Gå til innhold

Tar besteforeldrene initiativ til å se barnebarna sine?👵🏼👴🏻👱🏻‍♀️👦🏻


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eller må dere sørge for at de ser dem? Lurer spesielt på hvordan det er for dere med små barn hvor barnebarna ikke kan ta kontakt selv.

 

Mine er 4-6år straks. Her tar besteforeldrene sjelden initiativ. De bor 30min og 10min unna men er mer interessert i reising, venner, vin smaking osv. De kommer til jul og bursdag men de kommer sjelden innom.

Anonymkode: f1ec8...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her tar 3 av 4 besteforeldre kontakt på eget initiativ og vi treffer dem ofte. Siste besteforelder derimot (som bor nærmest) ser vi kun om vi inviterer eller om vi spør om å få komme på besøk. Jeg synes det er trist, for jeg skulle ønske han kunne bli kjent med barnebarna sine. Han er egentlig veldig flink med barn. Jeg forsøker å invitere, for jeg tenker det er viktig, men vi ser ham likevel kanskje bare 2-6 ganger i halvåret alt etter som (1-3 timer hver gang).

Anonymkode: f9c22...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar aldri initiativ :) dvs de inviterer til julefeiring. Men det er aldri sånn "vil x og y komme på besøk"

Endret av DetYrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. Tar 5 min å gå til mamma og hu har ikke sett ungene siden julaften da de var her å feira. Jeg hadde bursdag igår og hun kom ikke innom, eller ringte meg. Skrev på Facebook bare. Pappa bor 30 min unna og ser ungene i 5 min når han leverer julegaver. Svigers bor 80 mil unna og de ringer støtt, enten på FaceTime for å se ungene eller på tlf for å snakke med mannen å høre hvordan det går. 

Anonymkode: 70871...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre tar mye initiativ. De henter barnet mitt på skolen (1.klasse) to dager i uken, og har henne ofte med på en aktivitet i helgen også. De stiller også opp som barnevakt hver gang jeg spør om det.

Anonymkode: 2644c...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Hele tiden.

Hvis det går en uke eller to uten at mine foreldre har sett barna, så tar de kontakt. Da melder behovet seg for å treffe barnebarna.

Det kan være alt fra å spørre om å hente på skolen, gjøre lekser og lage middag til de. Eller bare komme innom og prate litt med de når de spiser kvelds eller noe. De inviterer de innimellom med på hytta. Eller spør om de ikke vil komme på overnatting. De dukker opp på oppvisninger og fotballkamper. Ringer for å vite hvordan der går om de er syke osv. Dypt engasjerte og kjærlige besteforeldre. 

Anonymkode: 10133...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aldri. Tar 5 min å gå til mamma og hu har ikke sett ungene siden julaften da de var her å feira. Jeg hadde bursdag igår og hun kom ikke innom, eller ringte meg. Skrev på Facebook bare. Pappa bor 30 min unna og ser ungene i 5 min når han leverer julegaver. Svigers bor 80 mil unna og de ringer støtt, enten på FaceTime for å se ungene eller på tlf for å snakke med mannen å høre hvordan det går. 

Anonymkode: 70871...2a1

Akkurat sånn er det her også.

Anonymkode: b68d4...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, svært sjelden. De bor et stykke unna. De kommer ikke til bursdag eller jul. Vi besøker dem noen ganger i løpet av året. De er fine besteforeldre alle sammen. Har ikke noe negativt å si om dem selv om de sjelden tar kontakt. 

Anonymkode: 72781...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Min mor har ikke sett barnebarna på 1 1/2år.

Min far bor 10 min unna 50% av tiden, resten av tiden bor han i feriehuset sitt langt unna. Sjelden han kommer innom men det har skjedd. Stemoren min forguder barna så vi er innom der gjevnlig.

svigers bor 30min unna å de er også opptatt med sitt. De første 4årene tok vi (les jeg) initiativ til å treffes minst 3 ganger  i mnd. Nå gidder jeg ikke å ta initiativ bortsett fra ved feiringer så da ses vi aldri. Vi skal på tur sammen i slutten av mars, vi ses nok neppe før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers tar initiativ, og min far kommer innom innimellom. 

Men, det er ikke sånn at jeg kommer til å føle på å være bosatt i Norge når de blir pensjonister liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormor og morfar: Ja, selv om de bor 2 timer unna. De henter gjerne ungene for en helg, tar seg ferie i skolens ferier for å kunne få ha barnebarna, henter gjerne halvsyke unger så de kan være på rekreasjon hos dem istedenfor i barnehage og skole. De har 7 barnebarn og stiller like mye opp for alle. 

Farmor og farfar: Nei, selv om de bor ti minutter unna. De kommer knapt når vi inviterer. Har det aaaaltfor travelt. Faktisk så travelt at de nå har kjøpt seg timeshare på Granka med fast uke når minstemann har bursdag. De har fire barnebarn, så 9 måneder av året er det ingen barnebarn som har bursdag. Vi har to ganger forsøkt å kjøre på spontant besøk til de en søndags ettermiddag. Begge gangene ble vi avvist i døra. De er bare rett og slett ikke interessert. 

Anonymkode: 0e8f0...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. Og det til tross for at hennes foreldre/ svigerforeldre stilte opp for oss i bøtter og spann. Skuffet. 

Anonymkode: 6c4d4...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre ja, mens hans foreldre kunne ikke brydd seg mindre. Vi inviterer de til bursdagsfeiring , utenom det, så ser de ikke barnebarna.

Anonymkode: 9494a...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De tok litt initiativ da minste var baby, da ville de få med seg utviklingen og kom innom kanskje annenhver uke til en gang i måneden til han var rundt åtte mnd. Etter det har vi nesten ikke sett dem. De kommer hvis vi inviterer og de inviterer oss til julaften og 17. mai og kanskje en gang på grilling om sommeren, men det er alt. De bor ca 25 min gange/5 min biltur unna.

Er så skuffet over dem, de har tre barnebarn og er like lite interessert i alle.

 

Anonymkode: ef227...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungene var små hadde de mye kontakt med begge sett besteforeldre. Det tok litt tid før ungene trivdes alene med farmor og farfar, men når vi knakk koden så gikk det fint. Farmor var alltid så stressa for hun planla og hadde så mange ting hun ville gjøre med ungene og da reagerte ungene med å trekke seg bort. Det tok litt tid før vi alle skjønte hvorfor, men da farmor kuttet ut alle planer og tok minuttene som de kom ble farmor kos å være med. Nå i helga har 14åringen vært hos farmor og mormor (mannfolka var der også altså) hun skulle egentlig bare gjøre noe med farmor noen timer, men så ville hun spise middag med farfar og vips ville hun overnatte hos mormor og morfar. Så hun var frem og tilbake hos de i hele helga siden de bor så nære hverandre. Det syns de alle 5var koselig for hun er den som har vært mest hjemmekjær av ungene, hun er ikke den som plutselig ringer de og inviterer seg selv på besøk, det gjør storesøster ofte. 

Besteforeldrene på begge siden har nesten vært litt for engasjerte alle sammen. Jeg jobber turnus og min tidligere samboer jobbet turnus, så når vi hadde jobbhelger sammen så var ungene hos familie. Vi avtale med familien at de var hos noen når vi jobbet for vi kunne ha gjort det slik at vi ikke jobbet samme helger, men da hadde vi sjeldent en helg sammen alle sammen. Jeg jobbet annen hver helg, min tidligere samboer hver fjerde, men en ekstra innimellom i turnus. Besteforeldrene syns dette var helt supert og hadde ofte ungene hver helg jeg jobbet selv om de ikke måtte. Jeg viste hvem som henta ungene i barnehagen på fredag, men hvem som kom med ungene på søndag ante jeg aldri. For når alle besteforeldrene, tante og to onkler bodde i samme by forsvant ungene til den som skulle gjøre noe gøy. Noen ganger var en unge hos farmor og en unge hos mormor. Utrolig gla for at besteforeldrene har vist så mye interesse i ungenes liv, for de har en far som ikke er en stor del av livet deres. Han har samvær under oppsyn hjemme hos oss, hvor mye han har vært det har variert veldig. Nå er det flere år siden ham har vært her. I fjor så han ungene på julaften og en helg de var i samme bryllup. Farmor og farfar var veldig redd for at de ikke skulle få god kontakt med ungene siden ting ble som de ble, men den bekjymringen la de fort fra seg. 

Anonymkode: d6e80...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappaen min tar veldig lite kontakt. Mest opptatt med sitt. Giftet seg i sommer og hun har også et barnebarn. 
Mammaen min er dessverre død

Samboeren min har to barn fra før, mens jeg har et. Hans foreldre er veldig engasjerte for hans barn. 
Jeg skulle ønske at mitt barn også hadde engasjerte besteforeldre

Anonymkode: 061de...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormor tar initiativ. Morfar inviterer, men det er langt vekk. 

Farfar er død og farmor dement.

Anonymkode: 542d8...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...