Gå til innhold

Lønnstrekk, hvor mye har de egentlig lov å trekke? Aap..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har utbetalt ca 20 000 etter skatt, og de trekker tilsammen 11 000.. 

Jeg hadde ok inntekt før jeg ble syk, men når jeg ble det kom alt ut av kontroll og jeg klarte ikke å betale det jeg skulle. Jeg tenkte at de bare fikk trekke det de skulle (8000), men nå har jeg fått et til på 3000, og nå sliter jeg. I tillegg skammer jeg meg, jeg føler meg helt håpløs, og syns det er vanskelig å ta kontakt. Ikke vet jeg helt hvem jeg skal kontakte heller..

Om du ikke har noe konstruktivt å komme med, så sitter jeg pris på om du kan la være å tråkke meg lengre ned, det klarer jeg fint på egenhånd. 

Anonymkode: 56920...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du setter opp regnestykket inntekt - utgifter. 

Følgende utgifter er "godkjente" hos namsmannen: 

Husleie/boutgifter

SFO/Bhg

Livsopphold. Her er satsene: https://www.sismo.no/no/pub/informasjonssider/livsoppholdssatser/livsoppholdssatser-trekk-i-lonn

 

Det du har til overs etter dette regnestykker er hva de har lov til å trekke. Skriv et brev til namsmannen med tittelen "Klage på utleggstrekk". Der skriver du opp hva du har i inntekt og utgifter, og presenterer regnestykket for dem. Alle utgifter må dokumenteres. Du skal ha fått en oversikt over hvordan namsmannen har regnet seg frem til trekk. Sannsynligvis har de ikke fått med seg at du nå har to trekk på en gang. Høres mye ut å trekke over 50% av inntekten din. Men send brev, du får svar tilbake! De er altså som regel greie hos namsmannen, de forholder seg bare til lover og regler, men de har ikke all info om din økonomiske situasjon med mindre du har gitt deg den. Det er heller ingen andre enn deg selv som følger med på om trekk overlapper hverandre, osv. Derfor MÅ man ta kontakt. Ikke vær redd for det! :)

Anonymkode: 3c7e0...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bedt om hastetime hos økonomisk rådgiver i kommunen. Den kan sikkert ringe og ordne for deg raskere enn de vil ta en søknad fra privatperson.

Anonymkode: 21742...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar kontakt med namnsmannen og har med deg dokumentasjon på faktiske utgifter,  barn og hus. 

Du skal ha et visst beløp å leve for og skal ikke blakkes totalt. Lykke til 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde bedt om hastetime hos økonomisk rådgiver i kommunen. Den kan sikkert ringe og ordne for deg raskere enn de vil ta en søknad fra privatperson.

Anonymkode: 21742...1e5

Er ikke alle kommuner man får det. Her jeg bor har jeg bedt om time til økonomisk rådgiver i kommunen flere ganger, men det får jeg ikke i det hele tatt.

Anonymkode: de038...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke alle kommuner man får det. Her jeg bor har jeg bedt om time til økonomisk rådgiver i kommunen flere ganger, men det får jeg ikke i det hele tatt.

Anonymkode: de038...cb9

Du har krav på hjelp, men du må snakke med Nav.

Anonymkode: e19c6...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...