Gå til innhold

Datteren min på 10 har tatt et oppgjør ned Kristendommen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ville du vært like stolt om hun sto opp mot islam?

Anonymkode: 301ab...ecd

Hjelpe meg for en unødvendig og tåpelig kommentar. Gjør du deg dum eller ?  

Anonymkode: 35ccc...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ville du vært like stolt om hun sto opp mot islam?

Anonymkode: 301ab...ecd

Hvis det var Islam som hun måtte forholde seg til som sin religion, så ja.. da ville jeg ha vært stolt over at hun tok egne valg for sitt liv. 

Uansett så var ikke dette i utgangspunktet et «skryte-innlegg» men en betraktning av at Kristendommen oppfattes som bakstreversk av en målgruppe som de nok ikke tenker på å henvende seg til.. 

HI

Anonymkode: e3344...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det ville jo unektelig vært litt merkelig om hun avskrev kristendommen pga dens syn på homofile, men ikke avskrev islam av samme grunn. Sist jeg sjekka er det vanskelig å kombinere muslimsk tro med homofili. Uten å ha sjekket dette med kilder vil jeg tro det er flere muslimer som misliker homofile enn det er kristne.

Anonymkode: 2d7d8...282

 Det er ikke til å komme i fra at det er «litt i tiden» å rakke ned på kristendommen. Det er liksom blitt akseptert. Det er visst noe man kan være stolt av. Og så er man visst litt smartere når man er ateist og ikke kristen. Ikke like akseptert er det å nedsnakke andre religioner, for da er man ikke tolerant. Intelligens har faktisk ikke noe med tro å gjøre, selvom mange ateister liker å tro det. Der jeg vokste opp, samt der jeg bor nå, består faktisk menighetsrådet av nesten bare høyt  utdannede folk. Leger, sivilingeniører, forskere, lærere etc. Rart det gitt.... Det er også lett å glemme at mange ikke-kristne også kan være i mot homofili. For ikke å snakke om andre religioner. Dette bør også datteren din sette seg inn i

Anonymkode: 16bf6...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

 Det er ikke til å komme i fra at det er «litt i tiden» å rakke ned på kristendommen. Det er liksom blitt akseptert. Det er visst noe man kan være stolt av. Og så er man visst litt smartere når man er ateist og ikke kristen. Ikke like akseptert er det å nedsnakke andre religioner, for da er man ikke tolerant. Intelligens har faktisk ikke noe med tro å gjøre, selvom mange ateister liker å tro det. Der jeg vokste opp, samt der jeg bor nå, består faktisk menighetsrådet av nesten bare høyt  utdannede folk. Leger, sivilingeniører, forskere, lærere etc. Rart det gitt.... Det er også lett å glemme at mange ikke-kristne også kan være i mot homofili. For ikke å snakke om andre religioner. Dette bør også datteren din sette seg inn i

Anonymkode: 16bf6...d36

Hun er 10 år. Hun forholder seg til verden rundt seg som et barn. Hun opplever at Kristendommen ikke er en religion hun ønsker å være en del av - fordi det er den religionen hun møter i sin hverdag gjennom julegudstjeneste på skolen, julekonsert i kirken, brev fra kirken i forbindelse med arrangementer i kirken og også tanker om konfirmasjon. 

Det er ikke å forvente at hun skal møte dette med et analytisk komparativt blikk.

Det kommer nok etterhvert. Kanskje endrer hun mening mange ganger

Men det er noe i de tankene hun har gjort seg som har rot i den virkeligheten hun som tiåring møter. Og det er interessant i seg selv, syns jeg. 

HI

Anonymkode: e3344...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det ville jo unektelig vært litt merkelig om hun avskrev kristendommen pga dens syn på homofile, men ikke avskrev islam av samme grunn. Sist jeg sjekka er det vanskelig å kombinere muslimsk tro med homofili. Uten å ha sjekket dette med kilder vil jeg tro det er flere muslimer som misliker homofile enn det er kristne.

Anonymkode: 2d7d8...282

Det ville være mye, MYE merkeligere om en tiåring ble forventet å ta stilling til en religion hun ikke er i kontakt med i hverdagen og som ikke har vært del av hennes familietradisjoner. Hva om vi lot barn få modne og gro ved å ta én ting av gangen...? Akkurat nå har hun skolert seg på kristendommen, og valgt bort forkynnelse i førjulstida. Muslimsk forkynnelse pleier ikke invadere norske barneskoler på noe tidspunkt i skoleåret, så det har hun ikke behøvd å tenke over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

 Det er ikke til å komme i fra at det er «litt i tiden» å rakke ned på kristendommen. Det er liksom blitt akseptert. Det er visst noe man kan være stolt av. Og så er man visst litt smartere når man er ateist og ikke kristen. Ikke like akseptert er det å nedsnakke andre religioner, for da er man ikke tolerant. Intelligens har faktisk ikke noe med tro å gjøre, selvom mange ateister liker å tro det. Der jeg vokste opp, samt der jeg bor nå, består faktisk menighetsrådet av nesten bare høyt  utdannede folk. Leger, sivilingeniører, forskere, lærere etc. Rart det gitt.... Det er også lett å glemme at mange ikke-kristne også kan være i mot homofili. For ikke å snakke om andre religioner. Dette bør også datteren din sette seg inn i

Anonymkode: 16bf6...d36

Ja, dette har jeg lagt merke til og. Folk er veldig selektive i toleransen sin. Jeg er ikke kristen selv, men jeg leste om en undersøkelse som viste at mange kristne synes det er vanskelig å stå frem som nettopp det. Sånn skal det jo ikke være. Mitt inntrykk er at mange anser kristne for å være mindre smarte, og gjerne litt onde også, samtidig som de taler sterkt for muslimers rett til å leve ut sin tro uten å bli møtt med fordommer eller konfrontert med islams kvinnesyn/homosyn, jihad, synet på ateister eller andre mindre hyggelige sider ved religionen.

Men det var kanskje en digresjon.

Anonymkode: 2d7d8...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...