Gå til innhold

Har endelig fått muligheten til å komme ut av forholdet, men klarer ikke å ta steget. Hjelp meg!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei hi.

Så bra at du ser at du kan gå!

Pust dypt, og så tar du telefon og håndveske med deg og så går du ut døra. Dra til familie, venner eller krisesenter.

Det praktiske med pakking osv kan ordnes senere. Så kan du ha noen i lag med deg. Du trenger ikke være alene med ham nå. Når du er dratt kan du ringe ham/sende en melding og informere om at du har valgt å dra. 

Jeg har også vært mange år i et slikt forhold. Jeg lover deg at det er en enorm lettelse når man endelig har greid å ta syeget ut! Du skal ikke leve slik. Det ødelegger deg og du fortjener ikke en slik behandling uansett hva du har sagt eller gjort!

Jeg heier på deg!

Dette greier du!

Stol på meg!

Stor klem!

Anonymkode: 01fb5...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei alle sammen

Tusen takk for gode råd! Det er godt å ha støtte når vanskelige valg skal tas. Jeg valgte å gå en lang tur i skogen i dag, for å klarne tankene litt. Og jeg ser selvfølgelig alle de samme tingene dere sier. Dette er ikke sunt, og ikke bra for oss. 

Jeg synes det er utrolig vanskelig å skulle ta steget med å gå. Det er som om jeg er veldig avhengig av tryggheten i å ha noen, selv om jeg ikke har det godt alltid. Det er vondt! Jeg vet hva jeg må gjøre, men jeg må virkelig mote meg opp, kjenner jeg. 

Barnet er 9 år. Og vi bor 900 km vekk fra hjemstedet. Jeg vil selvfølgelig flytte hjem fortest mulig hvis det kan la seg gjøre. Som sagt, så må jeg bare finne styrken. 

Dere hjelper veldig godt ❤️ 

Klem til hver enkelt av dere ❤️

Anonymkode: 9670f...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si mye om dette forumet, men FY så fantastisk det også kan være! ♡ Se alle disse kvinnene som støtter opp en fremmed i krise...Dét er sterkt.

HI; en god klem til deg. Hvor sterk og tøff du er som er så reflektert, og som nå tar et godt og trygt valg for deg og ditt barn. 

Om du tenker på praktiske ting som fordeling av møbler etc., kan du ta det etter at du har kommet deg bort? Sette deg på et fly med barnet og rett og slett dra hjem? Det gjør ingenting å ta barnet ut av skolen nå mot jul, et par uker..Barnet er 9 år, jeg lover deg at han/hun kjenner på litt av samme frykt som deg ovenfor denne mannen. Barn er bare flink til å skjule det, og i det stille skylde på seg selv. 

Du må ikke ha hele framtiden klar, du trenger kun én ting nå; reise hjem. Saker som er igjen hos denne mannen kan hentes/sendes senere. Jobb og skole kan ordnes senere. 

Ikke tenk mer. Gå, og gi årets julegave til deg selv og barnet ♡ 

Anonymkode: d5ca8...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Man kan si mye om dette forumet, men FY så fantastisk det også kan være! ♡ Se alle disse kvinnene som støtter opp en fremmed i krise...Dét er sterkt.

HI; en god klem til deg. Hvor sterk og tøff du er som er så reflektert, og som nå tar et godt og trygt valg for deg og ditt barn. 

Om du tenker på praktiske ting som fordeling av møbler etc., kan du ta det etter at du har kommet deg bort? Sette deg på et fly med barnet og rett og slett dra hjem? Det gjør ingenting å ta barnet ut av skolen nå mot jul, et par uker..Barnet er 9 år, jeg lover deg at han/hun kjenner på litt av samme frykt som deg ovenfor denne mannen. Barn er bare flink til å skjule det, og i det stille skylde på seg selv. 

Du må ikke ha hele framtiden klar, du trenger kun én ting nå; reise hjem. Saker som er igjen hos denne mannen kan hentes/sendes senere. Jobb og skole kan ordnes senere. 

Ikke tenk mer. Gå, og gi årets julegave til deg selv og barnet ♡ 

Anonymkode: d5ca8...100

Det er dette forumet som ble brekkstang og ut for min del❤️ Hadde nok ikke klart det uten.

Anonymkode: d6c3a...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere tenkt å gjøre i julen? Kan du si at du og barnet vil reise til hjemstedet ditt (du kan dikte opp en grunn om du trenger det) så får du litt avstand til å tenke deg om i trygge omgivelser. 

Barnet ditt vil helt sikkert ha forståelse for at dere må flytte, slik dere har det nå er det ingen god oppvekst for han/henne. 

Jeg har troen på at du klarer dette. Det er skummelt, det skjønner jeg, men om du ser på det, så har du jo ingen trygghet slik du lever nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Hva har dere tenkt å gjøre i julen? Kan du si at du og barnet vil reise til hjemstedet ditt (du kan dikte opp en grunn om du trenger det) så får du litt avstand til å tenke deg om i trygge omgivelser. 

Barnet ditt vil helt sikkert ha forståelse for at dere må flytte, slik dere har det nå er det ingen god oppvekst for han/henne. 

Jeg har troen på at du klarer dette. Det er skummelt, det skjønner jeg, men om du ser på det, så har du jo ingen trygghet slik du lever nå? 

Vi skal hjem i julen. Vi reiser hjem i slutten av neste uke, og skal være hjemme hele julen hos foreldrene mine. Så da har jeg mulighet til å ta med noen ting hjem. Det er selvfølgelig bare det å ta steget som er vanskelig. Det blir tøft 😔

Jeg prøver å forestille meg hvordan det vil være å bo alene med barnet, kun oss. Og det gir en god ro i kroppen. Det betyr vel at det er det riktige å gjøre. 

Anonymkode: 9670f...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan si mye om dette forumet, men FY så fantastisk det også kan være! ♡ Se alle disse kvinnene som støtter opp en fremmed i krise...Dét er sterkt.

HI; en god klem til deg. Hvor sterk og tøff du er som er så reflektert, og som nå tar et godt og trygt valg for deg og ditt barn. 

Om du tenker på praktiske ting som fordeling av møbler etc., kan du ta det etter at du har kommet deg bort? Sette deg på et fly med barnet og rett og slett dra hjem? Det gjør ingenting å ta barnet ut av skolen nå mot jul, et par uker..Barnet er 9 år, jeg lover deg at han/hun kjenner på litt av samme frykt som deg ovenfor denne mannen. Barn er bare flink til å skjule det, og i det stille skylde på seg selv. 

Du må ikke ha hele framtiden klar, du trenger kun én ting nå; reise hjem. Saker som er igjen hos denne mannen kan hentes/sendes senere. Jobb og skole kan ordnes senere. 

Ikke tenk mer. Gå, og gi årets julegave til deg selv og barnet ♡ 

Anonymkode: d5ca8...100

Ja, det er fantastisk med god støtte når man trenger det ❤️

De fleste møblene lar jeg stå. Jeg trenger egentlig mest av alt å få med klær, og kasser med gamle minner osv. Litt småting her og der. Eneste møbelet jeg vil ha med, er en kommode. 

Jeg vet jo at dette kan være klokt. Jeg må nok bare mote meg opp litt. Det største problemet er nok at man ubevisst minner seg selv på alle de gode tingene i forholdet. Litt som om man prøver å overbevise seg selv om at «Det er ikke så ille». 

Anonymkode: 9670f...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Vi skal hjem i julen. Vi reiser hjem i slutten av neste uke, og skal være hjemme hele julen hos foreldrene mine. Så da har jeg mulighet til å ta med noen ting hjem. Det er selvfølgelig bare det å ta steget som er vanskelig. Det blir tøft 😔

Jeg prøver å forestille meg hvordan det vil være å bo alene med barnet, kun oss. Og det gir en god ro i kroppen. Det betyr vel at det er det riktige å gjøre. 

Anonymkode: 9670f...aa9

Ta motet til deg og fortell foreldrene dine om hvordan det er. Når du har sagt hvor ille det er høyt, så har du halvveis flyttet.

Anonymkode: 9009a...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil bli deilig for deg og dere å bo alene, å slutte ta hensyn til en mann du alltid vil måtte "gå på glass" rundt.

Det er fint datteren din er såpass ung, det er mye lettere å ta med seg en 9-åring å flytte, bytte skole osv enn f.eks en ungdomsskoleelev eller enda verre en elev på vgs, de flytter ikke fra vennene sine frivillig altså.

Så benytt sjansen nå, bli igjen på hjemstedet ditt etter jul. Finn en leilighet eller bo hos mamma en stund om det går, skolen der må ta imot datteren din og ting ordner seg.

Anonymkode: da638...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei alle sammen

Tusen takk for gode råd! Det er godt å ha støtte når vanskelige valg skal tas. Jeg valgte å gå en lang tur i skogen i dag, for å klarne tankene litt. Og jeg ser selvfølgelig alle de samme tingene dere sier. Dette er ikke sunt, og ikke bra for oss. 

Jeg synes det er utrolig vanskelig å skulle ta steget med å gå. Det er som om jeg er veldig avhengig av tryggheten i å ha noen, selv om jeg ikke har det godt alltid. Det er vondt! Jeg vet hva jeg må gjøre, men jeg må virkelig mote meg opp, kjenner jeg. 

Barnet er 9 år. Og vi bor 900 km vekk fra hjemstedet. Jeg vil selvfølgelig flytte hjem fortest mulig hvis det kan la seg gjøre. Som sagt, så må jeg bare finne styrken. 

Dere hjelper veldig godt ❤️ 

Klem til hver enkelt av dere ❤️

Anonymkode: 9670f...aa9

Så bra du ser det tydelig selv nå, HI.

Jeg vil bare minne deg på det andre har skrevet. Du må IKKE snakke med mannen om dette før du flytter. Med hans historikk med sinne er han prototypen på menn som ender med å drepe kvinnen når hun forsøker å forlate ham!

Å snakke sammen, det er slikt man gjør med normale og ikke-voldelige menn. Voldelige menn med så stort sinne, de snakker man IKKE med på forhånd!

Du har ansvar for barnet ditt, og da må du holde deg i live! Ergo kan du ikke ta noen sjanser.

Det finnes masse hjelp du kan få, så ikke tenk på alle de praktiske tingene som nå garantert surrer i hodet ditt.

Det eneste du trenger for å forlate ham, det er å ta på sko og jakke og ta med sønnen din og gå til nærmeste politistasjon, eller bare et sted hvor du kan ringe politiet eller krisesenter og be om hjelp, så vil du bli hentet og hjulpet videre. Alt det praktiske ellers, det ordner seg. Politiet kan til og med være med når du henter ut dine og barnets ting fra huset, det er noe de må gjøre fra tid til annen.

Jeg mener jeg husker en eller flere tråder du hadde her for en god stund siden. Har faktisk tenkt på deg etterpå. Jeg er glad du nå ser at du må bort og at denne muligheten har kommet. Nå gjenstår det bare at du tar skrittet og går.

Det viktigste nå er at du og barnet ditt kommer dere unna. Du kan f.eks. møte barnet på skolen, og så går dere derfra.

Bare kom deg unna. Snakk med familien din hjemme og ev. gode venner hjemme også. Jeg er sikker på at de ønsker å gjøre det de kan for å hjelpe deg til å komme deg unna. Det blir en stor omveltning, men den er langt verre enn å fortsette å bo i terror slik du og barnet lever nå.

Så IKKE snakk med mannen før du drar! Bare dra! Ikke fortell barnet noe på forhånd heller, for barn kan lett røpe seg. En liten kommentar til en liten venn kan komme på avveie til andre som igjen kjenner mannen du bor med - og det kan bli farlig. Så ikke fortell barnet noe før dere drar. Og søk hjelp lokalt - politi og/eller krisesenter. Og IKKE utsett det. Om han er på vei hjem fra jobb snart i dag, da går du i morgen. Bare ikke gjør noe som kan røpe deg i dag!

Dette greier du! ❤️

Anonymkode: 9abee...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er fantastisk med god støtte når man trenger det ❤️

De fleste møblene lar jeg stå. Jeg trenger egentlig mest av alt å få med klær, og kasser med gamle minner osv. Litt småting her og der. Eneste møbelet jeg vil ha med, er en kommode. 

Jeg vet jo at dette kan være klokt. Jeg må nok bare mote meg opp litt. Det største problemet er nok at man ubevisst minner seg selv på alle de gode tingene i forholdet. Litt som om man prøver å overbevise seg selv om at «Det er ikke så ille». 

Anonymkode: 9670f...aa9

Det er klart at du også har gode minner fra forholdet. Det er ikke ALT som er gærnt. Ta vare på de minnene. Men de få tingene du nevner her er nok til at det dessverre ikke kan finnes mange gode grunner nok til å bli.. 

No reason to stay is a good reason to go

Anonymkode: d5ca8...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi skal hjem i julen. Vi reiser hjem i slutten av neste uke, og skal være hjemme hele julen hos foreldrene mine. Så da har jeg mulighet til å ta med noen ting hjem. Det er selvfølgelig bare det å ta steget som er vanskelig. Det blir tøft 😔

Jeg prøver å forestille meg hvordan det vil være å bo alene med barnet, kun oss. Og det gir en god ro i kroppen. Det betyr vel at det er det riktige å gjøre. 

Anonymkode: 9670f...aa9

 

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er fantastisk med god støtte når man trenger det ❤️

De fleste møblene lar jeg stå. Jeg trenger egentlig mest av alt å få med klær, og kasser med gamle minner osv. Litt småting her og der. Eneste møbelet jeg vil ha med, er en kommode. 

Jeg vet jo at dette kan være klokt. Jeg må nok bare mote meg opp litt. Det største problemet er nok at man ubevisst minner seg selv på alle de gode tingene i forholdet. Litt som om man prøver å overbevise seg selv om at «Det er ikke så ille». 

Anonymkode: 9670f...aa9

Ser du har svart mens jeg skrev mitt svar over her.

Så bra, da har du en naturlig anledning til å dra som ikke vil virke mistenkelig. Han skal ikke være med hjem til dine foreldre i julen, går jeg ut fra?

Når han er på jobb de neste dagene, ta bilder av alt som er ditt (hvis han ikke snoker på mobilen din), da kan du bekrefte at det er ditt, og det vil være enklere hvis noen andre drar dit for å hente ut dine ting senere.

Og uansett, ting er bare ting, selv om det kan være ting det er knyttet mye følelser til. Livet og helsen er langt viktigere, og minnene kan ingen ta fra deg, selv om du kanskje ikke har tingene lenger.

Husk at hver gang du får opp tanker om det som har vært godt i forholdet - så må du minne deg selv på at det å være "god" er det alle voldelige menn må være innimellom for at kvinnen skal fortsette å leve i håpet om at det en dag bare skal være godt. Så lenge kvinnen lever i håpet, da har mannen kontrollen, for da vil kvinnen holde ut litt mer nedpsyking, litt mer vold. Så den "godheten", den er noe han viser deg kun for å fortsette å kunne være stygg mot deg.

Bare pass på at du ikke gjør noe som kan få ham til å få mistanke nå frem til dere drar!

Anonymkode: 9abee...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt av møbler kan du la stå igjen. Forestill deg at huset brenner og du har 1 minutt for å ta med det som er viktig. Hva er det? Klær på kroppen, viktige dokumenter kanskje og minneboksen. Alt annet kan erstattes og er i grunn ikke viktig.

Så når dere reiser hjem til jul kommer du bare ikke tilbake. Kan du bo hos dine foreldre eller søsken en stund slik at du får ordnet leilighet? Du har krav på dagpenger, eller i aller verste fall sosialstønad. Dette er Norge. Økonomi er ingen grunn til å forbli i et voldelig forhold.

Jeg vil ikke svartmale det, men Sug lut har rett, det er langt flere kvinner som blir drept av mannen sin enn vi liker å tro. Og mannen din er kanskje ikke fysisk voldelig men det kan endre seg på et øyeblikk når han blir sint. Det du beskriver er psykisk vold, nærmere tortur når han bråker og lager støy når han vet at du pga migreneanfall trenger ro.

KOM DEG VEKK!

Anonymkode: 54b72...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk dere en mann som med vilje bråker når samboeren har migreneanfall......

Jeg undres over hvordan han er mot stebarnet

 

Anonymkode: d5ca8...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra du ser det tydelig selv nå, HI.

Jeg vil bare minne deg på det andre har skrevet. Du må IKKE snakke med mannen om dette før du flytter. Med hans historikk med sinne er han prototypen på menn som ender med å drepe kvinnen når hun forsøker å forlate ham!

Å snakke sammen, det er slikt man gjør med normale og ikke-voldelige menn. Voldelige menn med så stort sinne, de snakker man IKKE med på forhånd!

Du har ansvar for barnet ditt, og da må du holde deg i live! Ergo kan du ikke ta noen sjanser.

Det finnes masse hjelp du kan få, så ikke tenk på alle de praktiske tingene som nå garantert surrer i hodet ditt.

Det eneste du trenger for å forlate ham, det er å ta på sko og jakke og ta med sønnen din og gå til nærmeste politistasjon, eller bare et sted hvor du kan ringe politiet eller krisesenter og be om hjelp, så vil du bli hentet og hjulpet videre. Alt det praktiske ellers, det ordner seg. Politiet kan til og med være med når du henter ut dine og barnets ting fra huset, det er noe de må gjøre fra tid til annen.

Jeg mener jeg husker en eller flere tråder du hadde her for en god stund siden. Har faktisk tenkt på deg etterpå. Jeg er glad du nå ser at du må bort og at denne muligheten har kommet. Nå gjenstår det bare at du tar skrittet og går.

Det viktigste nå er at du og barnet ditt kommer dere unna. Du kan f.eks. møte barnet på skolen, og så går dere derfra.

Bare kom deg unna. Snakk med familien din hjemme og ev. gode venner hjemme også. Jeg er sikker på at de ønsker å gjøre det de kan for å hjelpe deg til å komme deg unna. Det blir en stor omveltning, men den er langt verre enn å fortsette å bo i terror slik du og barnet lever nå.

Så IKKE snakk med mannen før du drar! Bare dra! Ikke fortell barnet noe på forhånd heller, for barn kan lett røpe seg. En liten kommentar til en liten venn kan komme på avveie til andre som igjen kjenner mannen du bor med - og det kan bli farlig. Så ikke fortell barnet noe før dere drar. Og søk hjelp lokalt - politi og/eller krisesenter. Og IKKE utsett det. Om han er på vei hjem fra jobb snart i dag, da går du i morgen. Bare ikke gjør noe som kan røpe deg i dag!

Dette greier du! ❤️

Anonymkode: 9abee...e79

Viktig viktig viktig!!

Anonymkode: 0e4b4...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ta med deg pass, både ditt eget og barnets. Husk også barnets viktigste kosedyr og yndlingsgenseren, den kan han ha på seg. Kanskje de aller viktigste papirene, men ellers: Sørg for å komme dere unna, jo fortere, jo bedre. Andre ting, klær osv, kan du få hjelp til å få hentet ut. Ta kontakt med skolen, hvis jr. skal dit igjen, om at stefar ikke skal kunne hente jr. 

Reis hjem! Til hjemstedet ditt. 

Berg barnet og deg selv. Nå. 

Ikke informer samboeren din om at dere kommer til å dra. Informer etterpå om at dere har dratt, ferdig snakka. 

Anonymkode: a2128...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke reis tilbake etter juleferie. Benytt tiden der til å åpne deg for familie og planlegg neste steg. Selv om han truer deg med at du må ta deg sammen ellers er det slutt, så kommer han til å prøve alt for å få deg tilbake når han skjønner at du mener at det er slutt. Da prøver han nok å prøve alt. Bli sint, lei seg osv. Sinne klarer man å stå i mot men sååå mange faller for den der at han er SÅ lei seg. NÅ skjønner han det. Det skal ALDRI bli sånn igjen. Han elsker deg og kan ikke leve uten deg osv osv. Tenk så mange år han har hatt på å bevise det v å behandle deg bra. I stedet har han behandlet deg dårlig. Bedrevet psykisk og fysisk vold. Krysser fingrene for at du skjønner alvoret og blir på hjemstedet etter ferien. 

Anonymkode: 87992...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt: pakk tøy og ting skjult og kontakt krisssenteret. Kommoden kan du plassere hos venner mens han er på jobb. Dra til krisesenteret. Pakk stappfulle kofferter og få venner til å oppbevare eskene med ting dere ikke får med til familien din. Pass på at du bytter passord på alle sporingstjenester (snapchat, find my friends/iphone etc) og kontoer både for deg og barnet! Blokker nummeret hans og kom deg hjem til familien. Du MÅ snakke med dem om det tilfelle han kommer etter dere. Meld flytting, arbeidsledig hos NAV på hjemstedet, og aleneforsørger. Jeg har vært i dine sko og dro. Ser meg ikke tilbake og jeg holder barnet trygt!

Anonymkode: 8e968...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Først av alt: pakk tøy og ting skjult og kontakt krisssenteret. Kommoden kan du plassere hos venner mens han er på jobb. Dra til krisesenteret. Pakk stappfulle kofferter og få venner til å oppbevare eskene med ting dere ikke får med til familien din. Pass på at du bytter passord på alle sporingstjenester (snapchat, find my friends/iphone etc) og kontoer både for deg og barnet! Blokker nummeret hans og kom deg hjem til familien. Du MÅ snakke med dem om det tilfelle han kommer etter dere. Meld flytting, arbeidsledig hos NAV på hjemstedet, og aleneforsørger. Jeg har vært i dine sko og dro. Ser meg ikke tilbake og jeg holder barnet trygt!

Anonymkode: 8e968...65e

Det er jo ikke vits å ta helt av da. Hun skal reise hjem i julen, da ordner alt seg. Bare holde ut en uke til. 

Anonymkode: 52dc0...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så grusom du har det! Dette er IKKE normalt! Han høres veldig syk ut. Tenk å ikke hjelpe deg med handling av mat! Du må bære tunge matvarer i vær og vind, mens han er hjemme med bilen!! 😡 Det er er sykt. Og plage deg mens du har migrene. + alt det andre du skriver. Han kan ha en personlighetsforstyrrelse, da han viser svært stor mangel på empati. 

Du redder deg og barnet ditt hvis du drar! Dette klarer du! Ikke tenk på de positive sidene, selv Hitler hadde nok det. Det betyr null når han behandler deg så dårlig som du skriver. 

Du fortjener et godt liv! ❤️

Lykke til! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...