Gå til innhold

Hva skal til for at man kan slippe å jobbe kveld?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Om man jobber dagstilling og helg? Turnusen endres til at alle skal jobbe kveld hver uke. (En vakt). Hva skal ligge til grunn for at noen kan slippe det? Når endringen gjelder alle ansatte?

Anonymkode: ca061...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal alle jobbe kveld? Er det noen som virkelig har lyst å jobbe kveld som kunne tatt på seg dette?

Anonymkode: 48ebb...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli tatt sosiale hensyn, om det er mulig i bedriften. F.eks en alenemor som ikke kan jobbe turnus. 

Du kan ikke kreve det, men er det mulig å tilrettelegge skal man gjøre det. 

Anonymkode: f9558...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skal jobbe kveld, selv de som «alltid» har jobba rene dagstillinger. 
 

så om man er alenemor så kan man slippe? 
 

(dette gjelder ikke meg, spør for en venn)

Anonymkode: ca061...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle skal jobbe kveld, selv de som «alltid» har jobba rene dagstillinger. 
 

så om man er alenemor så kan man slippe? 
 

(dette gjelder ikke meg, spør for en venn)

Anonymkode: ca061...4ee

Hvis det passer for arbeidsgiver og arbeidsgiver sier ja, men det er ingenting hun har krav på. Det vil jo føre til at en annen må ta en ekstra kveldsvakt

Anonymkode: e6f10...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis det passer for arbeidsgiver og arbeidsgiver sier ja, men det er ingenting hun har krav på. Det vil jo føre til at en annen må ta en ekstra kveldsvakt

Anonymkode: e6f10...664

Nettopp. Derfor lurer jeg på om det kan kreves. 

Anonymkode: ca061...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsgiver har styringsrett og kan gjøre dette. Har din venn en leder som ønsker tilrettelegge kan hun forsøke. Da må en annen jobbe en ekstra kveld. 

Men går det ikke har hun ikke noe å si på dette faktisk. Det å ha barn er ikke grunn nok, da det finnes barnepiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp. Derfor lurer jeg på om det kan kreves. 

Anonymkode: ca061...4ee

Hmm, nå ble jeg egentlig litt usikker på om arbeidsgiver kan kreve det hvis hun har kontrakt på kun vakter på dagtid? Er det i helsevesenet, eller er det en jobb hvor folk ikke har jobbet kvelder før? Hvorfor endres det?

Anonymkode: e6f10...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hmm, nå ble jeg egentlig litt usikker på om arbeidsgiver kan kreve det hvis hun har kontrakt på kun vakter på dagtid? Er det i helsevesenet, eller er det en jobb hvor folk ikke har jobbet kvelder før? Hvorfor endres det?

Anonymkode: e6f10...664

Nei det er ikke spesifisert i kontakten. Kun stillingstittel og arbeidssted. Det er helsevesenet ja. Endres fordi alt skal legges om. Det er et stort foretak og endringene gjelder absolutt alle 

Anonymkode: ca061...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke spesifisert i kontakten. Kun stillingstittel og arbeidssted. Det er helsevesenet ja. Endres fordi alt skal legges om. Det er et stort foretak og endringene gjelder absolutt alle 

Anonymkode: ca061...4ee

Hun burde høre med tillitsvalgt og fagforeningen sin. Det var en sak i Bergen hvor to sykepleiere førte sak helt til Høyesterett ang det samme

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/endring-av-arbeidstid/

http://www.norjus.no/dom-arbeidsgiver-endre-bestemmelse-arbeidstid-arbeidsavtale/

 

Anonymkode: e6f10...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun burde høre med tillitsvalgt og fagforeningen sin. Det var en sak i Bergen hvor to sykepleiere førte sak helt til Høyesterett ang det samme

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/endring-av-arbeidstid/

http://www.norjus.no/dom-arbeidsgiver-endre-bestemmelse-arbeidstid-arbeidsavtale/

 

Anonymkode: e6f10...664

Men i disse sakene er det jo spesifisert at de to det gjelder kun ønsker senvakt og det fremkommer og av kontrakten. Det gjør det ikke her. 

Anonymkode: ca061...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle skal jobbe kveld, selv de som «alltid» har jobba rene dagstillinger. 
 

så om man er alenemor så kan man slippe? 
 

(dette gjelder ikke meg, spør for en venn)

Anonymkode: ca061...4ee

Nei, en alenemor kan ikke forvente å slippe, men hun kan be om å slippe av velferdsmessige årsaker og håpe at sjefen er ok.

Dersom du allerede har en kontrakt med fast definert arbeidstid på dagtid og helg, så kan du eventuelt nekte å godta endringsoppsigelsen (som endret arbeidstidsordning medfører). 

Anonymkode: 6f8f2...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det passer for arbeidsgiver og arbeidsgiver sier ja, men det er ingenting hun har krav på. Det vil jo føre til at en annen må ta en ekstra kveldsvakt

Anonymkode: e6f10...664

Det finnes alltids noen som gjerne vil ha turnus med en ekstra kveldsvakt, fordi det lønner seg økonomisk.

Anonymkode: 6f8f2...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men i disse sakene er det jo spesifisert at de to det gjelder kun ønsker senvakt og det fremkommer og av kontrakten. Det gjør det ikke her. 

Anonymkode: ca061...4ee

Ok

Anonymkode: e6f10...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge endring skjer alle og ansatte har fått info. Så vil jeg tro arb giver kan gjøre slike endringer. 

 

Anonymkode: ad7ec...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis endringen gjelder alle må alle påregne å jobbe kveld. Dette blir da en endring u arbeidsavtalen som man enten kan velge å godta eller ikke. Godtar man ikke vil det i praksis si at man sier opp stillingen sin

Så kan man søke tilrettelegging Pga helsemessige eller velferdsmessige grunner. Arbeidsgiver er da pliktig til å undersøke muligheten for tilrettelegging dersom grunnlaget for ønsket er velbegrunnet. Det betyr at dersom arbeidsgiver kan tilrettelegge uten at det fører til ulempe for andre arbeidstakere så kan de gjøre dette. 

Anonymkode: 7d571...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt det ikke står i kontrakten at det er dagvakt du er ansatt i, så kan arbeidsgiver gjøre dette. Står det i kontrakten at du kun er ansatt i dagvakter, må kontrakten endres. Hvordan dette kan gjøres aner jeg ikke, men snakk med fagforbundet så får du hjelp. 

Vi har hatt lignende sak hos oss, jeg er veldig fornøyd med at toppledelsen banket dette igjennom. Fryktelig kjedelig for oss som får mest kveld, nå hjelper det ikke å rope høyest for nå skal det vært mere likt. Likt blir det ikke, men jevnere hvertfall. Jeg er alenemo og har jobbet fire kvelder i uka, pga at noen har suttret seg til å ikke jobbe kvelder. Jeg får meg ikke til å suttre, urettferdig er det og det har jeg sagt ifra om, men siden jeg ikke har suttret og laget ett helvete så har de andre fått det de vil. Jeg jobber i ett turnusyrke, det vet jeg og det gjør meg ingenting å jobbe kveld, men nesten bare kveld er ikke like kult. 

Anonymkode: 7a1a8...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...