Gå til innhold

Synes du folk som snakker "Rett fra levra" er tøffe?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser mange skriver dette og har også hørt det flere ganger, men jeg sliter litt med å forstå hvorfor? Det er fint at folk ikke lar seg tråkke på og står for det de mener, det synes jeg også, men å buse ut med alt man tenker helt uten filter er etter min mening ikke det minste tøft, tvert i mot. For meg vitner det mer om mangel på empati og forståelse for sosiale koder. I tillegg er mange av uttalelsene som kommer "Rett fra levra" gjerne unyanserte og direkte feile, totalt blottet for kritisk tenkning. Mulig jeg definerer dette på en annen måte enn mange andre, men er det slik at mange lar seg imponere over folk som deler meninger uten filter, alla Luathaug? 

Anonymkode: 827ab...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Listhaug snakker ikke "rett fra levra" slik din definisjon er, Hi - med at man ikke har filter.

Alt Listhaug sier og gjør i politikken er svært bevisst og gjennomtenkt. Hun har jobbet årevis med PR og gjør ikke noe som ikke er gjennomtenkt. Bare begynn å legge merke til ordbruken hennes i ulike saker, hvor hun angriper andre, eller når hun har gjort noe galt og burde unnskyldt seg. Begynn å se sammenhengene. Og legg også merke til hvordan hun bevisst bruker korset sitt. Når hun har gjort noe som ikke er akseptabelt, da tar hun på seg helt enkle klær som korset hennes trer veldig tydelig frem på - for å gi et skinn av at hun er from kristen og bare blir misforstått og at hun aldri gjør noe galt... Det er kynisk, kalkulert og svært gjennomtenkt og bevisst. På samme måte som hennes retorikk er det, kun med ett mål for øye - å polarisere norsk politikk og samfunn slik at Frp får flere stemmer.

Men ellers i samfunnet. Noen ganger er det riktig å kalle en spade for en spade og være helt ærlig om sine meninger. Da er det viktig at noen tør å snakke "rett fra levra". Men ofte oppfatter jeg det som at en del av de som stadig snakker "rett fra levra" egentlig mangler en del sosial intelligens. I disse tilfellene er det også sjelden noen selvkritikk selv om de unødvendig sårer andre, "for man må tåle klar tale".

Jeg synes folk som sier klart og tydelig fra der det er nødvendig og ingen andre tør, at disse er modige. Det er viktig at noen tør der andre ikke gjør det.

De som snakker rett fra levra, ufiltrert for egne følelser er ikke tøffe, men heller folk som sliter med sosiale koder.

Men det sagt - begrepet å snakke rett fra levra tror jeg vil defineres noe ulikt i ulike kulturer rundt om i landet.

Anonymkode: 6da24...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ofte de mangler omtanke for andre, og noen er direkte hensynsløse. 

Mange av dem virker også som om de ikke tenker over konsekvensene av det de sier, og de overforenkler kompliserte problemstillinger. Alt er bare svart/hvitt, ingen nyanser. 

Men Listhaug er nok ikke en av de som snakker uten å ha tenkt seg om, der er hvert eneste utsagn nøye kalkulert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykket "å snakke rett fra levra" brukes omtrent utelukkende av undermålere som en unnskyldning for å oppføre seg som en dass. Sylvie L. er kroneksempelet. Verden trenger at folk jatter litt med og er smidige. Om verden besto av folk som snakket fra levra, hadde vi alle tatt livet av hverandre ganske kjapt. . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Folk som snakker "rett fra levra" fremstår for meg som meget enkle. Jeg kan si min mening, være direkte osv, men det er jo klart jeg filtrerer det jeg sier, uten at jeg nødvendigvis går rundt grøten. Og av og til er det faktisk best å holde kjeft, og ellers se an sine samtalepartnere. Av og til er det klokt å holde sine meninger for seg selv.

Anonymkode: 6a38e...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Jeg synes ofte de mangler omtanke for andre, og noen er direkte hensynsløse. 

Mange av dem virker også som om de ikke tenker over konsekvensene av det de sier, og de overforenkler kompliserte problemstillinger. Alt er bare svart/hvitt, ingen nyanser. 

Men Listhaug er nok ikke en av de som snakker uten å ha tenkt seg om, der er hvert eneste utsagn nøye kalkulert. 

ikke hvert eneste

Anonymkode: c1863...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne tråden skal også handle om Listhaug? Hva med Torbjørn Berntsen og Yngve Haagensen og andre sosialisthelter? Det er personer som var kjent for å snakke rett fra levra.
Listhaug sier mer det andre tenker men ikke våger å stå for. Synes ikke det handler om å snakke rett fra levra, det handler mer om mot.
Berntsen og Haagensen var fine typer, som også tok opp tema som andre ikke våget å si høyt. Mange kritiserer denne typen mennesker, fordi de ikke har en gjennomtenkt strategi, de sier ting straks og umiddelbart, uten å tenke så nøye over hvem som blir fornærmet osv. Selv foretrekker jeg slike typer, framfor skolerte fløyelsmennesker som åler seg unna alt. Slik de aller fleste politikere er.

Anonymkode: 425e4...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke rett fra levra eller å kalle en spade for en spade osv nødvendigvis er bra. Det kan være bra, men det kan også være taktløst og insensitivt og avspeile dårlig sosial kompetanse. På jobb i dag kom en gammel kollega innom, og en av de andre hadde ikke sett ham på mange år og kommenterte «Oj, jeg hadde ikke kjent deg igjen, du har blitt mye større siden sist, mye tyngre liksom, du var jo tynn forrige gang jeg så deg». Helt klart rett fra levra, men fullstendig unødvendig. Han tålte det godt han, han har blitt tykkere, men han trengte ikke at noen andre fortalte ham det tror jeg. Tydelig er fint, og å stå for det man mener, men timing er viktig, og hva som er formålet med budskapet er viktigst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så denne tråden skal også handle om Listhaug? Hva med Torbjørn Berntsen og Yngve Haagensen og andre sosialisthelter? Det er personer som var kjent for å snakke rett fra levra.
Listhaug sier mer det andre tenker men ikke våger å stå for. Synes ikke det handler om å snakke rett fra levra, det handler mer om mot.
Berntsen og Haagensen var fine typer, som også tok opp tema som andre ikke våget å si høyt. Mange kritiserer denne typen mennesker, fordi de ikke har en gjennomtenkt strategi, de sier ting straks og umiddelbart, uten å tenke så nøye over hvem som blir fornærmet osv. Selv foretrekker jeg slike typer, framfor skolerte fløyelsmennesker som åler seg unna alt. Slik de aller fleste politikere er.

Anonymkode: 425e4...d22

Berntsen og Haagensen kom ikke fra reklamebransjen og kom heller ikke med kalkulert, indirekte uthenging av svake grupper i samfunnet i hvert eneste utsagn de ytret. Du kan ikke sammenligne dem med Listhaug bare fordi du misliker AP. Det er ikke sånn at «alle partier har sin Listhaug». Kun FrP har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei "venninne" som er sånn. Buser ut med alt av tanker, lite filter og lite gjennomtenkt. Via meldinger må hun ofte forklare seg i en evighet etterpå fordi hun har misforstått og ikke tenkt seg om. Mange tenker nok at hun er litt kort. Holder ut med henne i korte perioder da hun er veldig snill og omtenksom. Men å være på samme foreldremøte feks er HELT KRISE. Uff

Anonymkode: d3329...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før siste valg så jeg Listhaug på et program for barn/ungdom. Alle partiene var representert. Hun hadde uten tvil en egen evne til å nå fram til barn/ungdom med sitt budskap.  Listhaug kan kommunikasjon - hun var skremmende dyktig. Totalt uenig med hennes politiske ståsted, men må innrømme at hun imponerer retorisk. Det skal hun ha. Synd (i mine øyne) hun spiller for feil lag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som snakker rett fra levra hele tiden har jeg lite til overs for, de jeg har møtt mangler endel sosiale antenner så for meg blir det helt feil. Syns ikke de er tøffe, heller det stikk motsatte. 

De som en sjelden gang snakker rett fra levra i sammenhenger der det er uventet fra personen, de syns jeg er tøffe. 

Anonymkode: ebc69...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker vel rett fra levra. Orker sjeldent å pakke inn setningene mine i fancye ord. Sier det som det er. 
Men jeg har filter da, sier ikke alt jeg tenker. 
 

Er bra utdannet, har bra jobb, og er godt likt av kollegaer. De kommenterer ofte at det er akkurat dette de virkelig setter pris på.
 

Noen som sier ifra, kaller en spade for en spade, er positiv og ønsker å få gjort ting. 
 

Så jeg tenker det kan være både positivt og negativt å snakke fra levra som det heter.
 

Anonymkode: e2863...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er en som snakker rett fra levra antatt ikke helt på topp i hverken sosiale ferdigheter eller dannelse. Det er litt enkelt.

Anonymkode: e0156...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig foretrekker jeg personer som kaller en spade for en spade. Det er oftest lettere å forholde seg til denne typen mennesker. Men, det fordrer at de vet når deres meninger er relevant eller ikke. 

Mennesker som har et skrikende behov for å prakke på alle andre den brutale sannheten til en hver tid mangler både empati og sosiale antenner. Dette er rett og slett bare usjarmerende.

Anonymkode: 18a07...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 15.32, Anonym bruker skrev:

Jeg ser mange skriver dette og har også hørt det flere ganger, men jeg sliter litt med å forstå hvorfor? Det er fint at folk ikke lar seg tråkke på og står for det de mener, det synes jeg også, men å buse ut med alt man tenker helt uten filter er etter min mening ikke det minste tøft, tvert i mot. For meg vitner det mer om mangel på empati og forståelse for sosiale koder. I tillegg er mange av uttalelsene som kommer "Rett fra levra" gjerne unyanserte og direkte feile, totalt blottet for kritisk tenkning. Mulig jeg definerer dette på en annen måte enn mange andre, men er det slik at mange lar seg imponere over folk som deler meninger uten filter, alla Luathaug? 

Anonymkode: 827ab...dbb

Det er spørs hva man sier rett fra levra. Så har også time and place noe å si. Det er ikke alltid det passer seg å si nøyaktig det man tenker. Hvis man opplever tydelig urettferdighet syns jeg mennesker som tør å si i fra om det og stå opp for seg selv er modig og tøffe. Mennesker som skal komme med sine spydigheter og trangsynte meninger uten å evne seg å forstå at ikke alt de sier er rett og «sånn det er». Folk som sier sine nedlatende meninger om alt og alle og begrunner det med «Det er bare en sånn person jeg er! Jeg snakker rett fra levra og er ærlig! Hvis folk ikke godtar det kan de ryke og reise. Jeg bryr meg ikke.» <— mindre intelligente mennesker som prøver hardt å heve seg over andre og være ‘’sterk’’. 

Anonymkode: 82fcc...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likar ikkje tøffe folk eg. Likar betre kloke og omtenksomme folk. Men, ja, dei som snakka rett frå levra oppfattar eg ofte som tøffe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Rett fra levra folk» er ofte hensynsløse og tror de er bedre enn andre. 
Det er bare de som gjør alt rett og har tillatelse til å gjøre det de vil. 
 

Anonymkode: bee9f...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jo kontekst alt å si. Det kan være erterlengta, modig og helt på sin plass at noen tar bladet fra munnen og snakket fra levra. Og det kan være totalt feil. Og hva som er riktig og feil vil jo variere ut i fra enkeltpersoners perspektiv på virkeligheten. Er det feil når Greta Thunberg snakker rett fra levra?

Bare enkle mennesker tror man kan sette en fasit på sånt.

Anonymkode: eea9d...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det feil når Greta Thunberg snakker rett fra levra?

Når hun ikke har den fjerneste anelse hva hun prater om faller det igjennom. Derfor blir hun hengt ut i hele verden som den uvitne lille jenta hun er... 

Anonymkode: ef50c...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 17.03, Pashla skrev:

Berntsen og Haagensen kom ikke fra reklamebransjen og kom heller ikke med kalkulert, indirekte uthenging av svake grupper i samfunnet i hvert eneste utsagn de ytret. Du kan ikke sammenligne dem med Listhaug bare fordi du misliker AP. Det er ikke sånn at «alle partier har sin Listhaug». Kun FrP har det.

"Kun Frp har det." 

Mitt mest inderligste og ektefølte GUDSKJELOV! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når hun ikke har den fjerneste anelse hva hun prater om faller det igjennom. Derfor blir hun hengt ut i hele verden som den uvitne lille jenta hun er... 

Anonymkode: ef50c...13f

Kan du nevne et eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...