Gå til innhold

Far vil ikke at ungdommene skal ha vennebesøk når de er hos ham.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og jeg synes selvsagt at det er veldig egoistisk. Ungdommene i huset har to felles venner som er veldig viktige for dem. De to overnatter her hos meg/ oss ofte i perioder. Hverdag som helg. Jeg merker ikke stort til at det er en ekstra ungdom i hus, det er ikke mye jobb med dem altså. De er rolige og ikke ute "og flyr". 

Faren bor 35 min unna, så hvis noen skal dit på besøk i helgen så er det enklest med overnatting. I tillegg til at de jo er vant med mye overnatting. Pr nå er ungdommene hos pappaen bare annenhver helg. Han ønsker å utvide det til ca 40%, men de ønsker jo ikke å være der når han ikke vil bli kjent med deres liv. Med vennene deres. 

Han derimot sier at siden han ser dem så sjelden så vil han være sammen med dem, at de har tid sammen. Det høres kvelende ut for en ungdom synes jeg. Så kan jeg legge til den formildende omstendigheten at jeg bor i et hus og han i en leilighet. Jeg forstår at han får besøket mer "på seg" eller hva jeg skal si. Men likevel.. Tanker her? Ungdommene er for øvrig 16 og 14 år gamle. 

Anonymkode: 1f420...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg bodd trangt hadde jeg nok ikke vært veldig interessert i å ha flere ungdommer i hus. Så vidt jeg holder det ut i stort hus. 

Anonymkode: 305a0...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de bare bor der hver 2.helg synes jeg det er naturlig at de dropper overnattingsbesøk. Om de går opp til 40% bør det kanskje kunne skje innimellom, men det bør ikke være nødvendig flere ganger i måneden med mindre vennene har store utfordringer på hjemmebane. Dine barn kan jo overnatte hos vennene ogs innimellom. Alt trenger ikke gå en vei.

35 minutter er heller ikke langt å komme hjem. Normalen må jo være å sove hjemme hos seg selv.

Anonymkode: a2380...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå far få styre sine egne samværshelger. Det høres fornuftig ut at han vil bruke tid med de. Det høres travelt nok ut dersom dere ofte har 2 ekstra ungdommer i hus, både hverdag og helg.

 

hvorfor ikke hjelpe far og støtte han i at det er flott han vil bruke tid på dem? 

Anonymkode: cbc32...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med far i at de ikke trenger overnatte "ofte, hverdag som helg", særlig når han har liten plass og bare har ungene annehver helg.

Om han skal gå opp til 40% må han finne seg i at det er litt overnatting, det er veldig koselig for ungene/ungdommen å være sammen hele døgnet, så skal de bo nesten halve tiden hos han må han også ta imot vennene deres.

Har selv barn på 13, 16 og 19 år og har hatt mye overnatting altså, men her i huset har det vært forbeholdt helg, bare ved spesielle anledninger har det vært overnatting i hverdagen. 

Anonymkode: c862c...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han ønsker å utvide det til ca 40%, men de ønsker jo ikke å være der når han ikke vil bli kjent med deres liv. Med vennene deres. 

Han derimot sier at siden han ser dem så sjelden så vil han være sammen med dem, at de har tid sammen. Det høres kvelende ut for en ungdom synes jeg. Så kan jeg legge til den formildende omstendigheten at jeg bor i et hus og han i en leilighet. Jeg forstår at han får besøket mer "på seg" eller hva jeg skal si. Men likevel.. Tanker her? Ungdommene er for øvrig 16 og 14 år gamle. 

Anonymkode: 1f420...f24

Hvis han lykkes i å utvide til 40% vil han vel oppleve at det ikke er så naturlig å klamre seg til dem hver ledige time? 

Jeg regner med at ungdommene neppe gidder å sitte hjemme hos far halve tida si uten å omgås venner, så for ham vil det straffe seg å være sta.

Anonymkode: 2958a...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han lykkes i å utvide til 40% vil han vel oppleve at det ikke er så naturlig å klamre seg til dem hver ledige time? 

Jeg regner med at ungdommene neppe gidder å sitte hjemme hos far halve tida si uten å omgås venner, så for ham vil det straffe seg å være sta.

Anonymkode: 2958a...503

Nemlig. Det blir jo en catch22. Han vil ikke at de skal ha venner der og bli kjent med vennene deres. Han vil heller ikke at de drar til venner i hans helg. Samtidig vil han utvide samværet. Men det vil jo ikke ungdommene når de blir fullstendig isolert hos ham. Sukk. 

Anonymkode: 1f420...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han lykkes i å utvide til 40% vil han vel oppleve at det ikke er så naturlig å klamre seg til dem hver ledige time? 

Jeg regner med at ungdommene neppe gidder å sitte hjemme hos far halve tida si uten å omgås venner, så for ham vil det straffe seg å være sta.

Anonymkode: 2958a...503

Akkurat slik var min far og da vi vokste opp. Vi var hos han en gang i uka og annenhver helg. Frem til jeg begynte på VGS bodde han såpass langt unna moren min, som var den vi bodde hos fast, og der vi gikk på skole og hadde venner, at det ikke var mulig å være sammen venner når vi var hos han. For to ungdommer så føltes det som å være i fengsel å være der, og heldigvis flyttet han i nærheten av oss da vi var 14 og 17. Imidlertid ønsket han at vi skulle sitte mer eller mindre oppå han i hans trange 2-roms leilighet, og ble alltid skuffet når vi dro ut med venner, og ba oss være hos han i stedet.

Anonymkode: 97a4b...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er rart at han ikke vil ha overnattingsgjester der når ungene er hos han annen hver helg. Men så store unger bør vel kunne bestemme samværet selv? Hvorfor i all verden snakker han om å utvide til 40% for to unger som er såpass store og som ikke vil? 

Anonymkode: 8899b...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så store barn burde få bestemme både samvær med foreldre og samvær med venner selv. Foreldre bør ikke nekte dem å være med venner, det vil bare slå tilbake på foreldrene og ødelegge for ungdommene. Venner er viktigst i den alderen, far her er vel litt vel sent ute med ønske om å utvide samvær. Han får isåfall spørre dem selv hva de ønsker 

Anonymkode: d76e8...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lenge til ungdommene streiker og ikke vil til far. Blir rart å øke i allefall. 

Anonymkode: d7e3f...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er far raus med både besøk og overnattinger. Han ser at venner er viktig og velger å investere i å bli kjent med venne til barna. Både far og jeg har åpent hjem noe som gjør at barna også gjerne vil være hos far😊 Det er en god investering å gi barna litt rom, være raus med venner og forstå at i perioder er venner myyyyye mer viktig enn oss 'gamlinger' 

Anonymkode: 34bc2...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har to på 10 og 12, som er hos pappaen sin annenhver helg. Heldigvis forstår han at venner er viktig, og har besøk og overnatting hos seg, og blir heller ikke snurt om de vil på besøk eller overnatting. Han bor også i leilighet, og jeg bor i hus. 

Anonymkode: 5b7ce...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

 Imidlertid ønsket han at vi skulle sitte mer eller mindre oppå han i hans trange 2-roms leilighet, og ble alltid skuffet når vi dro ut med venner, og ba oss være hos han i stedet.

Anonymkode: 97a4b...5f3

Huff, ja, det er akkurat slik han er. 

Anonymkode: 1f420...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke lenge til ungdommene streiker og ikke vil til far. Blir rart å øke i allefall. 

Anonymkode: d7e3f...e7d

Nemlig. Han ser ikke at han må gi først, før de ønsker å "gi ham" mer tid med dem. Hvor gøy er det å sitte langt unna vennene sine i hans leilighet 40% av tiden? Uten besøk og uten å få besøke. 

Edit: De to vennene det gjelder kan i utgangspunktet komme på besøk og dra samme dag, men hvertfall med han ene så er det problematisk. I den forstand at det sjelden passer for foreldrene å kjøre. Da må faren gidde å hente og levere vennen. Tviler på at det skjer. 

Anonymkode: 1f420...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...