Gå til innhold

Et lite hjertesukk... ang 4 åringer og vennskap, besøk hjemme


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi bor på en mindre plass hvor de fleste kjenner alle. 
På gruppen til vår jente, er det 5 jenter og 17 gutter. De ble 4 i år, vår jente riktignok sent på året i forhold til de andre. Men de leker en del sammen i bhg nå og prater om å være med hverandre hjem. 
Jeg har prøvd å invitere hjem, legge ut på en felles side på Facebook at idag drar vi på lekeplassen - kjekt om flere dukker opp osv. 
Mødrene til disse jentene sier de alltid er opptatt, har besøk eller skal i besøk. Så min jente blir aldri invitert hjem, eller de kommer hit til oss. Hadde vært kjekt å bli bedre kjent med mødrene og jentene. 
 

skal jeg bare droppe å prøve og la dette ordne seg selv når de blir eldre eller hva? 
Er ikke hårsår, men nå begynner jo jenta vår å spørre hvorfor hun aldri får besøk eller at vi kan gå i besøk.

Anonymkode: 8335c...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hyggelig at du prøver å sette i gang noe! :)

Nå er riktignok ikke min sønn 4 år lenger, men når han var det for 5 år siden var det aldri noe snakk om at 4 åringene i barnehagen dro på besøk til hverandre. Det er heller ikke vanlig i barnehagen jeg jobber i. Dette bruker heller å bli vanligere rundt skolestarterne. Du skriver at din jente aldri blir invitert hjem, mener du at de andre barna blir det? 

Jeg ville nok droppet dette nå og så tenker jeg det kommer litt naturlig på et senere tidspunkt. Sånn ellers kjenner jeg meg litt igjen i hvorfor de sier de ikke dukker opp. Spesielt i 1. og 2. klasse (liten skole og bygd) var det mye mas rundt sosiale aktiviteter på fritiden. Jeg er alenemor i full jobb i barnehage og det medfører endel sene vakter og foreldremøter etc på kveldstid. Hadde faktisk ikke tid og det ble sjeldent tatt hensyn til når vi satt på foreldremøter på skolen hvor de hjemmeværende mødrene i klassen la planer som inneholdt både mange timer og hjemmebakte kjeks og glutenfrie kaker, og ikke så ut til å forstå hvorfor det ble problematisk for meg. 

Anonymkode: 8efa1...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for tidlig. Slapp av. De finner venner når de begynner på skolen og er sikkert vennegrupper slik at alle «må» da. 

Anonymkode: 5d8dc...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde virkelig ikke tenkt å stresse med besøk hjemme, med eldste kom d naturlig og alle inkluderte alle der av jente- mødrene. 
men nå begynner de tydeligvis veldig tidlig. Møtes på fritiden og har turer sammen og så videre. Altså, vi trenger ikke være bestevenner, men når minste merker at hun aldri får besøke noen eller får besøk, da stusser vi litt.

Anonymkode: 8335c...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen av guttene hun leker med og dere kunne prøvd å invitere da? Min gutt hadde flest hjemmebesøk av en av jentene da han gikk i barnehagen. Vi begynte ikke med hjemmebesøk før siste året, men her kan sikkert kulturen være forskjellig fra sted til sted. 

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har prøvd med et par gutter også, siden de prøver seg i porten når vi skal hjem at de vil besøke oss. Men foreldrene sier nei... Kan jo ikke tvinge 😇

Anonymkode: 8335c...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 4!

Da mine var 4 overhørte jeg glatt alle hint om besøk eller lignende. Orket ikke slik styr før de begynte på skolen. Var nok lek i barnehagen, utenom hadde vi nok med vårt og søsken.

Anonymkode: 3e7e0...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig når de er så små, altså. 

Det kommer når de begynner på skolen!

Anonymkode: ded2e...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 5 blir også stadig invitert hjem, og jeg har stilt opp på tross av at vi ikke har tid. Det er for tidlig! Vi har mer enn nok med hverdagen, og ikke at jeg skal få besøk av unger som må tørkes etter do besøk, rette på dem med matbordet og passe på at dem ikke løper der dem ikke skal 🙈  jeg har nok... men kan fint selv sende ut en mld på Facebook siden til bhg om at vi er på en lekeplass. Betyr ikke at jeg forventer at alle løper ned til oss. 

Anonymkode: 0aec1...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bhg som datteren min går i har det egentlig pågått helt siden hun ble 4 år for snart 1 år siden 🙈 Så hun har hatt 4 forskjellige med seg hjem her, og 2 av de har vært her flere ganger. Og hun har også vært med de hjem fra bhg. Så det er tydeligvis veldig forskjellig fra sted til sted.

Anonymkode: 9ad73...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage begynner de å være med hverandre hjem det kalenderåret de fyller 4. Så her begynte det i januar i år. Samtidig som barnebursdagene begynte.

Sønnen vår blir ofte invitert med andre hjem, og vi inviterer da alltid tilbake. Det består i å hente begge i barnehagen (vi går hjem), de leker litt, så spiser vi pannekaker, så leker de litt, og så blir det andre barnet hentet. Null stress. Jeg må bare sørge for at det andre barnet har på fornuftige uteklær når vi går fra barnehagen, og at han har sekken sin med det de ev. skal ha med hjem.

Overnattingsbesøk begynte også i år, men der har vi kun hatt ett så langt.

Det viktigste å avklare for deg, TS, er vel om de andre fire fireåringene jevnlig er med hverandre hjem? Da ville jeg faktisk tatt det opp.

Anonymkode: 2c2c7...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig forskjeller her. Da mine jenter gikk i bhg var de godt i gang med å besøke hverandre da de var 4 år. Så stas med besøk.

Anonymkode: 3c154...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja de andre jentene er med hverandre hjem. Det har også mødrene sagt, så de legger heller ikke skjul på det. De møtes ofte til turer og legger ut bilder av de tre andre jentene sammen. 
greit det altså, men får litt vondt av jenten min som ikke får ha besøk her eller å gå i besøk. Hun spør jo og vi prøver å få til. Men hva gjør man med ingen respons ?

Anonymkode: 8335c...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke vanlig når de er så små, altså. 

Det kommer når de begynner på skolen!

Anonymkode: ded2e...24f

I barnehagen vår det det blitt stor stas å være med hverandre hjem blant fireåringene. De elsker det, det ER så kult å bli med hjem uten mamma og pappa. Det er kanskje ikke vanlig, men kan da ikke være helt unormalt heller ;) Det fungerer hvertfall knall hos oss.

Anonymkode: fd1a9...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja de andre jentene er med hverandre hjem. Det har også mødrene sagt, så de legger heller ikke skjul på det. De møtes ofte til turer og legger ut bilder av de tre andre jentene sammen. 
greit det altså, men får litt vondt av jenten min som ikke får ha besøk her eller å gå i besøk. Hun spør jo og vi prøver å få til. Men hva gjør man med ingen respons ?

Anonymkode: 8335c...9e2

Hvis det er tre jenter som er mye sammen, og fem jenter på kullet, er det fortsatt én jente dere kan spørre?

Hvis ikke ville jeg vært tydeligere: "Det ser så koselig ut at Maren er med Ingeborg hjem noen ganger og Anita hjem noen ganger. Jeg vet at Nina hadde sett veldig stor pris på det hvis Maren kunne blitt med oss hjem en dag. Da kan vi lage pannekaker og de kan leke sammen. Vi bor i Skogsstien, så henting er uproblematisk og det er jo ikke langt fra dere."

Jeg ville nok ventet til januar, for desember ER ganske full for de fleste. Men i januar bør du kunne ta tyren ved hornene. Og ikke spør bare Marens foreldre, spør Ingeborgs og Anitas, også. Og et annet tips: Be mannen din spørre pappaene når de treffes i hente- og leveringssituasjoner. Kanskje det gir napp.

Anonymkode: 2c2c7...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...