Gå til innhold

Nei, jeg kommer ikke til å avvikle tradisjoner pga dyr...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er så sjukt mange hysteriske kjerringer her inne at det bare er å finne frem godteriet og la seg underholde! :P Kan ikke annet enn å le av sånne folk.

Anonymkode: 13fd8...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aprikos Syltetøy
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er så sjukt mange hysteriske kjerringer her inne at det bare er å finne frem godteriet og la seg underholde! :P Kan ikke annet enn å le av sånne folk.

Anonymkode: 13fd8...0a8

Skal vi dele en popcorn? 😁 Hærlig lesing 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men om valget står mellom å redde et menneske eller en hund og ingen av delene vil sette egen sikkerhet særlig i fare, da har man plikt til å hjelpe mennesket først. Og kan straffes om man ikke gjør det.

Anonymkode: 9c0cd...04c

Det er eg enig i. 

Anonymkode: 25d36...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mye i media ift dyr og div tradisjoner. Og annet. Akkurat nå er det fyrverkeri. Jeg synes ikke man bør kvitte seg med det fordi noen dyr blir redde. I veldig mange land og her er det en stor del av nyttårsfeiringen. Ungene elsker det, og det er flott å se på. Jeg vil ikke og kommer aldri til å sette dyrs behov foran tradisjoner.

Anonymkode: 396bc...c00

Oi... håper ikke ungene dine blir som deg. Trist lesing..

Anonymkode: c692d...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja da, men da har vi et problem her. Du bruker et diffust uttrykk, "samfunnsnytte", som nå har gått over til å bli subjektivt for deg, heller enn objektivt. Jeg vist til et objektivt tilfelle der fyrverkeri utgjør en samfunnsnytte.

Skal vi fortsette ned den gaten med å fjerne alt som ikke er samfunnsnyttig, basert på synsing, så er det mye som blir borte. La meg demonstrere:

Brus er ikke samfunnsnyttig. Det er mye annet en kan drikke hvis en er tørst. Ingen trenger brus. Altså kan det forbys.

Når vi er inne på dagligvare så er det mye fast food som ingen trenger, som kan forbys i samme slengen.

Det er mye sånn sett som ikke utgjør en utvidet samfunnsnytte. Men uten alt dette så blir livet veldig grått, trist og kjedelig.

Fyrverkeri markerer nyttår. Det er en samfunnsnytte.

Vil du markere på en annen måte, som ved å tenne opp en varde klokken 12, og slukke den igjen et kvarter senere, så for all del! Da gjør du det. Men varder utgjør ingen samfunnsnytte, basert på dine egne premisser. Så jeg forstår ikke helt hvorfor du bruker det som et argument. Det svekker din egen argumentasjonsrekke.

Anonymkode: 4ffb5...c7f

Personlig holder jeg meg innendørs sammen med en redd hund på nyttårsaften, og har ikke sett fyrverkeri på mange år. Jeg er ikke interessert, jeg synes ikke fyrverkeri er noe å se.  Penger på fyrverkeri har jeg ikke brukt i mitt voksne liv, altså på over 30 år. 

Du har rett i at vardebrenning utgjør samme lave samfunnsnytte som fyrverkeri, men jeg ser altså ikke hvordan fyrverkeri i det hele tatt har noen samfunnsnytte. Du sier det handler om markering av overgang til et nytt år. Vel, år kommer og går, det er ikke SÅ stort, tenker jeg. Stasen med nyttårsfeiring avtar med årene, kjenner jeg. 

Mitt sterkeste argument mot fyrverkeri er likevel  den helsefaren det utgjør. Det er som regel minst et tosifret antall mennesker som blir skadet pga fyrverkeri hvert eneste år, og dette koster jo dessuten samfunnet dyrt i form av helsehjelp. Ikke sjelden antenner fyrverkeri også boliger og annen bebyggelse, dette utløser også store kostnader for samfunnet. 

Min innstilling er NEI til fyrverkeri i privat regi, og JA til fyrverkeri i offentlig, trygg og edru regi. Ja, fordi noen fremdeles synes det er så "fint" å se på. Ikke engang ungene mine på 14 og 15 er spesielt interesserte i å se fyrverkeri nyttårsaften. For dem er samværet med en vennefamilie, god mat og hygge det viktigste. 

Anonymkode: ff8a0...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men man kan straffes for å ikke forsøke å redde noen i nød, jfr. Straffelovens § 287.

Anonymkode: 9c0cd...04c

§ 287. Forsømmelse av hjelpeplikt

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som unnlater

a) etter evne å hjelpe en person som er i åpenbar fare for å miste livet eller bli påført betydelig skade på kropp eller helse, eller

b) ved anmeldelse eller på annen måte etter evne å avverge brann, oversvømmelse, sprengning eller lignende ulykke som medfører fare for menneskeliv eller betydelig skade på kropp og helse.

Brudd på hjelpeplikten etter første ledd straffes ikke når plikten ikke kunne oppfylles uten å utsette seg selv eller andre for særlig fare eller oppofrelse.

Denne lovparagrafen er vanskelig å dømme etter da man kan argumentere med at f.eks hunden var så viktig for familien den tilhørte at det ville vært en for stor oppofrelse å unnlate å redde kjæledyret og påføre sine barn traumer pga det. Man kan også argumentere med at man i den gitte situasjonen ikke klarte å tenke klart og å aktivt velge bort hunden syntes ikke mulig i den gitte situasjon. Forøvrig så vil nok en brann vurderes som en så ekstrem situasjon at denne lovparagrafen ville ført til fengselsstraff, og hvis den hadde ført til fengselsstraff ville den blitt såpass lav at mange nok hadde risikert det for å redde hunden sin som er en viktig del av familien. 

Anonymkode: 2543f...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Personlig holder jeg meg innendørs sammen med en redd hund på nyttårsaften, og har ikke sett fyrverkeri på mange år. Jeg er ikke interessert, jeg synes ikke fyrverkeri er noe å se.  Penger på fyrverkeri har jeg ikke brukt i mitt voksne liv, altså på over 30 år. 

Du har rett i at vardebrenning utgjør samme lave samfunnsnytte som fyrverkeri, men jeg ser altså ikke hvordan fyrverkeri i det hele tatt har noen samfunnsnytte. Du sier det handler om markering av overgang til et nytt år. Vel, år kommer og går, det er ikke SÅ stort, tenker jeg. Stasen med nyttårsfeiring avtar med årene, kjenner jeg. 

Mitt sterkeste argument mot fyrverkeri er likevel  den helsefaren det utgjør. Det er som regel minst et tosifret antall mennesker som blir skadet pga fyrverkeri hvert eneste år, og dette koster jo dessuten samfunnet dyrt i form av helsehjelp. Ikke sjelden antenner fyrverkeri også boliger og annen bebyggelse, dette utløser også store kostnader for samfunnet. 

Min innstilling er NEI til fyrverkeri i privat regi, og JA til fyrverkeri i offentlig, trygg og edru regi. Ja, fordi noen fremdeles synes det er så "fint" å se på. Ikke engang ungene mine på 14 og 15 er spesielt interesserte i å se fyrverkeri nyttårsaften. For dem er samværet med en vennefamilie, god mat og hygge det viktigste. 

Anonymkode: ff8a0...d43

Du bryter litt inn i min debatt med 04c.

Men for å ta de premissene du legger opp til, selv om det baserer seg på mye av det samme. Under samme paraply kan vi forby fødselsdagsfeiring. Kake utgjør ingen samfunnsnytte. Tvert i mot så skaper slike bakverk bare flere diabetikere, i tillegg til å bidra til overvekt. Brus samme sak.

Likevel er det en viss glede i å markere overgangen mellom årene som går.

Helt enig i at fyrverkeri utgjør en helsefare. Det er derfor de ikke er lovlige året rundt. Men den helsefaren minimeres ved å ha en kort periode i året da de er lovlige, med tanke på tradisjoner og at det gir folk glede å markere overgangen til et nytt år.

Helsefaren ville blitt minimert ved å ha samme helgelover for alkohol i julen og romjulen som i helger ellers i året. Alkohol er det største problemet, ikke fyrverkeri i seg.

Siden er det alltid mulig å være uheldig, i tillegg til dum. Akkurat som med en brødkniv.

Når du sier ja til fyrverkeri i offentlig regi så undergraver du argumentet om at det ikke har samfunnsnytte. Da ser du samfunnsnytten. I tillegg ser du at den er så stor at selv om noen -kan- bli skadet, så er den samfunnsnytten så stor, ved fyrverkeri i offentlig regi, at det trumfer den lille faren som måtte være der.

I grunnen tror jeg vi er ganske enige. Det virker som om du er veldig enig med meg. Selv om vi har litt forskjellige syn likevel.

Anonymkode: 4ffb5...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privat fyrverkeri er en uting. Med så mye skader på øyne og andre steder, branner, vettskremte dyr, fugler som dør av skrekk (ja de gjør faktisk det), så burde dette vært forbudt. Sykt mye penger som brukes, mest på røyk og hyl. Masse fulle folk som skal håndtere dette. Nei, jeg har hatt veldig mange negative opplevelser med fyrverkeri. Det verste var for 31 år siden, en rakett som antente et hus hvor det var fest. En full person lå og sov og kom seg ikke ut. De som så restene bli båret ut dagen etter, har aldri kommet over det. 

Anonymkode: 2b611...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mye i media ift dyr og div tradisjoner. Og annet. Akkurat nå er det fyrverkeri. Jeg synes ikke man bør kvitte seg med det fordi noen dyr blir redde. I veldig mange land og her er det en stor del av nyttårsfeiringen. Ungene elsker det, og det er flott å se på. Jeg vil ikke og kommer aldri til å sette dyrs behov foran tradisjoner.

Anonymkode: 396bc...c00

Gud forby at ungene ikke fikk se privat fyrverkeri, det hadde jo vært en tragedie

Anonymkode: 907a8...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Privat fyrverkeri er en uting. Med så mye skader på øyne og andre steder, branner, vettskremte dyr, fugler som dør av skrekk (ja de gjør faktisk det), så burde dette vært forbudt. Sykt mye penger som brukes, mest på røyk og hyl. Masse fulle folk som skal håndtere dette. Nei, jeg har hatt veldig mange negative opplevelser med fyrverkeri. Det verste var for 31 år siden, en rakett som antente et hus hvor det var fest. En full person lå og sov og kom seg ikke ut. De som så restene bli båret ut dagen etter, har aldri kommet over det. 

Anonymkode: 2b611...12c

Er derfor styrepinner ble forbudt på raketter 

Anonymkode: 25d36...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er derfor styrepinner ble forbudt på raketter 

Anonymkode: 25d36...fd1

Selv etter styrepinner ble forbudt så skader fyrverkeri allikevel mennesker hvert eneste år. 

Anonymkode: ed750...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det minste synd på katter og hunder med en eier. Eier kan være hjemme fra nyttårsfesten og ta vare på dyret sitt. Sitte sammen med det i et så lydtett rom som mulig. Forbered kvelden med å få katten inn i hus i god tid før det starter. Men det er disse menneskene som skriker høyest vært år. De som kan beskytte dyrene sine fra det verste bråket.

Rådyr, fugler, rever ++ i skogen er det derimot synd på. 

Anonymkode: 9f7d4...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mye i media ift dyr og div tradisjoner. Og annet. Akkurat nå er det fyrverkeri. Jeg synes ikke man bør kvitte seg med det fordi noen dyr blir redde. I veldig mange land og her er det en stor del av nyttårsfeiringen. Ungene elsker det, og det er flott å se på. Jeg vil ikke og kommer aldri til å sette dyrs behov foran tradisjoner.

Anonymkode: 396bc...c00

Privat fyrverkeri er en uting, helt uavhengig av kjæledyrenes opplevelse av det.

Personskader og branner er én ting, i tillegg kommer forsøpling - og ikke minst, det skader de ville dyra og fuglene! 

Selv syns jeg privat fyrverkeri skulle forbys året rundt, og så kunne nyttårsaften markeres med profesjonelt fyrverkeri med en innleid pyrotekniker; mye stiligere, mye tryggere, og mer konsentrert. Show ved midnatt, ikke den jævla bråkinga hele ettermiddagen og utover til morgentimene. 

Tradisjoner endrer seg hele tiden, de, hvor ofte har du f eks gått med barselgrøt til venninnene dine? Og har du feiret forlovelsesselskap med snitter og hvitvin noen gang? Kaster du salt over venstre skulder hver gang du søler litt salt på bordet? Pynter du juletreet med silkeskjerf og sløyfebånd? At noe har vært en tradisjon betyr ikke at det ikke kan endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja da, men da har vi et problem her. Du bruker et diffust uttrykk, "samfunnsnytte", som nå har gått over til å bli subjektivt for deg, heller enn objektivt. Jeg vist til et objektivt tilfelle der fyrverkeri utgjør en samfunnsnytte.

Skal vi fortsette ned den gaten med å fjerne alt som ikke er samfunnsnyttig, basert på synsing, så er det mye som blir borte. La meg demonstrere:

Brus er ikke samfunnsnyttig. Det er mye annet en kan drikke hvis en er tørst. Ingen trenger brus. Altså kan det forbys.

Når vi er inne på dagligvare så er det mye fast food som ingen trenger, som kan forbys i samme slengen.

Det er mye sånn sett som ikke utgjør en utvidet samfunnsnytte. Men uten alt dette så blir livet veldig grått, trist og kjedelig.

Fyrverkeri markerer nyttår. Det er en samfunnsnytte.

Vil du markere på en annen måte, som ved å tenne opp en varde klokken 12, og slukke den igjen et kvarter senere, så for all del! Da gjør du det. Men varder utgjør ingen samfunnsnytte, basert på dine egne premisser. Så jeg forstår ikke helt hvorfor du bruker det som et argument. Det svekker din egen argumentasjonsrekke.

Anonymkode: 4ffb5...c7f

Ikke meg du svarer, men: Herregud så pinlig du er. 

Anonymkode: 914c8...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja da, men da har vi et problem her. Du bruker et diffust uttrykk, "samfunnsnytte", som nå har gått over til å bli subjektivt for deg, heller enn objektivt. Jeg vist til et objektivt tilfelle der fyrverkeri utgjør en samfunnsnytte.

Skal vi fortsette ned den gaten med å fjerne alt som ikke er samfunnsnyttig, basert på synsing, så er det mye som blir borte. La meg demonstrere:

Brus er ikke samfunnsnyttig. Det er mye annet en kan drikke hvis en er tørst. Ingen trenger brus. Altså kan det forbys.

Når vi er inne på dagligvare så er det mye fast food som ingen trenger, som kan forbys i samme slengen.

Det er mye sånn sett som ikke utgjør en utvidet samfunnsnytte. Men uten alt dette så blir livet veldig grått, trist og kjedelig.

Fyrverkeri markerer nyttår. Det er en samfunnsnytte.

Vil du markere på en annen måte, som ved å tenne opp en varde klokken 12, og slukke den igjen et kvarter senere, så for all del! Da gjør du det. Men varder utgjør ingen samfunnsnytte, basert på dine egne premisser. Så jeg forstår ikke helt hvorfor du bruker det som et argument. Det svekker din egen argumentasjonsrekke.

Anonymkode: 4ffb5...c7f

Fyrverki er fint/morsomt å se på. Samfunnsnytte på nivå med omreisende tivoli. 
Det er uansett ikke snakk om å forby fyrverkeri så lenge det skjer i offentlige/kontrollerte former. Det er privatfyrverkeri man vil forby. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er derfor styrepinner ble forbudt på raketter 

Anonymkode: 25d36...fd1

Ja er klar over det. Så brannfaren er jo mindre. Men folk kjøper i utlandet, og skadene har man fortsatt. 

Anonymkode: 2b611...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes ikke det minste synd på katter og hunder med en eier. Eier kan være hjemme fra nyttårsfesten og ta vare på dyret sitt. Sitte sammen med det i et så lydtett rom som mulig. Forbered kvelden med å få katten inn i hus i god tid før det starter. Men det er disse menneskene som skriker høyest vært år. De som kan beskytte dyrene sine fra det verste bråket.

Rådyr, fugler, rever ++ i skogen er det derimot synd på. 

Anonymkode: 9f7d4...578

Ja jeg er helt enig i at det er verst for ville dyr. Hvert år dør masse fugler pga fyrverkeri. De skremmes og flyr hvileløst rundt til de faller døde om. Dette er faktisk sant. 

Anonymkode: 2b611...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Pashla skrev:

Privat fyrverkeri er en uting, helt uavhengig av kjæledyrenes opplevelse av det.

Personskader og branner er én ting, i tillegg kommer forsøpling - og ikke minst, det skader de ville dyra og fuglene! 

Selv syns jeg privat fyrverkeri skulle forbys året rundt, og så kunne nyttårsaften markeres med profesjonelt fyrverkeri med en innleid pyrotekniker; mye stiligere, mye tryggere, og mer konsentrert. Show ved midnatt, ikke den jævla bråkinga hele ettermiddagen og utover til morgentimene. 

Tradisjoner endrer seg hele tiden, de, hvor ofte har du f eks gått med barselgrøt til venninnene dine? Og har du feiret forlovelsesselskap med snitter og hvitvin noen gang? Kaster du salt over venstre skulder hver gang du søler litt salt på bordet? Pynter du juletreet med silkeskjerf og sløyfebånd? At noe har vært en tradisjon betyr ikke at det ikke kan endres.

Kunne ikke vært mer enig b

Anonymkode: 2b611...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ☆☆☆ skrev:

Vi kan ikkje hindre all sjukdom heller, utan at vi går for fullt frislepp av våpen og narkotika av den grunn.

Hva har våpen med sjukdom å gjøre...? 😂 

Anonymkode: baa30...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, aanonym skrev:

Fyrverki er fint/morsomt å se på. Samfunnsnytte på nivå med omreisende tivoli. 
Det er uansett ikke snakk om å forby fyrverkeri så lenge det skjer i offentlige/kontrollerte former. Det er privatfyrverkeri man vil forby. 

Hvor mange småbygder tror du ville fått sitt eget fyrverkerishow? Det kan du telle på én hånd. 

 

Anonymkode: baa30...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig det der, idioter som lar ungene sine sitte med nettbrett og mobil og fritere hjernen fra de er 1,5 år gamle - foreldre som ØDELEGGER ungene sine og gjør dem til samfunnstapere - de vil også forby fyrverkeri fordi dét er farlig. Haha. Snakk om å være dumme. 

Anonymkode: baa30...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange småbygder tror du ville fått sitt eget fyrverkerishow? Det kan du telle på én hånd. 

 

Anonymkode: baa30...8cf

Da kan det hende man må dra til f.eks. kommunesenteret for å se offentlig fyrverkeri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Merkelig det der, idioter som lar ungene sine sitte med nettbrett og mobil og fritere hjernen fra de er 1,5 år gamle - foreldre som ØDELEGGER ungene sine og gjør dem til samfunnstapere - de vil også forby fyrverkeri fordi dét er farlig. Haha. Snakk om å være dumme. 

Anonymkode: baa30...8cf

Så alle barn som bruker nettbrett, mobil og andre skjermprodukter blir ødelagte voksne og samfunnstapere....? Haha😂 om det stemmer vil i såfall Norge stoppe helt opp når dagens barn blir voksne... det vil ikke være nok folk som er samfunnsnyttige. 

Anonymkode: 396bc...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men så klarte du å redde hunden, og fikk dessverre ikke reddet noen andre. Du går selvsagt ikke i fengsel av den grunn.

Anonymkode: ae7f6...325

Pinlig. Etterforskningen vil vise egoismen som råder. 

Anonymkode: 2df27...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...