Gå til innhold

Hvem kan jeg snakke med når det gjelder usaklig oppsigelse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen av delene spiller noe rolle så lenge hun er fast ansatt og ikke fått noe varsel eller indikasjoner på at hun ikke lenger «passer inn»

Anonymkode: f2cdf...d8e

Det kan det være. Noen ganger kommer det formelle krav som må være oppfylt for eksempel. Et eksempel var da det ble innfør krav om yrkessjåførbevis for alle som skulle kjøre liten lastebil på jobb. Uten det kunne du ikke fortsette å gjøre den samme jobben.

Anonymkode: f7d3e...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, oppsigelsesvernet er stort i Norge, heldigvis, så de kan ikke bare si deg opp. De må ha en god grunn.

Du har valgt å ikke være organisert, da må du enten prøve å snakke din egen sak (antageligvis dødfødt), ta kontakt med arbeidstilsynet og høre om de kan tilby noe hjelp eller skaffe deg en advokat. 

Det er ingen vits i å organisere deg, sier du, for saken var allerede i gang. Med den holdningen kan du nesten bare ha det så godt. Å være organisert handler ikke bare om hva man selv kan få, men om solidaritet overfor andre også. Hva tenkte du da om du hadde fått hjelp? Være medlem til du har fått hjelpa di og så melde deg ut igjen for da trenger du ikke mer? Og det handler om å tenke litt framover og være forberedt på ting som kan skje i framtiden. 

Anonymkode: e0341...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan det være. Noen ganger kommer det formelle krav som må være oppfylt for eksempel. Et eksempel var da det ble innfør krav om yrkessjåførbevis for alle som skulle kjøre liten lastebil på jobb. Uten det kunne du ikke fortsette å gjøre den samme jobben.

Anonymkode: f7d3e...596

Men det er jo ikke tilfelle her. 

Anonymkode: f2cdf...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med tillitsvalgt på jobben. Og verneombud. De skal også bistå i slikt. Regner med du har fått oppsigelsen skriftlig? Hvis ikke, må du be om det. Den skal begrunne hvorfor du blir oppsagt. Denne, sammen med en stevning, leverer du til tingretten. Så er saken i gang etter at du har betalt gebyret.

Anonymkode: 2ed91...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta kontakt med tillitsvalgt på jobben. Og verneombud. De skal også bistå i slikt. Regner med du har fått oppsigelsen skriftlig? Hvis ikke, må du be om det. Den skal begrunne hvorfor du blir oppsagt. Denne, sammen med en stevning, leverer du til tingretten. Så er saken i gang etter at du har betalt gebyret.

Anonymkode: 2ed91...9bb

Uorganiserte har ingen tillitsvalgte, de har valgt å stå på siden av dette systemet. 

HI, som man reder ligger man. Du kan gå til arbeidstilsynet og forhøre deg, men du må nok engasjere advokat av egen lomme for å bestride dette, ev. tale din egen sak.

Fagforeningskontingent er å se på som en forsikringspremie, og på samme måte som forsikring betaler man selv om man ikke forventer at huset brenner ned eller at man mister jobben.

Slik du beskriver det har arbeidsgiver opptrådt klanderverdig, og jeg håper du når fram. 

Anonymkode: e96f2...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke tilfelle her. 

Anonymkode: f2cdf...d8e

Det vet vi jo faktisk ikke siden hi ikke har svart på det.

Anonymkode: f7d3e...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har prøvd å organisere meg, men var ikke vits pga problemet var allerede startet 😔😔

Anonymkode: 336cd...d22

Sånn går det. Det er for seint å snyte seg når nesa er borte.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har vært fast ansatt i 5 år. Har vært i permisjon (barselpermisjon?) 1 år og så nekter de deg å komme tilbake til firmaet? I tillegg har de ansatt den som var vikar for deg i fast stilling (din stilling?). Er dette et lite firma?
 

Dette er ikke lov. Har du fulgt prosedyrer i forbindelse med permisjon? (Antall uker, overholdt avtaler, kommet tilbake til rett tid?) ingen skriftlige advarsler pga jobb? Det må være noe mer enn det lille du forteller.
 

synd du ikke så nytten av å være fagorganisert. Du ville fått god hjelp der. Veldig bra at fagorganisasjonen nekter å hjelpe en sak som er påbegynt når man melder seg inn. Ikke vits med gratispassasjerer.

Anonymkode: e4cbf...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uorganiserte har ingen tillitsvalgte, de har valgt å stå på siden av dette systemet. 

HI, som man reder ligger man. Du kan gå til arbeidstilsynet og forhøre deg, men du må nok engasjere advokat av egen lomme for å bestride dette, ev. tale din egen sak.

Fagforeningskontingent er å se på som en forsikringspremie, og på samme måte som forsikring betaler man selv om man ikke forventer at huset brenner ned eller at man mister jobben.

Slik du beskriver det har arbeidsgiver opptrådt klanderverdig, og jeg håper du når fram. 

Anonymkode: e96f2...322

Det hjelper ikje å ta kontakt ned Arbeidstilsynet. Oppsigelse er privatrettslig og Arbeidstilsynet forvalter ikje den privatrettslige delen sv arbeidsmiljøloven. De kommer til å fortelle HI at hun må skaffe seg advokathjelp dersom hun vil bestride oppsigelsen. 
 

Verneombudet er det heller ingen hjelp i å gå til. Verneombudet skal bistå u det systematiske HMS-arbeidet, ikke bistå i enkeltsaker som onhabdlerbprivstretrsøife forhold. 
 

tillitsvalgte hadde vært rett adressat - dersom man hadde valgt å være organisert!

Anonymkode: 6fc90...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Passer ikke inn personlig eller kompetansemessig?

Anonymkode: f7d3e...596

Jeg har vært ansatt i stillingen i flere år, ingenting er endret. Men det sier seg selv at det er bedre å ha en voksen uten barn, i jobben. En som er mer fleksibel enn en person (meg)med flere små barn man må ta hensyn til 😔😔 men sånn er jo livet mitt blitt. Er ikke alt man kan planlegge

Anonymkode: 336cd...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, oppsigelsesvernet er stort i Norge, heldigvis, så de kan ikke bare si deg opp. De må ha en god grunn.

Du har valgt å ikke være organisert, da må du enten prøve å snakke din egen sak (antageligvis dødfødt), ta kontakt med arbeidstilsynet og høre om de kan tilby noe hjelp eller skaffe deg en advokat. 

Det er ingen vits i å organisere deg, sier du, for saken var allerede i gang. Med den holdningen kan du nesten bare ha det så godt. Å være organisert handler ikke bare om hva man selv kan få, men om solidaritet overfor andre også. Hva tenkte du da om du hadde fått hjelp? Være medlem til du har fått hjelpa di og så melde deg ut igjen for da trenger du ikke mer? Og det handler om å tenke litt framover og være forberedt på ting som kan skje i framtiden. 

Anonymkode: e0341...f04

Jeg sier bare det de sa til meg.

Anonymkode: 336cd...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så du har vært fast ansatt i 5 år. Har vært i permisjon (barselpermisjon?) 1 år og så nekter de deg å komme tilbake til firmaet? I tillegg har de ansatt den som var vikar for deg i fast stilling (din stilling?). Er dette et lite firma?
 

Dette er ikke lov. Har du fulgt prosedyrer i forbindelse med permisjon? (Antall uker, overholdt avtaler, kommet tilbake til rett tid?) ingen skriftlige advarsler pga jobb? Det må være noe mer enn det lille du forteller.
 

synd du ikke så nytten av å være fagorganisert. Du ville fått god hjelp der. Veldig bra at fagorganisasjonen nekter å hjelpe en sak som er påbegynt når man melder seg inn. Ikke vits med gratispassasjerer.

Anonymkode: e4cbf...1d6

Jeg har så klart fulgt opp alt som jeg skulle. Har ikke fått noen advarsler eller noe som helst. Og nei, er ikke noe mer enn det jeg har sagt. Er veldig rart ja.

Anonymkode: 336cd...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært ansatt i stillingen i flere år, ingenting er endret. Men det sier seg selv at det er bedre å ha en voksen uten barn, i jobben. En som er mer fleksibel enn en person (meg)med flere små barn man må ta hensyn til 😔😔 men sånn er jo livet mitt blitt. Er ikke alt man kan planlegge

Anonymkode: 336cd...d22

Det hadde vel vært mest praktisk og fleksibelt for alle arbeidsgivere om ingen hadde barn. Aldri sykt barn-dager, ingen som må på Luciatull, null følging til reguleringstannlege, ingen svangeskap med plager som medfører begrensninger osv. 
Men den kommer man ikke særlig langt med i retten. 

Skaff deg advokat.

Og sørg for å aldri snylte på andre ved å ikke være organisert ever again. 

Anonymkode: a51cb...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du må gi litt mer info. De kan ikke bare si deg opp. De kan derimot omplassere deg om vikaren får beholde din stilling. Har du hatt permisjon har du ikke nødvendigvis krav på å få tilbake akkurat den stillingen du hadde når du kommer tilbake. 

Anonymkode: f2cdf...d8e

Nei, de kan ikke omplassere henne og sette inn en vikar. Så lenge stillingen består har hun krav på å få akkurat den tilbake etter permisjon. 

Anonymkode: 6ac09...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

De kan ikke si deg opp, nei. Men de kan flytte deg internt i bedriften. 

Anonymkode: f2cdf...d8e

Nei, de kan ikke det.

Anonymkode: 6ac09...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

De har sagt at jeg ikke passer inn lengre.. Men arbeidsoppgavene er de samme.. de har bare funnet ut at en annen "passer bedre inn".. Er det lov? Hvis arbeidsgiver har lov til dette så orker jeg ikke å kjempe/lage trøbbel. Men det er meget vondt for meg både økonomisk og følelsesmessig 

Anonymkode: 336cd...d22

Nei, det er ikke lov. Har du dette skriftlig? Du har en svært sterk sak juridisk her. Oppsigelsesvern i fødselsperm er sterkt.

Anonymkode: 6ac09...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan det være. Noen ganger kommer det formelle krav som må være oppfylt for eksempel. Et eksempel var da det ble innfør krav om yrkessjåførbevis for alle som skulle kjøre liten lastebil på jobb. Uten det kunne du ikke fortsette å gjøre den samme jobben.

Anonymkode: f7d3e...596

Og i de tilfellene har arbeidsgiverne plikt til å tilby at de ansatte kan erverve seg den kompetansen. 

Anonymkode: 6ac09...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har mistet jobben til fordel for en annen. Hvem kan hjelpe meg?

Anonymkode: 336cd...d22

Jeg fikk god hjelp av en advokat, arbeidsgiver tok regninga. 

Anonymkode: 0c212...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk god hjelp av en advokat, arbeidsgiver tok regninga. 

Anonymkode: 0c212...766

Du gikk til sak av samme grunn? Du vant?  Og har fått tilbake jobben din? Ønsket du å gå tilbake til en plass du ikke var ønsket?

Anonymkode: 336cd...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og i de tilfellene har arbeidsgiverne plikt til å tilby at de ansatte kan erverve seg den kompetansen. 

Anonymkode: 6ac09...19f

Nei, arbeidsgiver trenger ikke nødvendig vis betale for det. Noen slike endringer fører også til at enkelte ikke kan oppdatere seg.

Anonymkode: f7d3e...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier bare det de sa til meg.

Anonymkode: 336cd...d22

Hva de sa til deg??

har du fått en oppsigelse så er den vel gjort skriftlig?? Og en skriftlig oppsigelse er vel begrunnet? Og du har vel vært igjennom et drøftingsmøte og du har vel tvistet den begrunnelsen de har kommet med?

Anonymkode: 6fc90...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, arbeidsgiver trenger ikke nødvendig vis betale for det. Noen slike endringer fører også til at enkelte ikke kan oppdatere seg.

Anonymkode: f7d3e...596

Jo, hvis det er et nødvendig lovpålagt krav, så har de plikt til det.  Se f.eks. på det som skjedde da det ble innført krav om utdannelse fra Finanstilsynet, da fikk alle meglere mulighet til å skaffe seg nødvendig godkjent kompetanse. Det er ikke oppsigelsesgrunn med mindre den ansatte ikke vil, eller bedriften har lagt om til å drive med noe helt annet slik at stillingen i realiteten er borte.

Anonymkode: 6ac09...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ok. Jeg har en god sak og må betale selv gjennom advokat. Hadde dere tatt risken ved det? Er jo ikke sikkert jeg vinner frem. Hadde dere gjort det? Vi har i grunn ikke råd til det. Men hvis jeg får 3 mnd lønn nå så betyr det at jeg må ha karantene tid på 3 mnd etter endt plikt lønn.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 336cd...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...