Gå til innhold

Jeg bare legger på meg...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo gått bare knapt tre uker siden jul. Den første uken (hvis du skeiet ut skikkelig) kan det hende du økte litt dag for dag som et "etterslep" av jul og ukene før. Så begynner man å spise mindre og trene mer, men kroppen følger ikke nødvendigvis med i starten. Den tviholder på vekta i den tro at nå er det litt "krise her" jeg holder på fettet i påvente av at jeg får mat igjen..

Om du er sikker i din sak på at du spiser kun det du sier,- så er det bare å fortsette. La kroppen få finne ut hva du holder på med,- til slutt må den gjøre noe for å få en lettere hverdag,- tror jeg.  Noen går ned sakte men sikkert fra dag en, andre raser ned i starten, for så stoppe opp og deretter fortsette sakte, men sikkert. Noen "raser ned" i vekt i perioder, men står helt stille mellom, går kanskje litt opp mellom disse, men summa summarum så går de ned. Er man konsekvent,- og holder ut og ikke lar nedturene ta over og gi deg følelsen av det ikke er vits i å fortsette,- så vil man få resultat. Fokuser på annet enn vekta i en periode. Sett deg fysiske mål i stedet. Som å klare å jogge halve runden du nå går, klare 10 push-ups eller noe annet. KJENN etter hvor mye bedre du føler deg når kroppen blir brukt og får "riktig" drivstoff! La vekta være av mindre betydning, ikke vei deg på et par-tre uker, men KJENN!! FØl at hverdagen blir bedre, at huden blir finere, energien øker, utholdenheten blir bedre,- og nyt det..... Plustelig kjenner du at beltet kan strammes inn et hakk eller man ser at kravebena som før var helt "borte" begynner å vise sin eksistens eller annet som tyder på vekttap/tap av fett :)

Lykke til!

Anonymkode: 0b946...e56

Takk!

Ja, kanskje er det noe sånt. At det går i rykk og napp.

Egentlig er jeg bare så fornøyd med å være frisk og i stand til å gå, at jeg ikke helt har satt meg noen fysiske mål. Mye sykdom i 2017 og 18, så det er deilig å kjenne at det meste fungerer. Fedmen i seg selv blir da et ganske uviktig problem, og alle antydningene om at jeg "egentlig" trøstespiser osv blir noe jeg bare rister på hodet av. Jeg har et normalt forhold til mat, syns det blir fjernt å drive og veie den (men ser jo at det kan ha en hensikt) og tenker at litt flesk på sidebeina er en ganske banal greie. Men det hadde jo vært fint å få på meg de klærne jeg gikk i før jeg ble syk, så motivasjonen er der. 

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 21.1.2020 den 8.23, Anonym bruker skrev:

Kan dette gjelde vanlig melk også? Jeg spiser verken mysost eller brunost av annet slag, men drikker kanskje mer melk enn før? Skumma og ekstra lett er de eneste vi kjøper. 

Anonymkode: fa73a...f0b

Det gjelder alle melkeprodukter bortsett fra faste oster, fløte, rømme og crème fraiche. Det er en grunn til at babyer blir fôret med melk. Det er fordi de skal vokse. Hos voksne fører det til vekst i bredden. 😜

Anonymkode: 37158...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjelder alle melkeprodukter bortsett fra faste oster, fløte, rømme og crème fraiche. Det er en grunn til at babyer blir fôret med melk. Det er fordi de skal vokse. Hos voksne fører det til vekst i bredden. 😜

Anonymkode: 37158...7b0

Nja, det er vell ikke akkurat noe det er vitenskaplig enighet om.

Anonymkode: e0020...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjelder alle melkeprodukter bortsett fra faste oster, fløte, rømme og crème fraiche. Det er en grunn til at babyer blir fôret med melk. Det er fordi de skal vokse. Hos voksne fører det til vekst i bredden. 😜

Anonymkode: 37158...7b0

Men det er vel ikke pga myse som den anonyme, men heller pga fettet som er i produktene

Anonymkode: ae412...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjelder alle melkeprodukter bortsett fra faste oster, fløte, rømme og crème fraiche. Det er en grunn til at babyer blir fôret med melk. Det er fordi de skal vokse. Hos voksne fører det til vekst i bredden. 😜

Anonymkode: 37158...7b0

Ja, sant nok, men morsmelk er veldig mye søtere enn kumelk. Jeg kjøper bare ekstra lett, noen ganger skumma (f eks syns jeg surmelk er best skumma), så der er ikke så mye å hente på kaloriene.

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er vel ikke pga myse som den anonyme, men heller pga fettet som er i produktene

Anonymkode: ae412...4f2

Både melkesukker og myse bidrar til utskillelse av insulin og stimulerer fettlagring, men mengden fett har også noe å si.

Nå skal det sies at ved vektreduksjon hos voksne, er det ikke fettet vi skal frykte mest, men karbohydratene. Man må spise færre kalorier enn man forbrenner, men også redusere karbohydratinntaket kraftig slik at fettet som er lagret i kroppen kan forbrennes. Så lenge insulinnivået i kroppen er høyt, får ikke kroppen tilgang til egne fettreserver

Anonymkode: 37158...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Både melkesukker og myse bidrar til utskillelse av insulin og stimulerer fettlagring, men mengden fett har også noe å si.

Nå skal det sies at ved vektreduksjon hos voksne, er det ikke fettet vi skal frykte mest, men karbohydratene. Man må spise færre kalorier enn man forbrenner, men også redusere karbohydratinntaket kraftig slik at fettet som er lagret i kroppen kan forbrennes. Så lenge insulinnivået i kroppen er høyt, får ikke kroppen tilgang til egne fettreserver

Anonymkode: 37158...7b0

Men hvordan merker man at insulinnivået er høyt?

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anonym bruker said:

Men hvordan merker man at insulinnivået er høyt?

Anonymkode: fa73a...f0b

Det er jo i grunnen bare å måle blodsukkeret jevnlig?

Jeg vil heller anta at den økte vekten er et resultat av ukene før jul. Vektoppgang kommer tross alt ikke umiddelbart. Det er individuelt hvor lang tid det tar før det vil gi utslag på vekten. Dessuten kan det være tusen årsaker til at noen går opp eller har større vansker med å gå ned. Endring i hormonnivåene? Insulinresistens? Altså, du må nesten bare ta utgangspunkt i at det ikke er særskilte hensyn å ta. 

Ved å veie maten vil du kunne synliggjøre for deg selv hvor mye kalorier du faktisk inntar og når. Selv om det ikke involverer småspising, kan det hende du vil oppdage at det er flere kalorier enn du har trodd. Du trenger ikke å kartlegge i flere måneder. 

Gi det noen uker, så er det godt mulig vekten er på vei nedover. Det kan ta litt tid før man ser resultater. Jeg ville som sagt forsøkt å ikke henge meg opp i alle mulige årsaker til vektoppgang eller manglende vektnedgang. Hadde for eksempel ikke anbefalt noen å holde oversikt over blodsukkernivået med mindre det var en medisinsk årsak til det. Ei heller ville jeg ha  anbefalt noen å kutte ut en hel haug med matvarer fordi disse kan være forbundet med det ene eller det andre. Hvis man skal holde på sånn blir det plutselig fryktelig mye å ta i betraktning og dermed fryktelig slitsomt å skulle gå ned i vekt ...

(Og nei, vektnedgang er ikke nødvendigvis så enkelt som antall kalorier inn og ut, selv om enkelte hevder det).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30964705

https://www.nature.com/articles/s41591-019-0565-5

https://www.nhs.uk/live-well/healthy-weight/hidden-causes-of-weight-gain/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med vekt er ikke til å forstå seg på, hi. Selv har jeg vært flink med kostholdet den siste tiden, og jeg både ser (særlig på magen) og merker (på klærne) at jeg har mista kroppsmasse. Men vekta viser NØYAKTIG det samme som da jeansene var trange i livet og jeg måtte ha beltet på ytterste hakk.

Anonymkode: d1a97...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst til å spise god mat til du blir mett? Ikke telle kalorier? Få gode oppskrifter med riktige sammensetninger for et måltid? Rase ned i vekt og cm? Få bedre humør og energi. Sjekk ut denne siden. https://www.onlinelifechange.com

Jeg er kun en kunde. Veide 86, nå veier jeg 67. Har holdt vekten stabil siden sommeren:-) Du får god oppfølging og jeg syns det er et «lett» opplegg å følge. Jeg trodde jeg spiste riktig før, men det gjorde jeg ikke. En dag for meg ser slik ut:

Frokost: smoothie: 6 egg, skogsbær smoothie pose, banan, to frosne spinat, 2 gulerøtter, peanøttsmør, halv avokado og vann. Drikker halve til frokost. 

Lunsj: restene etter smoothie, stort Wasa knekkebrød med chia frø og masse deilig pålegg. 

Middag: biff med pomfri og grønnsaker

det jeg har kuttet helt: brød og sukker i ukedagene. Spiser godteri en dag i uken. Det har ingenting å si ifh til vektnedgang ☺️ Håper du vil prøve. Ønsker deg lykke til!

Anonymkode: 75b4c...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du lyst til å spise god mat til du blir mett? Ikke telle kalorier? Få gode oppskrifter med riktige sammensetninger for et måltid? Rase ned i vekt og cm? Få bedre humør og energi. Sjekk ut denne siden. https://www.onlinelifechange.com

Jeg er kun en kunde. Veide 86, nå veier jeg 67. Har holdt vekten stabil siden sommeren:-) Du får god oppfølging og jeg syns det er et «lett» opplegg å følge. Jeg trodde jeg spiste riktig før, men det gjorde jeg ikke. En dag for meg ser slik ut:

Frokost: smoothie: 6 egg, skogsbær smoothie pose, banan, to frosne spinat, 2 gulerøtter, peanøttsmør, halv avokado og vann. Drikker halve til frokost. 

Lunsj: restene etter smoothie, stort Wasa knekkebrød med chia frø og masse deilig pålegg. 

Middag: biff med pomfri og grønnsaker

det jeg har kuttet helt: brød og sukker i ukedagene. Spiser godteri en dag i uken. Det har ingenting å si ifh til vektnedgang ☺️ Håper du vil prøve. Ønsker deg lykke til!

Anonymkode: 75b4c...2fa

Ville aldri ha spist de greiene du beskriver der. Huff. Å drikke smoothie av 6 egg lyder grimt.

Liker ikke peanøttsmør og kjøper det aldri. Ikke er det sunt heller. Spiser ikke biff med pommes frites heller, det er søplemat for meg. Jeg vil ha normal norsk mat i måltider jeg kan dele med andre, ikke spesialdietter og keto-tull. Ungene mine skal kunne spise samme mat som meg. Vanlig mat i riktig mengde er det jeg går etter.

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville aldri ha spist de greiene du beskriver der. Huff. Å drikke smoothie av 6 egg lyder grimt.

Liker ikke peanøttsmør og kjøper det aldri. Ikke er det sunt heller. Spiser ikke biff med pommes frites heller, det er søplemat for meg. Jeg vil ha normal norsk mat i måltider jeg kan dele med andre, ikke spesialdietter og keto-tull. Ungene mine skal kunne spise samme mat som meg. Vanlig mat i riktig mengde er det jeg går etter.

Anonymkode: fa73a...f0b

Det er greit nok at du ikke liker svaret du får, men å svare på en så ufyselig måte burde være helt unødvendig.

Anonymkode: ae412...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er greit nok at du ikke liker svaret du får, men å svare på en så ufyselig måte burde være helt unødvendig.

Anonymkode: ae412...4f2

Det du spiser er ufyselig, så et ufyselig svar passer. Mulig du har gått ned i vekt, men sunt er det ikke.

Anonymkode: 6087f...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det du spiser er ufyselig, så et ufyselig svar passer. Mulig du har gått ned i vekt, men sunt er det ikke.

Anonymkode: 6087f...ac7

Peanøttsmør er sunt ! Mange på diett spiser det. Det er mettende. Hvis man kjøper den usaltede er det jo enda sunnere. Den er jo mye sunnere enn nughatti og nutella. Det gir samme følelse å spise det for fettmengden osv er det samme men sukkeret er ikke der. 
men jeg lurer på hvordan det er mulig å gå opp i vekt om du liksom har kuttet all usunn kalori.

Anonymkode: 66f82...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Peanøttsmør er sunt ! Mange på diett spiser det. Det er mettende. Hvis man kjøper den usaltede er det jo enda sunnere. Den er jo mye sunnere enn nughatti og nutella. Det gir samme følelse å spise det for fettmengden osv er det samme men sukkeret er ikke der. 
men jeg lurer på hvordan det er mulig å gå opp i vekt om du liksom har kuttet all usunn kalori.

Anonymkode: 66f82...89c

Det er det jeg også ønsker svar på. 
Jeg har vel ikke kuttet alle usunne kalorier, jeg spiser normal mat. Jeg har sluttet med de matvarene som har raffinert sukker tilsatt i produksjonen. Men ifølge noen her er det frokostblandingen, skummamelka eller lettmargarinen på skiva som gjør utslaget... så jeg skjønner jo at jeg må lete litt andre steder, man kan ikke slutte å spise helt normale ting. 

I dag hadde jeg gått litt ned, da. Så jeg antar at det er en treghet i systemet et sted, at jeg trenger litt tid på å brenne fettet.

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er greit nok at du ikke liker svaret du får, men å svare på en så ufyselig måte burde være helt unødvendig.

Anonymkode: ae412...4f2

Hun prøver jo bare å selge et produkt...

Jeg er kanskje tjukk, men jeg har ikke behov for en helt verdensfjern "kur". Jeg trenger en livsstilsendring som kan vare resten av livet. Da må jeg spise det andre folk spiser, men med noen forbehold som er lette å gjennomføre. Å droppe kaker og godterier er gjennomførbart. Å drikke eggespinatpeanøttsmoothie i stedet for lunch er absurd.

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det jeg også ønsker svar på. 
Jeg har vel ikke kuttet alle usunne kalorier, jeg spiser normal mat. Jeg har sluttet med de matvarene som har raffinert sukker tilsatt i produksjonen. Men ifølge noen her er det frokostblandingen, skummamelka eller lettmargarinen på skiva som gjør utslaget... så jeg skjønner jo at jeg må lete litt andre steder, man kan ikke slutte å spise helt normale ting. 

I dag hadde jeg gått litt ned, da. Så jeg antar at det er en treghet i systemet et sted, at jeg trenger litt tid på å brenne fettet.

Anonymkode: fa73a...f0b

Jeg foreslår at du begynner i bokhandelen eller biblioteket. Ev. bestiller deg Kostholdshåndboken til Helsedirektoratet, mener du bare må dekke portoen for å få den tilsendt. I motsetning til hva konspirasjonsteoretikerene her inne mener å vite, er de norske kostholdsrådene basert på tilgjengelig forskning om hva vi trenger av mat. Det er ikke den eneste veien til et bra kosthold og vektnedgang, men det er et genialt kosthold for dem som trives med normal mat og en diett man kan holde livet ut. Når du har tilegnet deg kunnskap kan du laste ned en kaloritellingsapp og bruke en kort periode for å lære deg hvor mye du kan spise i forhold til ditt energibehov. Ikke bruk dr. Google og dr. Instagram, du veit ikke hva de har av kunnskap. 

Og nei, du trenger ikke kutte frokostblanding, skummamelk eller skivemargarin om du liker dette. Men kjøp frokostblanding med nøkkelhull og mål opp porsjonen med vekt til du er trygg på øyemål. 

Anonymkode: 879b7...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg foreslår at du begynner i bokhandelen eller biblioteket. Ev. bestiller deg Kostholdshåndboken til Helsedirektoratet, mener du bare må dekke portoen for å få den tilsendt. I motsetning til hva konspirasjonsteoretikerene her inne mener å vite, er de norske kostholdsrådene basert på tilgjengelig forskning om hva vi trenger av mat. Det er ikke den eneste veien til et bra kosthold og vektnedgang, men det er et genialt kosthold for dem som trives med normal mat og en diett man kan holde livet ut. Når du har tilegnet deg kunnskap kan du laste ned en kaloritellingsapp og bruke en kort periode for å lære deg hvor mye du kan spise i forhold til ditt energibehov. Ikke bruk dr. Google og dr. Instagram, du veit ikke hva de har av kunnskap. 

Og nei, du trenger ikke kutte frokostblanding, skummamelk eller skivemargarin om du liker dette. Men kjøp frokostblanding med nøkkelhull og mål opp porsjonen med vekt til du er trygg på øyemål. 

Anonymkode: 879b7...fe6

De norske kostholdsrådene er laget for slanke, friske mennesker og er utdaterte. Les her om hva han som utviklet de danske kostholdsrådene sier:

https://caluna.no/siste/arne-astrup-utviklet-danske-kostrad-i-dag-er-han-ikke-stolt-unnskyld/

Anonymkode: 37158...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De norske kostholdsrådene er laget for slanke, friske mennesker og er utdaterte. Les her om hva han som utviklet de danske kostholdsrådene sier:

https://caluna.no/siste/arne-astrup-utviklet-danske-kostrad-i-dag-er-han-ikke-stolt-unnskyld/

Anonymkode: 37158...7b0

Nei. De er ikke utdaterte, tvert imot er de gjenstand for jevnlig revisjon. Og meningen til en enkeltperson endrer ikke det, det er derfor det er idioti å bruke google for å finne kunnskap.

Man kan gjerne basere seg på et annet kosthold om man vil, alle dietter funker om man følger de. Men HI sier eksplisitt at hun ønsker normal mat.

Skal du drite deg ut med påstander om kistholdsrådene bør du belegge det med mer enn en skarve artikkel fra media, du bør helst hoste opp forskning, og da ikke enkeltstudier. For referanse til det jeg sier finnes 20 meter henvisning bakerst i kostholdshåndboken. Om du ikke har lest den, noe du strengt tatt burde siden du tydelig har bedre kunnskap om kosthold enn fagpersonene som står bak, så ligger det på helsedirektoratet.no.

Anonymkode: 879b7...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at vi tenker at du spiser masse skjulte kcal og har dårlig oversikt over inntak. Men mange av oss har samme erfaring. Opplever at man har et ganske magert kosthold hvor man "burde" gått ned, hvor det å logge kcal noen dager/uker har gitt mye informasjon. Er enig i at dette ikke bør/er nødvendig over lang tid. Men tenker at det å veie/logge mat feks i en uke er veldig lærerikt for alle. Skjønner ikke helt hvorfor du er så motstander av dette om du likevel spiser godt. Da vil du jo bare få bekreftet det du allerede vet. 

Anonymkode: c3665...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det du spiser er ufyselig, så et ufyselig svar passer. Mulig du har gått ned i vekt, men sunt er det ikke.

Anonymkode: 6087f...ac7

Hold styr på anonymkodene, det var ikke meg som har det kostholdet. Men jeg reagerte alikevel på at du svarer så ufyselig som du gjør. Jeg har svart deg tidligere i tråden, og det jeg spiser går jeg ned på. Spiser helt normal vanlig mat

Anonymkode: ae412...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

De norske kostholdsrådene er laget for slanke, friske mennesker og er utdaterte. Les her om hva han som utviklet de danske kostholdsrådene sier:

https://caluna.no/siste/arne-astrup-utviklet-danske-kostrad-i-dag-er-han-ikke-stolt-unnskyld/

Anonymkode: 37158...7b0

Folk var friskere før med andre ord 

Anonymkode: 66f82...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 24.1.2020 den 13.10, Anonym bruker skrev:

Hold styr på anonymkodene, det var ikke meg som har det kostholdet. Men jeg reagerte alikevel på at du svarer så ufyselig som du gjør. Jeg har svart deg tidligere i tråden, og det jeg spiser går jeg ned på. Spiser helt normal vanlig mat

Anonymkode: ae412...4f2

Det var jeg som skrev hva jeg spiste. Opplegget er utviklet av en ernæringsfysiolog. Ønsker man endringer må man gjøre endringer 😉 Smoothien er genial. Man får i seg alt kroppen trenger. Barna mine på 2 og 5 år drikker det hver dag. Knall god! Skjønner ikke hvorfor du spør om råd her inne også svarer du så frekt tilbake. 

Anonymkode: 75b4c...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2020 den 15.24, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke noen ekspert på området. Men det må da være noe du ts gjør? Er det mye opp i vekt eller er det vannvekt? Vi veier ikke det samme fra dag til dag. Blir klærne dine bare trangere og trangere? 

Hva med fett? sauser og sånn til mat? Kanskje du skal gå for light produkter? Spise mat med minst mulig fettinnhold? UTEN å spise dobbel porsjon av den grunn. Mange går i den fellen, de går over til light men spiser da også mer. 

Kusina mi har vært overvektig hele livet, men har gått ned etter hun begynte å telle kalorier. Hun spiser det hun vil, bare i mindre mengder. 

Anonymkode: 66f82...89c

Du ER klar over at fett ikke er farlig?? Å holde seg unna fett er feilaktig kostråd som henger igjen fra 50-tallet. Naturlig fett i fisk, meieriprodukter og grønnsaker kan man spise masse av. Følg med på nyeste forskning. 

Anonymkode: ce8e6...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...