Gå til innhold

Sønnen min (13 år) har ferritin på 8, da er det vel ikke rart han er slapp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er vel ganske lavt? Han hadde i tillegg lavt med vitamin d. Han er trøtt konstant. Hvor lang tid tar det før han merker bedring etter oppstart på tilskudd? 

Han får nå 65 mg jern og 80 mikrogram vitamin d. Tar det sammen med juice og passer på at han ikke drikker melk samtidig. Han spiser mye grønnsaker og bær, men litt lite kjøtt. Han er veldig slank. 

Anonymkode: 3b312...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er lavere en normalen, men legen følger det vel opp og vet hva som er normalen for han. Jernmangel og jernmangelanemi er et uttrykk for underliggende sykdom – inntil det motsatte er bevist. Og ja, man blir ofte slapp og sliten som et symptom. 

Anonymkode: 97edc...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar som regel 1-2 mnd. Min eldste holdt også på slik, gang på gang. Jeg vet ikke om legen sa noe, men mangel på jern og D-vitamin kan være symptomer på cøliaki (det viste seg at vår hadde det), man må ikke nødvendigvis ha vondt i magen. En del fastleger kobler ikke dette, så om han får mangel igjen, ville jeg testet ham.

Anonymkode: d5b3b...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det tar som regel 1-2 mnd. Min eldste holdt også på slik, gang på gang. Jeg vet ikke om legen sa noe, men mangel på jern og D-vitamin kan være symptomer på cøliaki (det viste seg at vår hadde det), man må ikke nødvendigvis ha vondt i magen. En del fastleger kobler ikke dette, så om han får mangel igjen, ville jeg testet ham.

Anonymkode: d5b3b...6ad

Takk, skal være obs på det.

Anonymkode: 3b312...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er lavere en normalen, men legen følger det vel opp og vet hva som er normalen for han. Jernmangel og jernmangelanemi er et uttrykk for underliggende sykdom – inntil det motsatte er bevist. Og ja, man blir ofte slapp og sliten som et symptom. 

Anonymkode: 97edc...a60

Vi har ikke målt det på veldig lenge, så vanskelig å si hva som er normalen.

Anonymkode: 3b312...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min slet med det da han var mindre. Hadde ferritin på 2 og 3 og ble motsatt. Dess mer jern han manglet, dess høyere ble tempoet, og dess mindre sov han. Det tok bare 6 uker med jern og ei uke uten før han lå på normalt nivå igjen. 

Anonymkode: 194fc...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi her:

Men hvor lavt er 8 på en skala? Finner ingen relevant info om skalaer for unge gutter. 

Anonymkode: 3b312...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 er lavt, men ikke kritisk. Fint at han har begynt med tilskudd. Han merker nok bedring etter en måned eller to. Det er viktig at du holder øye med nivåene i årene framover, dersom han ikke klarer å få i seg nok gjennom kosten.

Anonymkode: ade3e...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før ble det sagt at de som hadde under 8, burde ta 100mg jern over 3 mnd, så måle igjen hos lege. Vanlig å ligge på rundt 12-14.... husk at jern har bivirkninger en bør følge med på, hard mage/diaré !

Anonymkode: 07430...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Før ble det sagt at de som hadde under 8, burde ta 100mg jern over 3 mnd, så måle igjen hos lege. Vanlig å ligge på rundt 12-14.... husk at jern har bivirkninger en bør følge med på, hard mage/diaré !

Anonymkode: 07430...84e

12–14 er også svært lavt. Han bør mye høyere enn det.

Anonymkode: ade3e...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 i ferritin er lavt. Det er det jeg lå på når jeg begynte å ta 200mg niferex. Anbefaler den, i dose tilpasset han. Merket kjapt bedring og klatra opp til 24 ganske fort 

Anonymkode: 0c10b...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be om en blodprøve for cøliaki. Å mangle jern og d vitamin er typisk. Er han liten av vekst/ stagnert? Min sønn har Cøliaki, han var høy, men hadde vokst saktere de siste to årene før diagnosen ble dtilt. lite symptomer men tidvis forstoppelse. 

Anonymkode: 47ce3...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...