Gå til innhold

Er faglig dyktighet uforenlig med sosial kompetanse? Dagens Sanna Sarromaa


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sanna treffer som alltid spikeren på hodet.

Jeg måtte rett og slett ut av lærerjobben for å se det selv. I skolen blir man lett påvirket av dårlig kultur, og den er det mye av, dessverre. 
 

Anonymkode: f1816...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sansen for Sanna, selv om hun skal spissformulere alt.

Hun ser svakhetene i det norske systemet veldig godt og peker på dem med en ubarmhjertig pekefinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hun ikke skriver er at vi er blant de 4 beste i Europa, og at resultatene våre er jevne over tid. Vi hadde bedre resultater ved siste PISA, men over tid er vi stabile. Det som er oppsiktsvekkende og som burde tas tak i er at guttene er signifikant dårligere enn jentene. 

Det blir spennende å se årets TIMSS, der scorer vi vanligvis bedre, fordi våre arbeidsmetoder passer bedre til undersøkelsen. 

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Har sansen for Sanna, selv om hun skal spissformulere alt.

Hun ser svakhetene i det norske systemet veldig godt og peker på dem med en ubarmhjertig pekefinger.

Hun er en arbeidsledig synser. Om hun er så faglig kompetent hvorfor er hun arbeidsledig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt sluttet å lese det hun skriver. Jeg skjønner at hun forsøker å spissformulere seg, men hun fremstår bare som sutrete og misfornøyd. Hadde hun noen ganger trukket frem ting hun er fornøyd med (noe må det vel være siden hun velger å bo her) hadde innleggene fått litt balanse, men slik det er nå er det bare mye skrik og lite ull. 

Hun er bare slitsom. 

Anonymkode: be9fd...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Hun er en arbeidsledig synser. Om hun er så faglig kompetent hvorfor er hun arbeidsledig?

Antakelig to forhold: hun ansees antakelig som et helvete å ha i kollegiet, dessuten er hun for dyr for en del rektorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennes synsinger gidder jeg ikke lese. Da leser jeg heller hele bruksanvisningen fra a til å for den nye hårføneren min.

For noen år siden hadde hun en heftig raljering om sykelige nordmenn som ble sykemeldte for det minste. Plutselig gikk hun gjennom et samlivsbrudd og skal si pipen fikk en annen låt.

Anonymkode: 83e82...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå barn på ungdomsskolen og kan med hånden på hjerte si at de ikke har lært mer av lærere med mer enn 3 års utdanning enn av dem med treårig lærerskole. På barneskolen var den dessidert dyktigste læreren en tyveåring som kom inn som assistent rett etter videregående. På høyere trinn kan det nok heller være mer utdanning vil være viktigere.

Det burde være mulig å sammenlikme resultatene til klasser utfra lærerenes utdanning. Den undersøkelsen har jeg aldri sett, men det er egentlig det eneste som kan si noe om det er noe poeng i å bruke resurser på lengre utdanning av lærere. Utdanning bare for statusen sin skyld synes jeg er noe tull som staten i hvertfal ikke bør støtte opp under.

En lærer som brenner for faget og undervisningen er gull verdt, men det tror jeg sjelden har sammenheng med antall års utdanning.

Når det gjelder det SS skriver om politikk synes jeg det virker som om hun er helt på bærtur.

Anonymkode: 0bb20...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Hun er en arbeidsledig synser. Om hun er så faglig kompetent hvorfor er hun arbeidsledig?

Jeg har også vært arbeidsledig i perioder selv om jeg er faglig dyktig.

Tror hun er arbeidsledig fordi hun har en kompetanse som ikke er så etterspurt der hun bor. Hadde hun bodd i Oslo eller i en annen stor by så ville det nok vært flere muligheter innenfor hennes område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har nå barn på ungdomsskolen og kan med hånden på hjerte si at de ikke har lært mer av lærere med mer enn 3 års utdanning enn av dem med treårig lærerskole. På barneskolen var den dessidert dyktigste læreren en tyveåring som kom inn som assistent rett etter videregående. På høyere trinn kan det nok heller være mer utdanning vil være viktigere.

Det burde være mulig å sammenlikme resultatene til klasser utfra lærerenes utdanning. Den undersøkelsen har jeg aldri sett, men det er egentlig det eneste som kan si noe om det er noe poeng i å bruke resurser på lengre utdanning av lærere. Utdanning bare for statusen sin skyld synes jeg er noe tull som staten i hvertfal ikke bør støtte opp under.

En lærer som brenner for faget og undervisningen er gull verdt, men det tror jeg sjelden har sammenheng med antall års utdanning.

Når det gjelder det SS skriver om politikk synes jeg det virker som om hun er helt på bærtur.

Anonymkode: 0bb20...665

Det kan godt hende at dette er riktig for dine barn.

Noe av problemet i norsk skole er manglende respekt og annerkjennelse av læreryrket. Det er klart at utdannelse spiller en rolle. Det er flott med brennende engasjerte lærere men faglig tynge er aldri feil og er viktigere enn vi tror.

I det norske samfunnet har vi en slags forakt for kunnskap, og det er veldig trist.

Jeg tror også at dette med ukritisk  digitalisering i grunnskolen er uheldig. Ipad og pc i undervisningen er et stort eksperiment som mange blir utrolig distrahert av. Det er ikke det samme og lese og skrive på Ipad.

Endret av Nyttårs barn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, sug lut skrev:

Antakelig to forhold: hun ansees antakelig som et helvete å ha i kollegiet, dessuten er hun for dyr for en del rektorer.

Er hun noe dyrere enn andre lektorer? Det første antar jeg at du har rett i!

Anonymkode: 526d6...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Det kan godt hende at dette er riktig for dine barn.

Noe av problemet i norsk skole er manglende respekt og annerkjennelse av læreryrket. Det er klart at utdannelse spiller en rolle. Det er flott med brennende engasjerte lærere men faglig tynge er aldri feil og er viktigere enn vi tror.

I det norske samfunnet har vi en slags forakt for kunnskap, og det er veldig trist.

Jeg tror også at dette med ukritisk  digitalisering i grunnskolen er uheldig. Ipad og pc i undervisningen er et stort eksperiment som mange blir utrolig distrahert av. Det er ikke det samme og lese og skrive på Ipad.

Hvordan skulle det føre til større respekt i klasserommet at lærerene har brukt lengre tid på utdanningen hvis det var det du mente?

At det er en del utfordringer knyttet til didgitaliseringen av undervisningen er jeg helt enig i, men jeg ser ikke hvordan lengre utdanning av vanlige lærere skulle hjelpe på det. Her vil jeg tro kompetansen til de som bestemmer og utvikler læreplaner og læremidler var mye viktigere.

Jeg er også enig i at en del lærere har skremmende lave kunskaper på noen områder, spessielt i statistikkforståelse, men det har ikke vært bedre for dem med mest utdanning. Hvis lærerutdanningen skal "styrkes" bør det være med fag og krav som er direkte relevante for undervisningen. Et år ekstra på universitetet betyr lite i seg sev.

Jeg ser ikke den forakten for kunskap du snakker om, derimot ser jeg en del som prøver å måle kunskap i antall år utdanning og en del som protesterer mot å bruke det som viktigste målekriterie.

Anonymkode: 0bb20...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er hun noe dyrere enn andre lektorer? Det første antar jeg at du har rett i!

Anonymkode: 526d6...ba3

Nei, men om man kan ansette en nyutdannet adjunkt uten ansiennitet og lønnskrav og samtidig får en som er enklere å styre så gjør man gjerne det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sug lut skrev:

Nei, men om man kan ansette en nyutdannet adjunkt uten ansiennitet og lønnskrav og samtidig får en som er enklere å styre så gjør man gjerne det...

Der er jeg faktisk ikke enig. Jeg kjenner en del rektorer og aldri har jeg hørt at de vil ha adjunkter heller enn lektorer. Mangelen på lektorer i grunnskolen skyldes like mye strukturen. Man blir ansett som for smal med bare to fag, eller enda verre ett. Man greier ikke fylle en stilling som naturfaglærer på en ungdomsskole med 150 elever. Eller i Sannas sak, fransk. 

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saatanan Sarromaa har sjelden gode poeng. Hun er ute etter å provosere frem engasjement. Jeg har sluttet å bry meg for lenge siden.

Anonymkode: 7848b...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Der er jeg faktisk ikke enig. Jeg kjenner en del rektorer og aldri har jeg hørt at de vil ha adjunkter heller enn lektorer. Mangelen på lektorer i grunnskolen skyldes like mye strukturen. Man blir ansett som for smal med bare to fag, eller enda verre ett. Man greier ikke fylle en stilling som naturfaglærer på en ungdomsskole med 150 elever. Eller i Sannas sak, fransk. 

Jeg kjenner bare en del lektorer som sliter med å få napp i ungdomsskolen fordi de er dyre i drift med full ansiennitet. Ikke vet jeg, jeg er ikke lektor eller rektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...