo vi voksne som må ta ansvaret. Men jeg tror ikke de svarene her er representative for de som ha barn fra ti år og opp. Jeg tror mine unger bruker ca. på snittet skjerm, og det ser ikke sånn ut på de svarene du har fått . 

Anonymkode: 53fb4...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det.... de største går på videregående, så de får holde på med sitt. Minste kan godt sitte på iPad store deler av ettermiddagen. Begrenser mer i helger og ferier; passer da på at han har andre aktiviteter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er dette både spilling på ipad osv og tv-titting? Så om de ser en film en dag er det null ipad?

Anonymkode: 2759b...984

Regner med at det er iPad som er djevelens verk her og som må begrenses til et minimum. TV er det nok ikke så farlig med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...