Gå til innhold

Dere som har født mange barn, har fødslene blitt lettere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nr.4 er rett rundt hjørnet, og jeg håper på en litt enklere og kortere fødsel denne gangen. Min korteste fødsel har vart i 25 timer, lengste holdt jeg på i nesten 5 døgn (selvsagt ikke aktiv fødsel). Det var nr.3. Nå kjenner jeg at kroppen gjør seg klar veldig med mye kynnere, nedpress, tykt slim, innimellom blodblandet og alt som hører med til modning, så kjenner at håpet er der om en litt raskere fødsel. Noen erfaringer? 

Anonymkode: 17ef0...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, mine har vært raskere å raskere, nr.1 tok ca ett par døgn, nr.2 tok ca 6 timer, nr.3 rakk jeg akkurat sykehuset (somlet litt da) og nr.4 ble styrtfødsel hjemme.

Anonymkode: 78ddf...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født 4 barn, og synes absolutt fødsel nr 2, 3 og 4 var lettere enn nr 1. Jeg har hatt relativt raske fødsler alle gangene, nr 1 varte «bare» i ca 6 timer, de andre har vart i 4-8 timer (alle varigheter er aktiv fødsel). Så varigheten synes jeg ikke har endret seg noe. (Fødsel nr 3 varte lengst.) Den store forskjellen for meg var definitivt kortere og lettere pressefase. Med eldste (som også var den minste babyen) måtte jeg trykke i 1 time, mens de tre siste har kommet på et par pressrier. Det var ingen forskjell på smerter eller vansker med å trykke ut nr 4 som var over 4,5 kg og 38 cm i hodeomkrets ift de andre 3 som alle var mindre. 
 

PS: med nummer 4 hadde jeg masse kynnere, nedpress osv de siste 3-4 ukene før termin. Jeg trodde hele tiden at fødselen snart var i gang, men jeg gikk faktisk over tiden (!) for første og eneste gang. De 3 andre kom ca en uke før termin. 

Anonymkode: aa5d7...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fordi jeg var roligere og stolte mer på kroppen. Leste endel om ocytocin og adrenalin effekt på kroppen under fødsel, og hadde da større fokus på ro og balanse. 

Anonymkode: 4af2d...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får store barn, og de har blitt større og større for hver gang, så både ja og nei.

Kortere tidsmessig, men tøffere fordi ungen har vært større.

Første veide 4100 gram og varte i 23 timer

Andre veide 4725 g og varte i 16 timer

Tredje veide 4858 og varte i drøye 9 timer

Anonymkode: 78864...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nr 1. Og nr 2 varte ca 10,5 time fra vattnet gjikk/ble tatt. Pressa ca 1 time med begge. 

Nr.3. Tok ca 6 timer fra første rie.  Pressa ca 30 min.

Nr.4. Tok ca 9 tima fra første tegn til rie. Press rie ca 7 min😉 

 

 

Anonymkode: c6573...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare tre, men nr 2 var lettest (30 minutter) og nummer tre verst (5 timer). Nr 1 var 2 timer. Lykke til, tipper neste blir bedre enn nr 3 i hvert fall.

Anonymkode: 744d5...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var fødsel nr 2 og 4 absolutt de enkleste.  

Alle fire har vært store, siste var på 5200 gr. Men det var absolutt ikke noe problem. 

Nå skal det sies at jeg har hatt fire veldig enkle fødsler.  Kunne født mange ganger til.😊 

Anonymkode: f97a3...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de har vært ulike.

1: styrtfødsel på 1,5 time, helt jævlig

2: tok 8-9 timer, fikk flere pauser, rolig tempo, nydelig fødsel

3: 5-6 timer, gikk greit fram til pressriene, da var det like før ungen satt fast, sykt vondt, men gikk heldigvis bra

4: styrtfødsel igjen, 1,5 time, men bare 15 min fra 5 cm til ferdig. Veldig lett fødsel

Anonymkode: d29c1...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Siste,nummer 5 tok 6 minutter fra 5 cm åpning til han var ute. Rene vannsklien her,vet du....

Anonymkode: 50e0e...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredje var værst. Ingen pressrier og tryglet dem om keisersnitt. Fikk det ikke. Men ungen kom da ut etterhvert.

Anonymkode: 201f1...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt begge deler her. De to første var stjernekikkere, og tok vinter og votter å få ut. Nr tre var styrtfødsel, og mye greiere selv om det var intenst (med nr to ga ikke riene seg, noe som ble slitsomt når fødselen trakk ut så mye, føltes som en styrtfødsel i sakte kino). Nr fire var normal, grei fødsel. Med nr fem var starten veldig vond, men jeg fikk epidural så det endte som en drømmefødsel. Jeg visste hva som skulle skje, var trygg og rutinert, og spilte på lag med kroppen.

Anonymkode: 40815...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2020 den 13.28, Anonym bruker skrev:

Jeg får store barn, og de har blitt større og større for hver gang, så både ja og nei.

Kortere tidsmessig, men tøffere fordi ungen har vært større.

Første veide 4100 gram og varte i 23 timer

Andre veide 4725 g og varte i 16 timer

Tredje veide 4858 og varte i drøye 9 timer

Anonymkode: 78864...e5b

Hjelp! Stakkars deg!😱

Anonymkode: 950ad...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 5. Bortsett fra nummer 4 som var en liten luring har det vert lette fødsler. Jeg føder veldig raskt. Raskeste tok 1 time og 45 minutt fra jeg kjente svake murringer. Føltes lettere for hver gang iallfall.

Anonymkode: a2ad4...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre styrtfødsler her, men den første var helt klart den mest utfordrende. (Selv om den neste hadde misfarget fostervann og siste var stjernekikker, så var første fødsel tøffest). 

Anonymkode: 7cbb6...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tok lengst tid, men var den beste fødselen. Rier i 16 timer hjemme, 3 timer på sykehuset før han var ute. Fødsel 2 tok kort tid, men var veldig intens, mindre enn 7 timer fra første ri. Minstemann ble røsket ut med keisersnitt i hui og hast og overlevde med et nødskrik. Keisersnitt synes jeg var helt forferdelig og var vel desidert den verste fødeopplevelsen. 

Anonymkode: 75add...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 4 barn på kort tid. Utrolig nok var nr 1 raskest. 
3 tyngst. Men med 2, 3 og 4 visste jeg akkurat hvor jeg var i løpet, hvor lenge jeg hadde igjen og hva som skjedde rundt neste sving. Det er en fordel.

Anonymkode: 536e3...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1: startet med vannavgang, fødte 13 timer senere. 1 time med pressrier. Navlestrengen rundt halsen, og pulsen gikk ned, måtte derfor klippes så ungen kom ut fort. 3300 kg og 36 rundt hodet.

 

Nr.2: Startet med vannavgang, fødte 6 timer senere. Ca 20 min med pressrier. Stjernekikker. To små pyntesting. Litt stress da jeg blødde en del, og de måtte "grave ut" morkakerester fra inni der. 3500 kg og 36 rundt hodet

 

Nr.3 Startet med vannavgang, Fødte 2,5 time senere. Ca 10 min med pressrier. Revnet hele veien til analen, men heldigvis ikke dypt og holdt med en del sying i huden. 4300 kg og 38 rundt hodet.

Bare fødsel nr 1 som var med epidural, men det hadde ikke virkning så de avsluttet den .

Fødsel nr 3 var raskest, men så absolutt den verste. Kjente jordmor "dro ut" bekkenet(utvidet vagina slik at ungen kom lettere ut), kjente at jeg revnet langt bak og mest vondt. Jeg synes nr to var den letteste. 

Anonymkode: 61b1b...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2020 den 12.26, Anonym bruker skrev:

Nr.4 er rett rundt hjørnet, og jeg håper på en litt enklere og kortere fødsel denne gangen. Min korteste fødsel har vart i 25 timer, lengste holdt jeg på i nesten 5 døgn (selvsagt ikke aktiv fødsel). Det var nr.3. Nå kjenner jeg at kroppen gjør seg klar veldig med mye kynnere, nedpress, tykt slim, innimellom blodblandet og alt som hører med til modning, så kjenner at håpet er der om en litt raskere fødsel. Noen erfaringer? 

Anonymkode: 17ef0...552

Ja nr 4 rakk jeg så vidt å legge meg i senga før ungen stakk hodet ut. Første tok 4 døgn👍😂

Anonymkode: d061e...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nr 1: startet med vannavgang, fødte 13 timer senere. 1 time med pressrier. Navlestrengen rundt halsen, og pulsen gikk ned, måtte derfor klippes så ungen kom ut fort. 3300 kg og 36 rundt hodet.

 

Nr.2: Startet med vannavgang, fødte 6 timer senere. Ca 20 min med pressrier. Stjernekikker. To små pyntesting. Litt stress da jeg blødde en del, og de måtte "grave ut" morkakerester fra inni der. 3500 kg og 36 rundt hodet

 

Nr.3 Startet med vannavgang, Fødte 2,5 time senere. Ca 10 min med pressrier. Revnet hele veien til analen, men heldigvis ikke dypt og holdt med en del sying i huden. 4300 kg og 38 rundt hodet.

Bare fødsel nr 1 som var med epidural, men det hadde ikke virkning så de avsluttet den .

Fødsel nr 3 var raskest, men så absolutt den verste. Kjente jordmor "dro ut" bekkenet(utvidet vagina slik at ungen kom lettere ut), kjente at jeg revnet langt bak og mest vondt. Jeg synes nr to var den letteste. 

Anonymkode: 61b1b...415

Du kunne spart deg for alle detaljer ass. Ikke greit å skrive til en som har en nærgående fødsel👍 Antenner er greit å ha..!!

Anonymkode: d061e...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerde hos meg gikk supert! Jeg kom meg mye raskere og hadde full kontroll hele veien. Sikkert fordi man blir mer rutinert! Fødslene har vært lettere for hver gang, men mer og mer lurerier og vonde kynnere mot slutten også. Nr 4 var som å starte en sliten moped. Rier av og på lenge før jeg fikk jordmor til å strippe meg så jeg kom ordentlig i gang. Lykke til - og heldiggris som snart skal kose med den lille babyen din! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...