Gå til innhold

Sende melding "barnet mitt har lyst til å leke med ditt barn"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kommer litt an på hvem det er og hbor god kontakt vi har med foreldrene. Minste har en god venn med sosial angst som ikke vil komme til oss fordi vi bor så langt unna at han ikke kan gå hjem når det blir for mye. Så da blir det naturlig å høre om vår kan komme dit kort en tur! 

Ellers har vi så god kontakt med de fleste foreldrene til barnas venner at det å høre om de kan komme bort en tur er like naturlig som å be de komme hit. 

Vi bor akkurat så langt borte fra "bygda" at det er litt før langt å bare stikk bort å ringe på døra.

Anonymkode: bc35c...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min har en sånn venn. Nå kjenner jeg foreldrene godt, så sånn sett er det greit. Men det er alltid «kan xxxx være med dere hjem?». 1 av 10 ganger er spørsmålet om vår vil komme til de. Jeg rekker ikke summe meg engang og spørre for det er spørsmål 3 av 5 dager i uka, og selvom jeg har sagt at fredager er hellige så spør de stort sett alltid om fredager og. De har to barn, et yngre enn minste min. Jeg har to større og masse oppfølging med de, samt at jeg er alene med de. Men det bryr de seg fint lite om...

Anonymkode: ce2ba...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg var liten ringte vi barna på døren hos hverandre selv fra rundt 3-4 årsalderen og spurte om å leke sammen. Er det helt slutt på dette i dag?

Anonymkode: 0af3f...b31

Har du tenkt på at det er mange som ikke bor slik til sånn at det er mulig?

Anonymkode: 92f0a...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mor i klassen til datteren min sendte melding en fredags ettermidag og spurte om hennes datter kunne overnatte hos oss, jo de lekte sammen på skolen osv, men sjelden etter skolen. Det passet ikke da pga vi skulle tidlig bort på lørdagen.

Senere på kvelden ringer det på, der står barnet til denne moren og venninne til min datter som og borti gata (de går i samme klasse alle 3), og spør om de kan leke sammen. Da skal hun overnatte der. Viser seg at mor skal på fest. 

 

Anonymkode: 1ef29...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Interessant tema. Barnet mitt på 3 år har så smått nå begynt å utrykke ønske om leke sammen med nabobarna, men jeg har ikke ant hvordan jeg skal gå frem da jeg ikke kjenner foreldrene så godt selv. Nabolaget er litt lukket kan du si. Vurderte å følge barnet mitt bort til nabo og ringe på døren, men følte det ble frekt. Burde kanskje sendt en SMS på forhånd tilfelle det virkelig ikke passet? Og om vi blir aviset, hvordan ville barnet tatt dette?🤔 Mulig jeg overtenker. Men håper det kommer flere innspill her på hva som er mest riktige å gjøre.

Anonymkode: 0af3f...b31

Dette kan du løse på to måter: enten ved å invitere barnet med eller uten foreldre hjem til dere for å bli bedre kjent. Eller vent til våren, når det er lettere å leke i gata, og ring på hos nabobarna og spør om de vil være med ut for å hoppe paradis eller liknende.

Anonymkode: 9e4f9...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette kan du løse på to måter: enten ved å invitere barnet med eller uten foreldre hjem til dere for å bli bedre kjent. Eller vent til våren, når det er lettere å leke i gata, og ring på hos nabobarna og spør om de vil være med ut for å hoppe paradis eller liknende.

Anonymkode: 9e4f9...ca3

Selv om du ikke kjenner foreldrene fra før, tenker jeg det er helt greit å ringe på. Bare vær litt nøye med tidspunkt. F.eks. lørdag eller søndag formiddag fra 11-12-tida er innafor. Og passer det ikke kan du jo bare høre om de har lyst til å møtes for å leke en annen gang? De fleste vil gjerne at barna skal ha venner i nabolaget.

Anonymkode: 9e4f9...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, Anonym bruker said:

Si meg en ting. Hvorfor er det slik at man inviterer eget barn til å besøke andre barn? Sånn: Kan Charlotte komme til dere? Hvorfor inviterer dere ikke det aktuelle barnet til å besøke Charlotte dersom hun er selskapssyk? 

Anonymkode: f56de...c1e

ser egentlig ikke problemet. viktig med venner,men går dette kun en vei kan jeg skjønne det

Anonymkode: 25c5a...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg var liten ringte vi barna på døren hos hverandre selv fra rundt 3-4 årsalderen og spurte om å leke sammen. Er det helt slutt på dette i dag?

Anonymkode: 0af3f...b31

Akkurat det synes jeg er helt greit og veldig koselig. Men ikke når foreldre spør om barna kan leke sammen og så sende barna hjem til meg.

Anonymkode: 6d4d1...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i vår lille bygd er det helt topp med å spørre om å få komme til andre, spørre om å få komme til oss, møte opp på døren, de tåler et nei, osv. Null stress. Vi passer på at det fordeles tålig likt, at ikke alltid den samme kommer til oss uten av vi har besøkt dem. 
Når det er fotballtrening eller andre aktiviteter, foreldremøter eller tilstelninger av ymse slag, hjelper vi hverandre ut. Naboen her henter ofte min sønn, er med guttene på trening og jeg har besøk av hans datter som er like gammel som jenta her i huset. Vi passer hverandres barn titt og stadig, uten at vi tenker så mye på det. Alltid mange andre voksne å spille på her. 
 

Deilig med et lite sted der alle kjenner alle!

Endret av LME1001
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått sånne meldingen og jeg synes det er greit. Mitt barn sliter med blant annet sosiale relasjoner så jeg synes det er greit at de er her hjemme så jeg kan følge med. Vi bor slik at det er ingen som kan gå hit, de må bli kjørt/hentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat det synes jeg er helt greit og veldig koselig. Men ikke når foreldre spør om barna kan leke sammen og så sende barna hjem til meg.

Anonymkode: 6d4d1...8dc

Gjorde det da jeg vokste opp, som regel spurte vi om den vi ringte på hos ble med ut for å leke. Og så lekte vi sammen en hel gjeng rundt omkring i nabolaget. 

Nå som voksen er jeg flau og skammer meg over hvor freidig jeg var på den tiden, selv om dette var helt vanlig og akseptert den gang. 

Anonymkode: c1c18...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjorde det da jeg vokste opp, som regel spurte vi om den vi ringte på hos ble med ut for å leke. Og så lekte vi sammen en hel gjeng rundt omkring i nabolaget. 

Nå som voksen er jeg flau og skammer meg over hvor freidig jeg var på den tiden, selv om dette var helt vanlig og akseptert den gang. 

Anonymkode: c1c18...d7a

Du skammer deg? Har du sosial angst i voksen alder? 

Anonymkode: 719f1...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjorde det da jeg vokste opp, som regel spurte vi om den vi ringte på hos ble med ut for å leke. Og så lekte vi sammen en hel gjeng rundt omkring i nabolaget. 

Nå som voksen er jeg flau og skammer meg over hvor freidig jeg var på den tiden, selv om dette var helt vanlig og akseptert den gang. 

Anonymkode: c1c18...d7a

Det gjør ungene her også. Bare hyggelig å ringe på hos noen og spørre om de vil være med ut, vel?

Litt mindre hyggelig å invitere barnet sitt hjem til andre fordi man ønsker barnevakt. Da kan man i det minste være ærlig på at man trenger barnevakt, høre om det passer og være bevisst på å tilby gjentjeneste ved en annen anledning. Men dette er fortsatt ikke noe barnet bør gå og skamme seg over flere tiår etterpå, da. 

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg gjør begge deler. Vi bor 600 m, langs vei, fra ei venninne. De er både her og der, om hverandre. Vi sender alltid melding til hverandre og spør om den andre er hjemme og vil ha besøk. Jentene avtaler seg i mellom om å møtes.

Anonymkode: bf902...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg var liten ringte vi barna på døren hos hverandre selv fra rundt 3-4 årsalderen og spurte om å leke sammen. Er det helt slutt på dette i dag?

Anonymkode: 0af3f...b31

Hos oss er det helt vanlig fra samme alder. Bor i bilfritt borettslag og rett ved en stor lekeplass. Alltid unger ute.

Anonymkode: b03dc...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kunne ikke falle meg inn å invitere mitt barn hjem til andre på den måten. Jeg synes det er veldig frekt. 
 

Vi inviterer til oss, og andre inviterer til seg. På samme måte som jeg inviterer vennepar på middag hos oss. Jeg sender ikke melding og spør om vi kan komme og spise middag hos dem😂🙈
 

Jeg har tre barn i skolealder, som alle har stor vennekrets. Det er kun en mamma som gjør det her, og det blir kommentert som frekt blant andre foreldre. Den aktuelle mamman er innflyttet nordlending da, kanskje de har en litt annen oppfatning av skikk og bruk?😉

Anonymkode: 0ae5e...cd1

Hvis hun er nyinnflyttet er det kanskje også en måte å integrere barna sine i nærmiljøet?

ja, hun kan invitere hjem til seg i stedet, men da får ikke barna hennes sett hvordan det er hjemme hos de andre, noe de andre i klassen sikkert vet allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig frekt å invitere seg selv eller sine barn bort. Man inviterer folk til seg og jeg sier konsekvent nei når folk inviterer seg hit. Mine barn er små, men har lært at det er dårlig oppførsel å invitere seg bort til andre, så det gjør de ikke. 

Anonymkode: 7335d...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er skikkelig frekt å invitere seg selv eller sine barn bort. Man inviterer folk til seg og jeg sier konsekvent nei når folk inviterer seg hit. Mine barn er små, men har lært at det er dårlig oppførsel å invitere seg bort til andre, så det gjør de ikke. 

Anonymkode: 7335d...c33

Så dine venninner kan ikke ringe deg og spørre om de kan komme innom en kveld? Eller at de plutselig stikker innom i døra di en dag?

 

tragisk at det finnes så uvennlige folk som deg. 

Anonymkode: 719f1...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er kjempekoselig om noen inviterer seg hit. Både mine venner, familie og barnas venner. Jeg sier jo bare nei hvis det ikke passer. Ungene drar til venner og ringer på. Passer det ikke, kommer de bare tilbake. Samme gjelder barn som kommer på døra her. Mulig jeg syns det er koselig ettersom ingen utnytter det. Jeg foretrekker faktisk at vi får besøk enn at ungene drar bort. Da blir jeg bedre kjent med vennene deres, noe jeg setter veldig stor pris på å få mulighet til.

Anonymkode: e1d64...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det helt vanlig å gjøre det sånn. Det går begge veier. Vi inviterer til oss og noen ganger spør vi om det passer at de får besøk. Det gjelder spesielt mellomste som blir sprø når minste skal blande seg hele tiden. Da synes hun det er bedre å dra på besøk... Vi har snakket om at vi synes det er greit... 

Anonymkode: 1bc76...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Si meg en ting. Hvorfor er det slik at man inviterer eget barn til å besøke andre barn? Sånn: Kan Charlotte komme til dere? Hvorfor inviterer dere ikke det aktuelle barnet til å besøke Charlotte dersom hun er selskapssyk? 

Anonymkode: f56de...c1e

Jeg vet, synes det er dritfrekt :P :P :P

Anonymkode: 89af4...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg virkelig ALDRI tenkt på som frekt!!!

Anonymkode: 0a24d...f60

Da har du driti deg ut hahaha

Anonymkode: 89af4...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg synes det er helt greit med spørsmål om barn kan komme hit men tenker at dette må gå litt begge veier. Dette dreier seg om barn som vil leke og det kan da umulig være krise at de besøker hverandre.

Noen har mer og noen har mindre overskudd. Noen er alltid på tilbudssiden, for andre "passer" det aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Altså, jeg synes det er helt greit med spørsmål om barn kan komme hit men tenker at dette må gå litt begge veier. Dette dreier seg om barn som vil leke og det kan da umulig være krise at de besøker hverandre.

Noen har mer og noen har mindre overskudd. Noen er alltid på tilbudssiden, for andre "passer" det aldri.

Det er noen som også er kronisk syke og uten mulighet til å passe andres barn. 2 barn kan godt være som 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...