Gå til innhold

Hva bør man kunne forlange av en 14- åring? Ang. husarbeid og egenansvar


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei klassevenninne som har en ungdom på 14. Jeg synes ungdommen hennes oppfører seg helt forferdelig arrogant. Han nekter å rydde etter seg. Han spiser, men rydder aldri av bordet etter seg. Mor rydder alltid, og ber han ta ut av oppvaskmaskinen. Dette gjør han heller ikke. Mener at det er ikke hans oppgave. Så han setter alt på benken uten å så mye som skylle av tallerkenen. 

Anonymkode: 02abe...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine barn på 6 og 3 rydder etter seg hver dag, hvert måltid. Innkjørt fra de kunne gå.....

Anonymkode: 0403a...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mine barn på 6 og 3 rydder etter seg hver dag, hvert måltid. Innkjørt fra de kunne gå.....

Anonymkode: 0403a...2dc

så det du mener er at mor har skjemt han bort? eller at han bare har arrogant personlighet? har noen ganger veldig lyst å si det til han, men jeg kan jo ikke sitte der og liksom komme inn i deres hjem og fortelle hvordan ting skal være heller.

Anonymkode: 02abe...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er ofte flinkere til å hjelpe til når de er små enn når de blir eldre. De er ikle bortskjemte av den grunn. Spørsmålet er om de ender med å gjøre det likevel eller om de slipper unna. Jeg har 3 barn i alder 10-20. De to minste hjelper til når jeg ber om det. Jeg må be de rydde rommet, ta ut av oppvaskmaskinen osv, men de rydder tallerkenen etter seg etter hvert måltid. De må bes om å hjelpe til med å rydde resten. Men de gjør det uten store protester.

Eldste bor ikke lenger hjemme, men i den alderen du nevner fikk jeg alltid kommentarer som «du tar fra meg min rett til et sosialt liv» om hun måtte rydde rommet eller ta ut av oppvaskmaskinen før hun fikk gå ut og treffe venner eller ha venner på besøk. Det endte alltid opp med at hun gjorde det fordi jeg stod på mitt. Ungdommer skal være litt i opprør mot foreldre. De er sure og liker ikke å få beskjed om hva de skal gjøre. Foreldre som bare har mindre barn som fortsatt liker å hjelpe til, har mulig glemt dette. 

Anonymkode: afc0b...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Barn er ofte flinkere til å hjelpe til når de er små enn når de blir eldre. De er ikle bortskjemte av den grunn. Spørsmålet er om de ender med å gjøre det likevel eller om de slipper unna. Jeg har 3 barn i alder 10-20. De to minste hjelper til når jeg ber om det. Jeg må be de rydde rommet, ta ut av oppvaskmaskinen osv, men de rydder tallerkenen etter seg etter hvert måltid. De må bes om å hjelpe til med å rydde resten. Men de gjør det uten store protester.

Eldste bor ikke lenger hjemme, men i den alderen du nevner fikk jeg alltid kommentarer som «du tar fra meg min rett til et sosialt liv» om hun måtte rydde rommet eller ta ut av oppvaskmaskinen før hun fikk gå ut og treffe venner eller ha venner på besøk. Det endte alltid opp med at hun gjorde det fordi jeg stod på mitt. Ungdommer skal være litt i opprør mot foreldre. De er sure og liker ikke å få beskjed om hva de skal gjøre. Foreldre som bare har mindre barn som fortsatt liker å hjelpe til, har mulig glemt dette. 

Anonymkode: afc0b...ecd

men den ungdommen er ikke sosial heller. Vedkommende er ikke ute og treffer venner. Hn sliter ikke på skolen virker det som, men hn har ikke besøk og er svært sjelden ute. Det er bare å sitte med mobilen eller pcn som gjelder. 

Anonymkode: 02abe...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

men den ungdommen er ikke sosial heller. Vedkommende er ikke ute og treffer venner. Hn sliter ikke på skolen virker det som, men hn har ikke besøk og er svært sjelden ute. Det er bare å sitte med mobilen eller pcn som gjelder. 

Anonymkode: 02abe...2be

Spiller ingen rolle hva årsaken er. Poenget er at han er i opprør og sånn er det. Ungdommer er ikke nikkedukker som gjør alt de får beskjed om. De protesterer og det har nesten alle tenåringer gjort knele tider. Hvis det ender opp med at mor gjør det, så kan du kanskje råde henne til å stå på sitt, men ender det opp med at han gjør det fordi hun står på sitt, så er alt som det skal være

Anonymkode: afc0b...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spiller ingen rolle hva årsaken er. Poenget er at han er i opprør og sånn er det. Ungdommer er ikke nikkedukker som gjør alt de får beskjed om. De protesterer og det har nesten alle tenåringer gjort knele tider. Hvis det ender opp med at mor gjør det, så kan du kanskje råde henne til å stå på sitt, men ender det opp med at han gjør det fordi hun står på sitt, så er alt som det skal være

Anonymkode: afc0b...ecd

ender med at hun gjør det. 

Anonymkode: 02abe...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ender med at hun gjør det. 

Anonymkode: 02abe...2be

Da er hun slapp, og hun kan takke seg selv

Anonymkode: afc0b...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare moren kan svare på om hun hat skjemmet ham ut. Altså latt ham slippe å bidra med husarbeid eller rydde etter seg som burde vært en selvfølge på denne tiden.
 

Da jeg var 14 år hadde jeg faste husarbeid oppgaver hver uke og bla tok jeg hele familiens oppvask 3 ganger i uken. Alle i familien ryddet alltid av bordet sammen. Kan Ikke kjenne meg igjen i at jeg hadde behov for sånne store tenårings opprør som mange snakker om. Føler det er litt stigmatiserende av hvordan en tenåring skal være. Men det betyr ikke at det sikkert er vanlig og da helt naturlig og nesten litt forventet. Det handler likevel nok i bunn og grunn om en kombinasjon av god oppvekst&oppdragelse og personlighet.

Om jeg hadde vært vitne til en slik arrogant og bortskjemt oppførsel av sønnen til en god venninne av meg imens jeg var der, hadde jeg muligens kommentert med humor og litt lattermildt hvor sløv han var som ikke en gang ryddet etter seg. Mulig jeg bare hadde sagt det til henne etter at sønnen hadde gått, for minst mulig ubehag. Så får det være opp til henne hvordan hun vil ta det. Mulig det hadde provosert dem at jeg kom med denne kommentaren, men hadde nok ikke klart å la være. Ihvertfall om det var en nær venninne. Hadde nok vært litt annerledes om det var ei jeg ikke kjente like godt.

Anonymkode: 55563...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok dette er svært varierende å kommer an på både oppdragelse og hvordan tenåringen er selv.

 

Jeg forventer at i mitt hus så drar vi lasset sammen. Vi er en familie å da bidrar vi med det vi kan å det som vi ser at det er behov for.

Har lært ungene dette fra de var små så her ryddes det uoppfordret opp både klær og kopper, hentes ved når det trengs samt at søpla blir båret ut når det er fullt. Ikke så rent sjelden kommer jeg hjem til nyvasket hus heller selv om tenåringen ikke er mer enn 13.5 år.

Men jeg har aldri måttet mase om dette. Ikke får de ukepenger heller for dette å ikke har de bedt om det heller! 

 

Til gjengjeld stiller jeg opp når de trenger meg samt gjør slike småting som å smøre matpakker o.l.bare for å gjøre noe hyggelig for dem. Kosekveld med film eller bare sette av tid til en aktivitet når de ønsker det. Når alle drar lasset sammen kan man gjennomføre så mye mer!

Anonymkode: 37cb8...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...