Gå til innhold

Datteren min på 10 har tatt et oppgjør ned Kristendommen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Litt overrasket. Vi er ikke religiøse i familien, men står i statskirken og har et lite reflektert forhold til det i grunn. Jeg syns kirken er en fin ramme rundt høytider.

Datteren min tar nå aktivt avstand. Hun vil ikke være ned på julegudstjeneste, men velger lysfest på skolen. Hun vil ikke synge i koret på den årlige julekonserten. Hun sier at hun ikke vil konfirmere seg.

Begrunnelsen er at det er mye i Kristendommen som hun ikke tror på, og som hun ikke ønsker å være en del av. Særlig er dette med synet på homofili et stort problem. 

Jeg tror, dessverre for kirken, at saker hvor konservativt kristne uttaler seg i negative ordelag om bla. homofili (homoterapidebatten som nettopp har rast i media) kommer til å drive neste generasjon bort fra kirken. 

Den mer liberale Kristendommen får ikke nok plass..

 

Anonymkode: e3344...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Pashla skrev:

Nei, det forteller vel bare at samfunnet anno 2019 ikke rimer med et verdisyn fra oldtiden. Og det er jo bra.

Ja.. jeg må understreke at jeg ikke syns dette er et problem, men jeg er mer overrasket 😊

HI

Anonymkode: e3344...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja.. jeg må understreke at jeg ikke syns dette er et problem, men jeg er mer overrasket 😊

HI

Anonymkode: e3344...664

Din konklusjon er nok den riktige: at neste generasjon vil se på dette som anakronistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må jo få lov til det, men du bør også veilede henne på hva som er riktig og hva som er propaganda og vranglære fra de antikristne. Den Norske Kirken godtar for eksempel homofile prester og vier homofile par selv om det er noen medlemer som ikke liker det. På den andre siden er det sekulære som heller ikke er tilhengere av homofiles rettigheter.

Anonymkode: c23de...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun må jo få lov til det, men du bør også veilede henne på hva som er riktig og hva som er propaganda og vranglære fra de antikristne. Den Norske Kirken godtar for eksempel homofile prester og vier homofile par selv om det er noen medlemer som ikke liker det. På den andre siden er det sekulære som heller ikke er tilhengere av homofiles rettigheter.

Anonymkode: c23de...bb8

Hun vet det. Og hennes fadder er lesbisk, så vi har snakket om at kirken har godtatt det.

Men det er nok ikke vranglære fra de antikristne som er problemet. Problemet er kristne som lever etter boken uten å tilpasse seg samfunnet. De snakker høyt - og de får god plass i den offentlige debatt.. 

Anonymkode: e3344...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hun vet det. Og hennes fadder er lesbisk, så vi har snakket om at kirken har godtatt det.

Men det er nok ikke vranglære fra de antikristne som er problemet. Problemet er kristne som lever etter boken uten å tilpasse seg samfunnet. De snakker høyt - og de får god plass i den offentlige debatt.. 

Anonymkode: e3344...664

Det var HI

Anonymkode: e3344...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun vet det. Og hennes fadder er lesbisk, så vi har snakket om at kirken har godtatt det.

Men det er nok ikke vranglære fra de antikristne som er problemet. Problemet er kristne som lever etter boken uten å tilpasse seg samfunnet. De snakker høyt - og de får god plass i den offentlige debatt.. 

Anonymkode: e3344...664

Er det ikke ganske ulogisk å ta avstand fra en organisasjon du er enig med fordi de har medlemmer som mener noe annet?

Anonymkode: c23de...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke ganske ulogisk å ta avstand fra en organisasjon du er enig med fordi de har medlemmer som mener noe annet?

Anonymkode: c23de...bb8

Hva mener du?

HI

Anonymkode: e3344...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en meget reflektert, oppegående og skarpsynt datter. Det skal du være glad for, all ros til henne. Alt for mange i den alderen lar det "skure og gå", bare følger mainstream. Vær stolt over henne.  👍

Anonymkode: 35ccc...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du har en meget reflektert, oppegående og skarpsynt datter. Det skal du være glad for, all ros til henne. Alt for mange i den alderen lar det "skure og gå", bare følger mainstream. Vær stolt over henne.  👍

Anonymkode: 35ccc...ffb

Takk ❤️

Jeg er litt overrasket over at hun velger å ikke gå på arrangementet i kirken, selv om alke de nære vennene hennes skal dit.. 

HI

Anonymkode: e3344...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier, du reflekterer ikke over hvorfor du er medlem av en trosretning - bortsett fra at det er hyggelig. 
Kudos til datteren din som mener at en fin ramme rundt høytider er et for tynt grunnlag å vise tilhørighet på. 
Jeg er forundret over hvor mange som vandrer etter saueflokken helt uten mål og mening. 

Anonymkode: 9da28...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som du selv sier, du reflekterer ikke over hvorfor du er medlem av en trosretning - bortsett fra at det er hyggelig. 
Kudos til datteren din som mener at en fin ramme rundt høytider er et for tynt grunnlag å vise tilhørighet på. 
Jeg er forundret over hvor mange som vandrer etter saueflokken helt uten mål og mening. 

Anonymkode: 9da28...a1b

Sant nok 😊 Jeg får lære av datteren min 😊

Tror barn i dag er av typen som baner ny vei. Vet ikke om det er fordi de har større tilgang på informasjon enn det vi hadde. 

Også er man kanskje ofte mer egenrådig som ung. Jeg var Natur og Ungdom, SOS Rasisme, RU og goth-inspirert. Ingen skulle pelle meg på nesen eller tvinge meg inn i et system., 

Og her sitter jeg da, i villastrøk med stasjonsvogn og stakittgjerde og relativt A4 liv.. 

Datteren min har alltid vært sånn.. som farger ned alle regnbuens farger der andre farger med rosa. Og som aldri ville finne på å ta på prinsessekostymet på karneval. Hun har gått mot  sjetteklassinger da hun selv gikk i andreklasse, fordi de brukte homo eller svarting som skjellsord. 

Det har ikke vært lett.. men på veien har hun møtt venner, en etter en som godtar henne for den hun er. Og hun sier selv at hun lever godt med å ikke bli invitert inn i varmen hos flertallet.

Av og til kunne jeg ønske at hun var litt mer åpen for tilpasning, men alt i alt er jeg umåtelig stolt av henne. 

HI

Anonymkode: e3344...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du?

HI

Anonymkode: e3344...664

Hun bruker kirkens syn på homofile som grunn til å ta avstand fra kirken når kirken godtar homofili.

Anonymkode: c23de...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er godt hjernevasket, ja :) Hun glemmer én ting da; hver eneste sekund av livet hennes er hun 100% avhengig av Gud. 

Men det kan man ikke forvente at et lite barn forstår, de tar kun etter de voksne. 

Anonymkode: b769c...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun bruker kirkens syn på homofile som grunn til å ta avstand fra kirken når kirken godtar homofili.

Anonymkode: c23de...bb8

Kristendommen godtar IKKE homofili. 

Anonymkode: b769c...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun bruker kirkens syn på homofile som grunn til å ta avstand fra kirken når kirken godtar homofili.

Anonymkode: c23de...bb8

Kanskje du skal lese hi en gang til? Sakte, denne gang.

Det er fint, og noen ganger overraskende, når barna tar selvstendige standpunkt. 

Vi har en ‘motsatt’ utfordring hjemme for tiden. Andreklassingen vår har om forskjellige religioner på skolen og er nå helt hektet på bibelen og kristendommen. Vi har en barnebibel som han fikk i kirken da han var 4 år, og den leser vi nå for andre gang og han har uendelig med spørsmål. Vi er vel ca på samme sted som dere, hi, mtp viktigheten av kirken og synet på kristendommen så dette utfordrer oss også mtp at vi må tenke over og finne svar på mye vi aldri har reflektert over. 

Men det er fint når ungene har selvstendige tanker og vi får bare følge med så godt vi kan. 

Anonymkode: 9ee20...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun bruker kirkens syn på homofile som grunn til å ta avstand fra kirken når kirken godtar homofili.

Anonymkode: c23de...bb8

Jeg får si til henne at hun bør sette seg bedre inn i kirkens formålsparagrafer

HI

Anonymkode: e3344...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun er godt hjernevasket, ja :) Hun glemmer én ting da; hver eneste sekund av livet hennes er hun 100% avhengig av Gud. 

Men det kan man ikke forvente at et lite barn forstår, de tar kun etter de voksne. 

Anonymkode: b769c...f7e

😁😁

HI

Anonymkode: e3344...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun må jo få lov til det, men du bør også veilede henne på hva som er riktig og hva som er propaganda og vranglære fra de antikristne. Den Norske Kirken godtar for eksempel homofile prester og vier homofile par selv om det er noen medlemer som ikke liker det. På den andre siden er det sekulære som heller ikke er tilhengere av homofiles rettigheter.

Anonymkode: c23de...bb8

Du, det er ikke vranglære at bibelen er imot homofili... jammen er det mye rart de ikke-kristne skal få skylda for! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får si til henne at hun bør sette seg bedre inn i kirkens formålsparagrafer

HI

Anonymkode: e3344...664

Du bør i hvertfall fortelle henne at kurken både ansetter homofile prester og vier homofile par. Det er fint at hun tenker selv, men du bør hjelpe henne i å få fakta riktig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: c23de...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det har ikke vært lett.. men på veien har hun møtt venner, en etter en som godtar henne for den hun er. Og hun sier selv at hun lever godt med å ikke bli invitert inn i varmen hos flertallet.

Av og til kunne jeg ønske at hun var litt mer åpen for tilpasning, men alt i alt er jeg umåtelig stolt av henne. 

HI

Anonymkode: e3344...664

Barndomsvenner og ungdomsvenner kan komme og gå, men en rak rygg har hun for livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pashla skrev:

Du, det er ikke vranglære at bibelen er imot homofili... jammen er det mye rart de ikke-kristne skal få skylda for! 

Bibelen som slle andretekster må tolkes for å kunne brukes. Det gjelder også ikke-religiøse tekster. Ulike trossamfunn har litt ulike tolkninger og tolkningene endres litt over tid for å passe inn i samfunnet de brukes. Du kan finne bibelsteder som kan tolkes dit henn at homofili er galt, men du kan også finne belegg for at det ikke er det. Bispedømmerådet har jobbet mye med den saken de siste 50 årene. Det kan du se blant annet i linken jeg la ved tidligere i tråden. 

At du  og kanskje datteren til hi  tolker bibelen annerledes og mer "konservativt" enn Den Norske Kirken må dere få lov til, men du bør godta at andre har en annen tolkning enn deg og jeg ser ikke noen grunn til at du skal motarbeide eller mistro Den Norske Kirken på områder der dere faktisk mener det samme.

Anonymkode: c23de...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at hun har egne meninger, og det skal du støtte henne i.

Men du må også lære henne å se verden med litt mer voksne øyne, for barn er veldig bokstavelige og kan tenke vekdig sort/hvitt.

Selvfølgelig står det mange tekster i bibelen som man ikke i vår tidsalder kan ta bokstavelig, det er det få kristne som gjør altså. Alt ifra at man skal tukte sine barn, steine folk som har gjort noe "galt", fordømme osv kan man finne tekster om i bibelen, men den ble skrevet i en helt annen tid og må tolkes for å kunne brukes som rettleder i dag.

Barn skjønner ikke dette, de tar tekstene helt bokstavelig, og det blir jo feil.

Det står kanskje i bibelen at homofile ikke kan aksepteres, men det er ikke sånn i dag. Ting som ikke kunne aksepteres for 2000 år siden kan aksepteres i dag. Først fikk vi kvinnelige prester, som selvfølgelig også stred mot en bokstavelig tolkning av bibelen, så fikk vi homofile prester...

At hun ikke vil være kristen er helt greit, tro er personlig. Men hun kan ikke være mot kristendommen av helt feil grunner.

Anonymkode: 5b054...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...