Gå til innhold

Noen her vært misfornøyd med læreren/skolen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har du noen gang klaget på faglærere eller kontaktlærer, når det gjelder utvikling, innhold etc? Hvordan ble dette da møtt og håndtert? 

Anonymkode: ca4c4...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

FAU har klaget på lærerne, rektor bryr seg ikke.

Anonymkode: 38f23...fe6

Samme her. Er så godt som håpløst å kjempe mot det systemet

Anonymkode: b3072...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rektor velger ofte å støtte læreren er min erfaring dessverre.

Anonymkode: 345a7...f17

Det er vel ganske vanlig at ledere støtter sine ansatte? Hvis jeg gikk til sjefen din og klaget på deg, hadde det vært greit om sjefen din f.eks ga deg sparken da, eller ensidig støttet din klage?

Anonymkode: 03c98...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er vel ganske vanlig at ledere støtter sine ansatte? Hvis jeg gikk til sjefen din og klaget på deg, hadde det vært greit om sjefen din f.eks ga deg sparken da, eller ensidig støttet din klage?

Anonymkode: 03c98...849

MIN klage

Anonymkode: 03c98...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du noen gang klaget på faglærere eller kontaktlærer, når det gjelder utvikling, innhold etc? Hvordan ble dette da møtt og håndtert? 

Anonymkode: ca4c4...13c

Min datter var livredd en lærer som hun hadde i bla gym. Jeg måtte gi beskjed til kontaktlærer om dette som snakket med den aktuelle. Endre med at læreren ikke snakket til mitt barn,som var igrunnen nok det beste. Mitt barn byttet heldigvis skole.

veninnen som gikk i samme klasse fortalte at etter min datter sluttet gikk det noen få dager så ble hun strengere med de igjen.

Anonymkode: 18bba...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer har jeg fått tilbakemeldinger mange ganger. Noen ganger er kritikken rettsmessig og da blir den selvsagt tatt til etterretning. Nokså ofte er dessverre kritikken usaklig eller på felt jeg ikke får gjort noe med, jeg kan ikke fokusere mer eller mindre på et tema, selv om det er superviktig, om det ikke er en del av læreplanen feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ganske vanlig at ledere støtter sine ansatte? Hvis jeg gikk til sjefen din og klaget på deg, hadde det vært greit om sjefen din f.eks ga deg sparken da, eller ensidig støttet din klage?

Anonymkode: 03c98...849

Selvfølgelig skal ikke en rektor ensidig støtte sine ansatte. 
 

En skole bør ha tydelige retningslinjer for hvordan foreldreklager skal undersøkes og behandles. Og for hvordan læreren skal følges opp som ansatt når det mottas klager. 
 

En rektor har plikt til å undersøke alle henvendelser og klager. Urettmessige klager bør behandles og legges vekk raskt - både av hensynet til den som klager, av hensynet til eleven og av hensynet til læreren. 

Anonymkode: 742f8...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. 

Jeg ble ignorert i starten. Men jeg var sta, og sint, og tok fatt i både ledelse og andre. De gav seg til sist. 

Men jeg er den type mor som marsjerte inn på skolen, gikk rett i ansiktet på læreren og sa iskaldt at «Min sønn er livredd for deg. Og hvis det ikke endrer seg umiddelbart, så kan ikke jeg svare for mine handlinger». 

Anonymkode: c1473...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en øærer som ikke fikk lov til å sette karakter på meg på videregåemde. I steden hadde jeg og rektor en prat om hvilken karakter jeg syntes jeg fortjente og så fikk jeg den.

Da hadde jeg vært så heldig at rektor og noen andre hadde overhørt en overhøvling læreren ga meg fra start til slutt.

Anonymkode: 1906a...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. 

Jeg ble ignorert i starten. Men jeg var sta, og sint, og tok fatt i både ledelse og andre. De gav seg til sist. 

Men jeg er den type mor som marsjerte inn på skolen, gikk rett i ansiktet på læreren og sa iskaldt at «Min sønn er livredd for deg. Og hvis det ikke endrer seg umiddelbart, så kan ikke jeg svare for mine handlinger». 

Anonymkode: c1473...fb7

«....så kan ikke jeg svare for mine handlinger»?? 
Det der er jobben regelrett trussel. Da er du ikke det grann bedre en den læreren du ønsker å endre. 

Anonymkode: 742f8...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde en øærer som ikke fikk lov til å sette karakter på meg på videregåemde. I steden hadde jeg og rektor en prat om hvilken karakter jeg syntes jeg fortjente og så fikk jeg den.

Da hadde jeg vært så heldig at rektor og noen andre hadde overhørt en overhøvling læreren ga meg fra start til slutt.

Anonymkode: 1906a...e50

Sånn kan man jo heller ikke ha det! Karakterene bør dettes etter gitte kriterier. Det er derfor det skal utarbeides kriterier for ulik måloppnåelse. Har ikke du som elev oppnådd målene til karakteren 5 på Ulike prøvene og innleveringen så kan jo ikke rektor bestemme at du og han er enige om at du likevel fortjener den karakteren....

Anonymkode: 742f8...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rektor velger ofte å støtte læreren er min erfaring dessverre.

Anonymkode: 345a7...f17

Rektor kan ikke gjøre annet enn å lytte til foreldrene i slike situasjoner. Dersom klagen er reel vil det bli opprettet en personalsak. Foreldrene vil ikke bli informert om dette, ei heller ha innsyn i hva som blir gjort. 
 

Nytt i opplæringsloven er at foreldrene kan klage til fylkesmannen (19a) i forhold til elevens miljø, da må skolen vise hva de har undersøkt og eventuelle tiltak til fylkesmannen.

Anonymkode: ad550...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. 

Jeg ble ignorert i starten. Men jeg var sta, og sint, og tok fatt i både ledelse og andre. De gav seg til sist. 

Men jeg er den type mor som marsjerte inn på skolen, gikk rett i ansiktet på læreren og sa iskaldt at «Min sønn er livredd for deg. Og hvis det ikke endrer seg umiddelbart, så kan ikke jeg svare for mine handlinger». 

Anonymkode: c1473...fb7

Du høres ikke riktig frisk ut! Sånn kan man da virkelig ikke oppføre seg! 
 

Dersom du som mor har så dårlig dømmekraft og oppfører deg så dårlig, stiller jeg meg tvilende til at ditt barn har særlig med sosiale evner og bagasje med seg også. Stakkars barn!

Anonymkode: ad550...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja. 

Jeg ble ignorert i starten. Men jeg var sta, og sint, og tok fatt i både ledelse og andre. De gav seg til sist. 

Men jeg er den type mor som marsjerte inn på skolen, gikk rett i ansiktet på læreren og sa iskaldt at «Min sønn er livredd for deg. Og hvis det ikke endrer seg umiddelbart, så kan ikke jeg svare for mine handlinger». 

Anonymkode: c1473...fb7

Ja, da skjønner vi hvor din sønn har sin angst/engstelse fra... 

Anonymkode: 350ea...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

«....så kan ikke jeg svare for mine handlinger»?? 
Det der er jobben regelrett trussel. Da er du ikke det grann bedre en den læreren du ønsker å endre. 

Anonymkode: 742f8...013

Ja. Og da skjedde det ting. Endelig tok ledelsen det på alvor.

Joda. Det er jeg. Ganske stor forskjell på å som voksen kaste en 8-åring i en vegg, og en voksen som gjør det klinkende klart for en annen voksen at jeg setter himmel og jord i bevegelse hvis han prøver seg igjen. 

Anonymkode: c1473...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, da skjønner vi hvor din sønn har sin angst/engstelse fra... 

Anonymkode: 350ea...392

Nei. Det gjør du ikke. Du kjenner ingen av oss. 

Denne læreren endte opp med å få sparken, bli anmeldt og jeg fikk en unnskyldning fra skolen. Vi hadde bevis på at mitt, og flere andre barn, regelrett ble mobbet og fysisk angrepet av denne læreren. Og ja, da kommer jeg etter enhver som gjør det. Det står jeg 100% for. 

Det er lov å bli sint. Det er lov å bli beinhard. Og med tanke på hvor mange foreldre som sier de ikke blir hørt av skolen, så burde kanskje flere gjøre det samme. 

Anonymkode: c1473...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du høres ikke riktig frisk ut! Sånn kan man da virkelig ikke oppføre seg! 
 

Dersom du som mor har så dårlig dømmekraft og oppfører deg så dårlig, stiller jeg meg tvilende til at ditt barn har særlig med sosiale evner og bagasje med seg også. Stakkars barn!

Anonymkode: ad550...b10

Les de andre jeg har svart. Og slutt å tro at du kjenner mennesker du aldri har sett, aldri hørt stemmen til, aldri møtt. 

Anonymkode: c1473...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sånn kan man jo heller ikke ha det! Karakterene bør dettes etter gitte kriterier. Det er derfor det skal utarbeides kriterier for ulik måloppnåelse. Har ikke du som elev oppnådd målene til karakteren 5 på Ulike prøvene og innleveringen så kan jo ikke rektor bestemme at du og han er enige om at du likevel fortjener den karakteren....

Anonymkode: 742f8...013

Vi hadde ikke hatt noen skriftlige prøver. Karakteren ble gitt ut fra hva vi "viste i timene". Hva skulle reltor gjort? Avholdt "eksamen" for meg og ikke de andre?

Karakterer i muntlige fag er uansett sterkt preget av trynetilskudd. Det har jeg nydt godt av mange ganger. 

 

Anonymkode: 1906a...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Karakterer i muntlige fag er uansett sterkt preget av trynetilskudd. 

 

Anonymkode: 1906a...e50

Du generaliserer noe voldsomt med utgangspunkt i egne erfaringer. 
Det finnes ingen «muntlige fag», men det finnes muntlige vurderingssituasjoner. Som ved andre vurderingssituasjoner skal det også her utarbeides, og gjøres tilgjengelig for elevene, klare vurderingskriterier og tydeliggjøres hva som skal til for å oppnå de ulike karakterene. «Jeg liker/liker ikke trynet ditt» inngår ikke i karaktergrunnlaget, og enhver lærer som lar slikt ha innvirkning vet at det vil slå tilbake på ham/henne.

Anonymkode: 03c98...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi hadde ikke hatt noen skriftlige prøver. Karakteren ble gitt ut fra hva vi "viste i timene". Hva skulle reltor gjort? 

 

Anonymkode: 1906a...e50

Hva rektor skulle gjort? Han/hun skulle åpenbart, som skolens leder,sørget for at elevvurdering på skolen ble utført på en skikkelig måte!

Anonymkode: 03c98...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du generaliserer noe voldsomt med utgangspunkt i egne erfaringer. 
Det finnes ingen «muntlige fag», men det finnes muntlige vurderingssituasjoner. Som ved andre vurderingssituasjoner skal det også her utarbeides, og gjøres tilgjengelig for elevene, klare vurderingskriterier og tydeliggjøres hva som skal til for å oppnå de ulike karakterene. «Jeg liker/liker ikke trynet ditt» inngår ikke i karaktergrunnlaget, og enhver lærer som lar slikt ha innvirkning vet at det vil slå tilbake på ham/henne.

Anonymkode: 03c98...849

Jasså gitt, finnes det ikke noen muntlige fag? Hm... Jeg underviser i to fag som kun har muntlig eksamen. Er ikke det muntlige fag, altså? 

Anonymkode: 1e759...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du generaliserer noe voldsomt med utgangspunkt i egne erfaringer. 
Det finnes ingen «muntlige fag», men det finnes muntlige vurderingssituasjoner. Som ved andre vurderingssituasjoner skal det også her utarbeides, og gjøres tilgjengelig for elevene, klare vurderingskriterier og tydeliggjøres hva som skal til for å oppnå de ulike karakterene. «Jeg liker/liker ikke trynet ditt» inngår ikke i karaktergrunnlaget, og enhver lærer som lar slikt ha innvirkning vet at det vil slå tilbake på ham/henne.

Anonymkode: 03c98...849

Da jeg gikn på skolen ble det skilt mellom muntlige og skriftlige fag.

Anonymkode: 1906a...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jasså gitt, finnes det ikke noen muntlige fag? Hm... Jeg underviser i to fag som kun har muntlig eksamen. Er ikke det muntlige fag, altså? 

Anonymkode: 1e759...95e

Muntlig eksamen = muntlig vurderingssituasjon. Har du noen gang vurdert en elev ut fra hva han/hun «viste i timen», uten at det formelt var en vurderingssituasjon med tydeliggjorte vurderingskriterier?

Anonymkode: 03c98...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...