Gå til innhold

Noen tips til en svært nervøs dame som skal ha sin første hjemmeeksamen denne uken?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Les oppgaven veldig godt. Er den flerdelt så pass på at du svarer på alle delene. 

Begynn å skrive. Drodle, stikkord, ideer, tankekart, tankerekker - ikke sitt uten å skrive mens du venter på inspirasjon til å skrive det Helt Perfekte.

Vær nøye med referansene underveis så du vet hvor alt er fra.

Og ikke fortvil. Ingen dør av eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke jeg har hatt hjemmeeksamen noen gang, når jeg tenker meg om.

Mulig det dermed er noe jeg ikke tenker på som er relevant, men jeg ville "angrepet" en hjemmeeksamen på samme måte som en hvilken som helst annen eksamen.

Jeg ville først satt meg inn i formelle regler for eksamen, hva som er forventet, hvilke formelle krav man ev. må oppfylle osv.

Så ville jeg sørget for at jeg har masse sunn og næringsrik mat hjemme som holder blodsukkeret mitt stabilt (kan virkelig ikke undervurderes - å gå kun på koffein og sukker gjør at man svekker tenkeevnen, blir mer sliten.) Så bruker jeg heller koffein og sukker i innspurt om det trengst ekstra energi mer kortvarig da.

Ellers, få oversikt over oppgavene. Få tak i essensen i hvert spørsmål/oppgave.

Sett opp en ca. tidsbruk på hver oppgave, for gjennomlesing og "finish" - og legg inn et godt slingringsmonn på toppen av det, for ting tar nesten alltid lenger tid enn man først tror.

Jeg har gjerne en kort "brainstorming" med meg selv samtidig som jeg leser gjennom oppgavene for å få oversikt. Da skriver jeg ned stikkord for hver oppgave/spørsmål om hva jeg umiddelbart kommer på bør være med (ev. om jeg husker spesielle kapittel, en artikkel som bør nevnes). Disse korte stikkordsnotatene bruker å være til god hjelp når jeg går tilbake for å starte selve skrivingen, for noen ganger kan man bli stresset eller litt overhvelmet av omfanget eller spørsmålene eller problemstillingene. Da er det greit med disse knaggene, det hjelper meg å raskere systematisere oppgavene igjen.

På spørsmål som krever lengre besvarelser forholder jeg meg til disse stikkordene, men jeg lager også en kort "mal" for oppbyggingen av besvarelsen. Bruker ikke lang tid på det. Om jeg kommer på andre ting underveis som jeg skriver er det da ofte lettere å se hvor i teksten jeg skal putte inn det jeg kommer på, for så å bygge opp mot en oppsummering, en diskusjon eller en konklusjon.

Underveis bruker jeg å følge med på klokken, og med veldig jevne intervaller strekker jeg på hele kroppen, selv om jeg kanskje ikke har rukket å bli særlig sliten enda. Går gjerne en liten runde på et par-tre-fem minutter en gang i timen for å få sirkulasjon og avbrekk. Da tenker jeg klarere igjen når jeg setter meg ned, og jobber mer effektivt.

Lykke til :)

Anonymkode: 414f1...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket fag/nivå? Tenker hjemmeeksamen har format som en større oppgave og ikke flere oppgaver. Hvor lang tid strekker eksamenen seg over? Som Sug Lut sier, er essensen å se hva oppgaven spør etter og redegjøre for det.   

Anonymkode: e285b...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les teksten godt og se at du besvarer oppgaven når du er ferdig. Kjempelett å skrive seg ut på vidda om man får inspirasjon eller finner et tema man selv liker, men som kanskje ikke er så relevant. 

Før opp referanser underveis, det er en syk jobb å lete opp kilder etterpå. 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere over påpeker: Noe av det viktigste er å lese oppgaven grundig og være sikker på at du forstår den rett. De som stryker eller gjør det svakt er som regel de som har misforstått oppgaven.

Anonymkode: 7475b...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les oppgaven grundig, drodle ned et tankekart, lag en disposisjon, se gjennom pensum og markér det du tenker du vil bruke. Ha orden i kildene fra starten av. Tenk at oppgaven skal ha en rød tråd, være ryddig, og det skal være lett å følge argumentasjonen din. 

Anonymkode: c609e...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vil tilføye er at det er lurt å alltid ha penn og papir i nærheten, selv om natten. Plutselig slår en tanke eller en setning ned i hodet og da må du notere. Hilsen hun som gjerne tenker ut lure ting kl 04..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...