Gå til innhold

Sende melding "barnet mitt har lyst til å leke med ditt barn"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Si meg en ting. Hvorfor er det slik at man inviterer eget barn til å besøke andre barn? Sånn: Kan Charlotte komme til dere? Hvorfor inviterer dere ikke det aktuelle barnet til å besøke Charlotte dersom hun er selskapssyk? 

Anonymkode: f56de...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gjort begge deler. Begynner med å invitere til oss. Også hvis de alltid er her kan jeg ha invitert bort

Anonymkode: b6756...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne ikke falle meg inn å invitere mitt barn hjem til andre på den måten. Jeg synes det er veldig frekt. 
 

Vi inviterer til oss, og andre inviterer til seg. På samme måte som jeg inviterer vennepar på middag hos oss. Jeg sender ikke melding og spør om vi kan komme og spise middag hos dem😂🙈
 

Jeg har tre barn i skolealder, som alle har stor vennekrets. Det er kun en mamma som gjør det her, og det blir kommentert som frekt blant andre foreldre. Den aktuelle mamman er innflyttet nordlending da, kanskje de har en litt annen oppfatning av skikk og bruk?😉

Anonymkode: 0ae5e...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg lurt mye på også. Hvis vi ønsker besøk inviterer vi selv. Jeg ønsker ikke å ha besøk (som i realiteten betyr at jeg blir barnevakt for andres unger) uten at vi har et ønske om det selv.

Anonymkode: a43eb...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var ei mamma til en i klassen her som sendte flere meld flere dager på rad like før jul. Jeg sa at det ikke passet å komme hit akkurat nå før jul pga min dårlige helse. Da fortsatte hun og spørre om det passet dagen etter. 😑  

Bortsett fra det, så har jeg ikke vært borti at noen er så direkte med å spørre om å få komme hit. Men bedre at noen spør synes jeg sa, bare det ikke blir mas.. 

Anonymkode: 1aa5c...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener uansett at dersom mitt barn vil leke med andres barn, så må jeg være den som inviterer. Ganske siikker på at jeg skal klare å snu dette. Er dere enig?

Anonymkode: f56de...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker aldri på å invitere fordi vi har så mange barn i nabolaget, så de går bare og ringer på til hverandre. I klassen til sønnen min er det en gutt som bor litt lenger unna, og moren hans pleier å spørre annenhver gang om gutten min vil komme til ham og om han kan komme hit. I dette tilfellet synes jeg det er veldig greit. :) Om man alltid spør om eget barn kan komme på besøk så er det litt merkelig.

Anonymkode: 1c391...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender eller ringer om guttungen kan komme når han vil til vennene sine. hvorfor skal jeg nekte han å spørre når han vill på besøk. Nå bor vi usentralt bestevennen er yngre så min gjerne går til han nå på vintern eller så sykkler han. Han bruker vel ca time å gå ned til han. Kameraten sykler hitt men syns ennå  det er for langt å gå på vintern. Kammeratenene er hær å men da som regel er med hjem fra skolen.

Anonymkode: d838f...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sendt en slik melding før, men har fått det flere ganger. Jeg oppfatter det som at barnet vil leke, og det er opp til foreldrene å avtale hvor de skal møtes dersom det passer. Har aldri tenkt på det som frekt. 

Anonymkode: ec2e3...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg også lurt på. Jeg synes det er frekt å invitere barna sine til andre. Husker jeg fikk sms av ei mor som først spurte om sønnen min vil leke med hennes sønn. Jeg svarte ja det vil han.og så skrev moren i neste sms "Petter kommer om 5min". 

Og jeg tenkte hva???? Jeg har jo ikke sagt at det er i orden at de leker her hos oss!?!? Jeg sa ingenting men opplevde dette som frekt. 

Anonymkode: 6d4d1...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten ringte vi barna på døren hos hverandre selv fra rundt 3-4 årsalderen og spurte om å leke sammen. Er det helt slutt på dette i dag?

Anonymkode: 0af3f...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar det som et kompliment at andre barn ønsker å leke her. Kan være barnet gir uttrykk for selv å ville bort for og leke, Ellers kan det være utfordringer i hjemmet, og at de inviterer bort for at det passer bedre. Ungene skal ikke måtte betale for at hjemmet ikke kan ta i mot besøk. Passer det ikke, si nei. Er det vilja som står i veien, så svelg kynismen og åpn hjemmet. 

 

Anonymkode: 4cd42...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg var liten ringte vi barna på døren hos hverandre selv fra rundt 3-4 årsalderen og spurte om å leke sammen. Er det helt slutt på dette i dag?

Anonymkode: 0af3f...b31

Vi bor ikke i byggefelt eller i nærheten av andre barn. I alle fall ikke så nærme at de kan gå til/fra før 3.-4.klasse. 
 

Jeg spør ofte om X vil ha besøk eller komme på besøk, når det gjelder det eldste barnet. De barnet besøker er ofte de samme, og jeg har god kontakt med foreldrene. Jeg får slike meldinger av andre også. Syns det er helt supert!

Når det gjelder barnehagebarna mine, spør jeg ikke så ofte om å gå på besøk - men inviterer heller. De syns jo ofte det er mer stas å gå på besøk, enn å få besøk. Derfor har jeg noen ganger spurt om Y vil ha besøk av X. Jeg får også slike meldinger selv. Generelt syns jeg det er enklere når barna har besøk - da de stortsett leker fint og det ofte blir mindre mas på meg. Det er også svært sjelden jeg sier nei til besøk. 
 

Jeg opplever det ikke som frekt. Og blir bare glad når noen spør om å få komme på besøk. Det gjelder også voksne. Syns det er merkelig at det blir oppfattet som frekt. Passer det ikke er det jo bare å si «Nei». Det er trist at man nå syns det er frekt å spør om å få besøke andre eller bare dukke opp på dørene til folk. Jeg savner virkelig tiden før mobilen når det kommer til den slags. Det å få uventet besøk en ettermiddag av en god nabo, bekjent eller venn er bare koselig. Og vi har alltid nok mat å servere eller kaffi på kanna. 

Anonymkode: e4f38...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg var liten ringte vi barna på døren hos hverandre selv fra rundt 3-4 årsalderen og spurte om å leke sammen. Er det helt slutt på dette i dag?

Anonymkode: 0af3f...b31

Ja, dessverre. Foreldre styrer barnas liv og fritid. Vi har prøvd å sende barna ut i gata, og de har prøvd å ringe på for å spørre om venner vil komme ut og leke, men det funker ikke. 

Anonymkode: ec2e3...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, dessverre. Foreldre styrer barnas liv og fritid. Vi har prøvd å sende barna ut i gata, og de har prøvd å ringe på for å spørre om venner vil komme ut og leke, men det funker ikke. 

Anonymkode: ec2e3...b80

Der vi bodde før var det ikke et problem. Da sprang barna rundt fra de var 3-4år og besøkte hverandre. Så det kommer nok an på nabolaget. Men det er nok mindre vanlig nå enn før - dessverre.

Anonymkode: e4f38...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også overrasket over hvor mange som spør om deres barn kan komme på besøk til "Ole",istedenfor å be barnet mitt til de.

Anonymkode: 10fd2...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barn får hjelp med å avtale å leke sammen kalles ikke å «invitere», altså. Du dekker ikke på hvit duk selv om en seksåring er innom og holder på på rommet hos en av dine.🙄

Anonymkode: b888f...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema. Barnet mitt på 3 år har så smått nå begynt å utrykke ønske om leke sammen med nabobarna, men jeg har ikke ant hvordan jeg skal gå frem da jeg ikke kjenner foreldrene så godt selv. Nabolaget er litt lukket kan du si. Vurderte å følge barnet mitt bort til nabo og ringe på døren, men følte det ble frekt. Burde kanskje sendt en SMS på forhånd tilfelle det virkelig ikke passet? Og om vi blir aviset, hvordan ville barnet tatt dette?🤔 Mulig jeg overtenker. Men håper det kommer flere innspill her på hva som er mest riktige å gjøre.

Anonymkode: 0af3f...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg var liten ringte vi barna på døren hos hverandre selv fra rundt 3-4 årsalderen og spurte om å leke sammen. Er det helt slutt på dette i dag?

Anonymkode: 0af3f...b31

En litt annen verden nå kanskje. Så teit med slike «når jeg var liten», får ikke folk med seg at samfunnet er organisert anderledes nå enn for 15-30 år siden.

Anonymkode: 719f1...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Interessant tema. Barnet mitt på 3 år har så smått nå begynt å utrykke ønske om leke sammen med nabobarna, men jeg har ikke ant hvordan jeg skal gå frem da jeg ikke kjenner foreldrene så godt selv. Nabolaget er litt lukket kan du si. Vurderte å følge barnet mitt bort til nabo og ringe på døren, men følte det ble frekt. Burde kanskje sendt en SMS på forhånd tilfelle det virkelig ikke passet? Og om vi blir aviset, hvordan ville barnet tatt dette?🤔 Mulig jeg overtenker. Men håper det kommer flere innspill her på hva som er mest riktige å gjøre.

Anonymkode: 0af3f...b31

Send en SMS! Hei Kari har lyst å leke med Mari en dag det passer, vi bor i karivegen nr 10. Har Mari lyst å komme til oss en tur på lørdag ca kl 10? Du må gjerne bli med dersom hun ikke har lyst å komme alene. 
 

her vi bor er det helt greit å både invitere barn men også spørre om barnet vårt kan komme på besøk. Passer på at det blir ca annenhver gang.

Anonymkode: 719f1...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Interessant tema. Barnet mitt på 3 år har så smått nå begynt å utrykke ønske om leke sammen med nabobarna, men jeg har ikke ant hvordan jeg skal gå frem da jeg ikke kjenner foreldrene så godt selv. Nabolaget er litt lukket kan du si. Vurderte å følge barnet mitt bort til nabo og ringe på døren, men følte det ble frekt. Burde kanskje sendt en SMS på forhånd tilfelle det virkelig ikke passet? Og om vi blir aviset, hvordan ville barnet tatt dette?🤔 Mulig jeg overtenker. Men håper det kommer flere innspill her på hva som er mest riktige å gjøre.

Anonymkode: 0af3f...b31

Det går helt fint å ringe på døra, her gjør alle det. Avvisninger må barnet lære seg å takle, da kan man prøve neste dør. Du kan jo forberede litt på forhånd, noe sånt som: "Det er ikke sikkert Trine har tid til å leke akkurat nå, men vi kan spørre."

Da mitt barn var 3 gikk vi også ofte ut når vi hørte at nabobarn var ute og lekte, så spurte jeg bare om han kunne få være med.

Anonymkode: 1c391...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tenkt på det som frekt. Jeg tenker at det sikkert betyr at barnet vil leke med mitt barn og at det egentlig ikke passer å få noen på besøk hos dem. En som har spurt var på flyttefot, så hadde sannsynligvis nok å gjøre med pakking og styring. En annen som spurte har to enda mindre barn og det at den eldste var borte en liten stund fungerte nok som en avlastning. Hovedpoenget for meg er jo at ungen min har det gøy med å leke med vennen sin! Passer det ikke sier jeg jo bare nei! Er ikke vanskeligere enn det! Gidder ikke gå rundt å tenke på om noen er frekke eller om det er riktig etikette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det to stykker som gjør dette. Ho ene synes jeg det er helt greit med. Mora til ei yngste dattera min er mye sammen med. Det går begge veier hvor de er og mora er alltid ærlig på at i dag passer det best om barna kan være hos dere. (f. eks xxx og storesøster krangler så fælt i dag. Har xxx lyst på et lite besøk i dag? " Eller:" jeg har et møte i dag fra kl 18-19, passer det at xx kommer på besøk til xx mens jeg er på møte?)" Denne mora kan også plutselig sende melding å spørre "skal jeg ta med begge jentene hjem fra barnehagen i dag, så de kan få leke et par timer her? “ Kjenner mora ganske godt og synes det er helt innafor, føler meg aldri utnytta på noe vis og vet at neste gang blir garantert mitt barn invitert til dem. 

Så har vi ei mor i klassen til eldste dattera mi, der det er absolutt ikke er innafor! For det første så fungerer ikke hennes datter og min datter så godt sammen. Dattera er dritfrekk og selvoppnevnt verdensmester i alt. Mora jobber en bitteliten deltidsstilling og er gir det meste hjemme. Glemmer aldri nå i vinterferien fikk melding kl 7.50 mandag morgen "xx kjeder seg hjemme, kan hun komme på besøk til xx i dag". Svarte at siden det var vinterferie og vi jobbet så var xx hos bestefar mens vi var på jobb så det passet ikke. Får nesten umiddelbart svar at kan ikke heller de være sammen hjemme dere da, så kjeder ingen av dem seg😳 (noe jeg selvfølgelig svarte nei til) 5 minutter etterpå får jeg ny melding om xx kan komme til min datter i morgen da? Svarer igjen at siden det er vinterferie og vi må jobbe så har vi laget en plan for en stund siden på hvor barna skal være mens vi er på jobb. På onsdag morgen fikk jeg farian melding enda en gang, om xx kunne komme til min datter i dag da? Fra denne dagen skulle heldigvis min datter være med ei venninne på hytta. Så da svarte jeg bare at min datter reiser på hyttetur tur med xx i dag. Vi har lagt planer for resten av vinterferien for våre barn, så nye avtaler resten av uka passer ikke inn i kalenderen våres nå. 

Fikk i ettertid vite at de også har sendt melding til fire andre jenter i klassen og spurt om xx kan komme på besøk til deres barn. Ene mora hadde svart ja. Mora kom kjørende med dattera si, slapp henne av i porten og reiste. Lagde ingen avtale om henting etc.  Hadde ikke med uteklær e.l heller. Ho hadde kommet ca kl 10 på formiddagen. Kl 18.30 hadde de fortsatt ikke hørt mer fra mora og ikke kommet og hentet. Da putta ho barna i bilen og kjørte jenta hjem!

Denne mora har blitt en stor snakkis på trinnet for å si det mildt. Inviterer alltid bort barna sine og inviterer aldri hjem til seg selv. 

 

Anonymkode: 5ca4b...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...