Gå til innhold

Noen her vært misfornøyd med læreren/skolen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Muntlig eksamen = muntlig vurderingssituasjon. Har du noen gang vurdert en elev ut fra hva han/hun «viste i timen», uten at det formelt var en vurderingssituasjon med tydeliggjorte vurderingskriterier?

Anonymkode: 03c98...849

Ja, innsats i timene er en del av vurderingsgrunnlaget, ikke en særlig stor del, og aldri kun dette. 

Men så var det heller ikke det du skrev. Du skrev at det ikke fantes muntlige fag. 

Anonymkode: 1e759...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, innsats i timene er en del av vurderingsgrunnlaget, ikke en særlig stor del, og aldri kun dette. 

Men så var det heller ikke det du skrev. Du skrev at det ikke fantes muntlige fag. 

Anonymkode: 1e759...95e

Du tar feil. Det eneste faget hvor innsats teller er kroppsøving. Innsats i timene går på ordenskarakter, ikke på fag. Det er kompetansemålene du skal vurdere, og der står det ikke innsats i timene. 

Anonymkode: 54c35...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tar feil. Det eneste faget hvor innsats teller er kroppsøving. Innsats i timene går på ordenskarakter, ikke på fag. Det er kompetansemålene du skal vurdere, og der står det ikke innsats i timene. 

Anonymkode: 54c35...8de

Jeg skal ikke uttale meg om hva reglene sier, men at lærere på ungdoms og videregående skole legger vekt på det er det ikke tvil om. Det sier de også selv både på utviklingssamtaler og ved middagsbordet.

Anonymkode: 1906a...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal ikke uttale meg om hva reglene sier, men at lærere på ungdoms og videregående skole legger vekt på det er det ikke tvil om. Det sier de også selv både på utviklingssamtaler og ved middagsbordet.

Anonymkode: 1906a...e50

Lærerne sier i utviklingssamtaler og ved middagsbordet at de gir karakter ut fra «trynetilskudd»? Det var jo det du først påsto, at lærerne vurderer elevene ut i fra trynefaktor?

Anonymkode: 03c98...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Karakterer i muntlige fag er uansett sterkt preget av trynetilskudd. Det har jeg nydt godt av mange ganger. 

Så du er helt for å få en bedre karater enn du fortjener pga trynefaktor?

Anonymkode: 81a12...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du tar feil. Det eneste faget hvor innsats teller er kroppsøving. Innsats i timene går på ordenskarakter, ikke på fag. Det er kompetansemålene du skal vurdere, og der står det ikke innsats i timene. 

Anonymkode: 54c35...8de

Ikke innsats, men det man viser i timen skal selvsagt telle. Noe annet er bare tåpelig. Forøvrig teller også holdning i musikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Optatium skrev:

Ikke innsats, men det man viser i timen skal selvsagt telle. Noe annet er bare tåpelig. Forøvrig teller også holdning i musikk. 

Hva slags holdning?

Anonymkode: 81a12...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lærerne sier i utviklingssamtaler og ved middagsbordet at de gir karakter ut fra «trynetilskudd»? Det var jo det du først påsto, at lærerne vurderer elevene ut i fra trynefaktor?

Anonymkode: 03c98...849

Ved middagsbordet, sier de at andre lærere gjør det, ja. Ellers sier de at de selv også legger vekt på hva elevene viser i timene og at de gir karakterer taktisk både som oppmuntring, for å få dem til å jobbe hardt og for å få noen til å slappe av. Skriftlige arbeider får også bedre karakterer hvis de er skrevet av elever læreren vet enten er flink i timene eller trenger det for å stå.

Anonymkode: 1906a...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ved middagsbordet, sier de at andre lærere gjør det, ja. Ellers sier de at de selv også legger vekt på hva elevene viser i timene og at de gir karakterer taktisk både som oppmuntring, for å få dem til å jobbe hardt og for å få noen til å slappe av. Skriftlige arbeider får også bedre karakterer hvis de er skrevet av elever læreren vet enten er flink i timene eller trenger det for å stå.

Anonymkode: 1906a...e50

Hvem er «de» her? Hvem sier ved middagsbordet at lærere sier at andre lærere tillegger trynefaktor vekt? Og nøyaktig hvilke lærere sier de setter karakter «taktisk»? Lærer(e) du kjenner, eller alle lærere i verden?

Og hvorfor melder du ikke fra til skolen om at de driver ulovlig vurderingspraksis? Hvis dette har gått utover dine barn, hvorfor har du ikke bedt om begrunnelse på karakter, slik at praksisen blir avslørt?

For det er jo ingen tvil om at eventuelle lærere som driver vurderingspraksis med utgangspunkt i trynefaktor eller «taktikk» lever veldig farlig. Vurdering skal gjøres med soleklare vurderingskriterier med detaljerte beskrivelser for hvert mestringsnivå, og karakter og begrunnelse skal dokumenteres. Å avsløre en slik vurderingspraksis er null stress.

Anonymkode: 03c98...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags holdning?

Anonymkode: 81a12...160

Holdning til faget. Vise interesse, være positiv, vilje til å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem er «de» her? Hvem sier ved middagsbordet at lærere sier at andre lærere tillegger trynefaktor vekt? Og nøyaktig hvilke lærere sier de setter karakter «taktisk»? Lærer(e) du kjenner, eller alle lærere i verden?

Og hvorfor melder du ikke fra til skolen om at de driver ulovlig vurderingspraksis? Hvis dette har gått utover dine barn, hvorfor har du ikke bedt om begrunnelse på karakter, slik at praksisen blir avslørt?

For det er jo ingen tvil om at eventuelle lærere som driver vurderingspraksis med utgangspunkt i trynefaktor eller «taktikk» lever veldig farlig. Vurdering skal gjøres med soleklare vurderingskriterier med detaljerte beskrivelser for hvert mestringsnivå, og karakter og begrunnelse skal dokumenteres. Å avsløre en slik vurderingspraksis er null stress.

Anonymkode: 03c98...849

"De" som ssoer det ved middagsbordet er min far, min søster og min venninne. Far underviste på ungdomsskole og fagskole, min søster underviser på videregående og min venninne underviser på ungdomsskolen. Det de forteller stemmer veldig godt med det jeg opplevde da jeg gikk på skolen selv og det jeg opplever når mine barn får karakterer nå. Å fosøke å emdre dette ser jeg ingen grunn til. Aøternativet ville vært eksamen i alle dag. Tviler på at det hadde vært bedre for ungene.

Anonymkode: 1906a...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

"De" som ssoer det ved middagsbordet er min far, min søster og min venninne. Far underviste på ungdomsskole og fagskole, min søster underviser på videregående og min venninne underviser på ungdomsskolen. Det de forteller stemmer veldig godt med det jeg opplevde da jeg gikk på skolen selv og det jeg opplever når mine barn får karakterer nå. Å fosøke å emdre dette ser jeg ingen grunn til. Aøternativet ville vært eksamen i alle dag. Tviler på at det hadde vært bedre for ungene.

Anonymkode: 1906a...e50

Så både din far, søster og venninne innrømmer at de bruker trynefaktor som vurderingskriterie?

Anonymkode: 03c98...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du tar feil. Det eneste faget hvor innsats teller er kroppsøving. Innsats i timene går på ordenskarakter, ikke på fag. Det er kompetansemålene du skal vurdere, og der står det ikke innsats i timene. 

Anonymkode: 54c35...8de

Man kan vise kompetanse etter kompetansemål i læreplanen i timene. Ikke innsats i seg selv, innsatsen må vise kompetanse. Viser f. eks til veiledende, nasjonale kjennetegn på måloppnåelse ved standpunktkarakter i norsk og engelsk muntlig. Elevene skal, som i all vurdering, være kjent med hvordan de blir vurdert. 

Anonymkode: cc923...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så både din far, søster og venninne innrømmer at de bruker trynefaktor som vurderingskriterie?

Anonymkode: 03c98...849

De bruker ikke det ordet til vanlig, men i andre ord, ja.

Anonymkode: 1906a...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem er «de» her? Hvem sier ved middagsbordet at lærere sier at andre lærere tillegger trynefaktor vekt? Og nøyaktig hvilke lærere sier de setter karakter «taktisk»? Lærer(e) du kjenner, eller alle lærere i verden?

Og hvorfor melder du ikke fra til skolen om at de driver ulovlig vurderingspraksis? Hvis dette har gått utover dine barn, hvorfor har du ikke bedt om begrunnelse på karakter, slik at praksisen blir avslørt?

For det er jo ingen tvil om at eventuelle lærere som driver vurderingspraksis med utgangspunkt i trynefaktor eller «taktikk» lever veldig farlig. Vurdering skal gjøres med soleklare vurderingskriterier med detaljerte beskrivelser for hvert mestringsnivå, og karakter og begrunnelse skal dokumenteres. Å avsløre en slik vurderingspraksis er null stress.

Anonymkode: 03c98...849

Det er ikke et krav til vurdering at det skal være kjennetegn på hvert mestringsnivå. 

Anonymkode: cc923...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Optatium skrev:

Ikke innsats, men det man viser i timen skal selvsagt telle. Noe annet er bare tåpelig. Forøvrig teller også holdning i musikk. 

I grunnskolen? Står ingenting om det i læreplanen i musikk. Man er i underveisvurdering kontinuerlig til slutten av 10. klasse.  Veldig merkelig at holdninger og innsats skal telle på vurderinger når kompetansemålene ikke inneholder dette. Da skjønner jeg at mange synes lærere bruker trynefaktor. Det er naturlig at man får vist kompetanse ved muntlig aktivitet i timene- men da er man i opplæringssituasjon, ikke vurderingssituasjon. Hilsen ungdomsskolelærer. 

Anonymkode: 54c35...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De bruker ikke det ordet til vanlig, men i andre ord, ja.

Anonymkode: 1906a...e50

Jøss. Snakk om å diskvalifisere seg selv som lærere. Fullstendig. Det skal godt gjøres å bruke trynefaktor som vurderingskriterie i dag uten å bli avslørt.

Anonymkode: 03c98...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss. Snakk om å diskvalifisere seg selv som lærere. Fullstendig. Det skal godt gjøres å bruke trynefaktor som vurderingskriterie i dag uten å bli avslørt.

Anonymkode: 03c98...849

Hva tror du om resultatene i denne oppgaven?

https://www.utdanningsnytt.no/navnet-skjemmer-karakteren-jentenavn-bedre-enn-guttenavn/198428

Anonymkode: 1906a...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva tror du om resultatene i denne oppgaven?

https://www.utdanningsnytt.no/navnet-skjemmer-karakteren-jentenavn-bedre-enn-guttenavn/198428

Anonymkode: 1906a...e50

Hva jeg TROR om dem? Eller hva jeg MENER? Jeg mener at det er helt krise at navn skal ha innvirkning på resultater. (Noe jeg gjetter ikke gjelder kun for skolen, «lavstatusfolk» blir behandlet dårligere enn de med høy status av hele samfunnet.

Dette er likevel noe annet enn det vi diskuterer, nemlig en rektor som setter karakter basert på en samtale med en elev, og lærere som bruker trynefaktor når han/hun gir karakter til elevene sine.

Anonymkode: 03c98...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva jeg TROR om dem? Eller hva jeg MENER? Jeg mener at det er helt krise at navn skal ha innvirkning på resultater. (Noe jeg gjetter ikke gjelder kun for skolen, «lavstatusfolk» blir behandlet dårligere enn de med høy status av hele samfunnet.

Dette er likevel noe annet enn det vi diskuterer, nemlig en rektor som setter karakter basert på en samtale med en elev, og lærere som bruker trynefaktor når han/hun gir karakter til elevene sine.

Anonymkode: 03c98...849

De fleste mener nok at det ideelt sett ikke burde være slik, men i praksis blir lærerene påvirket både av hvilke forventninger de har til eleven og hvor godt de liker eleven. I tillegg er det et taktisk element.

Spørsmålet mitt gikk ikke på om du mente det burde være slik æ, men om du trodde på at funnene stemte.

Anonymkode: 1906a...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De fleste mener nok at det ideelt sett ikke burde være slik, men i praksis blir lærerene påvirket både av hvilke forventninger de har til eleven og hvor godt de liker eleven. I tillegg er det et taktisk element.

Spørsmålet mitt gikk ikke på om du mente det burde være slik æ, men om du trodde på at funnene stemte.

Anonymkode: 1906a...e50

Du lurer på om jeg stoler på masteroppgaven som det vises til...? Jeg har ikke lest den, men den hadde vel neppe vært publisert om dataene ikke var valide. Hvordan det?

Anonymkode: 03c98...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her tror jeg man ser grunnen til at dere ikke kommer noe sted med klager mot skolen. Det er for mye synsing og for mye personlige preferanser. Skal dere vinne mot skolen må man ta dem systematiske feil. Ikke at Per har dårlig karakter i engelsk foesi han ikke snakker. Det er legitimt. 

 

Anonymkode: 0a9dc...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du lurer på om jeg stoler på masteroppgaven som det vises til...? Jeg har ikke lest den, men den hadde vel neppe vært publisert om dataene ikke var valide. Hvordan det?

Anonymkode: 03c98...849

Den viser jo nettopp at lærerene gir karakterer sterkt påvirket av andre ting enn formelle vurderingskriterier. Det er normalen.

Anonymkode: 1906a...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den viser jo nettopp at lærerene gir karakterer sterkt påvirket av andre ting enn formelle vurderingskriterier. Det er normalen.

Anonymkode: 1906a...e50

Ja, men det er jo ganske lang vei mellom funnene i denne undersøkelsen (som i stor grad dreier seg om ubevisste mekanismer) og lærere som bevisst setter lavere eller høyere karakter ut i fra trynefaktor - og i tillegg innrømmer det. Det er også noe helt annet med en rektor som setter seg ned med en elev og blir enig med denne om hvilken karakter eleven bør få.

Anonymkode: 03c98...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vi var en gjeng på 5 foreldre som stod sammen. Lærer ble byttet ut etter et halvt år. Det var en lang og tidkrevende prosess. Vi gikk rette tjenestevei og hadde flere konkrete saker hvor det var tydelig at læreren var helt uegnet til klassen. Dette var en gruppe med elever som har lærevansker og andre spesifikke vansker. Alle med vedtak fra ppt hvor det stod tydelig at de skulle ha blant annet visuelle dagsplaner, hvor læreren skrev dagsplan i løkkeskrift på tavle. Vi snakker småskolen, de hadde ikke lært løkkeskrift. Møtte motstand fra denne læreren på så mange plan, alle elevene i gruppa opplevde mer eller mindre skolevegring i denne perioden, de lærte ingenting. Løste seg over natten da de satt inn en lærer med kompetanse, og ikke minst vilje, i gruppa. 

Anonymkode: 7e06c...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...