Gå til innhold

Kan ikke folk bare slutte å reise?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig hadde det vært gunstig at vi reiste mindre. Det mest miljøeffektive tiltaket i Norge hadde vært å redusere alles lønninger slik at vi rett og slett ikke hadde hatt råd til det samme forbruket. Altså mindre kjøtt, mindre klær/leker/sportsutstyr/interiør, mindre bilbruk, mindre reising, kortere dusjer, mindre klesvask, mindre boliger osv.

Mange synes de er kjempeflinke, men velger miljøtiltak som koster dem lite ubehageligheter som f.eks de med god råd som kjøper el-bil. Kjører gjør de, men med en samvittighet ren som det klareste brevann. Om noen påpeker ganske utsvevende reisevaner kommer piggene ut. Sååå miljøvennlig kan det jo ikke være nødvendig å være. Litt må man jo leve. Heldigvis spiser de lokal ost på små restauranter når de er på reise. 

Anonymkode: 6fe2d...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Min man må være fysisk til stede når han reiser i jobb. Ikke alle kan jobbe over skype.  Har man en uke og vil til solen så setter de fleste seg ikke på ett tog . Når det er sagt så har vi vært på flere turer nedover i Europa uten fly , det er helt flott det. 

Hun snakker om toppledere i internasjonale bedrifter, ikke din mann.

Anonymkode: 4103a...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Tror på hva da?

At du har tatt «flere feriereiser med tog». Du har det for travelt med å fly til alle familiemedlemmene på ulike kontinenter, forteller du jo selv.

Anonymkode: 7d04c...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

At du har tatt «flere feriereiser med tog». Du har det for travelt med å fly til alle familiemedlemmene på ulike kontinenter, forteller du jo selv.

Anonymkode: 7d04c...d12

Hei og god morgen! De siste årene så har vi hatt flere ferier uten fly ja, senest i sommer var jeg og mannen på roadtrip i Italia . Vi har vært på bilferie til både Frankrike og Italia ( og Danmark på kryss og tvers) med barna og vi har vært på bryllupsreise med bil i flere land i 3 uker. Vi har familie nedover og de besøkes under veis. Vi elsker å kjøre langt i bil men vi føler at det er ett tak på hvor langt sør vi får reist . I Italia vil vi ikke kjøre lenger ned enn Napoli og vi drømmer om å kjøre langs adriaterkysten og ned til Sicilia .  Vi planlegger ( og ønsker oss) å ta fly til feks Milano og reise rundt derfra med tog eller bil . Gjerne interrail . Det er også flere land vi elsker men det rett og slett blir for langt å reise til med fly og vi er ganske lei transportetappen gjennom Sverige og Tyskland . Ungene har vi også tatt med på tog til blandt annet København og Stockholm . Om du tror meg eller ikke er ikke så farlig for meg men hvis du er nysgjerrig nok så kan du jo Google noe jeg har skrevet tidligere om dette😊

Endret av mamma til adhd gutt<3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hei og god morgen! De siste årene så har vi hatt flere ferier uten fly ja, senest i sommer var jeg og mannen på roadtrip i Italia . Vi har vært på bilferie til både Frankrike og Italia ( og Danmark på kryss og tvers) med barna og vi har vært på bryllupsreise med bil i flere land i 3 uker. Vi har familie nedover og de besøkes under veis. Vi elsker å kjøre langt i bil men vi føler at det er ett tak på hvor langt sør vi får reist . I Italia vil vi ikke kjøre lenger ned enn Napoli og vi drømmer om å kjøre langs adriaterkysten og ned til Sicilia .  Vi planlegger ( og ønsker oss) å ta fly til feks Milano og reise rundt derfra med tog eller bil . Gjerne interrail . Det er også flere land vi elsker men det rett og slett blir for langt å reise til med fly og vi er ganske lei transportetappen gjennom Sverige og Tyskland . Ungene har vi også tatt med på tog til blandt annet København og Stockholm . Om du tror meg eller ikke er ikke så farlig for meg men hvis du er nysgjerrig nok så kan du jo Google noe jeg har skrevet tidligere om dette😊

Denne tråden handler ikke om deg, og jeg er ærlig talt ganske lei av å lese om deres reisevaner og meninger. Det er helt greit når du starter tråder selv, da ser jeg det og kan unngå dem,  men når du overtar enhver tråd som kan bli en god diskusjon er det bare irriterende. 

Kanskje du kan tenke litt over at ikke alle trenger å lese alt om dine vaner? 

 

Anonymkode: 1249b...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denne tråden handler ikke om deg, og jeg er ærlig talt ganske lei av å lese om deres reisevaner og meninger. Det er helt greit når du starter tråder selv, da ser jeg det og kan unngå dem,  men når du overtar enhver tråd som kan bli en god diskusjon er det bare irriterende. 

Kanskje du kan tenke litt over at ikke alle trenger å lese alt om dine vaner? 

 

Anonymkode: 1249b...297

Denne tråden hadde absolutt ikke behøvd å handle om mine reisevaner men når noen beskylder meg for løgn og fremstiller meg i ett dårlig lys så forbeholder jeg meg retten til tilsvar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men vi kan trappe ned på innlandsflyvinger! Seriøst, vi trenger ikke alle flyvningene i innlandet når det går tog. Oslo-Bergen fly f.eks....

Anonymkode: fa8d8...001

Går ikke tog i Nord-Norge nord for Bodø/Fauske....

Anonymkode: c4850...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Denne tråden hadde absolutt ikke behøvd å handle om mine reisevaner men når noen beskylder meg for løgn og fremstiller meg i ett dårlig lys så forbeholder jeg meg retten til tilsvar 

Du må øve deg på å debattere på generelt, prinsipielt grunnlag, ikke kun med utgangspunkt i deg og dine.

Anonymkode: 802fb...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du må øve deg på å debattere på generelt, prinsipielt grunnlag, ikke kun med utgangspunkt i deg og dine.

Anonymkode: 802fb...201

Dette!

Så ufattelig uinteressant å lese i detalj om hennes families planer og vaner. Lag egne tråder og slutt å kupp andres gang på gang. 

Anonymkode: 1249b...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men tenk så mange det hadde vært i dyreparken i Kristiansand, da! 🤢

Anonymkode: 333a0...fbf

Nei, for da hadde ikke alle utlendingene kommet hit heller. 

Anonymkode: 9ea14...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, for da hadde ikke alle utlendingene kommet hit heller. 

Anonymkode: 9ea14...e24

Du synes ikke det blir litt begrensende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Går ikke tog i Nord-Norge nord for Bodø/Fauske....

Anonymkode: c4850...cdc

Nei men så ta bussen eller kjør bil. Er lov å fly innlands også, hvis ikke noe annet alternativ

Anonymkode: fa8d8...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det bør innføres kvoter på flyreiser. Eneste som funker på en egoistisk befolkning som insisterer på å forurense selv om det ødelegger eksistensgrunnlaget til dyr og folk. Er jo så artig å reise, så da driter vi i at kloden koker.

Anonymkode: 802fb...201

Helt enig, maks 2 utlandsreiser per år!

Anonymkode: 6413d...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig, maks 2 utlandsreiser per år!

Anonymkode: 6413d...413

Men da må vi ha mulighet til å få fri lenger...reiser ikke til Hong Kong for en helg liksom

Anonymkode: fa8d8...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2020 den 16.13, Anonym bruker skrev:

Nei men Ts har ett poeng i at vi virkelig ikke trenger å tilby baran våre utenlands reise hver ferie. Og at barna blir nærmest sett med på om de ikke har vert i syden, langeeekend, storbyferie og eksotiske reisemål og alt dette i løpet av ett år. Det er sikkert geografi forskjeller her. Men min datter har ofte klaget over at hun er den eneste hjemme i høstferien eller vinterferien. For alle andre er bortreist. 

Anonymkode: b194d...054

Det er sant. Om folk hadde vært mer hjemme i feriene, så hadde det vært mye hyggelig å gjøre sammen i lokalsamfunnet. Det er trist at man ofte blir ensom hvis man er hjemme når det er ferie. 
 

Når det er sagt er det også synd at tog er så dyrt. Ofte er det billigere å kjøre fly enn tog, og det er nesten alltid rimeligere å kjøre egen bil enn å ta tog. I alle fall når man skal reise en hel familie. Dét er veldig synd. 

Anonymkode: 18b1b...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er sant. Om folk hadde vært mer hjemme i feriene, så hadde det vært mye hyggelig å gjøre sammen i lokalsamfunnet. Det er trist at man ofte blir ensom hvis man er hjemme når det er ferie. 
 

Når det er sagt er det også synd at tog er så dyrt. Ofte er det billigere å kjøre fly enn tog, og det er nesten alltid rimeligere å kjøre egen bil enn å ta tog. I alle fall når man skal reise en hel familie. Dét er veldig synd. 

Anonymkode: 18b1b...f74

Jeg skal gi deg helt rett i at det hadde vært morsommere for barna i ferien dersom venner og kamerater også er hjemme. Her er det helt vanlig at de fleste er borte på ferie . De er på alt fra hytter, camping , sommerhus og sydenferie . Poenget er at det ikke er lekekamerater tilstede i ferien . De får kanskje en uke sammen med noen.. Det er jo helt klart kjedelig for hvem som helst å gå alene når det er ferie 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik at hver generasjon har sin synd eller sine synder som er uforståelig for den neste generasjonen, og som de unge klandrer foreldregenerasjonen for. Som å akseptere vold i oppdragelsen og å undertrykke jenter, for å ta noen hjemlige eksempler.

Dette blir vår generasjons skyld. Våre barn kommer ikke til å fatte og begripe hvordan vi kunne fortsette å fly og forurense fordi det er så gøy på ferie.

Visst er det gøy å reise, men til hvilken pris? Verden har aldri vært mindre, vi MÅ ikke reise rundt for å «se verden og oppleve kultur». Å reise er en vanvittig luksus sonde aller, aller færreste i verden kan unne seg. Likevel lever de helt fullverdige liv. Skulle tro av enkelte her inne at man ikke kan bli et helt, dannet menneske om man ikke farter rundt med fly flere ganger i året.

Anonymkode: 802fb...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Slapp av, flyreiser legges ned ettersom ingen lengre reiser. Flyreiser blir dyrere og ingen har råd til å reise. Jeg koser meg hjemme mens markedet rydder. Flyreiser blir skambelagt innen 2020. 

Anonymkode: 6533e...6b2

Newsflash: Du ER i 2020

Anonymkode: a8dad...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor langt nordpå, vi har ikke tog. Det er dyrere og tar lengre tid å komme seg til Sommarland enn til «Syden». Det er dessuten så lang/mørk vinter her at det føles helsebringende med et par uker garanter sol og varme. 
 

Har i tillegg en jobb som krever 60-70 flyturer k året, det meste innenlands. (Bruker i tillegg MYE Skype)
 

Sånn er det bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aanonym skrev:

Jeg bor langt nordpå, vi har ikke tog. Det er dyrere og tar lengre tid å komme seg til Sommarland enn til «Syden». Det er dessuten så lang/mørk vinter her at det føles helsebringende med et par uker garanter sol og varme. 
 

Har i tillegg en jobb som krever 60-70 flyturer k året, det meste innenlands. (Bruker i tillegg MYE Skype)
 

Sånn er det bare. 

Sånn er det bare ja, og derfor koker kloden. Fordi vi bare «må» gjøre de tingene som på skremmende kort sikt vil gjøre jorda ubeboelig.

Men det er jo en god trøst i at det først og fremst er våre barn og barnebarn som må bære tyngden av dette. Heldigvis vil ikke VI merke det like stor grad, og det er jo viktigst.

Anonymkode: 802fb...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Newsflash: Du ER i 2020

Anonymkode: a8dad...b8e

Og flyreiser ble skambelagt innen 2020. Alt stemmer.

Anonymkode: 7d04c...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei men så ta bussen eller kjør bil. Er lov å fly innlands også, hvis ikke noe annet alternativ

Anonymkode: fa8d8...001

Du er kanskje ikke så opplyst ang avstandene i nord...? 🤦‍♀️

Anonymkode: 42549...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kunne godt innført kvoter, ja. Og enhver som reiser i jobbsammenheng burde kutte så mye som overhodet mulig. Møter burde gjennomføres via nett, ikke ved å fly landet rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...