Gå til innhold

Hvor mange times søvn trenger du for å fungere ok dagen etter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hadde 6 år med lite søvn og minst et barn som våknet hver natt. Problemet er at det ikke er mulig å ta igjen tapt søvn. Det gikk seg til etterhvert. For å fungere trenger jeg ganske nøyaktig 8 timer søvn. 

Anonymkode: 38fac...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sju timer passer meg bra. Det er ikke fra jeg legger meg til jeg står opp, men sovner til jeg står opp. Fungerer greit på mindre, men da en natt eller to, ikke mer. 

Når jeg hadde små unger sov jeg mye mindre, da var kroppen i en unntakstillstand. Farmoren til ungene måtte jeg ringer etter noen ganger og si:kom og ta ungene nå. Da viste hun at jeg ikke klarte å holde meg våken. Da kom hun inn og fant meg sovende på gulvet med en eller to unger i lekegrinden. Hadde nemlig en unge som mente at søvn var oppskrytt og babyer ikke skulle legge seg før avisa var kommet i postkassa. Og var lys våken ved åtte tia igjen, da holdt hun det gående til avisa kom i postkassa igjen. Hadde min kropp klart å ta seg en lur på dagtid når faren var hjemme, så hadde nok ting vært mye enklere, men uansett hva jeg prøvde så fikk jeg ikke sove da. Kun noen få ganger som rullgardinen min raste ned og da gikk det ikke å prøve å holde seg våken de fem min det tok for at farmor skulle komme bort. Det er vel det lekegrinden ble brukt til, for ungene gadd aldri å være der ellers. Helt umulig. 

Jeg har alltid våknet av lyder uansett hva det har vært, så uansett om mannen sto opp med ungene om natta så ble jeg lys våken. Jeg har lært meg til å ha på netflix når jeg skal sove. Setter på en serie jeg har sett før, slik at det ikke er noe jeg skal se på, våkner jeg så kan jeg se litt på før jeg forsvinner inn i drømmeland uten at jeg føler jeg har gått glipp av noe. På denne måten sovner jeg til lyd og lys, sover med bakgrunns lyd og lys, men jeg våkner nesten ikke av lyd og lys lengre. Om jeg våkner så forsvinner jeg fort inn i drømmeland igjen, noe jeg ikke gjorde raskt før. Hvorfor det er slikt aner jeg ikke, men det er veldig deilig å  faktisk sove mer sammenhengende enn jeg gjorde før. For selv om jeg ikke har små barn i hus mer, så betyr ikke det at ungene ikke lager lyder jeg våkner av. Nå må de på do, vips så er de sultene midt på natten og lager seg en brødskive, plutselig kommer de på at de ikke rydda etter seg i stua osv. Så med ipaden som lager litt bakgrunnstøy ved siden av meg, gjør at jeg klarer ikke våkne skikkelig av det ungene plutselig må gjøre når de våkner om natta. (Jeg kan ikke klage så lye på de, for jeg var slik selv og kan være slik enda. Jeg får nemlig ikke sove om jeg våkner og kommer på at jeg glemte å legge frem skøytene ene ungen skal ha med seg imorra feks. Det er bare å gjøre det med en gang om ikke ligger jeg og irriterer meg hele natta at jeg glemte det) 

Anonymkode: 0aa72...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De bor på hvert sitt rom. 

Men jeg forstår hva dere mener - skal tenke litt på det. 
HI

Anonymkode: 0c10b...5d6

Hvorfor tenke på det? Hvorfor heller ikke ta grep? Skjønner jo nå hvorfor du har tankekjør, om du ikke evner å finne løsninger på forholdsvis enkle problemer.
Det er direkte helseskadelig å holde på slik du gjør. 

Anonymkode: aa160...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har tre barn i alderen 3 - 8 år. Mener dere jeg bør legge dem i dobbeltsenga/inne på rommet vårt med faren for at jeg skal få sove? Jeg føler det blir litt rart. 
HI

Anonymkode: 0c10b...5d6

Hvorfor i all verden er det så rart? Gjør det dere trenger for at du skal få bedre nattesøvn. 

Anonymkode: 2ee08...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna vet de ikke skal komme inn om natta, likevel gjør de det. I natt mente minstemann at hvis man blandet gul og blå så fikk man grønn. Ja, jeg vet, du trenger ikke å vekke meg kl 0215 for å fortelle meg det! Det er bare meg han vil fortelle sånt til, ikke pappaen. 😖 Og da fikk jeg ikke sove før i 4-tiden. 
HI

Anonymkode: 0c10b...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger 6 timer. 

 

Hadde søvnproblemer i mange år pga barn som våknet om natten. Klarte ikke komme i god søvrutine igjen, selv når barna sov natten gjennom. Gikk i søvnterapi. 

Jeg tror du ligger for lenge i sengen. En del av terapien jeg fikk var å holde meg våken lengre, slik at kvaliteten på den søvnen jeg fikk ble god. Etter hver kunne jeg legge meg tidligere og tidligere. Nå sover jeg fra ca 23-24 til kl 06, også i helgene. 

Trikset er å være så trøtt når du sovner at du sover sammenhengende og godt de timene du får. 

Mannen din MÅ ta unger om natten i en periode for at dette skal gå seg til. 

Anonymkode: 2ccb8...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...