Gå til innhold

Plutselig veldig urolig baby på 7 mnd, lagd tidligere innlegg om gulhet i ansikt.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det startet for snart 2 uker siden og han fikk tenner samtidig så har vært usikker på om det er tennene. Idag kom blodprøvesvarene og alt så fint ut bortsett fra litt forhøyet alat. Han er fortsatt litt gul i huden og spiser dårligere enn før,men han får i seg mat og han har  våte bleier.  Snakket med legen idag som har henvist oss til sykehuset så håper på time raskt. Han spurte om han var i fin almenntilstand, hvordan definerer dere det? Han har jo ikke feber og er våken, men veldig mye grinete og utilpass uten at det virker som han har vondt. Han ba oss ringe om han ble gulere eller fikk feber. 

Anonymkode: 2991c...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge han er mye grinete og utilpass så tenker jeg at hans allmenntilstand er redusert, selv om han ikke har feber og får i seg mat.

Var jeg deg ville jeg ringt sykehuset i morgen og spurt hvor raskt dere får time.

Dette trenger ikke være noe veldig alvorlig, men det kan også være noe som raskt kan utvikle seg til å bli langt mer alvorlig, så jeg ville pushet på sykehuset. Når han er så liten skal han uansett ikke vente lenge på time.

Håper det går bra med lille ❤️ Ha lav terskel for å ringe lege/legevakt/sykehus om noe som helst endrer seg med ham.

Anonymkode: 9e102...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmenntilstand er jo den allmenne tilstanden. Altså helheten rundt alt. Energinivå, smerter, matlyst osv. Feber er en konkret tilstand med tydelig definisjon (temp over >38). Du beskriver at gutten har nedsatt matlyst og varmestråling som utilpass. Jeg ville ha sagt at han har nedsatt allmenntilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerter hos så små er vanskelig å lese. Noen er grinete og spiser dårlig. Andre sover mye mer. 

Har vært mye på sykehus med mitt barn og det sa alle at det er vanskelig å lese dette. De kamuflerer det gjerne, særlig den smerten «som bare er der konstant» Altså ikke er punkt man trykker på så begynner de å gråte. 

Jeg hadde bare ringt sykehuset og bedt om å få komme inn. Magefølelsen din er at det er noe. I USA har de noe som heter. «Hvis vi ikke finner noe skal vi likevel lytte til mor»

Så ring og be om å få komme inn. Jeg hadde nok overdrevet dårlig allmenntilstand. Bedre å være trygg på sykehuset. 

Anonymkode: f77af...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen sendte henvisning til sykehuset idag. Han klarer ikke falle til ro og selv om han har sovet så virker han fortsatt trøtt og grinete. Han får i seg litt fast føde men bare halvparten av hva han pleier å spise og drikker 60-100ml mme til hvert måltid. 

Anonymkode: 2991c...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, her har du INGENTING å vinne på å ha is i magen.

Si at allmenntilstand er redusert og få dette sjekket ut.

Jeg ville vært veldig bekymret for gulhet i huden altså..

Anonymkode: 48ad3...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leverprøven skulle ligge på max 45 og hans var på 56 så den var ikke veldig forhøyet. Men han er litt gul i ansiktet og litt i nakken. Fastlegen hadde visst snakket med en barnelege som sa at så lenge almenntilstanden var grei så kunne det vente. Han er jo blid og fornøyd innimellom, men vi ser jo at han ikke er seg selv og veldig sutrete. Jeg får ringe fastlegen på nytt i morgen og høre hva han tenker. 

Anonymkode: 2991c...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlege? Ring sykehus for svarte, hva er det du venter på?!

Lett forhøyede leververdier, nedsatt allmenntilstand ( som barnethar utifra hva fu beskriver ) = ALARM!!!!!!

Jeg hadde krevd å fått komme inn idag for overvåkning. 

Anonymkode: 8d7d6...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ringe sykehuset idag å høre, men han sover hele natten fra 20.00-07.00 og spiste nå 170ml med melk. Redd de ikke hører på oss når han ikke har feber. 

Anonymkode: 2991c...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg skal ringe sykehuset idag å høre, men han sover hele natten fra 20.00-07.00 og spiste nå 170ml med melk. Redd de ikke hører på oss når han ikke har feber. 

Anonymkode: 2991c...555

Herregud.… få ungen til lege. ALAT-verdiene sier jo noe om leverfunksjonen, det samme gjør gulhet. Det er VIKTIG.

Anonymkode: 9c298...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, du er så tafatt at jeg blir helt matt. Fatter ikke hva du tenker med. Jeg hadde fysisk møtt opp på sykehuset og nektet å gå før ungen min ble undersøkt.

Sier som hun over meg: du har INGENTING å vinne på å ha is i magen! 

Anonymkode: 95e8b...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal ringe sykehuset idag å høre, men han sover hele natten fra 20.00-07.00 og spiste nå 170ml med melk. Redd de ikke hører på oss når han ikke har feber. 

Anonymkode: 2991c...555

Ikke alt man får feber av da. Du sier jo selv at ungen ikke oppfører seg som vanlig.

Anonymkode: 8f92f...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke alt man får feber av da. Du sier jo selv at ungen ikke oppfører seg som vanlig.

Anonymkode: 8f92f...35b

Hva er det for er svar? Legen SA at hun skulle kontakte dem om barnet fikk feber. 

Er faktisk legen, ikke moren, som bestemmer om barnet skal undersøkes eller ikke.

Anonymkode: 19608...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det for er svar? Legen SA at hun skulle kontakte dem om barnet fikk feber. 

Er faktisk legen, ikke moren, som bestemmer om barnet skal undersøkes eller ikke.

Anonymkode: 19608...c18

Huff. Håper ikke du har barn. 

Anonymkode: 95e8b...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det for er svar? Legen SA at hun skulle kontakte dem om barnet fikk feber. 

Er faktisk legen, ikke moren, som bestemmer om barnet skal undersøkes eller ikke.

Anonymkode: 19608...c18

Ovenfra og ned holdning i helsevesenet er utdatert. Det er ikke lenger slik det fungerer. Legen er ikke sjef over pasientene sine.  Helsetjenester er pasientsentrerte, dvs pasientens bekymringer skal taes på alvor og ønsker etterkommes dersom det er mulig. Hvis moren bekymrer seg og mener barnet burde undersøkes, er det faktisk legens jobb å stole på morens magefølelse og undersøke barnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pobie skrev:

Ovenfra og ned holdning i helsevesenet er utdatert. Det er ikke lenger slik det fungerer. Legen er ikke sjef over pasientene sine.  Helsetjenester er pasientsentrerte, dvs pasientens bekymringer skal taes på alvor og ønsker etterkommes dersom det er mulig. Hvis moren bekymrer seg og mener barnet burde undersøkes, er det faktisk legens jobb å stole på morens magefølelse og undersøke barnet. 

Jeg har vært under utredning i 4 år, jo, det er FORTSATT SÅNN.

Anonymkode: 19608...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff. Håper ikke du har barn. 

Anonymkode: 95e8b...f80

Nei, uff, håper ikke du har det heller assa. 

Men husk at pappaen min er sterkere enn pappaen din, da. Og at du ikke får komme i min bursdag. 

Anonymkode: 19608...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært under utredning i 4 år, jo, det er FORTSATT SÅNN.

Anonymkode: 19608...c18

Da har du vært uheldig. Kanskje du skal vurdere å bytte lege👍

Anonymkode: 291b5...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg har vært under utredning i 4 år, jo, det er FORTSATT SÅNN.

Anonymkode: 19608...c18

Nå vet jeg jo ikke hva som feiler deg, men det er heldigvis mye lavere terskel for å undersøke babyer enn voksne.

Hi, det kan godt være at dette er forbigående og ufarlig, men du er altfor rolig med tanke på at leveren viser tegn på sykdom altså..

Anonymkode: 48ad3...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, uff, håper ikke du har det heller assa. 

Men husk at pappaen min er sterkere enn pappaen din, da. Og at du ikke får komme i min bursdag. 

Anonymkode: 19608...c18

Himmel. Er du så utrivelig til vanlig også? 

Anonymkode: 95e8b...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det for er svar? Legen SA at hun skulle kontakte dem om barnet fikk feber. 

Er faktisk legen, ikke moren, som bestemmer om barnet skal undersøkes eller ikke.

Anonymkode: 19608...c18

Og legen spurte om allmenntilstanden. Mor informerte ikke tydelig at den var redusert, det er den jo. Det teller mer enn feber. 

Anonymkode: 8f92f...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og legen spurte om allmenntilstanden. Mor informerte ikke tydelig at den var redusert, det er den jo. Det teller mer enn feber. 

Anonymkode: 8f92f...35b

Ifølge legen så skulle hun ta kontakt dersom barnet fikk feber.

Anonymkode: ab75b...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pobie skrev:

Ovenfra og ned holdning i helsevesenet er utdatert. Det er ikke lenger slik det fungerer. Legen er ikke sjef over pasientene sine.  Helsetjenester er pasientsentrerte, dvs pasientens bekymringer skal taes på alvor og ønsker etterkommes dersom det er mulig. Hvis moren bekymrer seg og mener barnet burde undersøkes, er det faktisk legens jobb å stole på morens magefølelse og undersøke barnet. 

Ikke meg du svarte, men ja, i teorien har du rett i dette. I praksis er det dessverre ganske vanlig fremdeles blant ganske mange leger. Dette er noe Pasientombudet også bekrefter de stadig kommer borti saker på.

Men jeg er enig i at så lenge allmenntilstanden til barnet er redusert/endret og mor så bekymret, samt gulfargen i huden og leververdiene og alder på barnet tilsier at det burde undersøkes nå, og ikke vente.

Anonymkode: 9e102...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sjekket de barnets hemoglobin og bilirubin? Hva var i så fall verdiene?

Anonymkode: 386e0...f8d

Dette må du spørre om! Og har fargen på avføring endret seg?

Anonymkode: ee7d5...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...