Gå til innhold

Datteren min på 10 har tatt et oppgjør ned Kristendommen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

42 minutter siden, Pashla skrev:

Du, det er ikke vranglære at bibelen er imot homofili... jammen er det mye rart de ikke-kristne skal få skylda for! 

Det er mange ateister som er imot homofili også assa. Men de har ingen grunn til å være det. 

Anonymkode: b769c...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er fint at hun har egne meninger, og det skal du støtte henne i.

Men du må også lære henne å se verden med litt mer voksne øyne, for barn er veldig bokstavelige og kan tenke vekdig sort/hvitt.

Selvfølgelig står det mange tekster i bibelen som man ikke i vår tidsalder kan ta bokstavelig, det er det få kristne som gjør altså. Alt ifra at man skal tukte sine barn, steine folk som har gjort noe "galt", fordømme osv kan man finne tekster om i bibelen, men den ble skrevet i en helt annen tid og må tolkes for å kunne brukes som rettleder i dag.

Barn skjønner ikke dette, de tar tekstene helt bokstavelig, og det blir jo feil.

Det står kanskje i bibelen at homofile ikke kan aksepteres, men det er ikke sånn i dag. Ting som ikke kunne aksepteres for 2000 år siden kan aksepteres i dag. Først fikk vi kvinnelige prester, som selvfølgelig også stred mot en bokstavelig tolkning av bibelen, så fikk vi homofile prester...

At hun ikke vil være kristen er helt greit, tro er personlig. Men hun kan ikke være mot kristendommen av helt feil grunner.

Anonymkode: 5b054...ece

Du kan ikke være kristen og samtidig være for homofili. Da går man bort fra kristendommen. 

Det er ikke med det sagt at man hater homofile, eller mener de er mindreverdige - tvert imot. Det handler om at kristendommen fordømmer homofili som i homofile, seksuelle handlinger.

Anonymkode: b769c...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke være kristen og samtidig være for homofili. Da går man bort fra kristendommen. 

Det er ikke med det sagt at man hater homofile, eller mener de er mindreverdige - tvert imot. Det handler om at kristendommen fordømmer homofili som i homofile, seksuelle handlinger.

Anonymkode: b769c...f7e

Nei, det gjør de ikke.

Igjen, man kan ikke ta alt som står i bibelen bokstavelig, den ble skrevet for tusenvis av år siden, verden har gått videre siden dengang.

Det er fullt mulig å være kristen og likevel akseptere homofil kjærlighet.

Anonymkode: 5b054...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De praktiserer ikke kristendom.

Anonymkode: b769c...f7e

Hvem? Den Norske Kirke? Hvorfor mener du det?

Anonymkode: c23de...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrolig og reflektert datter du har! Så bra at hun er rakrygget og har sine egne meninger. Du må støtte henne fullt. Verken jeg eller min mann tror på noe sånt, vi er ateister. Dette lærer vi barna våre også. Gud og Jesus finnes ikke, punktum. Men hun vet at noen tror på sånne ting. Vi dropper alle gudstjenester skolen tilbyr så deltar hun heller på alternativet.

Jeg opplever at kirken har så lite aksept for alt som er utenfor bibelens ord. Det er grunnen til at jeg rett og slett tar avstand fra kirken. Spesielt dette med homofili. Krf gir heller ikke et godt inntrykk av kristendommen generelt med sine konservative forslag om bl a abort og familielivet generelt.

Håper aldri mine barn melder seg inn i kirken. 

Anonymkode: 089f5...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For en utrolig og reflektert datter du har! Så bra at hun er rakrygget og har sine egne meninger. Du må støtte henne fullt. Verken jeg eller min mann tror på noe sånt, vi er ateister. Dette lærer vi barna våre også. Gud og Jesus finnes ikke, punktum. Men hun vet at noen tror på sånne ting. Vi dropper alle gudstjenester skolen tilbyr så deltar hun heller på alternativet.

Jeg opplever at kirken har så lite aksept for alt som er utenfor bibelens ord. Det er grunnen til at jeg rett og slett tar avstand fra kirken. Spesielt dette med homofili. Krf gir heller ikke et godt inntrykk av kristendommen generelt med sine konservative forslag om bl a abort og familielivet generelt.

Håper aldri mine barn melder seg inn i kirken. 

Anonymkode: 089f5...b0c

Å være ateist fordi du ikke tror det finnes noen gud synes jeg er helt naturlig, men jeg lurer på hvilke ting du sikrter til når du skriver at kirken har "så lite aksept for alt som er utenfor bibelens ord"? 

Anonymkode: c23de...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Barndomsvenner og ungdomsvenner kan komme og gå, men en rak rygg har hun for livet. 

❤️❤️❤️

HI

Anonymkode: e3344...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun er godt hjernevasket, ja :) Hun glemmer én ting da; hver eneste sekund av livet hennes er hun 100% avhengig av Gud. 

Men det kan man ikke forvente at et lite barn forstår, de tar kun etter de voksne. 

Anonymkode: b769c...f7e

Den kommentaren kunne du ha spart deg for, skjerp deg. Er det noen som er hjernevasket her, så er det deg og dine meningsfeller.

Anonymkode: 35ccc...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bibelen som slle andretekster må tolkes for å kunne brukes. Det gjelder også ikke-religiøse tekster. Ulike trossamfunn har litt ulike tolkninger og tolkningene endres litt over tid for å passe inn i samfunnet de brukes. Du kan finne bibelsteder som kan tolkes dit henn at homofili er galt, men du kan også finne belegg for at det ikke er det. Bispedømmerådet har jobbet mye med den saken de siste 50 årene. Det kan du se blant annet i linken jeg la ved tidligere i tråden. 

At du  og kanskje datteren til hi  tolker bibelen annerledes og mer "konservativt" enn Den Norske Kirken må dere få lov til, men du bør godta at andre har en annen tolkning enn deg og jeg ser ikke noen grunn til at du skal motarbeide eller mistro Den Norske Kirken på områder der dere faktisk mener det samme.

Anonymkode: c23de...bb8

Jeg tror ikke at datteren min tolker bibelen, hun har nok ikke lest den nøye nok til å basere sitt syn på det.

Men hun hører og ser hva kristne kommuniserer i samfunnsdebatten og i hverdagen. Og det er nå en gang sånn at det er det som de fleste tar sine standpunkt ut fra.

Og det var nettopp det jeg påpekte i mitt første innlegg.. at kirken vil lide under den plassen konservativt kristne krever. 

HI

Anonymkode: e3344...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun er godt hjernevasket, ja :) Hun glemmer én ting da; hver eneste sekund av livet hennes er hun 100% avhengig av Gud. 

Men det kan man ikke forvente at et lite barn forstår, de tar kun etter de voksne. 

Anonymkode: b769c...f7e

Du mener altså at Hi sin ti år gamle datter er hjernevasket, samtidig som du er voksen og tror på eventyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke at datteren min tolker bibelen, hun har nok ikke lest den nøye nok til å basere sitt syn på det.

Men hun hører og ser hva kristne kommuniserer i samfunnsdebatten og i hverdagen. Og det er nå en gang sånn at det er det som de fleste tar sine standpunkt ut fra.

Og det var nettopp det jeg påpekte i mitt første innlegg.. at kirken vil lide under den plassen konservativt kristne krever. 

HI

Anonymkode: e3344...664

Ja, det er jeg enig med deg i. Derfor er det din oppgave som voksen å forklare henne sammenhengen slik at hun forstår for eksempel at alle medlemene i en organisasjon ikke trenger å være enige om alt. Det er lov å være uenige og diskutere uten at noen trenger å melde seg ut eller ta avstand. Du bør ikke la hennetro at den mest konservativetolkningen er den eneste som er akseptert i kristendomen.

 

Anonymkode: c23de...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun er godt hjernevasket, ja :) Hun glemmer én ting da; hver eneste sekund av livet hennes er hun 100% avhengig av Gud. 

Men det kan man ikke forvente at et lite barn forstår, de tar kun etter de voksne. 

Anonymkode: b769c...f7e

Hvem var hjernevasket, sa du? Selvinnsikt er ikke fin styrke, ser jeg. 

Anonymkode: 9da28...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er fint at hun har egne meninger, og det skal du støtte henne i.

Men du må også lære henne å se verden med litt mer voksne øyne, for barn er veldig bokstavelige og kan tenke vekdig sort/hvitt.

Selvfølgelig står det mange tekster i bibelen som man ikke i vår tidsalder kan ta bokstavelig, det er det få kristne som gjør altså. Alt ifra at man skal tukte sine barn, steine folk som har gjort noe "galt", fordømme osv kan man finne tekster om i bibelen, men den ble skrevet i en helt annen tid og må tolkes for å kunne brukes som rettleder i dag.

Barn skjønner ikke dette, de tar tekstene helt bokstavelig, og det blir jo feil.

Det står kanskje i bibelen at homofile ikke kan aksepteres, men det er ikke sånn i dag. Ting som ikke kunne aksepteres for 2000 år siden kan aksepteres i dag. Først fikk vi kvinnelige prester, som selvfølgelig også stred mot en bokstavelig tolkning av bibelen, så fikk vi homofile prester...

At hun ikke vil være kristen er helt greit, tro er personlig. Men hun kan ikke være mot kristendommen av helt feil grunner.

Anonymkode: 5b054...ece

Hun skjønner det.. og påpeker nettopp det ulogiske i at kristne fronter et negativt syn på homofile når disse tekstene som du trekker frem her er en del av bibelen og åpenbart ikke følges, og at det samtidig legges begrensninger på homofile med bibelen som argument.

Det er ikke bibelen hun tolker bokstavelig. Hun tar avstand fra det menneskesynet som kommer frem i media av konservativt kristne som tar for mye plass, rett og slett. De skygger for den liberale retningen innen kristendom

Og jeg er av den oppfatning at en tiåring gjerne kan få lov til å se verden gjennom barnets øyne en stund til! 

HI

Anonymkode: e3344...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å gjøre motsatt av mine venner og familie da jeg konfirmerte meg, jeg konfirmerte meg borgerlig. Står for det den dag idag og valgte heller ikke bryllup i kirka/prest da vi giftet oss.

Kommer også til å velge begravelse uten religiøs innhold 

Anonymkode: 1b2d2...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun tar avstand fra det menneskesynet som kommer frem i media av konservativt kristne som tar for mye plass, rett og slett. 

Anonymkode: e3344...664

Hva er synet hennes på andre religioner?

Anonymkode: 2d7d8...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er synet hennes på andre religioner?

Anonymkode: 2d7d8...282

Hun tror ikke på noe av det, men det er Kristendommen hun må ra aktive valg i forhold til, i form av julegudstjeneste, tanke på konfirmasjon osv. Derfor er det Kristendommen som står i fokus.. 

HI

Anonymkode: e3344...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun tror ikke på noe av det, men det er Kristendommen hun må ra aktive valg i forhold til, i form av julegudstjeneste, tanke på konfirmasjon osv. Derfor er det Kristendommen som står i fokus.. 

HI

Anonymkode: e3344...664

Bare sørg for at hun har åpning for å endre mening senere, uten å "miste ansikt".  10 år er litt tidlig å ta slike avgjørelser og bli forventetå stå ved dem.

Anonymkode: c23de...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun tror ikke på noe av det, men det er Kristendommen hun må ra aktive valg i forhold til, i form av julegudstjeneste, tanke på konfirmasjon osv. Derfor er det Kristendommen som står i fokus.. 

HI

Anonymkode: e3344...664

Ok, det er bra at hun gjør seg opp en mening om ting. Respekterer hun at andre har en annen tro enn henne?

Anonymkode: 2d7d8...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Bare sørg for at hun har åpning for å endre mening senere, uten å "miste ansikt".  10 år er litt tidlig å ta slike avgjørelser og bli forventetå stå ved dem.

Anonymkode: c23de...bb8

Jeg tror ikke det eksisterer noe press for å måtte stå ved de meningene man har som tiåring.. 

For vår del må hun gjerne bestemme seg for humanetisk markering ved konfirmasjonen, og hun må også gjerne endre mening underveis.. da ville vi forsøkt å få henne inn i opplegget i kirken.

Kommer hun hjem med en hente en gang så er det fantastisk - hvis hun har møtt en jente som er god for henne. Skulle det være en gutt - likeså.. 

Vi er der for å støtte henne i alle valg hun tar, og for at hun skal kunne være den versjonen av seg selv hun lever godt med.. 

HI

Anonymkode: e3344...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ok, det er bra at hun gjør seg opp en mening om ting. Respekterer hun at andre har en annen tro enn henne?

Anonymkode: 2d7d8...282

Absolutt.. det er hun tydelig på.. folk må tro hva de vil. Men hun aksepterer ikke at folk snakker nedsettende om homofile.. noe som faktisk skjer ofte på skolen

HI

Anonymkode: e3344...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er fint at hun har egne meninger, og det skal du støtte henne i.

Men du må også lære henne å se verden med litt mer voksne øyne, for barn er veldig bokstavelige og kan tenke vekdig sort/hvitt.

Selvfølgelig står det mange tekster i bibelen som man ikke i vår tidsalder kan ta bokstavelig, det er det få kristne som gjør altså. Alt ifra at man skal tukte sine barn, steine folk som har gjort noe "galt", fordømme osv kan man finne tekster om i bibelen, men den ble skrevet i en helt annen tid og må tolkes for å kunne brukes som rettleder i dag.

Barn skjønner ikke dette, de tar tekstene helt bokstavelig, og det blir jo feil.

Det står kanskje i bibelen at homofile ikke kan aksepteres, men det er ikke sånn i dag. Ting som ikke kunne aksepteres for 2000 år siden kan aksepteres i dag. Først fikk vi kvinnelige prester, som selvfølgelig også stred mot en bokstavelig tolkning av bibelen, så fikk vi homofile prester...

At hun ikke vil være kristen er helt greit, tro er personlig. Men hun kan ikke være mot kristendommen av helt feil grunner.

Anonymkode: 5b054...ece

Hun kan da være mot kristendommen av hvilken grunn hun vil. Og samme hvor mye dagens rockeprester prøver å sukre budskapet, og påstå at "det handler bare om kjærlighet" så endrer det jo ikke på at de til syvende og sist har påtatt seg å preke bibelen som GUDS ORD - ikke som "bittelitt er guds ord og resten skreller vi vekk, for det er for ubehagelig i dagens samfunn". Det kalles faktisk cherrypicking, og at en tiåring har gjennomskuet det er da slett ikke verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ville du vært like stolt om hun sto opp mot islam?

Anonymkode: 301ab...ecd

Blir man automatisk pro-islamsk hvis man ikke vil være kristen, altså...?🙄 Eller mener du hun nå har forpliktet seg til å stå opp mot hvert eneste trossamfunn som finnes i Norge, bare for å ikke gjøre forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Blir man automatisk pro-islamsk hvis man ikke vil være kristen, altså...?🙄 Eller mener du hun nå har forpliktet seg til å stå opp mot hvert eneste trossamfunn som finnes i Norge, bare for å ikke gjøre forskjell?

Det ville jo unektelig vært litt merkelig om hun avskrev kristendommen pga dens syn på homofile, men ikke avskrev islam av samme grunn. Sist jeg sjekka er det vanskelig å kombinere muslimsk tro med homofili. Uten å ha sjekket dette med kilder vil jeg tro det er flere muslimer som misliker homofile enn det er kristne.

Anonymkode: 2d7d8...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...