Gå til innhold

Hva kan årsaken være til at så mange gutter sliter med lesing (pisa)?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

"– Det er alvorlig at hver fjerde gutt sliter så mye med lesing at de ligger under det OECD omtaler som en kritisk grense for å kunne delta i videre utdanning og jobb, sier Sanner." (Aftenposten)

Hva kan årsaken være til dette? Og til at det går nedover? Leser gutter for lite? Jeg ser på mine barn at undervisningen har endret seg mye fra tavleundervisning og lekselesing til gruppe-/prosjektarbeid og lekser på iPad. Mye er sikkert bra, men kan dette føre til at leseevnen svekkes? Det er kritisk hvis over 25% av guttene har så dårlige leseevner at de vil slite med å delta i utdanning og yrkesliv.

Anonymkode: 15a86...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange bruker mye mindre tid til å lese sammen med barna nå. Det går mye i skjerm-aktiviteter etter skole og barnehage. Og som du sier, mye skjerm-aktiviteter i skolen også. 

Anonymkode: 65613...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter egne tanker så tenker jeg kanskje gutter har litt lavere konsentrasjon/hukommelse tidlig i alder og må dermed gjennom bokstaver og leseopplæring litt nøyere enn jenter. Dette er ikke statisk, men at gutter har en høyere andel er fullt mulig. Også det at gutter er littegrann senere utviklet mentalt og fysisk enn jenter og tar dette siden igjen i voksen alder. Gutter handler mer på impuls og har generelt sett mer uro i kroppen. Pluss at det er betydelig mye mer skjermbruk som sikkert ikke kun brukes til opplæring. 

Anonymkode: 2ac67...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange bruker mye mindre tid til å lese sammen med barna nå. Det går mye i skjerm-aktiviteter etter skole og barnehage. Og som du sier, mye skjerm-aktiviteter i skolen også. 

Anonymkode: 65613...54c

Er dette noe du vet, eller noe du antar? Er det gjort undersøkelser på hvor mye foreldre leser for barna sine nå i forhold til før? Og burde ikke det i så fall gi utslag på jentene også? Eller er ikke jenter så ivrige på spilling, youtube etc som gutter? 

Anonymkode: 15a86...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etter egne tanker så tenker jeg kanskje gutter har litt lavere konsentrasjon/hukommelse tidlig i alder og må dermed gjennom bokstaver og leseopplæring litt nøyere enn jenter. Dette er ikke statisk, men at gutter har en høyere andel er fullt mulig. Også det at gutter er littegrann senere utviklet mentalt og fysisk enn jenter og tar dette siden igjen i voksen alder. Gutter handler mer på impuls og har generelt sett mer uro i kroppen. Pluss at det er betydelig mye mer skjermbruk som sikkert ikke kun brukes til opplæring. 

Anonymkode: 2ac67...2b3

Jeg er veldig enig med deg. Det er flere faktorer her, men jeg har også inntrykk av at de alle har å gjøre med hvordan gutter er naturlig. Samtidig som også jenter, og kvinner, utvikles i et annet tempo enn gutter gjør.

I dag er det kvinner som scorer høyere på IQ-tester enn menn noensinne har gjort.
https://www.fempositive.com/11-year-old-girl-scores-the-highest-mark-in-iq-test-beating-hawking-and-einstein/

Kvinners gjennomsnitts-IQ overgår idag menns gjennomsnitts-IQ.
https://www.livescience.com/21647-men-women-iq-scores.html

Noe som gjentar seg år etter år.
https://www.huffpost.com/entry/women-have-higher-iq-scores-than-men-james-flynn_n_1677963

Jenter, og kvinner, utvikles raskere enn gutter, og menn. Det er derfor det er flere kvinner som tar høyere utdanning idag enn det er menn som gjør det samme.

Anonymkode: 16500...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etter egne tanker så tenker jeg kanskje gutter har litt lavere konsentrasjon/hukommelse tidlig i alder og må dermed gjennom bokstaver og leseopplæring litt nøyere enn jenter. Dette er ikke statisk, men at gutter har en høyere andel er fullt mulig. Også det at gutter er littegrann senere utviklet mentalt og fysisk enn jenter og tar dette siden igjen i voksen alder. Gutter handler mer på impuls og har generelt sett mer uro i kroppen. Pluss at det er betydelig mye mer skjermbruk som sikkert ikke kun brukes til opplæring. 

Anonymkode: 2ac67...2b3

Du er nok inne på noe. Er det ikke også slik at skjermbruk svekker konsentrasjonsevnen og fører til popcornhjerne? I så fall vil gutters evne til læring svekkes ytterligere ved skjermbruk. Jeg er skeptisk til bruk av iPad i skolen. Mine har hatt iPad-baserte lekser de fem siste årene, og selv om det virket bra i starten, synes jeg ikke det har vært en fordel i det lange løp. 

Anonymkode: 15a86...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde vært interessant å se om det har sammenheng med tidlig skolestart.

Anonymkode: ef6c7...6ef

Absolutt. Håper dette tas alvorlig. Barndommen bør gis tilbake til barna våre. Det er skremmende om over 25% av guttene i praksis er mer eller mindre analfabeter. Året de fyller seks bør fylles med aktivitet, selvstendighetstrening og lekebasert læring. 

Anonymkode: 15a86...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde vært interessant å se om det har sammenheng med tidlig skolestart.

Anonymkode: ef6c7...6ef

Dette mener jeg er innlysende. Seksårsreformen var noe Høyre maste om lenge. Så fikk de den igjennom og nå sitter Sanner og lurer veldig på hva som skjedde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Dette mener jeg er innlysende. Seksårsreformen var noe Høyre maste om lenge. Så fikk de den igjennom og nå sitter Sanner og lurer veldig på hva som skjedde...

tje... den var tynn

Anonymkode: 4a28a...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gutter sitter foran en skjerm hele dagen - leser også lekser på nett.

Jeg har lest mer enn 1 bok i uken siden jeg var 12 år........(er nå midt i 50-åra).

Skjønner godt at gutta henger etter jentene. De jentene vi ser i samme alder som gutta kan sitte stile hele dagen, mens gutta mangler den biten. Derfor henger gutta også etter på skolen i samme alder (13-16)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si meg enig i det med tidlig skolestart og interessen for lesing. Jeg har lest mye for min sønn og han har sett meg lese bøker, men han finnes ikke interessert i det. Han vil heller trene, løpe, danse eller spille men ikke lese. Han kan å lese, men leser ikke så fort og siden han nå er halvveis gjennom videregående skole så tenker jeg at det får være som det er. 

Anonymkode: 8fc56...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...