Gå til innhold

Hva tenkte jeg med?! Jeg mistet rasjonell tankegang når 5åringen trasset😕


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fader! 5åringen er litt utfordrende om dagen. Vi foreldrene er «verdens slemmeste» hver gang han ikke får viljen sin.  I dag var dette tilfelle igjen. Han og nabogutten har fått litt godteri i kveld. Så ville gutten min ha is å han fikk til svar at «nå er det sent og du har spist nok godteri, så det blir ikke is». Vi var sååå slemme og strenge. Jeg la 5åringen, etter 20min kommer han ned å ser meg spise jordbær og nøtter. Det var« såååå urettferdig og jeg var så slem». Jeg hadde satt på HBO å der er det diverse dokumentarer, bl.a av en amerikansk familie som blir fratatt barna pga rus og vold mot dem. Gutten på ca 2år var full i blåmerker. Bildet på tv-en var lite, likevel ble jeg irritert men fortalte med rolig stemme « ser du den gutten med sår på nesen og blått øye?». Ja svarte sønnen min. «Han har slemme foreldre som slår han. Du har ikke slemme foreldre bare fordi du ikke får is og godteri når du vil. Du får klemmer, kos, kjærlighet, mat og vi passer på deg hele tiden». Sønnen min var enig om at han ikke hadde slemme foreldre likevel.

 

Nå har gutten min sovnet å jeg innser hvilken dust jeg var. Bildet av denne stakkars gutten var lite og utydelig, men man så at han hadde sår. Jeg burde jo hevet meg over disse kommentarene fra min sønn, men jeg er så dritt lei av å høre hvor slemme og strenge vi er. 
 

hilsen lite pedagogisk mamma!  

Anonymkode: 1f914...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke tenk på det - han tåler det der! Hilsen mamma’n som fikk guttungen til å grine etter håndballkampen fordi jeg hylte og kjefta på tv’n...

Anonymkode: 2d428...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at så bra at du ser det selv, at det ble litt dumt. Det er det viktigste. Fins jo foreldrene som ikke ser sine egne feil og mangler. 

Jeg syns du hisset deg veldig opp over veldig lite. Egentlig veldig drøyt. Men noen ganger klikker vi.

Skjønner at han synes det var urettferdig at du spiste det du gjorde, men da hadde jeg fortalt han at han spiste godteri i stad, nå skulle du spise litt. 

Jeg tenker at det viktigste er hvordan man snakker sammen ETTER slike hendelser. 

Gjort er gjort. Ny dag i morgen 😊

Anonymkode: c5768...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet du hva. Detta tåler han fint, og det gjør da ingenting å gi dem litt perspektiv på ting. Det var jo ikke sånn at du løy for han. Det finnes de som slår barna sine, og de er slemme. Tror du kan ta det helt med ro. 

Anonymkode: d5f3d...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste overskriften tenkte jeg at du klikket og skrek og brølte til ham, evt ble fysisk mot ham. Dette syntes jeg da ikke var så ille.

Anonymkode: 9f85a...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er helt greit. Ikke til å anbefale kanskje, men du har ikke traumatisert gutten.

Anonymkode: e514f...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var helt greit jeg. Litt realitetsorientering har han ikke vondt av.

Anonymkode: 48ab0...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange barn i 2020 lever i en verden hvor de tror de skal få bestemme alt. Nylig var det en sak her hvor elevene hadde gått til «sak» mot skolen fordi de ikke fikk ha tyggis i timen. Det fantes ikke noe regler som forbød det, så da «måtte» skolen gi seg. 
En elev i klassen til min 15 åring fikk beskjed om å vente til det ringte ut (5min) for å gå på toalettet. Da slo han opp Norges lover og forlangte å få gå på do, siden det ikke sto noe om det, i loven.....! 
 

det sier faktisk endel om hvor uforskamma bortskjemte barn er idag. Så at sønnen din faktisk fikk se, i tidlig alder, at det finnes barn som HAR slemme foreldre, det syns jeg er helt greit!!

Anonymkode: d5fa0...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forklarte enkelt og greit hva slemme foreldre er.

Barn har godt av å vite hvor heldig dem er. Og lære at små ting ikke betyr så mye i det store og det hele. Men samtidig viktig å vise forståelse for at de vil ha eller ønsker noe. Imøte komme følelser. Og det er ofte vanskelig når man er oppi en konflikt. Bare husk, ingen er perfekte. Og jeg tror det er sunt at foreldre ikke er pedagogiske ledere. 

Anonymkode: cd3ec...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...