Gå til innhold

Jeg bare legger på meg...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke noen ekspert på området. Men det må da være noe du ts gjør? Er det mye opp i vekt eller er det vannvekt? Vi veier ikke det samme fra dag til dag. Blir klærne dine bare trangere og trangere? 

Hva med fett? sauser og sånn til mat? Kanskje du skal gå for light produkter? Spise mat med minst mulig fettinnhold? UTEN å spise dobbel porsjon av den grunn. Mange går i den fellen, de går over til light men spiser da også mer. 

Kusina mi har vært overvektig hele livet, men har gått ned etter hun begynte å telle kalorier. Hun spiser det hun vil, bare i mindre mengder. 

Anonymkode: 66f82...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utslaget på vekten vil jo først vise seg etter en liten stund, da - både mtp. vektoppgang og vektnedgang. 

Hvis du registerer ALT du spiser, vil du enkelt se hvor mange kalorier du får i deg i løpet av en dag. Du finner omtrent alle matvarer som eksisterer inne på de ulike matvareappene, slik som Lifesum. Der kan du jo også legge inn nåværende vekt og se hvor mange kalorier du maksimalt bør innta for å (i teorien) sikre vektnedgang. Det er vel første bud. 

Det er jo ellers kaloriinntaket som avgjør hvorvidt du vil gå ned i vekt eller ikke (jada, lavkarbodietter fungerer også, men folk flest orker ikke å ha et lavkarbokosthold hele livet), så å kutte sukker behøver ikke å ha en enorm effekt. Sånn sett er det uproblematisk å spise godteri hver eneste dag og fortsatt gå ned i vekt, så lenge man driter i riktig næringsstoffer, da, og ikke plusser på en hel del kalorier fra andre matvarer på toppen av det hele. Det er overraskende mye kalorier i en rekke matvarer, så det kan fint hende at du ikke nødvendigvis får i deg færre kalorier selv om du har endret på kostholdet. 

Ikke minst kan det hende at du må spise betraktelig færre kalorier enn hva du vil få opp i blant annet apper som Lifesum. Dersom du har slanket deg ved flere anledninger tidligere, kan det hende at du må senke det daglige kaloriinntaket enda mer enn forrige gang, og at det må holdes betraktelig lavere enn hva en som aldri har bedrevet jojo-slanking og/eller holdt relativt stabil vekt hele livet kan ligge på uten å gå opp i vekt. Det forklarer hvorfor det kan være relativt enkelt å gå ned i vekt dersom man virkelig går inn for det (med kaloriregistrering og stålkontroll), men tilnærmet umulig å holde seg stabil etter vektnedgang. Det betyr jo ikke at det å gå ned i vekt og holde se der ikke er mulig, men det krever fryktelig mye arbeid, så det er kanskje urealistisk, og ikke minst urimelig mot seg selv, å forvente at resultatene vil komme umiddelbart eller raskt. 

Med andre ord kan det hende du må prøve å deg frem for å finne ut hvor lavt kaloriinntaket ditt må være for at det skal kunne gi utslag på vekten. Fysisk aktivitet kan være en positiv bidragsyter, da, særlig mtp. å holde vekten stabil. Ellers kan det hende du raskere vil se endring dersom du tar kroppsmål og lar vekten stå. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5764193/
https://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-10-9
https://www.cfp.ca/content/58/5/508.full
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/oby.21538
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30801984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, folkens!

Skal skrive opp litt nøyere hva jeg får i meg. Har kuttet ned på frokostblandingen, har ikke spist det den siste uken.
Skal legge meg på minne at jeg ikke tar så mye yoghurt heller (men det begrenser seg selv, ettersom jeg stort sett bruker det på muslien.)
Skal prøve å ikke veie meg for ofte - heller gi det litt tid og la kroppen jobbe. Har ikke målt meg med målebånd, det kan jeg jo prøve.
Kan skjære ned litt på ting som ost og annet kaloririkt pålegg også.
Kan også komme mer i bevegelse enn jeg har klart til i dag. 

 

Rører omtrent ikke pasta, spiser ris kun i ytterste nød. Ellers spiser jeg poteter, grønnsaker, og fisk/kjøtt til middag. Frokosten veksler mellom brødskiver og grøt, noen dager i uka er det egg i stedet. Bruker ikke å spise lunch, kun drikke kaffe, og til kvelds er det som oftest brødskiver. (Der var det oftere musli før, så den skal jeg unngå.)

Har faktisk ikke plass til mer grønnsaker i magen - min faste "mellommat" (f eks det jeg spiser mens jeg lager middag, eller hvis det er lenge til kvelds) er gulrot eller kålrabi. Så serverer jeg kokte eller rå grønnsaker til selve hovedretten, eller begge deler. Og da er tallerkenen full! Og magen blir også full. Gidder ikke legge opp til et kosthold der grønnsaker tar potetens plass fullstendig - jeg må legge opp til en kostholdsomlegging jeg kan videreføre. (I dag har jeg drukket 1 glass melk (ekstra lett), spist 4 grove brødskiver med hvitost, ett glass smoothie av banan, yoghurt naturell og litt juice; samt spist to poteter, et stykke laks og masse kokte grønnsaker til middag. Syns ikke det er så mye mat i seg selv. Men jeg kan leve godt på cirka denne mengden, om så resten av livet.)

Tror ikke det er vann jeg har i kroppen. Har tynne ankler og legger, tynne fingre, tær og håndledd, ikke antydning til vann under huden.

 

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Anonym bruker said:

I dag har jeg drukket 1 glass melk (ekstra lett), spist 4 grove brødskiver med hvitost, ett glass smoothie av banan, yoghurt naturell og litt juice; samt spist to poteter, et stykke laks og masse kokte grønnsaker til middag. Syns ikke det er så mye mat i seg selv. 

Anonymkode: fa73a...f0b

Dersom du bruker for eksempel én skive ost per brødskive og hverken smør på brødskivene eller potetene, og altså ikke får i deg noe annet enn dette, er ikke dette mer enn kanskje 1400 kalorier. Samtidig er det alltid en hel del "skjulte" kalorier (hvordan stekes maten for eksempel?). Er du helt bevisst på at du ikke småspiser annet enn grønnsaker mellom måltider osv.? Uansett, 1400 kalorier burde definitivt medføre vektnedgang. Lavere enn det vil det være vanskelig å ligge et helt liv. Dersom det ikke gir utslag på vekten, kan du jo forsøke å legge deg litt lavere og se om det hjelper. Hvis ikke ville jeg nok kontaktet lege og fått tatt noen blodprøver. 

Frokostblanding (müsli?) er vel i grunnen uproblematisk å spise dersom alternativet er brødskiver. Litt avhengig av hvor mye du har i skålen din, utgjør det kanskje 200-300 kalorier. Du kommer ikke akkurat spesielt "billigere" unna med brødskiver. Yogurt er da heller ingen versting, og grønnsaker kan ikke ta plassen til alle karbohydrater i kostholdet. Med mindre man ønsker seg selv vondt, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er din bmi da og hvor mange kalorier  ca spiser du om dagen?

Anonymkode: ae412...4f2

Bmi er 32,7

Kalorier: vet ikke, men det er færre enn før...

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, beef sister skrev:

Dersom du bruker for eksempel én skive ost per brødskive og hverken smør på brødskivene eller potetene, og altså ikke får i deg noe annet enn dette, er ikke dette mer enn kanskje 1400 kalorier. Samtidig er det alltid en hel del "skjulte" kalorier (hvordan stekes maten for eksempel?). Er du helt bevisst på at du ikke småspiser annet enn grønnsaker mellom måltider osv.? Uansett, 1400 kalorier burde definitivt medføre vektnedgang. Lavere enn det vil det være vanskelig å ligge et helt liv. Dersom det ikke gir utslag på vekten, kan du jo forsøke å legge deg litt lavere og se om det hjelper. Hvis ikke ville jeg nok kontaktet lege og fått tatt noen blodprøver. 

Frokostblanding (müsli?) er vel i grunnen uproblematisk å spise dersom alternativet er brødskiver. Litt avhengig av hvor mye du har i skålen din, utgjør det kanskje 200-300 kalorier. Du kommer ikke akkurat spesielt "billigere" unna med brødskiver. Yogurt er da heller ingen versting, og grønnsaker kan ikke ta plassen til alle karbohydrater i kostholdet. Med mindre man ønsker seg selv vondt, da. 

Bruker lettmargarin på skiva.

Steker mat i planteolje eller meierismør. Hadde også smør på potetene, la oss si 10 gram? 

Kan sikkert med hell begynne å veie maten, så det blir klart hva jeg spiser.

Har ikke annen mellommat enn frukt og grønnsaker, der er ikke så mye snacks jeg egentlig liker; typ potetgull og sånt. Jeg har valgt å ikke kjøpe inn nøtter. Der er det mye kalorier, og nøtter liker jeg litt for godt. Så de ville nok få ben å gå på. 

Men jeg kunne jo kjøpe inn litt knekkebrød/klibrød for å få mer fiber.

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bruker lettmargarin på skiva.

Steker mat i planteolje eller meierismør. Hadde også smør på potetene, la oss si 10 gram? 

Kan sikkert med hell begynne å veie maten, så det blir klart hva jeg spiser.

Har ikke annen mellommat enn frukt og grønnsaker, der er ikke så mye snacks jeg egentlig liker; typ potetgull og sånt. Jeg har valgt å ikke kjøpe inn nøtter. Der er det mye kalorier, og nøtter liker jeg litt for godt. Så de ville nok få ben å gå på. 

Men jeg kunne jo kjøpe inn litt knekkebrød/klibrød for å få mer fiber.

Anonymkode: fa73a...f0b

Der har du jo mye ekstra kalorier! Smør på skiven og i stekepannen kan utgjøre mer enn nok til å rasere resten.

Anonymkode: c4644...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bruker lettmargarin på skiva.

Steker mat i planteolje eller meierismør. Hadde også smør på potetene, la oss si 10 gram? 

Kan sikkert med hell begynne å veie maten, så det blir klart hva jeg spiser.

Har ikke annen mellommat enn frukt og grønnsaker, der er ikke så mye snacks jeg egentlig liker; typ potetgull og sånt. Jeg har valgt å ikke kjøpe inn nøtter. Der er det mye kalorier, og nøtter liker jeg litt for godt. Så de ville nok få ben å gå på. 

Men jeg kunne jo kjøpe inn litt knekkebrød/klibrød for å få mer fiber.

Anonymkode: fa73a...f0b

Den margarinen, oljen og smøret utgjør fort 2-300 kcal. Hvis du samtidig beveger deg lite er det ikke rart vekta står stille.

Begyn å veie og skrive ned alt du spiser og drikker en periode.  Da finner du nok ut av det.

Anonymkode: e0020...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt umulig å svare på når vi faktisk ikke vet hva du spiser. Du må logge alt en periode for få oversikt. Du trenger ikke gjøre det "for alltid" men prøv som prosjekt å logge alt du putter i munnen i en uke. Det er veldig lærerikt for alle tror jeg. Mye småting som raskt summeres opp og mye av det er det ikke så vanskelig som droppe, om man vet om det. Si fra hva du finner ut da :) 

Anonymkode: c3665...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Der har du jo mye ekstra kalorier! Smør på skiven og i stekepannen kan utgjøre mer enn nok til å rasere resten.

Anonymkode: c4644...874

Jeg har ikke endret noe der. Jeg kan ikke gå OPP i vekt av 10 gram smør om dagen, hvis jeg samtidig har kuttet vekk all sjokoladen jeg spiste før. Det gir ikke mening.

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette er helt umulig å svare på når vi faktisk ikke vet hva du spiser. Du må logge alt en periode for få oversikt. Du trenger ikke gjøre det "for alltid" men prøv som prosjekt å logge alt du putter i munnen i en uke. Det er veldig lærerikt for alle tror jeg. Mye småting som raskt summeres opp og mye av det er det ikke så vanskelig som droppe, om man vet om det. Si fra hva du finner ut da :) 

Anonymkode: c3665...0a6

Ja, skal logge. Men jeg spiser seriøst ikke "småting", d v s spiser ikke mellommåltider.

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den margarinen, oljen og smøret utgjør fort 2-300 kcal. Hvis du samtidig beveger deg lite er det ikke rart vekta står stille.

Begyn å veie og skrive ned alt du spiser og drikker en periode.  Da finner du nok ut av det.

Anonymkode: e0020...0c9

200 kcal er 22 gram smør. 300 kcal vil da si 33 gram smør, som er atskillig mer enn jeg spiser på en dag... Men selv om det var tilfelle, ville jo de 300 kaloriene komme på toppen av de allerede 1400 jeg spiser, og det blir til sammen kun 1700.


Vekten står ikke stille, den går opp. Og det gir ikke mening, all den stund jeg spiste mye mer i hele desember. Da er det ulogisk at jeg går opp etter 3 uker med mye mindre mat og mer bevegelse.

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, jeg vet hvordan du har det. Jeg har vært kjempeflink i 2 uker, gikk ned 200 gram første uka, så opp igjen 600 gram neste. Nå har jeg bare lyst til å gi opp! Så utrolig frustrerende. Og jeg er tung (bmi på 34.9). 

En gjennomsnittlig dag for meg: 2 skiver grovbrød med hvitost og tomat, skyr luftig til lunsj, tomatsuppe (laget på vann) og et halvt grovt rundstykke, til kvelds et kokt egg+litt tunfisk, paprika og 1/4 avokado. Kun vann å drikke. Går 40 min i rask gange på tredemølle hver dag, pluss ekstra tur utendørs noen dager i uka. 

Fristende å gå tilbake til iskaffe og kjeks til lunsj, middag med gode sauser og sjokolade til kvelds. 

Anonymkode: 357b8...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

200 kcal er 22 gram smør. 300 kcal vil da si 33 gram smør, som er atskillig mer enn jeg spiser på en dag... Men selv om det var tilfelle, ville jo de 300 kaloriene komme på toppen av de allerede 1400 jeg spiser, og det blir til sammen kun 1700.


Vekten står ikke stille, den går opp. Og det gir ikke mening, all den stund jeg spiste mye mer i hele desember. Da er det ulogisk at jeg går opp etter 3 uker med mye mindre mat og mer bevegelse.

Anonymkode: fa73a...f0b

Det er vanlig å bruke ca 5-7 g smør eller margarin på en skive. Bruker du smør på poteten går det ofte 10 gram der. Så kommer smør til steking med minimum 5 gram. Da er du oppe i over 35 gram den daen du beskrev, selv om noe av det er lettmargarin.

Om det stemmer at du spiser 1400 kcal ellers vet vi jo heller ikke sikkert så lenge du ikke veier maten. Vi vet ikke hvor tykke brødskivene er, om potetene veier 50 eller 200 gram, hvor mye ost du har på skiva, hvor store glassene du drikker av er osv. Det kan derfor tenkes at du får i deg vesentlig mer enn du tror.

At du fortsetter å gå opp i vekt selv om du spiser mindre trenger heller ikke være rart. Du kan fortsatt spise mer enn du forbrenner. En god del damer trenger ikke mer enn rundt 1600 kcal om dagen for å holde vekten. Med liten muskelmasse blir hvilestffskiftet lavt. Redusert muskelmasse er mye av årsaken til at eldre ofte legger på seg selv om e fortsetter å spise det samme som før. Med et stillesittende liv går det lite til aktivitet også. Det er derfor ikke utenkelig at du fortsatt får ibdeg flere kalorier enn du strengt tatt trenger for å holde vekten stabil.

Anonymkode: e0020...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vanlig å bruke ca 5-7 g smør eller margarin på en skive. Bruker du smør på poteten går det ofte 10 gram der. Så kommer smør til steking med minimum 5 gram. Da er du oppe i over 35 gram den daen du beskrev, selv om noe av det er lettmargarin.

Om det stemmer at du spiser 1400 kcal ellers vet vi jo heller ikke sikkert så lenge du ikke veier maten. Vi vet ikke hvor tykke brødskivene er, om potetene veier 50 eller 200 gram, hvor mye ost du har på skiva, hvor store glassene du drikker av er osv. Det kan derfor tenkes at du får i deg vesentlig mer enn du tror.

At du fortsetter å gå opp i vekt selv om du spiser mindre trenger heller ikke være rart. Du kan fortsatt spise mer enn du forbrenner. En god del damer trenger ikke mer enn rundt 1600 kcal om dagen for å holde vekten. Med liten muskelmasse blir hvilestffskiftet lavt. Redusert muskelmasse er mye av årsaken til at eldre ofte legger på seg selv om e fortsetter å spise det samme som før. Med et stillesittende liv går det lite til aktivitet også. Det er derfor ikke utenkelig at du fortsatt får ibdeg flere kalorier enn du strengt tatt trenger for å holde vekten stabil.

Anonymkode: e0020...0c9

Alt unntagen stekefettet er lettmargarin. Bruker ikke smør jevnlig på potetene, da, det var en eksempeldag. Det blir ikke 35 gram smør. Det er ikke 200 kcal i 22 gram lettmargarin, det kan ikke sammenlignes med meierismør. Og det forklarer heller ikke at jeg går opp, for dette er uendret. Har hatt Brelett på alle brødskiver i hele mitt voksne liv. 

Enten jeg spiser 1400 kcal, 1600 kcal eller 2000 kcal med de 4 brødskivene og den ene middagsporsjonen i døgnet, så er det ikke grunnlag for å gå opp i vekt. Jeg har normalt stoffskifte, har aldri drevet jojoslanking. (Og det forklarer i alle fall ikke hvorfor jeg stiger i vekt i januar, men ikke i desember)

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sukk, jeg vet hvordan du har det. Jeg har vært kjempeflink i 2 uker, gikk ned 200 gram første uka, så opp igjen 600 gram neste. Nå har jeg bare lyst til å gi opp! Så utrolig frustrerende. Og jeg er tung (bmi på 34.9). 

En gjennomsnittlig dag for meg: 2 skiver grovbrød med hvitost og tomat, skyr luftig til lunsj, tomatsuppe (laget på vann) og et halvt grovt rundstykke, til kvelds et kokt egg+litt tunfisk, paprika og 1/4 avokado. Kun vann å drikke. Går 40 min i rask gange på tredemølle hver dag, pluss ekstra tur utendørs noen dager i uka. 

Fristende å gå tilbake til iskaffe og kjeks til lunsj, middag med gode sauser og sjokolade til kvelds. 

Anonymkode: 357b8...33b

Man må jo bare bruke staheta si, har jeg tenkt...

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Alt unntagen stekefettet er lettmargarin. Bruker ikke smør jevnlig på potetene, da, det var en eksempeldag. Det blir ikke 35 gram smør. Det er ikke 200 kcal i 22 gram lettmargarin, det kan ikke sammenlignes med meierismør. Og det forklarer heller ikke at jeg går opp, for dette er uendret. Har hatt Brelett på alle brødskiver i hele mitt voksne liv. 

Enten jeg spiser 1400 kcal, 1600 kcal eller 2000 kcal med de 4 brødskivene og den ene middagsporsjonen i døgnet, så er det ikke grunnlag for å gå opp i vekt. Jeg har normalt stoffskifte, har aldri drevet jojoslanking. (Og det forklarer i alle fall ikke hvorfor jeg stiger i vekt i januar, men ikke i desember)

Anonymkode: fa73a...f0b

Det er bare å gi opp. Du leter etter unnskyldninger som ikke finnes. Det er enkelt, egentlig, og ikke hokus pokus. Det må mindre inn enn du bruker for å gå ned i vekt. Får du mer inn enn du bruker vil det lagres. Så enkelt og så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt motsatt av alle andre her, at du kanskje spiser litt for lite. Du har nesten samme bmi som meg, men du er nok mye mer aktiv enn meg, og i følge grete roede skal jeg spise 1600 kalorier om dagen, hvis jeg øker aktivitetsnivået mitt litt, så skal jeg ligge på 1900 kalorier om dagen.

Anonymkode: ae412...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2020 den 3.54, Anonym bruker skrev:

Sannsynligvis - men da må jeg jo ha gjort det også i oktober og november, mens jeg fortsatt spiste godteri osv?  Men da sto vekta stille.

Anonymkode: fa73a...f0b

Nå må du ikke finne unnskyldninger for å gå tilbake til det gamle kostholdet ditt 😂 du burde begynne å telle kalorier en periode så vil du fort se at du går langt over grensa alikevel. Etterhvert når du lærer deg hvor mye kcal det er i forskjellige matvarer kan du slutte å telle. Jeg måtte gjøre det da jeg startet prosessen med å gå ned 30 kg. Og når jeg telte kcal fikk jeg en en stor overraskelse. Trodde jeg spiste sunt og lite når jeg la om men det gikk inn 2-3000 kcal hver dag uansett. Dessuten burde du også finne en litt mer anstrengende treningsform enn å bare gå tur 👍 

Anonymkode: 145b1...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, amandine skrev:

Det er bare å gi opp. Du leter etter unnskyldninger som ikke finnes. Det er enkelt, egentlig, og ikke hokus pokus. Det må mindre inn enn du bruker for å gå ned i vekt. Får du mer inn enn du bruker vil det lagres. Så enkelt og så vanskelig.

Jeg finner det ikke vanskelig, det er passe med mat og deilig å slippe sukker. 

Jeg leter heller ikke etter unnskyldninger, men jeg opplever det litt merkelig at folk har 1000 antagelser om hva jeg spiser i tillegg til det jeg forteller at jeg spiser. 

Så nei, jeg har ingen ting å unnskylde. Spiser ikke mellommåltider, har ikke i meg 30 gram smør om dagen, spiser ikke rosiner daglig, lusker ikke i meg ekstra ting, og har ikke begynt med noe nytt ekstrainntak av kalorier - har KUN  fjernet en kalorikilde som jeg ikke trengte. Derfor er det et mysterium at jeg skal gå opp nå og  et mysterium at jeg veier mer enn i julebordssesongen.

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå må du ikke finne unnskyldninger for å gå tilbake til det gamle kostholdet ditt 😂 du burde begynne å telle kalorier en periode så vil du fort se at du går langt over grensa alikevel. Etterhvert når du lærer deg hvor mye kcal det er i forskjellige matvarer kan du slutte å telle. Jeg måtte gjøre det da jeg startet prosessen med å gå ned 30 kg. Og når jeg telte kcal fikk jeg en en stor overraskelse. Trodde jeg spiste sunt og lite når jeg la om men det gikk inn 2-3000 kcal hver dag uansett. Dessuten burde du også finne en litt mer anstrengende treningsform enn å bare gå tur 👍 

Anonymkode: 145b1...4f6

Ja, danser og svømmer også. Ikke typisk «høypuls»-greier, men litt blir det jo.

Savner ikke mitt gamle kosthold, så det er ingen fare, men vil gjerne ta hull på hvor feilen ligger. Så jeg må nok telle nøyere.

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎01‎.‎2020 den 2.29, Anonym bruker skrev:

Nå tenkte jeg å begynne et nytt og bedre liv ved nyttår. Og jeg har delvis greid det: jeg har fulgt mitt forsett om å kutte sukker og om å være mer fysisk aktiv. Går lange turer flere dager i uka. og spiser kun sukker der det forekommer fra naturens side (i frukt osv.) Har ikke spist desserter, godteri, kaker, boller, syltetøy, annet søtt pålegg (nugatti, brunost, kaviar), ikke hatt sukker på grøten eller i teen, ikke spist annen yoghurt enn den som er naturell, ikke spist ferdigprodukter med sukker i (lager sauser og supper selv), ikke vafler eller pannekaker... Syns jeg har holdt rimelig bra disiplin på det. Rosinene i frokostblandingen har jeg ikke tatt bort, da. Og vanlig frisk frukt spiser jeg også som før, en eller to daglig. 

Men jeg går opp i vekt... faktisk er jeg rysta over å ha gått opp i vekt ETTER jul, ikke i løpet av jula, da jeg spiste store middager, julekaker og godt julepålegg titt og ofte.

Jeg har ikke minsket på porsjonene, bare på innholdet, så jeg spiser meg fortsatt god og mett. Tror ikke jeg har fått i meg for lite. Dette er ikke en keto-greie, eller et roedekurs; det er som sagt kun raffinert sukker som er tatt bort. Men det burde jo likevel gi et visst utslag? (En gang tidligere gjorde jeg det samme, og da mistet jeg 4 kg de 4 første ukene, så nå er jeg litt i villrede!)

Anonymkode: fa73a...f0b

Det er jo gått bare knapt tre uker siden jul. Den første uken (hvis du skeiet ut skikkelig) kan det hende du økte litt dag for dag som et "etterslep" av jul og ukene før. Så begynner man å spise mindre og trene mer, men kroppen følger ikke nødvendigvis med i starten. Den tviholder på vekta i den tro at nå er det litt "krise her" jeg holder på fettet i påvente av at jeg får mat igjen..

Om du er sikker i din sak på at du spiser kun det du sier,- så er det bare å fortsette. La kroppen få finne ut hva du holder på med,- til slutt må den gjøre noe for å få en lettere hverdag,- tror jeg.  Noen går ned sakte men sikkert fra dag en, andre raser ned i starten, for så stoppe opp og deretter fortsette sakte, men sikkert. Noen "raser ned" i vekt i perioder, men står helt stille mellom, går kanskje litt opp mellom disse, men summa summarum så går de ned. Er man konsekvent,- og holder ut og ikke lar nedturene ta over og gi deg følelsen av det ikke er vits i å fortsette,- så vil man få resultat. Fokuser på annet enn vekta i en periode. Sett deg fysiske mål i stedet. Som å klare å jogge halve runden du nå går, klare 10 push-ups eller noe annet. KJENN etter hvor mye bedre du føler deg når kroppen blir brukt og får "riktig" drivstoff! La vekta være av mindre betydning, ikke vei deg på et par-tre uker, men KJENN!! FØl at hverdagen blir bedre, at huden blir finere, energien øker, utholdenheten blir bedre,- og nyt det..... Plustelig kjenner du at beltet kan strammes inn et hakk eller man ser at kravebena som før var helt "borte" begynner å vise sin eksistens eller annet som tyder på vekttap/tap av fett :)

Lykke til!

Anonymkode: 0b946...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...