Gå til innhold

Er så utrolig lei meg etter handletur med datteren min i dag..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min erfaring er at barneklær generelt er dårlig utformet. Helt rett i fasongen og lagd i samme formen. Ikke lagd for barn som ikke er helt flat i magen. Ikke vanlig at barn holder inn magen... 

korte i i livet og trangt. Rett og slett dårlig utformet . Turbukser /treningsklær har jeg merket er spesielt dårlig utformet. Både på voksne å barn(har selv 42 i str, men turbukser må jeg ta i herre for at de skal passe) tydeligvis korte, tynne kvinner som skal gå på tur i skogen.

Neste gang skal du bare si til datteren din at det er dårlig utvalg og at dere drar til en annen butikk å sjekker der.

altså ikke noe galt med datteren din, bare butikker som bruker forskjellige leverandører ;) 

Anonymkode: c28c7...548

De er ikke dårlig utformet, de er utformet etter flertallet. Det lønner seg mest. Det vil si at vi som har barn utenfor 50-percentilen sliter.

Mine barn sliter med at klærne blir for vide, spesielt i livet. Naboens barn sliter med at klærne blir for trange. Jeg veit at de kjøper en del på ellos, som har barneklær for "store" barn. Kanskje de har turbukser i ekstra bredde også?

Anonymkode: 97258...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skal jeg være kip...

Hva sier helsesøster/lege om din datter sin størrelse? Er hun overvektig? Og hvilken tiltak har du i tilfelle gjort?

Min niese og nevø er overvektig. Foreldrene ser ikke dette, men mener de bare er litt kraftig bygd.

Og dette er helt og holdent foreldrene sin feil i tillegg! De har er elendig kosthold, med kresne barn som verken spiser fisk, grønnsaker eller fiberrike produkter. I tillegg koser de seg vel ofte med både is og kaker...
 

Dersom din datter er overvektig må du som mor få veiledning av helsepersonell til å ta tak i dette uten at ungen din skal slankes! Det handler om et Sundt kosthold i passe mengder, og søte saker i begrensede mengder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg en jente som er i øvre del av normalvektig, og en gutt som er lett undervektig. Jeg klarer lett å finne klær som passer til begge to. Jenta får da på seg klær i vanlig butikk, og må ikke opp i størrelse. Med sønnen min så må buksene snurpes litt inn, men har funnet en levis bukse, som nok kun passer til de som er slanke. Så den sitter jo perfekt på han, bare litt vid i midjen. Men da må vi bare snurpe inn buksa litt. Så man finner jo merker som passer fint til kroppen til barna.

Anonymkode: 8877e...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er gjerne foreldre som ikke har kontroll på foringa av ungene sine. Det er så dårlig gjort! Og nå i disse miljøtider... er det ingen som tenker på at vi bør tenke litt over størrelsene våre? Og evolusjonen?

Anonymkode: e8714...046

Mye mulig du har rett i dine digresjoner.
 

Men, hvorfor har kleskjedene valgt å ta inn ett variert utvalg fasonger på bukser for voksne, men kun slim fitt til barn? Er det kun barn som treng tenke på størrelsene mens vi voksne kan ese ut akkurat slik vi vil? 

Anonymkode: caf16...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Slim fit betyr ikke 'for slanke mennesker', det betyr 'sitter tett på kroppen'. Du får slim fit bukser som passer store mennesker også...

Anonymkode: 5c600...e78

Til voksne så har man mulighet til å velge ulike beinlengde. Det finner ikke jeg til barn. Ergo ender jeg da opp med en som er alt for lang og får feil passform til barnet. 

Anonymkode: caf16...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min erfaring er at barneklær generelt er dårlig utformet. Helt rett i fasongen og lagd i samme formen. Ikke lagd for barn som ikke er helt flat i magen. Ikke vanlig at barn holder inn magen... 

korte i i livet og trangt. Rett og slett dårlig utformet . Turbukser /treningsklær har jeg merket er spesielt dårlig utformet. Både på voksne å barn(har selv 42 i str, men turbukser må jeg ta i herre for at de skal passe) tydeligvis korte, tynne kvinner som skal gå på tur i skogen.

Neste gang skal du bare si til datteren din at det er dårlig utvalg og at dere drar til en annen butikk å sjekker der.

altså ikke noe galt med datteren din, bare butikker som bruker forskjellige leverandører ;) 

Anonymkode: c28c7...548

Dumt at det bare er tynne damer som har mulighet til  å gå på tur. Det er faktisk oss som er litt store som virkeliig trenger det🤣

Anonymkode: ef818...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min erfaring er at barneklær generelt er dårlig utformet. Helt rett i fasongen og lagd i samme formen. Ikke lagd for barn som ikke er helt flat i magen. Ikke vanlig at barn holder inn magen... 

korte i i livet og trangt. Rett og slett dårlig utformet . Turbukser /treningsklær har jeg merket er spesielt dårlig utformet. Både på voksne å barn(har selv 42 i str, men turbukser må jeg ta i herre for at de skal passe) tydeligvis korte, tynne kvinner som skal gå på tur i skogen.

Neste gang skal du bare si til datteren din at det er dårlig utvalg og at dere drar til en annen butikk å sjekker der.

altså ikke noe galt med datteren din, bare butikker som bruker forskjellige leverandører ;) 

Anonymkode: c28c7...548

Jo det er faktisk noe son er falt når en 8 åring ikke får på seg str 14 i bukser. 

Anonymkode: 2af51...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen passer jo i alt av klær? Bare å lære datteren din først som sist at noen ganger passer den "vanlige" størrelsen, andre ganger ikke. Jeg har noen klær i XS, noen i L, og buksestørrelser som varierer vilt. Det er også noe med at man må lære seg hvilken passform som passer til sin kropp. Jeg får muffinsmage av lave bukser, men ser fantastisk ut i bukser som er veldig høye i midjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Direkte skrev:

Ingen passer jo i alt av klær? Bare å lære datteren din først som sist at noen ganger passer den "vanlige" størrelsen, andre ganger ikke. Jeg har noen klær i XS, noen i L, og buksestørrelser som varierer vilt. Det er også noe med at man må lære seg hvilken passform som passer til sin kropp. Jeg får muffinsmage av lave bukser, men ser fantastisk ut i bukser som er veldig høye i midjen. 

Det er greit nok det at ikke alle passer i alle klær, men noe må jo være galt når en 8 åring må ha voksenklær

Anonymkode: 04fc6...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er den samme personen som hr skrevet tidligere, har du et urealistisk negativt syn på din datters kropp. Hvor høy er datteren din, og hvor mye veier hun? Ikke lag et styr av dette med mindre det faktisk er grunn til bekymring.

 

 

 

Anonymkode: 54b93...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke peil på barnestørrelser. Har ikke barn. 
Men de overvektige skal pleases! Det er de tynnes skyld at det blir press på overvektige. Synd vi har tilgang på så mye mat. Dra utenfor Skandinavia og folk er mye mindre og slankere generelt. 

Anonymkode: e8714...046

Hvorfor er du her uten barn eller peil på barn?

Anonymkode: ae6b9...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dumt at det bare er tynne damer som har mulighet til  å gå på tur. Det er faktisk oss som er litt store som virkeliig trenger det🤣

Anonymkode: ef818...9b0

Nå et det ingen som trenger turbukse for å gå tur, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, sug lut skrev:

Nå et det ingen som trenger turbukse for å gå tur, da.

Enig😊 Jeg har en gammel Addidas bukse, en nikkers etter morfar og en boblebukse med noe som kunne vært bevernylon, men ikke helt så ille😅 Kommer meg fint på tur

Anonymkode: 88080...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig😊 Jeg har en gammel Addidas bukse, en nikkers etter morfar og en boblebukse med noe som kunne vært bevernylon, men ikke helt så ille😅 Kommer meg fint på tur

Anonymkode: 88080...eeb

Enig jeg også. Bruker som sagt treningstights. Eller rett og slett vanlige bukser😊Det enkle er ofte det beste🤣

Anonymkode: ef818...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid treningstights på tur.  Synd å kjøpe for trang turbukse bare for å ha turbukse, hun hadde vel sikkert en annen bukse hun kunne bruke? Så kunne dere sett etter turbukse en annen dag heller.

Anonymkode: 3431a...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er du her uten barn eller peil på barn?

Anonymkode: ae6b9...9d4

Hvorfor er dere med barn på ALLE forum? Dere har forum ALLE steder jo. Dette her wr «skravle». Resten av forumet er barn og sånt. Men dere foreldre skal gjerne ha en plass over alt

Anonymkode: e8714...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Norge er det eneste landet i verden der man må skifte til en spesiell bukse når man skal gå på tur🤪
Skjønner poenget hvis du skal klatre i skog og fjell men søndagsturen i nærområde kan fint gjennomføres i hvilken som helst bukse. 

Anonymkode: f065e...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi skulle ut å kjøpe turbukse til 8 åringen min i dag. Begge var gira for å kjøpe en ny fin vårbukse, tursko og litt småtteri. 

Det startet bra. Vi fikk hjelp fra en kjempesøt dame. Hun fant frem flere alternativer. Jenta mi gikk inn i prøverommet. Når hun kom ut med første buksa var hun litt flau. Knappen på buksa gikk ikke igjen. 

Damen taklet det helt supert, ba henne bare prøve neste. 

Denne gikk knappen heller ikke igjen på. 

Nå ser jeg at hun blir lei seg men hun holder igjen. Fordi hun blir flau. 

Bukse 3 kommer hun ut med, superstolt! Hun digger den. Roper «mamma den passer!» smiler fra øre til øre. Men jeg ser at den er altfor trang i knappen denne også. Spør om ikke den gjør vondt. Men hun sier neida, den passer. Butikken er tom for alternativer, og hun har på seg en størrelse 14 år, som sitter kjempetrangt. 

Datteren min er ikke kjempekjukk, men hun har litt ekstra på magen og er lang. 

Vi måtte jo ha en bukse. Så vi kjøpte den trange buksa. 

Men går det an at et barn innenfor normalvekt på skalaen, er for kjukk til å kjøpe seg turbukse??? 

Jeg er så lei meg på hennes vegne og hadde det helt likt når jeg var liten.. er det mulig at det bare finnes turbukser for tynne barn? Samme gjelder jeans. Der finner vi heller ingen som sitter bra. 😕

Anonymkode: fdc6c...ff9

Mine har alltid måtte hoppe over på voksne damestørrelser  fra den alderen, selv om ingen av de er tjukk. 

Anonymkode: 226b6...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ei jente på 8 ikke får igjen knappen på størrelse 14 år håper jeg dere får veiledning på kosthold og trening, for hun behøver hjelp til å få ned vekten ❤️

Anonymkode: 87262...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mener dere seriøst at en 8-åring skal over på damestørrelse?! 8 år er jo fortsatt et ungt barn! 

Anonymkode: 5b1dc...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ulenissen skrev:

Nå skal jeg være kip...

Hva sier helsesøster/lege om din datter sin størrelse? Er hun overvektig? Og hvilken tiltak har du i tilfelle gjort?

Min niese og nevø er overvektig. Foreldrene ser ikke dette, men mener de bare er litt kraftig bygd.

Og dette er helt og holdent foreldrene sin feil i tillegg! De har er elendig kosthold, med kresne barn som verken spiser fisk, grønnsaker eller fiberrike produkter. I tillegg koser de seg vel ofte med både is og kaker...
 

Dersom din datter er overvektig må du som mor få veiledning av helsepersonell til å ta tak i dette uten at ungen din skal slankes! Det handler om et Sundt kosthold i passe mengder, og søte saker i begrensede mengder..

Jeg synes det er helt fantastisk, at fordi jeg har en datter med litt ekstra- så blir jeg automatisk stemplet som en dårligere mamma enn dere som har normalvektige barn. 

Som om jeg ønsker barnet mitt å være større enn de andre og bli mobbet for det. For det tenker jeg er hyggelig for henne.

Jeg var også større som barn, og møtte sånne holdninger hele tiden. At jeg ikke var bra nok så lenge jeg var litt kjukk. 

Så jeg slutta å spise. Da ble jeg bra nok. Ønsker ikke å lære barnet mitt at hun må endre seg/bli tynn for å være bra nok. Men selvfølgelig jobber vi med å holde vekten stille så hun kan vokse seg smalere. Dette i samarbeid med ernæringfysiolog, helsesøster og lege! 

Det siste jeg ønsket var at mitt eget barn skulle gå gjennom de samme møtene med drittholdningene folk har til større barn(!) 

Synes det er så sykt irriterende med dere mødre som tror dere er så mye bedre enn andre mødre. 

 

Anonymkode: fdc6c...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis ei jente på 8 ikke får igjen knappen på størrelse 14 år håper jeg dere får veiledning på kosthold og trening, for hun behøver hjelp til å få ned vekten ❤️

Anonymkode: 87262...85d

Selvfølgelig. Jeg samarbeider med helsepersonell. Tro det eller ei, kan flinke, smarte og oppegående mennesker få overvektige barn. 

Anonymkode: fdc6c...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er helt fantastisk, at fordi jeg har en datter med litt ekstra- så blir jeg automatisk stemplet som en dårligere mamma enn dere som har normalvektige barn. 

Som om jeg ønsker barnet mitt å være større enn de andre og bli mobbet for det. For det tenker jeg er hyggelig for henne.

Jeg var også større som barn, og møtte sånne holdninger hele tiden. At jeg ikke var bra nok så lenge jeg var litt kjukk. 

Så jeg slutta å spise. Da ble jeg bra nok. Ønsker ikke å lære barnet mitt at hun må endre seg/bli tynn for å være bra nok. Men selvfølgelig jobber vi med å holde vekten stille så hun kan vokse seg smalere. Dette i samarbeid med ernæringfysiolog, helsesøster og lege! 

Det siste jeg ønsket var at mitt eget barn skulle gå gjennom de samme møtene med drittholdningene folk har til større barn(!) 

Synes det er så sykt irriterende med dere mødre som tror dere er så mye bedre enn andre mødre. 

 

Anonymkode: fdc6c...ff9

Men da vet du jo at hun er for stor da. Merkelig å da reagere på størrelsene på klærne når det ikke er det som er problemet.

Anonymkode: 9d94f...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men da vet du jo at hun er for stor da. Merkelig å da reagere på størrelsene på klærne når det ikke er det som er problemet.

Anonymkode: 9d94f...5f0

Så du sier at barn bare skal være én størrelse? Og at det ikke er lov å bli skuffet på hennes vegne når hun ikke får plass i klær, fordi hun er litt større? 

Hun ligger innenfor normalen på grafen til helsestasjonen 👍 

Hun triller ikke rundt, hvis det er det du tror. Så nei. Jeg visste ikke at vi ikke kunne handle visse klær. 

Verden er litt lettere for dere med naturlig tynne barn ;)

Anonymkode: fdc6c...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er helt fantastisk, at fordi jeg har en datter med litt ekstra- så blir jeg automatisk stemplet som en dårligere mamma enn dere som har normalvektige barn. 

Som om jeg ønsker barnet mitt å være større enn de andre og bli mobbet for det. For det tenker jeg er hyggelig for henne.

Jeg var også større som barn, og møtte sånne holdninger hele tiden. At jeg ikke var bra nok så lenge jeg var litt kjukk. 

Så jeg slutta å spise. Da ble jeg bra nok. Ønsker ikke å lære barnet mitt at hun må endre seg/bli tynn for å være bra nok. Men selvfølgelig jobber vi med å holde vekten stille så hun kan vokse seg smalere. Dette i samarbeid med ernæringfysiolog, helsesøster og lege! 

Det siste jeg ønsket var at mitt eget barn skulle gå gjennom de samme møtene med drittholdningene folk har til større barn(!) 

Synes det er så sykt irriterende med dere mødre som tror dere er så mye bedre enn andre mødre. 

 

Anonymkode: fdc6c...ff9

Ut fra dette vet du jo at datteren din er stor og overvektig. Hvorfor i all verden reagerer du da på størrelsen Og utformingen på klærne?

en person som er større enn normalen vil nødvendigvis måtte ha større størrelse i klær - uavhengig av om dette gjelder et barn eller en voksen. Et voksent overvektig menneske kan ikke klage på størrelsen eller utformingen på buksene fordi hun ikke kommer inn i størrelse medium. Det samme gjelder jo barn!

de fleste barnestørrelse i turklær går opp til størrelse 14 eller 16. Det er gjerne doble størrelser, altså 10, 12, 14 osv. 
 

Min datter er 12. Hun har akkurat kjøpt ny bergansbukse i dame str XS. I fjor hadde hun et annet merke i dame str S, men det var en smalere modell så den er nå for liten. Hun har altså gått ned en størrelse, men likevel fått en større bukse. Hun driver med konkurranseturn og er slank, men muskuløs og har sprettrumpe, og kommer derfor ikke inn i barnestørrelsene lenger.  

Anonymkode: 82233...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...