Gå til innhold

Kan arb.giver pålegge oss å ta kredittkort?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Til utlegg for reiseregninger, også får vi det tilbake? Slik jeg skjønte det vil firmaet/arbeidsgiver (som er kommunen) være eier av kortet, og hver ansatt får sitt eget kort og er bruker.. 

Har ikke noe å skjule, men vil da virkelig ikke at de skal påtvinge meg et kredittkort, og mest sannsynlig nå de kredittsjekke oss ansatte også, eller? Må da finnes grenser for hva arb.giver skal ha innsyn i! 

Anonymkode: fb4fe...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke. Men synes dette høres veldig rart ut.

Min mann er butikksjef på 2 butikker. Stor kjent kjede. Han er ikke påtvunget kredittkort for å få igjen på reiseutgifter 

Anonymkode: a8cbb...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tro poenget var at kommunen eier kortet og står ansvarlige. Da er det de og ikke du som kredittsjekkes. Det gjøres slik for at du skal  slippe å legge ut. I tillegg er det mulig kortsystemet løser problemet med reiseforsikkring.

Anonymkode: 96d14...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge kortet er eid av kommune som betaler ved forfall har du jo ikke noe utgifter så kan ikke se hva som er ulempen. Eneste problem jeg kan tenke meg er at folk med avhengighet (gambling eller handle) som ikke burde ha kredittkort overhodet.

Ta kontakt med din fagforening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så uvanlig, vet om flere som har slike kort. Det er jo får at ansatte skal slippe å legge ut for reiser. 

De å lenge arbeidsgiver står som eier av kortet blir ikke du kredittvurdert.

 

Anonymkode: 656c8...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pålegg om å ta reiser på eget kort hos oss. Det er helt uaktuelt, så jeg nekter å reise.

Anonymkode: 21000...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv fått kredittkort gjennom jobben. Dette kommer ikke opp på meg når. Jeg kredittvurderes da det er arbeidsgiveren min som eier kortet.

Personlig foretrekker jeg dette, for da trenger jeg ikke tenke på min privatøkonomi når jeg må på jobbreise...

Anonymkode: 9eb97...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville tro poenget var at kommunen eier kortet og står ansvarlige. Da er det de og ikke du som kredittsjekkes. Det gjøres slik for at du skal  slippe å legge ut. I tillegg er det mulig kortsystemet løser problemet med reiseforsikkring.

Anonymkode: 96d14...3fa

Det er et fåtall arbeidsgivere som eier kreditkort som ansatte bruker. Det er for stor fare for misbruk og at arbeidsgiver står igen med regninga etter at ansatt har brukt kort og ikke betaler. Så det er vanlig at ansatt står med ansvaret. Men du kan selv velge om du ønsker det eller ikke.

Anonymkode: 4b029...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er et fåtall arbeidsgivere som eier kreditkort som ansatte bruker. Det er for stor fare for misbruk og at arbeidsgiver står igen med regninga etter at ansatt har brukt kort og ikke betaler. Så det er vanlig at ansatt står med ansvaret. Men du kan selv velge om du ønsker det eller ikke.

Anonymkode: 4b029...abd

Hi

Ja, det er slik at vi ansatte skal ha ansvaret for kortet, samt å betale inn brukt beløp til rett tid. 

Vi diskuterte det på jobb i forrige uke, og ingen klarte å bli klok på om det er hver enkelt ansatt som da må kredittvurderes for å få bruke/ha ansvar for kortet, siden det er de som har betalingsansvar, eller om kommunen bare gir ut til ansatte uten å kredittsjekke. Sistnevnte høres egentlig merkelig ut? Hva om det er noen av de ansatte som har betalingsanmerkning? Og hvor greit er det at "alle" og sjefen finner ut av det? 

Slik jrg skjønte det skulle det også vurderes om vi kunne bruke private krefittkort, og det er jo minst like hårreisende.. 

 

Anonymkode: fb4fe...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må ikke, du kan bruke ditt vanlige visa-kort til å betale for reiser. Det er ment som et tilbud til deg for at du skal slippe å legge ut. Det gjøres på samme måte i staten hvor jeg jobber.

Noen ser bare problemer, det må være slitsomt både for deg og omgivelsene. 

Endret av HeiteH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, HeiteH skrev:

Nei, du må ikke, du kan bruke ditt vanlige visa-kort til å betale for reiser. Det er ment som et tilbud til deg for at du skal slippe å legge ut. Det gjøres på samme måte i staten hvor jeg jobber.

Noen ser bare problemer, det må være slitsomt både for deg og omgivelsene. 

Hi

Så om jeg takker nei til kredittkort, må jeg legge ut flyreiser, hotell, transport osv av egen konto? Eller er fet bare kost og taxi feks? 

Anonymkode: fb4fe...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Så om jeg takker nei til kredittkort, må jeg legge ut flyreiser, hotell, transport osv av egen konto? Eller er fet bare kost og taxi feks? 

Anonymkode: fb4fe...112

Jeg kjenner ikke kommunen, men slik er det i stat ja. Og praksisen er diskutert og funnet å være godt innenfor det arbeidstaker må akseptere.

Er det virkelig et problem for deg å ha et kredittkort, betale reisen og få summen refundert før betalingsfristen går ut?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, HeiteH skrev:

Jeg kjenner ikke kommunen, men slik er det i stat ja. Og praksisen er diskutert og funnet å være godt innenfor det arbeidstaker må akseptere.

Er det virkelig et problem for deg å ha et kredittkort, betale reisen og få summen refundert før betalingsfristen går ut?

 

Nei. Mdn har ikke fått nok info om det, som nevnt i tråddn. Jeg ønsker ikke at denne kreditten skal bli oppført som gjeld på meg, og jeg ønsker ikke at arbeidsgiver kredittvurderer meg. Vet ikke om det skjer? 

Anonymkode: fb4fe...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Så om jeg takker nei til kredittkort, må jeg legge ut flyreiser, hotell, transport osv av egen konto? Eller er fet bare kost og taxi feks? 

Anonymkode: fb4fe...112

Sånn er det her ihvertfall, i stat.

De fleste har et kreditkort som brukes til å legge ut for reiser også for man pengene igjen og kan betale det. 

Ser ikke problemet jeg. 

Anonymkode: 656c8...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Til utlegg for reiseregninger, også får vi det tilbake? Slik jeg skjønte det vil firmaet/arbeidsgiver (som er kommunen) være eier av kortet, og hver ansatt får sitt eget kort og er bruker.. 

Har ikke noe å skjule, men vil da virkelig ikke at de skal påtvinge meg et kredittkort, og mest sannsynlig nå de kredittsjekke oss ansatte også, eller? Må da finnes grenser for hva arb.giver skal ha innsyn i! 

Anonymkode: fb4fe...112

Du burde kunne velge å legge ut fra egen konto.. men det er fryktelig sårbart for privatøkonomien. Er det det du ønsker?

Anonymkode: adb29...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Mdn har ikke fått nok info om det, som nevnt i tråddn. Jeg ønsker ikke at denne kreditten skal bli oppført som gjeld på meg, og jeg ønsker ikke at arbeidsgiver kredittvurderer meg. Vet ikke om det skjer? 

Anonymkode: fb4fe...112

Banken kredittvurderer. Gjelden føres opp som bedriftskort, og så sant du leverer reiseregninger etter reisen vil du raskt kunne komme ajour.

Banken kredittvurderer, ikke arbeidsgiver. 

Du kan ikke kreve at arbeidsgiver ordner reise, opphold osv. Da må du ordne det med eget privat kort. 

Anonymkode: adb29...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Mdn har ikke fått nok info om det, som nevnt i tråddn. Jeg ønsker ikke at denne kreditten skal bli oppført som gjeld på meg, og jeg ønsker ikke at arbeidsgiver kredittvurderer meg. Vet ikke om det skjer? 

Anonymkode: fb4fe...112

Det er jeg rimelig sikker på ikke skjer, men hvorfor sitter dere og diskuterer dette på jobb, uten å spørre arbeidsgiver? Det finnes sikkert også informasjon i interne rutiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Banken kredittvurderer. Gjelden føres opp som bedriftskort, og så sant du leverer reiseregninger etter reisen vil du raskt kunne komme ajour.

Banken kredittvurderer, ikke arbeidsgiver. 

Du kan ikke kreve at arbeidsgiver ordner reise, opphold osv. Da må du ordne det med eget privat kort. 

Anonymkode: adb29...8ad

Arbeidsgiver for jo vite om de som ikke består kredittsjekken, for de får jo ikke kort.. 

Da vet jeg isåfall om 4 stykker på min avdelingen som ikke får kredittkort.. Og hun ene har havnet i økonomisk uføre grunnet sin sønns avhengighet.. Noe hun ikke ønsker å fortelle arbeidsgiver 

Anonymkode: fb4fe...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Arbeidsgiver for jo vite om de som ikke består kredittsjekken, for de får jo ikke kort.. 

Da vet jeg isåfall om 4 stykker på min avdelingen som ikke får kredittkort.. Og hun ene har havnet i økonomisk uføre grunnet sin sønns avhengighet.. Noe hun ikke ønsker å fortelle arbeidsgiver 

Anonymkode: fb4fe...112

Ja, det er sant

Dersom man er i en slik situasjon kan man takke nei, men da rammes privatøkonomi ved at man selv må legge ut.

Det skal vel også litt til å ikke få kredittkort når arbeidsgiver står som garantist? Der er det forskjell på bedriftskort hvor bedrift står som garantist og bedriftskort med privat ansvar. 

 

Anonymkode: adb29...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn er det her ihvertfall, i stat.

De fleste har et kreditkort som brukes til å legge ut for reiser også for man pengene igjen og kan betale det. 

Ser ikke problemet jeg. 

Anonymkode: 656c8...513

Ja, dette er vanlig praksis, og sikkert uproblematisk for de fleste, - jeg mener det er en uting. Det er vi som bærer personlig ansvar for arbeidsgivers penger, og det kan by på problemer for eksempel for dem som av en eller annen grunn ikke er kredittverdige. Jeg har også sett ledere som har vært treige med å signere på ansattes reiseregninger, som gjør at pengene kommer sent tilbake og fristen for betaling går ut. Da løper rentene fort, og den ansatte sitter med ansvaret.

Tidligere har jeg ikke ønsket å ha kredittkort, og jeg ba da om forskudd fra jobb for å dekke slike ting. Da gjør de en forhåndsberegning og betaler ut det man trenger (som deretter avregnes mot endelig reiseregning). Det er litt tungvint, men en slik løsning må man egentlig ha som back-up.

Anonymkode: 764eb...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HeiteH skrev:

Jeg kjenner ikke kommunen, men slik er det i stat ja. Og praksisen er diskutert og funnet å være godt innenfor det arbeidstaker må akseptere.

Er det virkelig et problem for deg å ha et kredittkort, betale reisen og få summen refundert før betalingsfristen går ut?

 

Det går jo på din totale kreditt, det er jo derfor man nå kan få innsyn i sin totalbelastning.  Og det er ikke i praksis slik at man får summen refundert i tide, nei. Staten her og.

Anonymkode: 21000...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det går jo på din totale kreditt, det er jo derfor man nå kan få innsyn i sin totalbelastning.  Og det er ikke i praksis slik at man får summen refundert i tide, nei. Staten her og.

Anonymkode: 21000...5c3

Vi har tre månedlige utbetalingsdatoer for reise. Med 30 dagers frist forstå ikke jeg hvordan det kan gå til at summen ikke refunderes i tide. Da er det i tilfelle en leder som ikke gjør jobben sin og godkjenner regningene. Det er jo et annet problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, dette er vanlig praksis, og sikkert uproblematisk for de fleste, - jeg mener det er en uting. Det er vi som bærer personlig ansvar for arbeidsgivers penger, og det kan by på problemer for eksempel for dem som av en eller annen grunn ikke er kredittverdige. Jeg har også sett ledere som har vært treige med å signere på ansattes reiseregninger, som gjør at pengene kommer sent tilbake og fristen for betaling går ut. Da løper rentene fort, og den ansatte sitter med ansvaret.

Tidligere har jeg ikke ønsket å ha kredittkort, og jeg ba da om forskudd fra jobb for å dekke slike ting. Da gjør de en forhåndsberegning og betaler ut det man trenger (som deretter avregnes mot endelig reiseregning). Det er litt tungvint, men en slik løsning må man egentlig ha som back-up.

Anonymkode: 764eb...48e

Personlig fører jeg da rentebelastingen opp som en egen utgift. Trege leder skal ikke gå ut over min privatøkonomi. 

Har jobbet i livsforsikringselskap - der ble vi kredittsjekket som en del av ansettelsesprosessen og pålagt å bruke firmaets eget kort (eget produkt) med privat ansvar.  

I nåværende firma kan vi velge å bruke et par 3 ulike kort, som firmaet betaler årsgebyret på og ellers er kortetene personlig ansvar. Ikke kredittsjekket i den forbindelse - kortet vises i gjeldsregisteret, men kun med saldo. Ikke med hele kredittrammen. 

Jeg er ellers sperret for kredittsjekk - så hadde nok hørt fra noen om det buttet i mot der :)

Anonymkode: 4eb84...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det må alle som disponerer kredittkort ha dette i sitt navn, altså firmaet kan ikke ha ti kort uten at det står hvem bruker er.

Hos oss har vi debetkort. Overførsel fra hovedkontor til egne kontoer. Vi er få ansatte så det er gjennomførbart. Hvis vi skal ha kredittkort så kreves det kun legitimasjon på kortholder (pass) kredittvurdering gjøres ikke siden kortet står i firmaets navn. 

Et tredje alternativ er at du har kredittkort i eget navn, du betaler kredittkortregning, dette rekker du jo da det er langt forfall og bedriften skal ha utbetalt til deg før regningen forfaller. Dette er frivillig, du kan jo velge å bare legge ut og få igjen. Siste alternativ vil jeg tro foregår med kredittsjekk. I tidligere jobber vet jeg at firmaer har garantert for de med dårlig score men hvordan det foregår vet jeg ikke. Med dagens gdpr vil jeg tro at bedriften IKKE har innsyn i ansattes privatøkonomi.

Anonymkode: e2577...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...