Gå til innhold

«Da får dere rett og slett bare droppe å komme»


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det var jeg som sa dette. Jeg ble da beskyldt for å være urettferdig og vrang. Og det får bare være.

Nyttårsaften har jeg invitert 3 vennepar med barn. Et av disse har hund, men fordi jeg ikke liker hunder, et av barna er allergisk og et annet barn er redd, så sa jeg fra at de ikke kunne ha med hunden. Det ville ikke by på problemer, hunden kunne være hos noen andre. Nå har de vært sent ute med å spørre, og de har ikke noe sted hunden kan være. Jeg forstår at hunder som blir redde av raketter ikke ble være hjemme alene. Men hunden kan altså ikke komme til oss. Hvis de ikke får noen til å passe hunden, så må de bare bli hjemme med den. Alternativt kan de komme til oss og spise, så dra hjem til hunden. Dette ville de ikke. Hunden kunne ikke være alene noen tid på døgnet denne dagen. Greit nok. Den kan stå i bur i gangen mens vi spiser. Nei, den kan ikke det heller. Kan vi ikke bare feire hos dem da? De bor langt inne i skogen og der er det ikke lyd av raketter. Der blir ikke hunden redd. Nei, det kan vi selvsagt ikke. De andre inviterte familiene kjenner ikke denne familien, og en av de skal overnatte her også. Dessuten vil det ikke hjelpe allergien å ta med noen til dette hjemmet. Og hvis hunden ikke blir redd der, hvorfor kan den ikke være «alene hjemme» der og de komme likevel? Ingen skal være alene på nyttårsaften! Men det er en hund! Den vet ikke hvilken dag det er? Nei, det vet de ikke, men den er en del av familien,  og skal være med familien. Ville jeg latt et av barna mine være alene hjemme på nyttårsaften? Nei, men mine barn er barn. Hunden er 10 år og en voksen hund. 
 

Nå har jeg i snart et døgn måtte forsvare at jeg ikke vil ha den hunden inn i mitt hus og hvilke hensyn jeg må ta til de andre familiene. Dette er selvsagt bare bagateller for dem. Hunden er jo så snill skal vite. De har hatt en mnd på å skaffe pass til hunden. De starter spørringen få dager før, og da kan de skylde seg selv. Jeg ba de bli hjemme og det var selvsagt jeg som er slem her. Jeg utestenger og splitter og lar en familie sitte uten mat på nyttårsaften. Butikkene er åpne i morgen, men de skal selvsagt ikke dit, for det var ikke planlagt at de skulle være hjemme på denne dagen. 
 

Jeg vet at det er de som er urimelige her, men jeg blir så irritert at jeg nesten er generelt sur. Det ødelegger dagen min. Det tikker inn meldinger jevnlig om hvor vanskelig og urimelig jeg er, og hvordan jeg har ødelagt for deres familie. 
 

Er jeg mer, mindre, eller like barnslig som dem om jeg i morgen handler inn til nyttårsmiddag og leverer det på døren deres? Det frister veldig. Enda mer frister det å avslutte 16 års vennskap.

Anonymkode: e178a...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så sant det ikke er snakk om ekstrem allergi, så er du vanskelig. 
Har ikke hun selv, til mitt forsvar.

Anonymkode: 9b01a...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke urimelig. Jeg er også allergisk mot hund, og ville absolutt ikke hatt en hund inn i mitt hus. Det har ikke med graden av allergi å gjøre. De har fått beskjed i god tid om at hunden ikke var invitert. 

Anonymkode: d36c5...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nyttårsaften hadde jeg ikke orka å være vanskelig og hadde selvsagt latt de få ta med hunden

Anonymkode: e517d...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så sant det ikke er snakk om ekstrem allergi, så er du vanskelig. 
Har ikke hun selv, til mitt forsvar.

Anonymkode: 9b01a...16c

Hvorfor prioritere en hund foran barn? Hvis denne hunden kommer, så kommer ikke de to andre familiene pga den. 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke urimelig. Jeg er også allergisk mot hund, og ville absolutt ikke hatt en hund inn i mitt hus. Det har ikke med graden av allergi å gjøre. De har fått beskjed i god tid om at hunden ikke var invitert. 

Anonymkode: d36c5...b69

Jeg inviterte 16. november, så de har hatt mer en nok tid. Dessuten påstår de jo at den ikke har noe være redd for der de bor. Ingen raketter høres der.

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

På nyttårsaften hadde jeg ikke orka å være vanskelig og hadde selvsagt latt de få ta med hunden

Anonymkode: e517d...5b6

På bekostning av to andre familier?

Anonymkode: e178a...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du seriøst ene familien ikke kommer fordi barnet er redd hund? For det var vel bare snakk om en med allergi?

 

Anonymkode: 9b01a...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mener du seriøst ene familien ikke kommer fordi barnet er redd hund? For det var vel bare snakk om en med allergi?

 

Anonymkode: 9b01a...16c

Synes du det er rart? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha den i et bur i et annet rom, jeg ser virkelig ikke problemet. Er selv allergisk mot hund men er uproblematisk for meg at en hund er i huset om den ikke er der jeg er. 

Greit de er sløve som ikke har fikset dette men du virker som du ikke liker de og synes dette med hunden er en fin mulighet å nekte de å komme. 

Er også litt usikker på denne allergien du snakker om, tror problemet ditt er at du ikke liker hunder. 

Anonymkode: acebb...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mener du seriøst ene familien ikke kommer fordi barnet er redd hund? For det var vel bare snakk om en med allergi?

 

Anonymkode: 9b01a...16c

En familie med allergi og redd hund, ikke en i hver familie. Men disse to familiene kjenner hverandre. Den ene vil altså ikke la den andre sitte hjemme alene. Ang frykt for hunder, så skal jeg ærlig si at jeg også er redd denne hunden. Og jeg kan ikke fordra hunder. De er ekle, siklende og de stinker. Vil ikke ha de i møblene eller hårene deres over alt. 

Anonymkode: e178a...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Å ha den i et bur i et annet rom, jeg ser virkelig ikke problemet. Er selv allergisk mot hund men er uproblematisk for meg at en hund er i huset om den ikke er der jeg er. 

Greit de er sløve som ikke har fikset dette men du virker som du ikke liker de og synes dette med hunden er en fin mulighet å nekte de å komme. 

Er også litt usikker på denne allergien du snakker om, tror problemet ditt er at du ikke liker hunder. 

Anonymkode: acebb...eb1

Jeg foreslo at den kunne være i bur i gangen. De ville ikke gå med på det. 

Anonymkode: e178a...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har noen gode poenger HI. Men får bare vibber på at du er den vanskelige likevel. En magefølelse.

Anonymkode: 9b01a...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du foreslått flere muligheter. For eks at hunden står i bur. De velger å ikke godta noen annen mulighet enn at hunden skal være med, noe du fra starten av har sagt er uaktuelt. De har vært sløve med å finne pasning til hunden. Er ikke du som er tosk her. 

 

Anonymkode: 8435d...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du har noen gode poenger HI. Men får bare vibber på at du er den vanskelige likevel. En magefølelse.

Anonymkode: 9b01a...16c

Tror magefølelsen din er feil. 
 

Jeg har feiret nyttår med de to andre familiene i årevis. Jeg inviterte med denne familien fordi jeg setter stor pris på de. De har aldri vært så sta Vedr denne hunden før heller. De er på besøk her en gang i mnd og da kan hunden fint være hjemme alene. Jeg har foreslått alternative løsninger, men de ønsker ikke dette

Anonymkode: e178a...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Livet hadde vært lettere uten allergikere over alt 

Anonymkode: f5992...32b

Eller om folk ikke forventet at hunder har første prioritet

Anonymkode: e178a...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Livet hadde vært lettere uten allergikere over alt 

Anonymkode: f5992...32b

Livet er også mye lettere hvis folk lar være å dra med bikkjene sine overalt.

i går var vi i akebakken. Den ene ungen min har astma og allergi. Det fjør oss selvsagt ingenting at folk har med bikkjene sine, men må de nødvendigvis la de gå løse eller la de kravle rundt i Og oppå bagene til ungene som er der? 

Anonymkode: 44828...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Livet er også mye lettere hvis folk lar være å dra med bikkjene sine overalt.

i går var vi i akebakken. Den ene ungen min har astma og allergi. Det fjør oss selvsagt ingenting at folk har med bikkjene sine, men må de nødvendigvis la de gå løse eller la de kravle rundt i Og oppå bagene til ungene som er der? 

Anonymkode: 44828...444

Selvfølgelig en unge igjen ja. Unødvendig å la den gå løs ja. Men der det er unger, er det også gjerne oppmerksomhetssyke foreldre som skal lage en sak av noe 

Anonymkode: f5992...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer generelt hvorfor noen skal presse seg på. Hadde jeg fått denne beskjeden fra verten så hadde jeg tatt et valg utfra det. Da blir det jo mitt valg som gjest. Men jeg hadde ALDRI drevet og argumentert eller sagt dårlig gjort eller noe slikt. Synes gjestene høres veldig uhøfflige og egoistiske ut. 

Jeg er selv allergisk mot hund, og noen hundetyper er helt uaktuelt å oppholde seg i samme hus med. Jeg er overrasket over at noen mener at hunden skal komme på bekostning av et barn. Ville dere som har svart dette sitte en hel kveld med pusteproblemer, snørr og tårer?? Du vet sånn tett som du blir med den verste firkjølelse? Ville du valgt det for deg selv? Jeg blir helt matt og oppgitt over mennesker som dere som uttaler dere med så stor uvitenhet!

Anonymkode: 3311b...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund. Men jeg ville ALDRI insistert på å ha den med til andre, og jeg vil heller ikke ha andre på besøk med hund. Du er ikke vanskelig. En hund er en hund, ikke et menneske som "ikke skal være alene på nyttårsaften". Dropp det vennskapet.

Anonymkode: 1a4cf...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en hund! De har hatt god tid på i finne en plass hunden kan være, du har foreslått både løsninger som gjør at hunden ikke er alene hele kvelden, og at de kan ha hunden i bur i gangen. Men de er vrange, ikke du! Det er ikke alle som vil ha hunder på besøk, av ulike grunner, og det må være lov. Deres hund, deres problem, ikke ditt. Og barn kommer så klart foran en hund. Syns du har prøvd her, mens de er vrange. Hvis de ender opp alene på nyttårsaften uten mat er det deres feil, ikke din.

Anonymkode: 15221...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig en unge igjen ja. Unødvendig å la den gå løs ja. Men der det er unger, er det også gjerne oppmerksomhetssyke foreldre som skal lage en sak av noe 

Anonymkode: f5992...32b

Selvfølgelig er det unger i akebakken?? Det er vel igrunn helt naturlig. Selv synes jeg unger hører mere hjemme i akebakken enn hunder?

skjønner ikke helt hva du mener med «oppmerksomhetssyke foreldre som skal lage en sak ut av noe«.....

Anonymkode: 44828...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjetter at problemet helst er at du ikke liker hunder og at det er derfor ikke hunden får komme. Hadde jeg vært venneparet ditt hadde jeg droppet å komme og droppet vennskapet i samme slengen. Å gjøre seg så vanskelig at man ikke klarer noen timer med hund på en dag i året hunder ikke kan være hjemme alene synes jeg er å være vanskelig. Det hjelper forøvrig ikke å skjerme barn for alt de er redd for, frykten blir ikke mindre av det. Så lenge ikke allergien er veldig stor hadde jeg latt hunden komme. 

Anonymkode: cce85...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Livet hadde vært lettere uten allergikere over alt 

Anonymkode: f5992...32b

Det er jeg helt sikker på at de med allergi mener også. De skulle nok gjerne sluppet å være plaget av diverse triggere. 

 

Anonymkode: f5952...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er så slitsomt som de som drasser med hunden i tide og utide og som forventer at alle andre skal elske den like mye som de selv gjør.

Dere som mener allergi er slitsomt, visst faen er det det! Min sønn får astmaanfall og er vi riktig heldige må vi overnatte noen døgn på sykehuset om han utsettes for det han er allergisk for (ikke hund).

HI, du er ikke vanskelig! Denne familien er uforskammet, utakknemlige, late og selvsentrerte. Du har foreslått mange løsninger og alt blir skutt ned. Kos deg med de gjestene som viser normal folkeskikk og inviter de andre en annen dag.

Anonymkode: bf46f...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjetter at problemet helst er at du ikke liker hunder og at det er derfor ikke hunden får komme. Hadde jeg vært venneparet ditt hadde jeg droppet å komme og droppet vennskapet i samme slengen. Å gjøre seg så vanskelig at man ikke klarer noen timer med hund på en dag i året hunder ikke kan være hjemme alene synes jeg er å være vanskelig. Det hjelper forøvrig ikke å skjerme barn for alt de er redd for, frykten blir ikke mindre av det. Så lenge ikke allergien er veldig stor hadde jeg latt hunden komme. 

Anonymkode: cce85...dfd

Hun blir vel takknemlig for at de dropper henne så slipper hun å gjøre det selv. Folk som setter hunder foran barns helse er siste sort.

Anonymkode: bf46f...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...