Gå til innhold

Er det ikke litt opphauset hysteri med dette nye viruset?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke dødlig for vanlige mennesker. Men farlig for svake. Men alle virus, spesielt influensa er farlig for de. Også en forkjølelse.

 

Anonymkode: 9dfc9...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virus som kommer fra dyr er alltid skummelt. 

Jeg er selv ikke redd for dette, men hvis et virus virkelig smitter, så kan det nærmest utrydde fattige land 

Anonymkode: ce92e...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alvorlig når en ny virustype angriper mennesker. Forhåpentlig vis muterer det ikke til noe værre, men med nye virus som man ikke kjenner kan det bli alvorlig. Vi vil helst ikke ha en gjentagelse av spanskesyken for eksempel.

På den andre siden finnes det nok større biologiske trussler i verden i dag som det burde blitt skrevet mer om. Da tenker jeg spessielt på oppformeringen av gtrsshopper i Afrika for tiden. De kan virkelig ta mange liv om de ikke stoppes.

Anonymkode: 88f2d...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, snakket om dette med en venninne i går. 

Typisk media å skape panikk. Dette blir ikke noe problem.

Pesten var et problem. Aids er et problem. Chagas-billen er et problem.

Anonymkode: 22b78...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel som med svineinfluensaen, blåst opp til uante høyder. Jeg er i den kategorien som ble anbefalt å vaksinere meg den gang da svineviruset herjet. Men fordi at alle var så hysterisk at helsepersonell på legekontorene tok vaksinen til seg selv og sine familier, så fikk ikke jeg og mange i min kategori tatt vaksinen og plutselig var jeg smittet. 

Var virkelig syk, men tror hysteriet var i overkant oppblåst, overlevde helt fint. 

En del av de som vaksinerte seg den gang , har fått en haug med bivirkninger som ikke lar seg medisinere vekk, så sånn sett er jeg glad det ikke var nok vaksiner på markedet den gang. Og aldri mer om jeg tenker tanken på å vaksinere meg mot noe annet virus som plutselig hauses opp, sånn som Kina viruset nå for tiden.

Anonymkode: 234dd...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes synd på den legen som får positivt svar på coronavirus tatt i nasofarynx på et sykt barn... Prøve å forklare at "ja, det er corona, men ikke DET corona-viruset". 

Ebola er jo verre, og den epidemien tikker og går. Lite oppmerksomhet rundt den for tiden 🤷‍♂️ 

Anonymkode: 53de4...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smitter mellom folk, har rask spredning, relativt lang inkubasjonstid og en dødelighet på minst 3-4%. Klart det er grunn for bekymring, men ikke dermed sagt hysteri. 

Anonymkode: 01c1f...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke dødlig for vanlige mennesker. Men farlig for svake. Men alle virus, spesielt influensa er farlig for de. Også en forkjølelse.

 

Anonymkode: 9dfc9...07b

Nei, jeg synes egentlig ikke det. Det sprer seg jo ganske raskt. Hva mener du med vanlige mennesker egentlig? Det er jo utrolig mange som har sykdommer som kan gjøre de mer disponert for smittsomme sykdommer som dette.

Anonymkode: 779ae...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hver eneste som smittes smitter to eller tre nye, da smitter dette veldig raskt og bredt.

Som alltid er det de som allerede er syke eller svake som vil bli hardest rammet. Vi er fremdeles bare i begynnelsen av utbruddet, så ting kan jo endre seg i ulike retninger.

 

Anonymkode: 8a276...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det smitter mellom folk, har rask spredning, relativt lang inkubasjonstid og en dødelighet på minst 3-4%. Klart det er grunn for bekymring, men ikke dermed sagt hysteri. 

Anonymkode: 01c1f...c04

Støtter denne!

Anonymkode: 9d5d7...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Smitte

Coronavirus smitter omtrent som andre luftveisinfeksjoner som forkjølelse og influensa. Det er viktig å være klar over at risikoen for de fleste av oss er svært liten om vi blir smittet. Slik det ser ut, er også det nye «Wuhan»-viruset noe en godt fungerende helsetjeneste vil håndtere uten større problemer.

 

 

Den viktigste grunnen til at myndighetene er bekymret for spredningen av coronaviruset, slik sykdommen fra Wuhan-viruset arter seg nå, er at personer med svekket helsetilstand kan bli alvorlig syke. Derfor er det viktig å unngå at smitten spres. De som tåler sykdommen godt må også unngå å bli smittet – ikke fordi det er farlig å bli syk, men for å unngå at smitten når de som ikke klarer å stå imot – eldre, pasienter på cellegift og kronisk syke med svekket motstandskraft."

Kilde NHI

 

Derfor er det viktig å få det under kontroll, og finne vaksiner til utsatte grupper. 

Men ja, media vet å spille på frykt. Noe jeg syntes er fryktelig ufint. 

Anonymkode: 1f02b...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Blir vel som med svineinfluensaen, blåst opp til uante høyder. Jeg er i den kategorien som ble anbefalt å vaksinere meg den gang da svineviruset herjet. Men fordi at alle var så hysterisk at helsepersonell på legekontorene tok vaksinen til seg selv og sine familier, så fikk ikke jeg og mange i min kategori tatt vaksinen og plutselig var jeg smittet. 

Var virkelig syk, men tror hysteriet var i overkant oppblåst, overlevde helt fint. 

En del av de som vaksinerte seg den gang , har fått en haug med bivirkninger som ikke lar seg medisinere vekk, så sånn sett er jeg glad det ikke var nok vaksiner på markedet den gang. Og aldri mer om jeg tenker tanken på å vaksinere meg mot noe annet virus som plutselig hauses opp, sånn som Kina viruset nå for tiden.

Anonymkode: 234dd...02c

Der tar du feil. De som vaksinerte fikk samme bivirkninger som de som hadde gjennomgått sykdommen, bare i mindre grad. Så nettopp disse folka burde være ekstra glade for å ha tatt vaksinen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Pashla skrev:

Der tar du feil. De som vaksinerte fikk samme bivirkninger som de som hadde gjennomgått sykdommen, bare i mindre grad. Så nettopp disse folka burde være ekstra glade for å ha tatt vaksinen! 

Kusinen min er ufør, etter å ha fått vaksinen. Skal huske å be henne være mer takknemlig neste gang

Anonymkode: 22b78...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er en død pr 26 million innbygger i Kina.. Det er ikke særlig mye 

Anonymkode: c1491...83f

Det er fullstendig uinteressant når man fortsatt er i oppstartsfasen av utbruddet. Det som betyr noe er antall døde per syke. 

Anonymkode: e417c...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Pashla skrev:

Der tar du feil. De som vaksinerte fikk samme bivirkninger som de som hadde gjennomgått sykdommen, bare i mindre grad. Så nettopp disse folka burde være ekstra glade for å ha tatt vaksinen! 

Jeg fikk svineinfluensaen , men ikke narkolepsi eller andre senskader. Noen av vennene mine, som  tok vaksinen, sliter i dag med narkolepsi og andre sykdommer , som legene mener  kommer fra vaksinen. En venninne av meg som jobber i helsevesenet vaksinerte alle barna sine og hun overtalte mange i vennegjengen vår til å gjøre det samme, hun angrer den dag i dag. 

Anonymkode: 234dd...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Pashla skrev:

Der tar du feil. De som vaksinerte fikk samme bivirkninger som de som hadde gjennomgått sykdommen, bare i mindre grad. Så nettopp disse folka burde være ekstra glade for å ha tatt vaksinen! 

Dette er ren løgn!

Anonymkode: ae583...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående svineinfluensavaksinen viser studier akkurat det Pashla sier; det er større risiko for utvikling av narkolepsi forbundet med infeksjon enn vaksine. Det er skummelt når mennesker uten helsefaglig kompetanse sprer løgner om vaksiner, uansett hvor gode intensjoner de har. 
 

The recent study’s findings mean that H1N1 infection, as well as vaccination, can cause narcolepsy. Ahmed explained that the infection causes a greater immune response, and is a stronger trigger for narcolepsy, than the vaccine. “This makes getting vaccinated even more important, because the wild disease is worse,” said Dr. Noni MacDonald, professor of paediatrics at Dalhousie University, Halifax, and coauthor of a previous review on the subject with Ahmed and Steinman. 
 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4562845/

 

 

Anonymkode: e417c...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Der tar du feil. De som vaksinerte fikk samme bivirkninger som de som hadde gjennomgått sykdommen, bare i mindre grad. Så nettopp disse folka burde være ekstra glade for å ha tatt vaksinen! 

Mulig jeg misforstår deg, men mener du at de ville ha blitt syke uansett hvis de ikke hadde tatt vaksinen?

Anonymkode: 779ae...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mulig jeg misforstår deg, men mener du at de ville ha blitt syke uansett hvis de ikke hadde tatt vaksinen?

Anonymkode: 779ae...230

I en situasjon der faren for å bli smittet av svineinfluensa var så overhengende ser det ut til at det sansynlig vis var tilfelle, ja. Om ingen hadde blitt vaksinert ville sansynlig vis vesentlig flere fått disse problemene.

Anonymkode: 88f2d...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Angående svineinfluensavaksinen viser studier akkurat det Pashla sier; det er større risiko for utvikling av narkolepsi forbundet med infeksjon enn vaksine. Det er skummelt når mennesker uten helsefaglig kompetanse sprer løgner om vaksiner, uansett hvor gode intensjoner de har. 
 

The recent study’s findings mean that H1N1 infection, as well as vaccination, can cause narcolepsy. Ahmed explained that the infection causes a greater immune response, and is a stronger trigger for narcolepsy, than the vaccine. “This makes getting vaccinated even more important, because the wild disease is worse,” said Dr. Noni MacDonald, professor of paediatrics at Dalhousie University, Halifax, and coauthor of a previous review on the subject with Ahmed and Steinman. 
 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4562845/

 

 

Anonymkode: e417c...fd0

Vel, de må produsere så mange vaksiner de bare vil, jeg tror det meste er hysteri. Og det viser seg jo gang på gang at disse vaksinene ikke bare er bra for kroppen. 

https://www.kv.no/leserbrev/folkehelseinstituttets-helsehysteri/s/2-2.3405-1.4908369#am-commentArea

Anonymkode: 234dd...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, de må produsere så mange vaksiner de bare vil, jeg tror det meste er hysteri. Og det viser seg jo gang på gang at disse vaksinene ikke bare er bra for kroppen. 

https://www.kv.no/leserbrev/folkehelseinstituttets-helsehysteri/s/2-2.3405-1.4908369#am-commentArea

Anonymkode: 234dd...02c

Var linken ment som en dokumentasjon av påstandene dine? 😂

Anonymkode: 88f2d...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, de må produsere så mange vaksiner de bare vil, jeg tror det meste er hysteri. Og det viser seg jo gang på gang at disse vaksinene ikke bare er bra for kroppen. 

https://www.kv.no/leserbrev/folkehelseinstituttets-helsehysteri/s/2-2.3405-1.4908369#am-commentArea

Anonymkode: 234dd...02c

Knallbra link! 😂😂

Anonymkode: 5e3a1...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var linken ment som en dokumentasjon av påstandene dine? 😂

Anonymkode: 88f2d...797

Sa jeg det ? 

Anonymkode: 234dd...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...