Gå til innhold

Jeg bare legger på meg...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå tenkte jeg å begynne et nytt og bedre liv ved nyttår. Og jeg har delvis greid det: jeg har fulgt mitt forsett om å kutte sukker og om å være mer fysisk aktiv. Går lange turer flere dager i uka. og spiser kun sukker der det forekommer fra naturens side (i frukt osv.) Har ikke spist desserter, godteri, kaker, boller, syltetøy, annet søtt pålegg (nugatti, brunost, kaviar), ikke hatt sukker på grøten eller i teen, ikke spist annen yoghurt enn den som er naturell, ikke spist ferdigprodukter med sukker i (lager sauser og supper selv), ikke vafler eller pannekaker... Syns jeg har holdt rimelig bra disiplin på det. Rosinene i frokostblandingen har jeg ikke tatt bort, da. Og vanlig frisk frukt spiser jeg også som før, en eller to daglig. 

Men jeg går opp i vekt... faktisk er jeg rysta over å ha gått opp i vekt ETTER jul, ikke i løpet av jula, da jeg spiste store middager, julekaker og godt julepålegg titt og ofte.

Jeg har ikke minsket på porsjonene, bare på innholdet, så jeg spiser meg fortsatt god og mett. Tror ikke jeg har fått i meg for lite. Dette er ikke en keto-greie, eller et roedekurs; det er som sagt kun raffinert sukker som er tatt bort. Men det burde jo likevel gi et visst utslag? (En gang tidligere gjorde jeg det samme, og da mistet jeg 4 kg de 4 første ukene, så nå er jeg litt i villrede!)

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du spiser vel for mange kalorier, selv uten sukker.

Anonymkode: 1d20c...e1e

Sannsynligvis - men da må jeg jo ha gjort det også i oktober og november, mens jeg fortsatt spiste godteri osv?  Men da sto vekta stille.

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sannsynligvis - men da må jeg jo ha gjort det også i oktober og november, mens jeg fortsatt spiste godteri osv?  Men da sto vekta stille.

Anonymkode: fa73a...f0b

Det er ikke noe vits i å tenke for mye på det. Det eneste du kan gjøre er å spise mindre nå. Jeg anbefaler å skrive opp det du spiser i en periode og så ser du fort hvorfor du ikke går ned i vekt. Jeg bruker vektklubb.no og er veldig fornøyd. Der ser jeg svart på hvitt hvor mange kalorier jeg spiser om dagen.

Anonymkode: 6087f...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godteri kan ha mindre kalorier enn det du erstattet det med. Kanskje har du fått litt mer muskler, ka skje du holder på vann, er i en del av syklusen hvor du er tyngre eller du er litt mer forstoppa nå enn før...

Anonymkode: 19fe4...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at du fôrer søtsuget ditt med mat, og at du rettferdiggjør overfor deg selv at du tar litt ekstra fordi du er så flink og kutter sukker så da har du litt å gå på. 

Anonymkode: c4644...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sannsynligvis - men da må jeg jo ha gjort det også i oktober og november, mens jeg fortsatt spiste godteri osv?  Men da sto vekta stille.

Anonymkode: fa73a...f0b

Du vet det spiller ingen rolle hva du spiser, men kaloriene i løpet av en dag. 

Anonymkode: 9b3a1...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den eneste som har opplevd å gå opp i vekt av sukkerstopp, det blir sånn når man erstatter sukkeret med mer mat (og kaloritett mat) 

 

Anonymkode: fa211...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser du da? 
Selv må jeg ned i 1 brødskive med magert pålegg til frokost, en liten salat med tomat, egg, skinkebiter, agurk og null dressing til lunsj, en liten kjøttkake m potet og brokkoli til middag, og ingenting mer, for å gå ned i vekt. Spiser jeg mer legger jeg på meg. 

Anonymkode: 30973...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo mer enn nok karbohydrater til at kroppen produserer mye insulin for å holde blodsukkeret på et stabilt nivå. Insulin er et fettlagringshormon og så lenge karbohydratinntaket er stort nok, vil kroppen lagre fett. Yoghurt for eksempel, er noe av det verste du kan spise hvis du vil ned vekt. Dette skyldes innholdet av myse som stimulerer insulinproduksjonen. Rosiner er også en versting. Det hjelper ikke så mye å kutte raffinert sukker så lenge du fremdeles får i deg mye karbohydrater ellers. 

Anonymkode: 37158...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Yoghurt for eksempel, er noe av det verste du kan spise hvis du vil ned vekt. Dette skyldes innholdet av myse som stimulerer insulinproduksjonen

Der lærte jeg noe nytt, har aldri hørt det før.

Anonymkode: ae412...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der lærte jeg noe nytt, har aldri hørt det før.

Anonymkode: ae412...4f2

Det kan godt hende det stemmer, men sjekk litt fler kilder enn et anonymt innlegg her før du lar deg overbevise.

Anonymkode: e0020...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.1.2020 den 8.02, Anonym bruker skrev:

Jeg tipper at du fôrer søtsuget ditt med mat, og at du rettferdiggjør overfor deg selv at du tar litt ekstra fordi du er så flink og kutter sukker så da har du litt å gå på. 

Anonymkode: c4644...874

 

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke den eneste som har opplevd å gå opp i vekt av sukkerstopp, det blir sånn når man erstatter sukkeret med mer mat (og kaloritett mat) 

 

Anonymkode: fa211...a05

Spiser mindre enn før i mengde. Det er derfor jeg kutter sukker og alle sukkererstatninger: de trigger en (ubegrunnet) sultfølelse hos meg. Er mindre sulten nå.

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2020 den 7.44, Anonym bruker skrev:

Godteri kan ha mindre kalorier enn det du erstattet det med. Kanskje har du fått litt mer muskler, ka skje du holder på vann, er i en del av syklusen hvor du er tyngre eller du er litt mer forstoppa nå enn før...

Anonymkode: 19fe4...23c

Er ikke forstoppa. Har ikke erstattet godteriet, bare fjernet det.

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du får jo mer enn nok karbohydrater til at kroppen produserer mye insulin for å holde blodsukkeret på et stabilt nivå. Insulin er et fettlagringshormon og så lenge karbohydratinntaket er stort nok, vil kroppen lagre fett. Yoghurt for eksempel, er noe av det verste du kan spise hvis du vil ned vekt. Dette skyldes innholdet av myse som stimulerer insulinproduksjonen. Rosiner er også en versting. Det hjelper ikke så mye å kutte raffinert sukker så lenge du fremdeles får i deg mye karbohydrater ellers. 

Anonymkode: 37158...7b0

Man må vel spise rimelig mye rosiner for at det skal monne. Kan neppe være de 5 rosinene i frokostblandingen som er synderen. De var jo der i fjor også.

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Yoghurt for eksempel, er noe av det verste du kan spise hvis du vil ned vekt. Dette skyldes innholdet av myse som stimulerer insulinproduksjonen.

Kan dette gjelde vanlig melk også? Jeg spiser verken mysost eller brunost av annet slag, men drikker kanskje mer melk enn før? Skumma og ekstra lett er de eneste vi kjøper. 

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktsukker er like mye sukker for kroppen som vanlig sukker. Jeg kuttet ut alt av sukker og stivelse, og spiser ikke ting med sukker (heller ikke fruktsukker) og holder meg helt unna lyst brød, ris og pasta, og spiser svært sjeldent og lite grovt brød og da skal det være 100% grovt. Spiser masse grønnsaker, og en avokado daglig. Spiser i tillegg egg, kylling, litt kjøtt og fisk.

Har gått ned 3 kg siden 1. januar og føler meg aldri sulten. Alt det sunne fettet, blant annet i avokado, bidrar til å holde meg mett og blodsukkeret holder seg stabilt.

 

Anonymkode: 0f592...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan dette gjelde vanlig melk også? Jeg spiser verken mysost eller brunost av annet slag, men drikker kanskje mer melk enn før? Skumma og ekstra lett er de eneste vi kjøper. 

Anonymkode: fa73a...f0b

Melk bør ikke gjøre noe, men du kan jo prøve å drikke mer vann uansett. Ville heller kuttet ned på fruktsukkeret og stivelse/karbohydrater generelt. Spis mer grønnsaker og få i deg sunt fett som avokado. 

Anonymkode: 0f592...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fruktsukker er like mye sukker for kroppen som vanlig sukker. Jeg kuttet ut alt av sukker og stivelse, og spiser ikke ting med sukker (heller ikke fruktsukker) og holder meg helt unna lyst brød, ris og pasta, og spiser svært sjeldent og lite grovt brød og da skal det være 100% grovt. Spiser masse grønnsaker, og en avokado daglig. Spiser i tillegg egg, kylling, litt kjøtt og fisk.

Har gått ned 3 kg siden 1. januar og føler meg aldri sulten. Alt det sunne fettet, blant annet i avokado, bidrar til å holde meg mett og blodsukkeret holder seg stabilt.

 

Anonymkode: 0f592...bd3

Altså, fruktsukker og sukrose er ikke ett fett for kroppen. Sukkeret i frukten kommer i en pakkeløsning når man spiser hel frukt - da kommer det med fiber også. (Som er grunnen til at man ikke skal erstatte frukten med juice.) 

Men det er ikke ustabilt blodsukker som plager meg - ikke nå. Kanskje mer da jeg spiste godteri, uten at jeg noensinne målte.

Anonymkode: fa73a...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg starter på en kur så går jeg alltid opp i begynnelsen mens kroppen omstiller seg. Tror jeg samler på vann pga forandringene. Så lenge du har kontroll på mengde og innhold så ville jeg bitt tennene sammen.
 

Men når det er sagt så ville jeg også vurdert å kutte litt ned på frokostblanding, brød, pasta og ris og heller spise mer grønnsaker. Heller spise noen knekkebrød eller lage deg en fruktsalat med mango/banan/eple etc med cottage cheese til frokost f.eks. Og ta en halv potet i stedet for to og heller mer salat/grønnsaker. Da merker du nok resultater raskt 😉 og drikk nok vann 😄 vann skal vann fordrive 😂

Anonymkode: f178e...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver du opp det du spiser? Det er den eneste måten hvor du kan få et sikkert svar på årsaken til dette. Da kan du få deg noen aha-opplevelser. Jeg merker også at det er vanskeligere å slanke seg etter 40-årene. Tidligere kunne jeg spise 1600 kalorier om dagen for å gå ned 1 kilo i uka, men nå må jeg ned på 1400 for å gjøre det.

Anonymkode: 6087f...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spiser mye grønnsaker allerede, har nesten ikke plass til mer...

Anonymkode: fa73a...f0b

Det tviler jeg på. Du bør spise minst 700 gram om dagen. Gjerne mer! 

Anonymkode: a62c9...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det samme som deg. Og jeg bruker Grete Roede appen for å registrere matinntak.

Det kan være at det tar litt tid hvis du har hatt en utsvevende jul. Man legger ikke på seg samme dag som man skeier ut, så det kan gå litt tid etter en omlegging av kostholdet før man merker resultatene. 

Anonymkode: 3305e...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...