Gå til innhold

Hvordan få 13-åringen til å trene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han hater fysisk aktivitet, og har sluttet på den aktiviteten han gikk på. Vi prøver og prøver å få ham til å gjøre noe fysisk, men det er bare syting. Det eneste vi får ham med på er litt styrketrening på sats kanskje to ganger per måned. 

Vi kan jo ikke tvinge ham heller. Han synes ingen aktivitet er gøy. Tar jeg ham med på løpetur, så må vi stoppe annenhver meter fordi han har vondt et eller annet sted.

Han er undervektig, så jeg er ikke bekymret for overvekt, men det er likevel viktig å få trent regelmessig. 

Vi prøver å gjøre aktivitet til noe hyggelig, men det er ikke så lett når han slår seg vrang hver gang.

Tips?

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine gutter har hatt en periode på ungdomskolen som de har drevet med "egentrening" 

Jeg har bare sagt at det er et kriterie for å få lov å sitte på nett at de også får litt frisk luft og bevegelse.

To ganger i uka gikk de ut med musikk på øret og enten syklet en tur eller gikk en tur. De løp ikke altså

Nå er de 16 og 19 år og begge trener 2-4 ganger i uka helt av egen vilje 😉

Anonymkode: 52887...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mine gutter har hatt en periode på ungdomskolen som de har drevet med "egentrening" 

Jeg har bare sagt at det er et kriterie for å få lov å sitte på nett at de også får litt frisk luft og bevegelse.

To ganger i uka gikk de ut med musikk på øret og enten syklet en tur eller gikk en tur. De løp ikke altså

Nå er de 16 og 19 år og begge trener 2-4 ganger i uka helt av egen vilje 😉

Anonymkode: 52887...19b

Ja, vi sier at han ikke får spille hvis han ikke beveger seg. Men da blir det jo enda mer tvang og uvilje. Kanskje få han ut på gåturer, og håpe han tar til vett som dine gjorde.

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk legen til å ta en alvorsprat på 15-åringen her i dag. Og etterpå tok vi en joggetur. Så får vi prøve å følge opp, det gjelder jo både han og meg å få sparka oss selv i rompa!

Anonymkode: e91f7...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk legen til å ta en alvorsprat på 15-åringen her i dag. Og etterpå tok vi en joggetur. Så får vi prøve å følge opp, det gjelder jo både han og meg å få sparka oss selv i rompa!

Anonymkode: e91f7...f55

Takk for svar. Resten av familien er veldig aktive, det er bare han som har falt helt ut.

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taekwondo! Tving han til å være med på 3 treninger då han forstår opplegget! Alltid greit å kunne kampsport! Veldig greit for ungdom/voksne som aldri har vært med å begynne på, i motsetning til annen type sport.

Anonymkode: 242ba...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Taekwondo! Tving han til å være med på 3 treninger då han forstår opplegget! Alltid greit å kunne kampsport! Veldig greit for ungdom/voksne som aldri har vært med å begynne på, i motsetning til annen type sport.

Anonymkode: 242ba...114

Han har trent judo siden han var 4. Og vi er en kampsportfamilie. Men nei. Han nekter.

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, CherryC skrev:

Få han til å alliere seg med kompiser. Å jogge med mamma er kanskje ingen høydare når man er 13.

God idé! Får prøve å se om noen vil.

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi ham litt slækk. Han trenger vel å finne ut av ting selv, og er kanskje i opposisjon til sin superaktive famlie. Jogging er kanskje det mest brutale du kan gjøre hvis du ikke er i form, og blir tatt med av noen som er i form. Drepen for motivasjon. Det er supert å være aktiv og like å holde på med trening, men det går sikkert bra om det er noen litt roligere år for ham nå. Gjør selv det du er glad i å gjøre, det kan motivere på sikt. Få han ut på en gåtur med lydbok eller musikk et par ganger i uka.Hvis han liker å fotografere og drive med billedbearbeiding kan han ta med seg kamera, i by eller natur. Sørg for at hverdagen inneholder litt normal aktivitet, som å gå/sykle dit man skal, gjøre litt ærend om det trengs. 

Ha tillit til ungdommen din.

Anonymkode: 0d1d1...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tvinge bstn til noe vil bare få dem til å ta avstand fra aktiviteten. 

En aktivitet skal være en hobby, noe som er kjekt. Ikke en plikt. 

Anonymkode: 2a0e6...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Å tvinge bstn til noe vil bare få dem til å ta avstand fra aktiviteten. 

En aktivitet skal være en hobby, noe som er kjekt. Ikke en plikt. 

Anonymkode: 2a0e6...ae7

Ja det er det vi prøver på. Vil at han skal få glede og lyst til å gjøre noe fysisk. Boksing synes han forsåvidt er gøy. Vi bør nok bli flinkere til å bokse med ham.

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gi ham litt slækk. Han trenger vel å finne ut av ting selv, og er kanskje i opposisjon til sin superaktive famlie. Jogging er kanskje det mest brutale du kan gjøre hvis du ikke er i form, og blir tatt med av noen som er i form. Drepen for motivasjon. Det er supert å være aktiv og like å holde på med trening, men det går sikkert bra om det er noen litt roligere år for ham nå. Gjør selv det du er glad i å gjøre, det kan motivere på sikt. Få han ut på en gåtur med lydbok eller musikk et par ganger i uka.Hvis han liker å fotografere og drive med billedbearbeiding kan han ta med seg kamera, i by eller natur. Sørg for at hverdagen inneholder litt normal aktivitet, som å gå/sykle dit man skal, gjøre litt ærend om det trengs. 

Ha tillit til ungdommen din.

Anonymkode: 0d1d1...c09

Ja vi gir ham egentlig litt mye slækk, og det resulterer i en gutt som er formet som en pc. Men som jeg skrev, jeg kom på at han egentlig liker å bokse. Vi får prøve å lage struktur på det. Bokse endel med ham. 

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja vi gir ham egentlig litt mye slækk, og det resulterer i en gutt som er formet som en pc. Men som jeg skrev, jeg kom på at han egentlig liker å bokse. Vi får prøve å lage struktur på det. Bokse endel med ham. 

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Hvordan kommer han seg til og fra skole og venner? Går/sykler han selv, eller blir han kjørt?
 

Hvis dere kjører til og fra er det jo bare å la ham begynne og gå/sykle de veiene? 
Jeg fatter ikke det treningspresset barn har i dag. Det skal være aktiviteter, planlagt og organisert fra de kommer ut av livmora omtrent. 
 

Gi ungen mer slækk. Slutt med taxitjenester overalt, og la ham få styre litt på egenhånd. Går eller sykler han allerede burde dere iallfall la ham være i fred. 

Anonymkode: ef7ca...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herre Gud...hvis mine foreldre hadde krevd at jeg skulle trene i den alderen hadde jeg mest sannsynlig flyttet frivillig i fosterhjem! La han være, men la han også gå og sykle istedenfor å bli kjørt. Mulig han føler at han er blitt presset til å trene for mye igjennom flere år, og nå endelig har fått mot til å si nei??

Anonymkode: 3b87b...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogging? Seriøst? Da hadde nok jeg også fått vondt overalt. 

Det finnes ikke noen kule apper som gjør at han vil ut å gå litt? Zombie run, Pokemon go? 

Ellers så er jeg enig med andre her, la han styre dette selv og la han sykle/gå til og fra skole. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere skulle la ham slutte å trene og heller finne på morsomme ting å gjøre.

Gå i svømmehallen uten å skulle svømme langt. La ham stupe og tulle.

Fortell ham at det er smart å kunne danse for å sjekke damer.

La ham g eller sykle til skolen.

Dra i alpinbakken med venner uten å trene slalom osv.

Anonymkode: 76675...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ballspill? Lagidrett? Jeg trener g12 i håndball og vi har fått endel nye spillere, det tok 3-5 treninger så kom mestring og i helga scoret de alle mål.

Anonymkode: 25843...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han hater fysisk aktivitet, og har sluttet på den aktiviteten han gikk på. Vi prøver og prøver å få ham til å gjøre noe fysisk, men det er bare syting. Det eneste vi får ham med på er litt styrketrening på sats kanskje to ganger per måned. 

Vi kan jo ikke tvinge ham heller. Han synes ingen aktivitet er gøy. Tar jeg ham med på løpetur, så må vi stoppe annenhver meter fordi han har vondt et eller annet sted.

Han er undervektig, så jeg er ikke bekymret for overvekt, men det er likevel viktig å få trent regelmessig. 

Vi prøver å gjøre aktivitet til noe hyggelig, men det er ikke så lett når han slår seg vrang hver gang.

Tips?

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Pokemon jakt? (Får gått en del) Spill med bevegelse. Oppfordres til å gå/sykle til skole og til kamerater. 

Anonymkode: 3a38a...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo være noe lystbetont. Frisbee eller badminton om sommeren? Hoppe i trampoline? På vinteren; ta han med på skøytebanen? Ta et hiphop-kurs, lære capoeira, tae kwon do, dra i badebasseng og be kompisene med? 
Løpeturer er jo gørrest av det gørre... 

Anonymkode: 85e03...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja vi gir ham egentlig litt mye slækk, og det resulterer i en gutt som er formet som en pc. Men som jeg skrev, jeg kom på at han egentlig liker å bokse. Vi får prøve å lage struktur på det. Bokse endel med ham. 

Anonymkode: 9a7b4...fdf

Om han liker boksing,- så absolutt JA!!!! Det er jo kjempebra trening. Jeg liker det ikke selv altså, jeg er joggedame. Sønnen vår er akkurat som din. Undervektig og lat. Og vil helst spille. Har plaget han ut på joggetur og han må bruke våre styrkeapparat hjemme og gjøre noe. Nå har han veldig lyst på hund, schäfer,- hund uansett raase er ikke aktuelt hjemme hos oss,- men når han flytter for seg selv så må han SELVSAGT skaffe seg det.

For noen dager siden møtte vi nevnt type hund i valps form sammen med eiere. Disse var i militæret og hunden skulle etter hvert inn der også. Damen hadde tatt førstegangstjeneste i "hundepatrulje";- og gutten bare falt totalt for den ideen. Så det skal han etter vgs! Og nå bruker jeg det for all det er verdt. Han må trene og komme seg i god form skal han få velge hvor han vil i militæret, samt at en valp av den typen krever masse jobb,- og den må trenes til å bli en sprek og aktiv hund for at den skal bli snill, rolig og leve lenge og skal man klare å trene noen, mennesker eller dyr til å komme i form, må man VÆRE i form.

 

Har ikke "tatt av" enda altså,- men blitt lettere å komme med at han kanskje skulle tatt seg en halvtimes tur ut og ta noen styrkeøvelser etterpå..;) Det er dette med å gripe de halmstrå de liker. Men til syvende og sist er det alfa og omega at vi voksne er aktive, spiser noenlunde sundt og trener selv. Da tror jeg oddsen er stor for at de tar over den livsstilen, selv om de får noen år uten trening. Hadde min periode i 18-23 (ca) års alderen jeg så og si ikke trente en dag, røyka og festet som ungdommer skal. Men når man blir voksen så kommer gode rutiner tilbake :) 

Anonymkode: 4d0f9...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noen inaktive år som tenåring. Men jeg gjorde mye annet da; spilte i band, skrev fanziner og demonstrerte 😆

Jeg tenker at dette blir verre jo mer dere maser. Og ingen dauer av noen late år. Han er 13, og skal nå finne ut hvem han er, og hvilke interesser han har. 
 

ps. Nå i godt voksen alder trener jeg. Fordi jeg selv vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 13. Hvorfor skal han trene styrketrening og jogge med mamma? Stakkars gutt! 

 

Hva med  vanlige turer i skogen / på fjellet som familie uten press om å måtte løpe eller komme fort frem. Turer til svømmehallen? Å gå en liten ettermiddagstur alene med far/ mor alene et par ganger i uken er bra for mer en bare kondisen. 

Det er mulig han streiker fordi det absolutt ikke er lystbetont for ham. Han er undervektig og MÅ ikke trene for helsen sin skyld. 

Man kan være sunn og frisk uten jogging, trening og styrkeøvelser, men ved vanlig sunt kosthold og turer ute i frisk luft. Ikke prøv å tving 13-åringen til å være som deg, det vil kanskje heller dytte ham i motsatt retning. 

Anonymkode: 63fc5...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...