Gå til innhold

Hva ville du gjort? Sønnen blir plaga/erta på skolen...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min går i 3.klasse og er en stille og forsiktig type. Snill og omsorgsfull er vel det som beskriver han best. 
Han har siden 1.klasse med jevne mellomrom klaget på at han blir erta/plaga på skolen og det er det samme navnet som blir nevnt gang på gang. Er mange små ting som blir store for gutten min. 
 

Har tatt det opp med kontaktlærer og de sier de skal følge med litt ekstra og at de ikke opplever det like ille som han.
Vet at sønnen min ikke er den eneste som blir plaga av denne gutten og at den andre gutten er utagerende og får mye tid alene med hjelpelærer. Moren hans er ikke med i bildet pga rus så skjønner jo at ting ikke er greit for han heller men syns det er så feil at dette skal gå utover min gutt som kanskje er et lett offer fordi han ikke tør å si fra ordentlig...

Dette har vært av og på nå siden skolestart, med en intens periode nå i det siste.  Har bedt om et møte ang dette med lærer. Lærer hadde også snakket med sønnen min alene i går på skolen og sønnen min hadde fått beskjed om å ignorere ertingen. Lærer fortalte meg at han syns sønnen min har vært lite motivert til skolearbeid med dårlig arbeidsinnsats, at det virker som noe plager han. Også er løsningen å ignorere at han blir erta??? Har mest lyst å be sønnen min ta igjen men det er jo ikke lov... 

Hvordan lære sønnen å stå opp for seg selv? 

Anonymkode: aad2a...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har sagt ifra. Jeg ville nå ha sendt en mail/ sms til kontaktlærer om at du tar dette videre til rektor siden det ikke er satt i gang tiltak til nå. Ville henvist til loven om en mobbefri skole og hvilke plikter skolen har overfor slike situasjoner. Videre ville jeg skrevet at dersom skolen drøyer med å en tiltaksplan går du videre med det. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt kontakt med rektor og ev skolesjefen i kommunen. Dette må tas tak i, og å be en elev om å ignorere plageånden er ikke greit. 

Mor er ikke i bildet, men barnet har vel en far eller fosterforeldre? De må også på banen, dette må ende nå! 

Anonymkode: d33b8...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde tatt kontakt med rektor og ev skolesjefen i kommunen. Dette må tas tak i, og å be en elev om å ignorere plageånden er ikke greit. 

Mor er ikke i bildet, men barnet har vel en far eller fosterforeldre? De må også på banen, dette må ende nå! 

Anonymkode: d33b8...f06

Han som plager bor hos faren sin med fri barneoppdragelse. Han startet skolen med å holde tale på foreldremøte hvor han forklarer hvorfor sin sønn er som han er, forteller om mor og det hele ender i tårer. Føler kanskje det er derfor lærerne ikke tar tak, pga sympati? 
Syns selvsagt kjempe synd på han men mener ikke man kan oppføre seg som man vil mot andre fordi man har det vanskelig.

Vi skal ha et møte til uka, men har ikke helt troa 😔 Kontakter rektor hvis ikke det blir bedre for sønnen min.

Anonymkode: aad2a...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten har det ikke bra, men det skal ikke gå ut over din gutt. Her var det ikke nok å snakke med kontaktlærer, avdelingsleder og foreldre, så da var neste skritt å mmelde fra til fylkesmannen. På dette tidspunktet hadde deg gått da langt at mitt barn ikke klarte å gå på skolen. Vi har nå byttet skole og det begynner endelig å bli bra. 

Lykke til.❤

Anonymkode: e0434...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tar kontakt med skolen og sier hva din sønn sier deg. At du merker på han hjemme at dette tærer på han slik at du vil tro at dette også er grunnen til lite motivasjon på skolen. Skolen bør ta sette inn tiltak, om ikke bør du vurdere å gjør noe mer. 

Jeg vil anbefale deg å ta en snakk med din sønn om at vi alle reagerer ulikt, snakker ulikt, har ulikt tonefall, er ulike i våre fusiske bevegelser når vi snakker osv. Lær barnet ditt at vi alle kan reagere ulikt på hverandre og at vi kan ta opp ting anderledes enn hvordan de var ment. At noen kan oppføre seg «tøft» når de egentlig er usikkre eller missunnelige. Jeg tok en slik prat med min datter når hun var i den alderen. Hun hadde en gutt i klassen som klarte å rykke på alle hennes knapper på feil måte, alltid helt i grenseland til hva skolen og jeg som foreldre kunne reagere på. Jeg viste barnet hadde adhd og slet med mye, men dette kunne jeg jo ikke si til mitt barn (mye en får vite når storebroren gikk i klassen til mitt andre barn, med enda større diagnoser. Og unger prater om alt og ingenting, slik at jeg som mor skjønte det var endel) Vi hadde en lang samtale om alt dette. Jeg brukte også meg selv som eksempel for når jeg har vondt i hodet så ser jeg sur ut, dette har ungene reagert på noen ganger for det stemmer ikke overens med hvordan jeg er. Ansiktet mitt ser surt ut, men samtidig kan jeg le og være i strålende humør. Nå som ungene har blitt større kan de be meg ta en smertestillende og en halvtime på sofaen før jeg merker det selv. Jeg utfordret mitt barn til å spørre denne gutten om han ville gjøre noe med henne eller hennes venner ett friminutt hver dag. Hun syns det var så teit og han sa jo alltid nei. Men hun spurte og hun spurte, hun fikk en spydig tilbakemelding den første tiden, men så ble den til en hyggelig avvisning før han endag tok imot hennes tilbud. Da fikk jeg hjem en unge som var så overrasket, for denne gutten var helt anderledes enn hun har ment. Mamma hadde riktig med at vi kan oppleve personer anderledes enn de er, vi må gi litt for å endre ting også. De ble på en måte venner. De har enda daglig kontakt tror jeg via snapp og spill på nett. Nå går de på hver sin ungdomskole også, slik at de ikke er klassekamerater lengre. Jeg har aldri sagt til mitt barn at det må bli venn med dette barnet, men mitt barn kan bruke litt energi på å vær grei med ett medmenneske når hun har masse venner og klarer å omgås de fleste. (Hun har igrunn aldri hatt bestevenner hun leker med, hun er slik som kan leke med alle og jeg som mor blir helt ør av å høre alle hun er sammen med. Hun har alltid funnet venn å være med uansett om vi er hjemme eller på besøk på en ny plass. ) 

Anonymkode: 98122...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gutten har det ikke bra, men det skal ikke gå ut over din gutt. Her var det ikke nok å snakke med kontaktlærer, avdelingsleder og foreldre, så da var neste skritt å mmelde fra til fylkesmannen. På dette tidspunktet hadde deg gått da langt at mitt barn ikke klarte å gå på skolen. Vi har nå byttet skole og det begynner endelig å bli bra. 

Lykke til.❤

Anonymkode: e0434...f14

Håper vi slipper å ta det så langt men må vi så må vi. Jeg orker ikke la dette fortsette lenger. 
Godt å høre det går bedre for dere! 
Tusen takk ❤️

Anonymkode: aad2a...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han som plager bor hos faren sin med fri barneoppdragelse. Han startet skolen med å holde tale på foreldremøte hvor han forklarer hvorfor sin sønn er som han er, forteller om mor og det hele ender i tårer. Føler kanskje det er derfor lærerne ikke tar tak, pga sympati? 
Syns selvsagt kjempe synd på han men mener ikke man kan oppføre seg som man vil mot andre fordi man har det vanskelig.

Vi skal ha et møte til uka, men har ikke helt troa 😔 Kontakter rektor hvis ikke det blir bedre for sønnen min.

Anonymkode: aad2a...432

Hva med å be den plagsomme ungen hjem og prøve å geleide de to guttene inn i en litt «styrt» lek? Der du hele tiden er tilgjengelig og litt overvåkende. Spill brettspill, kjør fjernstyrte biler, bak noe sammen. Gi de to noen positive opplevelser, der de får være kompiser. Når de er knyttet til hverandre gjennom vennskap, vil det bli en annen relasjon og det vil bli en høyere terskel for erting og plaging. 

Anonymkode: 5f978...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å be den plagsomme ungen hjem og prøve å geleide de to guttene inn i en litt «styrt» lek? Der du hele tiden er tilgjengelig og litt overvåkende. Spill brettspill, kjør fjernstyrte biler, bak noe sammen. Gi de to noen positive opplevelser, der de får være kompiser. Når de er knyttet til hverandre gjennom vennskap, vil det bli en annen relasjon og det vil bli en høyere terskel for erting og plaging. 

Anonymkode: 5f978...867

De er venner innimellom, og erikke non stop erting fra 1.kl til nå men i perioder. Denne gutten har vært hjemme hos oss flere ganger tidligere i fine perioder og jeg opplever han som veldig hakkete på min sønn selv om min sønn ikke virker å plages av det der og da.

Anonymkode: aad2a...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

9A  send en 9A melding .

Anonymkode: 10b1c...8a5

Forsto ikke??

Anonymkode: aad2a...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forsto ikke??

Anonymkode: aad2a...432

Paragraf 9a i Opplæringsloven, omhandler skolemiljøet. 

Anonymkode: 539d0...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt typisk at "de ikke ser det samme". Ikke gi deg på det, det skal IKKE SKJE.

Og et lite tips, ikke ta det opp med de andre foreldrene til denne ungen.

Anonymkode: 5540c...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kontakt rektor. 

Be de ordne en assistent til gutten som går etter de andre. 

Anonymkode: 93e9a...23b

Har forstått det som at gutten får en del oppfølging av «hjelpelærer» men er jo ikke alt de voksne får med seg (eller velger å få med seg)

Anonymkode: aad2a...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har forstått det som at gutten får en del oppfølging av «hjelpelærer» men er jo ikke alt de voksne får med seg (eller velger å få med seg)

Anonymkode: aad2a...432

Min sønn har en assistent som er med han heile tiden. For å kunne være i forkant av evt uheldige situasjoner. Han fikk diagnose adhd i fjor. Før desse tiltaka var det ei hurlomhei på skolen. 

 

Anonymkode: 93e9a...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min går i 3.klasse og er en stille og forsiktig type. Snill og omsorgsfull er vel det som beskriver han best. 
Han har siden 1.klasse med jevne mellomrom klaget på at han blir erta/plaga på skolen og det er det samme navnet som blir nevnt gang på gang. Er mange små ting som blir store for gutten min. 
 

Har tatt det opp med kontaktlærer og de sier de skal følge med litt ekstra og at de ikke opplever det like ille som han.
Vet at sønnen min ikke er den eneste som blir plaga av denne gutten og at den andre gutten er utagerende og får mye tid alene med hjelpelærer. Moren hans er ikke med i bildet pga rus så skjønner jo at ting ikke er greit for han heller men syns det er så feil at dette skal gå utover min gutt som kanskje er et lett offer fordi han ikke tør å si fra ordentlig...

Dette har vært av og på nå siden skolestart, med en intens periode nå i det siste.  Har bedt om et møte ang dette med lærer. Lærer hadde også snakket med sønnen min alene i går på skolen og sønnen min hadde fått beskjed om å ignorere ertingen. Lærer fortalte meg at han syns sønnen min har vært lite motivert til skolearbeid med dårlig arbeidsinnsats, at det virker som noe plager han. Også er løsningen å ignorere at han blir erta??? Har mest lyst å be sønnen min ta igjen men det er jo ikke lov... 

Hvordan lære sønnen å stå opp for seg selv? 

Anonymkode: aad2a...432

Er i helt lignende situasjon. Jeg har siden første dag i 1.klasse fortalt lærer om hva som skjer. En i klassen mobber barnet mitt. Ja, rett og slett mobber. Blikking . Snakker stygt til og om, dytter, sprer løyner, prøver å få de andre med seg. Heldighvis er dette barnet alene om å si stygge ting, de andre prøver å forsvare jenta mi. Hun har selv sagt til meg at hun gjør dette fordi hun er misunnelig på min datter. 

Har sagt i fra så mange ganger til lærer, og dette barnet . Har sett mange tilfeller selv, der hun er manipulerende og direkte fæl. Har prøvd å snakke med foreldrene, men de sier at dattern deres aldri har gjort eller sagt noe... 

Lærer sier selv at hun ser alt dette, men vil ikke ta det opp, for da kan det bli verre. (!!!) Dumme meg har trodd mellom hver gang jeg sagt ifra, at hun har gjort noe med dette. Men nei. 

Har hatt møter med helsesøster og skolen. Heldighvis ble vi henvist til Familiesenteret her. Hun som jobber der sier at dette ikke er greit. Nå skal det bli vedtak. 

Du må snakke med andre enn skolen. Få litt fortgang i ting. ❤️ Barn skal ha det trygt og bra på skolen. 

Det 9 c (?) vedtaket, handler om at det er 0 toleranse for mobbing. 

Anonymkode: 7a87e...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Håper vi slipper å ta det så langt men må vi så må vi. Jeg orker ikke la dette fortsette lenger. 
Godt å høre det går bedre for dere! 
Tusen takk ❤️

Anonymkode: aad2a...432

Men det gjør ikke noe å ta det så langt. Det er bare tiltak som må gjøres for at ditt barn oooog denne gutten skal få det bedre han også. 

❤️

Anonymkode: 7a87e...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

De er venner innimellom, og erikke non stop erting fra 1.kl til nå men i perioder. Denne gutten har vært hjemme hos oss flere ganger tidligere i fine perioder og jeg opplever han som veldig hakkete på min sønn selv om min sønn ikke virker å plages av det der og da.

Anonymkode: aad2a...432

Helt likt her. Barnet mitt er bestevenn med mobberen sin... Her hjemme. De leker ok her hjemme, barnet mitt spør om å leke sammen 0 stopp. Vil leke hver dag.. Selvom jenta er veldig veldig fæl. Har sagt i fra så mange ganger. Nå har det blitt så ille at de kan ikke leke sammen. Noe jenta mi sørger over, samtidig noe som er nødvendig fordi hun ikke lenger tør å gå på skolen pga denne jenta mobber henne på skolen. 

Anonymkode: 7a87e...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

De er venner innimellom, og erikke non stop erting fra 1.kl til nå men i perioder. Denne gutten har vært hjemme hos oss flere ganger tidligere i fine perioder og jeg opplever han som veldig hakkete på min sønn selv om min sønn ikke virker å plages av det der og da.

Anonymkode: aad2a...432

Skjønner. Dersom de får til dette igjen, så kan du kanskje melde fra når han virker «hakkete» og si på en all right måte at «det var ikke så veldig hyggelig sagt»? 

Anonymkode: 5f978...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...