Gå til innhold

Jeg liker ikke å klemme og generelt være nær og tett andre, samtidig er jeg en sykepleier..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når det er sagt, så må jeg si at når jeg er på jobb så er jeg en annen, da kan jeg mye lettere slippe andre innpå meg. På jobb er jeg trøstende og god, jeg kan stryke og klappe og jeg kan gi klemmer, jeg har ingen problemer med å være nær et annet menneske. Men på privaten er jeg helt motsatt, de eneste som får nærhet av meg er mann og barn, og de får masse! Det handler om at barndom og oppvekst ikke var god, jeg vokste opp under stor omsorgssvikt og er i dag preget av det med bla kompleks ptsd og adhd. 

Jeg bare tenkte litt på det i dag, hvor stor forskjell det er på meg mellom jobb og privat, jeg føler på en måte at jeg tar på en slags maske/rolle når jeg er på jobb, men samtidig føles det rett for meg å være nær når jeg er på jobb, kontra hvor feil og kleint det er når noen skal være nær meg på privaten. Gir dette mening? Jeg vet/regner med at det er flere som ikke liker nærkontakt med andre?

Anonymkode: d9b59...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor driver du og klemmer og koser på pasientene dine? 

Anonymkode: ca928...bb8

Gi deg.

Anonymkode: 7fb37...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Gi deg.

Anonymkode: 7fb37...964

Nei, seriøst. Som pasient selv og mor til en tidligere pasient hadde jeg oppfattet det som utrolig grenseoverskridende dersom en sykepleier kom for å klappe meg eller ungen min på ryggen?

Merkelig tråd/problemstilling. 

Anonymkode: ca928...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor driver du og klemmer og koser på pasientene dine? 

Anonymkode: ca928...bb8

For et teit svar. Jeg klemmer aldri på pasientene mine. Men gud bedre hvor mange av dem som skal klemme og klappe meg på kinnet rett etter de har våknet av narkose. Skal jeg rygge inne da?

Anonymkode: 9e1ba...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

For et teit svar. Jeg klemmer aldri på pasientene mine. Men gud bedre hvor mange av dem som skal klemme og klappe meg på kinnet rett etter de har våknet av narkose. Skal jeg rygge inne da?

Anonymkode: 9e1ba...e41

*unna

Anonymkode: 9e1ba...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For et teit svar. Jeg klemmer aldri på pasientene mine. Men gud bedre hvor mange av dem som skal klemme og klappe meg på kinnet rett etter de har våknet av narkose. Skal jeg rygge inne da?

Anonymkode: 9e1ba...e41

Selvfølgelig kan du rygge unna hvis du synes det er ukomfortabelt. Dine intimgrenser opphøyes ikke bare fordi du er på jobb.

Anonymkode: ca928...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan du rygge unna hvis du synes det er ukomfortabelt. Dine intimgrenser opphøyes ikke bare fordi du er på jobb.

Anonymkode: ca928...bb8

Herlig å føle seg avvist rett etter en alvorlig kreftoperasjon feks. 

Anonymkode: 9e1ba...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herlig å føle seg avvist rett etter en alvorlig kreftoperasjon feks. 

Anonymkode: 9e1ba...e41

Kan jo trekke seg unna uten å være avvisende, da. 

Anonymkode: ca928...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud. Noen må bare kverulere. Hjelpes, kvinnfolk kan være så jævlig slitsomme.

Det er helt naturlig å skille jobb og privat. Jeg har f.eks mye mer tålmodighet på jobb enn privat. Du er jo i en rolle som sykepleier på jobb, det er ikke deg som privatperson, men deg i din profesjon. Det er selvsagt glidende overganger her, men tror mange opplever det du skriver her, HI.

Trist å høre at du har opplevde omsorgssvikt❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Twintipp skrev:

Gud. Noen må bare kverulere. Hjelpes, kvinnfolk kan være så jævlig slitsomme.

Det er helt naturlig å skille jobb og privat. Jeg har f.eks mye mer tålmodighet på jobb enn privat. Du er jo i en rolle som sykepleier på jobb, det er ikke deg som privatperson, men deg i din profesjon. Det er selvsagt glidende overganger her, men tror mange opplever det du skriver her, HI.

Trist å høre at du har opplevde omsorgssvikt❤️

Enig! Enig i det andre du skriver også.

Hi - jeg er så glad det er du som er sykepleier og ikke anonym bb8 ;)

Med tanke på hvordan du skriver at du har det så synes jeg det er flott at du greier å skille slik mellom jobb og privat. Du er bevisst din rolle som sykepleier. Og jeg er også helt sikker på at du, som andre sykepleiere, greier å skille de som ønsker og har godt av berøring og slike som bb8, for det er i grunn ikke så vanskelig.

Terapeutisk berøring er jo så viktig, og effekten finnes det mye forskning på. De som ønsker en klem vet dette instinktivt, i tillegg til at det jo er en måte pasientene kan vise deg at de setter pris på deg.

Jeg har en venninne som er som deg, HI, uten at hun har hatt spesielle opplevelser i oppveksten. Hun har en helt vanlig oppvekst, men har alltid vært veldig privat med hvem som får klem med henne og ikke. Det er noen få venner og familie. Hun er også sykepleier, og på jobb er hun som deg, og det sier hun er uproblematisk, fordi det der er en del av jobben å være nær pasienter.

Anonymkode: 91e9f...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fulgt en gammel forelder den siste tiden, og jeg er så imponert over varme, omsorgen og godheten de ansatte viste i en vanskelig tid. 

Når temperatur skulle måles, ble det strøket over hår og kinn, når medisin skulle settes ble det strøket på armen og holdt i hånden, osv. 

Jeg skjønner at man kan gå inn i en rolle når man har et yrke som fordrer at man er empatisk og medfølende. Så lenge du, hi, klarer å være nær og kjærlig med mann og barn så tenker jeg at dette er noe du må leve med. Og vit at den profesjonelle omsorgen din blir satt pris på. 

Anonymkode: 4655c...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her. 

Det er ikke slik at jeg klemmer og koser på alle pasientene, jeg velger å tro på meg selv når jeg vet hvor det er riktig. Jeg jobber primært med eldre og demente og mange av dem trenger menneskelig kontakt. Jeg kan skjønne hvor du vil hen, for jeg selv som pasient hadde kanskje ikke likt om en spl skulle klemt meg "ut av det blå", men jeg skjønner ikke behovet for å uttrykke deg på en slik måte at jeg skal føle meg dum.

Ellers takk for gode svar og tilbakemeldinger, det er ikke alltid så lett å se seg selv utenifra❤ Mye av det "normale" har jeg måtte finne ut av på egenhånd etterhvert som jeg vokste opp.

Anonymkode: d9b59...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker heller ikke klemming! Det gjorde ikke min far, det gjør heller ikke ene broren min. Jeg har hatt en fantastisk barndom og det mener jeg virkelig. Med mann og barn føles det naturlig, men ikke med noen andre. Det rare er at dette er det særdeles vanskelig for folk å forstå/respektere. 

Anonymkode: f4653...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, seriøst. Som pasient selv og mor til en tidligere pasient hadde jeg oppfattet det som utrolig grenseoverskridende dersom en sykepleier kom for å klappe meg eller ungen min på ryggen?

Merkelig tråd/problemstilling. 

Anonymkode: ca928...bb8

Du er så rar! 

Anonymkode: d3ae9...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan du rygge unna hvis du synes det er ukomfortabelt. Dine intimgrenser opphøyes ikke bare fordi du er på jobb.

Anonymkode: ca928...bb8

Nei. Det åpner for at, "selvfølgelig skal du nekte noen abort hvis du synes det er ukomfortabelt", basert på de samme premisser. Å være et medmenneske, med alt det det innebærer, er en del av yrket som HI har valgt. Kan en ikke utføre den jobben så har en ikke noe i den jobben å gjøre. HI forteller selv at hun gjør jobben utmerket, trass i hvordan hun har det ellers. Fantastisk! Ja takk til flere omsorgspersoner som klarer å være medmenneske i jobben sin, uavhengig av hvordan en er i privatlivet!

Du, bb8, har tydelig ikke noe i en slik jobb å gjøre, traumer fra barndom eller ei. Men jeg kan love deg at den dag du våkner opp fra en operasjon der du kunne ha dødd, vil sette en enorm pris på de som er der for deg. De som ikke snur seg vekk når du trenger en klem, når du trenger å uttrykke glede over å fortsatt være i live.

Anonymkode: 4ab4b...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, seriøst. Som pasient selv og mor til en tidligere pasient hadde jeg oppfattet det som utrolig grenseoverskridende dersom en sykepleier kom for å klappe meg eller ungen min på ryggen?

Merkelig tråd/problemstilling. 

Anonymkode: ca928...bb8

Jeg er også sykepleier og tar og klemmer ofte på pasientene mine. Regner med at hi jobber i eldreomsorgen, som meg. Enig i at man skal være litt forsiktig med fysisk kontakt, men eldre og særlig demente er et unntak. Der er fysisk berøring og klemmer essensielt. For det første må man nesten være nær de for i det hele tatt å få stelt og hjulpet de, for det andre er fysisk berøring et grunnleggende behov som er livsviktig og som ensomme eldre er sultefôret på. 
 

Mange trenger MYE fysisk kontakt, det kan være en kommunikasjonsform som fungerer når språk og hørsel svikter. Det kan også forebygge utagering, som det har vært mye skriverier om i det siste. 
 

Men, såklart, ikke alle er vant med/liker berøring. Det merker man fort og det respekteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat som deg. Vanskelig å gi klemmer o.l. på privaten (bortsett fra mann og barn) og stivner helt. På jobb er jeg en klemmer. Forskjellen fra meg og deg er at jeg har hatt en fantastisk barndom og oppvekst på alle arenaer. 

Tror ikke det er helt uvanlig. Jeg kjenner flere som er likedan.

Anonymkode: ea5fc...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, seriøst. Som pasient selv og mor til en tidligere pasient hadde jeg oppfattet det som utrolig grenseoverskridende dersom en sykepleier kom for å klappe meg eller ungen min på ryggen?

Merkelig tråd/problemstilling. 

Anonymkode: ca928...bb8

Du hadde opplevd det som "utrolig grenseoverskridende," faktisk, at en sykepleier strøk barnet ditt på ryggen? Da har du faktisk issues, og det kommer fra en person som ikke selv er en klemmer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, seriøst. Som pasient selv og mor til en tidligere pasient hadde jeg oppfattet det som utrolig grenseoverskridende dersom en sykepleier kom for å klappe meg eller ungen min på ryggen?

Merkelig tråd/problemstilling. 

Anonymkode: ca928...bb8

Ok. Som flere ganger pasient selv, og kone til en døende pasient, og pårørende til en annen døende pasient, og mor til tre små pasienter, og som besøkende på mange, mange sykehjem, så syns jeg det menneskelige aspekt er veldig godt ivaretatt i helsevesenet, nettopp ved at pleierne faktisk viser omsorg for de syke, holder dem i hånda, klapper og stryker. Helt fantastisk! Har vært så imponert over den hverdagskjærligheten de klarer å vise. Selv i en profesjonell setting.

HI: du er ikke så uvanlig, du trenger ikke være nær og kosete andre steder enn der det føles naturlig.

Anonymkode: 671a3...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i psykiatrien og møter mange mennesker som trenger en klem. Jeg har også kolleger som ikke klemmer, og sier det direkte til pasienten. (vi er en langtidsbehandling avd) 

Vi ser tydelig at de som ikke gir av seg selv, holder avstand og er profesjonelle til fingerspissene (som de selv mener de er når de holder avstand), de klarer heller ikke å oppnå så mye endring med pasientene. Du kan ikke holde avstand, og ikke dele av deg selv- samtidig som du forventer at pasienten skal åpne seg for deg, godta at du setter krav osv.

Jeg heier på å gi en klem, trøstende ord og ekte omsorg på pasientens premisser

Endret av Eliseflisa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, jeg er kanskje ikke så "merkelig" da mtp at jeg ikke er så avslappet med klemming og den slags😊 Som sagt er det ikke alltid så lett å vite, og det er ikke alt man tar opp med kolleger og andre.. 

 

Anonymkode: d9b59...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok helt normalt å være to ulike personer i profesjonell og privat sammenheng. 

Medmenneskelighet kommer man langt med, særlig i omsorgsyrker! Jeg kan ofte klappe elever på skulderen eller ryggen. Hvis jeg ser at elevene har behov for en klem, spør jeg dem om de vil ha det. Gir ALLTID elevene mine en klem eller flere dersom de selv tar initiativ til det. Holder ikke tilbake klemming eller generell omsorg i jobbsammenheng. 

Leser elevene mine godt. Vet derfor hvem som ikke ønsker en klapp på skulderen, samtidig som jeg vet hvem som synes det er fint. Oppfatter av hovedinnlegger gjør det samme. Jeg tror det er viktig å vise omsorg når man jobber med mennesker, både i form av det å lytte, ta seg tid til den enkelte og noen ganger gi noen klemmer her og der. 

Kan si så mye som at jeg ser stor forskjell på kollegaene mine og deres evne til å drive relasjonsbygging... Man må tørre å gi av seg selv. 

Jeg er ikke spesielt avslappet når det kommer til å klemme andre enn nærmeste familie ellers. Til tross for det er jeg helt annerledes på jobb. For meg er det helt annerledes. Det er nok flere som oss, HI! 

Anonymkode: 4dccc...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Eliseflisa skrev:

Jeg jobber i psykiatrien og møter mange mennesker som trenger en klem. Jeg har også kolleger som ikke klemmer, og sier det direkte til pasienten. (vi er en langtidsbehandling avd) 

Vi ser tydelig at de som ikke gir av seg selv, holder avstand og er profesjonelle til fingerspissene (som de selv mener de er når de holder avstand), de klarer heller ikke å oppnå så mye endring med pasientene. Du kan ikke holde avstand, og ikke dele av deg selv- samtidig som du forventer at pasienten skal åpne seg for deg, godta at du setter krav osv.

Jeg heier på å gi en klem, trøstende ord og ekte omsorg på pasientens premisser

Dette er så sant. Jeg hadde behov for psykologisk hjelp i en veldig vanskelig periode av livet mitt. Møtte både personer som ga av seg selv og de som ikke gjorde det. Kan med hånden på hjerter si at det var veldig, veldig mye enklere å forholde seg til og åpne seg for personer som ikke holdt en kunstig avstand! Da snakker jeg ikke om noe fysisk, men for eksempel å si noe om seg selv og eget liv. Noen er helt lukket, man får knapt vite navnet deres. Andre småprater litt, nevner barna sine, forteller en og annen anekdote fra egne liv, sier noe om hva de liker å gjøre på fritida. Overhodet ikke private ting, men ting som får deg til å føle at du snakker med et menneske. Da føler man seg selv som et menneske, ikke en klient eller et kasus. Det er hele tiden klart at man er i helt ulike roller, men det føles ikke så ydmykende å være den som trenger hjelp av et annet menneske. 

Anonymkode: 4c4dc...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar, jeg er kanskje ikke så "merkelig" da mtp at jeg ikke er så avslappet med klemming og den slags😊 Som sagt er det ikke alltid så lett å vite, og det er ikke alt man tar opp med kolleger og andre.. 

 

Anonymkode: d9b59...012

Jeg synes du høres ut som en flott person, HI! Det høres ut som du håndterer dette helt fint både i yrket ditt og privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...