Gå til innhold

Hvor ofte vasker dere tøy?


mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi er to voksne og fire små barn. Jeg vasker 1-3 maskiner hver dag. Hvis jeg har vasket 3 maskiner dagen før, kan det hende at jeg faktisk ikke vasker noen den neste dagen. Jeg vil tippe vi ligger på 10-14 maskiner i uka. Jeg er nok ikke flink nok til å samle opp spesialvaskene (rosa klær, hvite klær, ull, mannens skjorter), så de vaskes gjerne halvfulle🙈 I tillegg er det en del treningstøy, og barnas klær fra barnehagen må jo stort sett skiftes hver dag. Jeg liker å ha lite skittentøy i kurvene, så for min indre ro er det deilig bare få satt på den halvfulle maskinen for å få det unna. Men det blir jo aldri tomt i skittentøyskurvene uansett da😉

Anonymkode: e9a0f...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er nok ikke flink nok til å samle opp spesialvaskene (rosa klær, hvite klær, ull, mannens skjorter), så de vaskes gjerne halvfulle🙈 

Anonymkode: e9a0f...109

Jeg tror kanskje dere sorterer for mye, for f.eks. rosa klær kan vaskes sammen med enten lyst eller mørkt tøy, avhengig av hvor lyserosa/mørkerosa det er. Har aldri hørt om noen som kjører egne rosa maskiner. Hvite klær kan vaskes sammen med annet lyst tøy, f.eks. lyseblått, lysegrønt osv., så lenge det er lyst nok. Mannens skjorter kan vel vaskes med enten lyst eller mørkt 40-tøy, avhengig av farge?

Anonymkode: 17f34...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ikke sant! Og all den brettingen da!!! Driver og øvelseskjører maskina med mann og barn så får vi satse på at de får lappen på den snart 😅

Jeg har vært sammen med mannen min siden vi var 18 og har ALDRI brettet eller ordnet tøyet hans. Han klarte det da selv før vi ble sammen, da klarer han det fint nå. Enten henter han det selv på tørkestativet, eller så legger jeg alt i en pen haug på kommoden hans. Hans ansvar å få det videre til endestasjonen.

Vi har en sønn på akkurat fire som nå klarer å legge vekk det meste av tøy selv. Jeg vet ikke hvor gamle dine er, men det burde være mulig for dem å ordne dette selv hvis de er fire-fem eller eldre.

Vi bretter for øvrig nesten ikke tøy – alt henger på hengere (gensere, t-skjorter, kjoler, skjorter). Jeg henger det på hengerne mens det er vått og henger hengerne på tørkestativet. Da kan hengerne bare flyttes til klesskapet. Jeg bruker ikke bukser, men bukser og undertøy må legges i skuffer. Men ellers bretter jeg kun håndklær og sengetøy. :) 

Anonymkode: 17f34...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært sammen med mannen min siden vi var 18 og har ALDRI brettet eller ordnet tøyet hans. Han klarte det da selv før vi ble sammen, da klarer han det fint nå. Enten henter han det selv på tørkestativet, eller så legger jeg alt i en pen haug på kommoden hans. Hans ansvar å få det videre til endestasjonen.

Vi har en sønn på akkurat fire som nå klarer å legge vekk det meste av tøy selv. Jeg vet ikke hvor gamle dine er, men det burde være mulig for dem å ordne dette selv hvis de er fire-fem eller eldre.

Vi bretter for øvrig nesten ikke tøy – alt henger på hengere (gensere, t-skjorter, kjoler, skjorter). Jeg henger det på hengerne mens det er vått og henger hengerne på tørkestativet. Da kan hengerne bare flyttes til klesskapet. Jeg bruker ikke bukser, men bukser og undertøy må legges i skuffer. Men ellers bretter jeg kun håndklær og sengetøy. :) 

Anonymkode: 17f34...7fc

Alle klarer å brette tøy😊. Det jeg lærer bort er å sortere og vaske riktig . Vi voksne både bretter og sorterer klær begge to , både vårt eget og hverandres 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker stort sett en maskin per dag, samt 2-3 i  løpet av helgen. Hvis jeg vasker en maskin per dag og noen flere i helgen så holdes alt ajour. Da ser vi i løpet av uka bunnen i hver skittentøykurv. Jeg hater å vaske tøy dypt og inerlig. Noen ganger vurder jeg å sette bort tøyvaskingen, men synes det er litt lathans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror kanskje dere sorterer for mye, for f.eks. rosa klær kan vaskes sammen med enten lyst eller mørkt tøy, avhengig av hvor lyserosa/mørkerosa det er. Har aldri hørt om noen som kjører egne rosa maskiner. Hvite klær kan vaskes sammen med annet lyst tøy, f.eks. lyseblått, lysegrønt osv., så lenge det er lyst nok. Mannens skjorter kan vel vaskes med enten lyst eller mørkt 40-tøy, avhengig av farge?

Anonymkode: 17f34...7fc

Det er nok sant🙈 Jeg skal ta til meg forslagene dine, med unntak av skjortene til mannen som han vil ha vasket på skjorte-programmet som har lav sentrifugering og varmt vann mot slutten av programmet slik at de blir minst mulig krøllete og dermed ikke trenger å strykes...

Anonymkode: e9a0f...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 voksne og 3 barn. De to eldste samt meg selv trener 4 ganger per uke, mannen trener 2-3 ganger. Vasker ca 7-10 maskiner i uka.

Anonymkode: 4d14a...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, DetYrer skrev:

Vi er 4 og må vaske 1-3 maskiner hver dag. Minst 1, men ofte flere siden vi har 40- og 60-vask.

1-3 maskiner hver dag???? Jeg skjønner ikke at det er mulig.

Vasker dere alle klær etter en dags bruk? Vi kl fint bruke klær i allefall i to dager (Ikke undertøy selvsagt!) Og jeg kan fint bruke samme håndkle 2-3 ganger før det blir vasket.

Anonymkode: 1f5b3...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1-3 maskiner hver dag???? Jeg skjønner ikke at det er mulig.

Vasker dere alle klær etter en dags bruk? Vi kl fint bruke klær i allefall i to dager (Ikke undertøy selvsagt!) Og jeg kan fint bruke samme håndkle 2-3 ganger før det blir vasket.

Anonymkode: 1f5b3...abd

Vi bruker ett håndkle kun en gang og t skjorter og alt annet rett inn på hud en gang. Ofte må bukser vaskes etter en dag og bluser og skjorter brukes også en gang. I tillegg kommer treningsklær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, DetYrer skrev:

Vi er 4 og må vaske 1-3 maskiner hver dag. Minst 1, men ofte flere siden vi har 40- og 60-vask.

Det er jo bare galskap. Hva er det dere har som ingen andre har som fyller opptil 3 maskiner om dagen?

Anonymkode: cfb01...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi bruker ett håndkle kun en gang og t skjorter og alt annet rett inn på hud en gang. Ofte må bukser vaskes etter en dag og bluser og skjorter brukes også en gang. I tillegg kommer treningsklær. 

Hvorfor må bukser ofte vaskes etter én dag? Og hvorfor vaske håndkle etter kun én gangs bruk? Hvilke klær bruker dere flere ganger om bukser, bluser og skjorter må vaskes etter kun én gangs bruk?

Anonymkode: 8981a...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

1-3 maskiner hver dag???? Jeg skjønner ikke at det er mulig.

Vasker dere alle klær etter en dags bruk? Vi kl fint bruke klær i allefall i to dager (Ikke undertøy selvsagt!) Og jeg kan fint bruke samme håndkle 2-3 ganger før det blir vasket.

Anonymkode: 1f5b3...abd

Vi vasker i snitt én maskin hver dag, så vi er ikke blant dem som vasker mest, men for å svare på spørsmålene dine: Vi vasker stort sett alle klær etter en dags bruk. Jeg bruker truse, BH, kjole og strømpebukser hver dag. Alt sammen blir svett, så alt vaskes daglig. Sønnen vår er fire år og vilter, så klærne hans har matflekker, gjørme e.l. de fleste dager. Mannen min bruker buksene sine flere dager på rad, men vasker skjortene (pga. svette). I tillegg trenger han mye, og treningstøy vaskes etter én gangs bruk.

Vi bytter badehåndklær en gang i uken, så de brukes ca. tre ganger før de byttes (dusjer annenhver dag). De utgjør én maskin i uken.

Vi bytter håndhåndklærne på badene ca. annenhver dag, men de legges med resten av 60-tøyet og bidrar til én maskin i uken.

Anonymkode: 17f34...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må bukser ofte vaskes etter én dag? Og hvorfor vaske håndkle etter kun én gangs bruk? Hvilke klær bruker dere flere ganger om bukser, bluser og skjorter må vaskes etter kun én gangs bruk?

Anonymkode: 8981a...3d3

Ikke meg du spør, men jeg jobber i barnehage, og må ofte bytte alt tøy hver dag dag, inkludert bukse, av og til kan den holde 2 dager. Men det er jo bare meg, ikke hele hustanden. Men det er sikkert ikke det eneste yrket som trenger det.

Anonymkode: cfb01...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er bare to og vasker 3-4 maskiner i uka, alt etter om det er sengetøyskift, noe som skjer annenhver uke. 

Anonymkode: 2af47...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må bukser ofte vaskes etter én dag? Og hvorfor vaske håndkle etter kun én gangs bruk? Hvilke klær bruker dere flere ganger om bukser, bluser og skjorter må vaskes etter kun én gangs bruk?

Anonymkode: 8981a...3d3

Vi dusjer ofte 2 ganger daglig alle sammen. Alle trener. Håndklær synes jeg skal være nyvasket når man bruker dem. Buksene til ungene trenger å vaskes etter bruk da de ofte spiller fotball på skolen og de blir møkkete. Våre bukser kan selvsagt brukes flere ganger så fremt det ikke kommer flekker på dem. Gensere kan også brukes hvis de holder seg rene. Barna er i svette alder så der får de stort sett rent tøy daglig. Jeg bruker mye ull og det vaskes ikke etter en gang ( kun hvis det blir møkkete) . Vi fyller maskinene så godt det gjøres med unntak av ull, skånvask og mannens skjortevask 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi dusjer ofte 2 ganger daglig alle sammen. Alle trener. Håndklær synes jeg skal være nyvasket når man bruker dem. Buksene til ungene trenger å vaskes etter bruk da de ofte spiller fotball på skolen og de blir møkkete. Våre bukser kan selvsagt brukes flere ganger så fremt det ikke kommer flekker på dem. Gensere kan også brukes hvis de holder seg rene. Barna er i svette alder så der får de stort sett rent tøy daglig. Jeg bruker mye ull og det vaskes ikke etter en gang ( kun hvis det blir møkkete) . Vi fyller maskinene så godt det gjøres med unntak av ull, skånvask og mannens skjortevask 

Er du ikke ren etter dusjen, da? Siden håndkle må byttes etter hver dusj? 

Anonymkode: fc2f6...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi dusjer ofte 2 ganger daglig alle sammen. Alle trener. Håndklær synes jeg skal være nyvasket når man bruker dem. Buksene til ungene trenger å vaskes etter bruk da de ofte spiller fotball på skolen og de blir møkkete. Våre bukser kan selvsagt brukes flere ganger så fremt det ikke kommer flekker på dem. Gensere kan også brukes hvis de holder seg rene. Barna er i svette alder så der får de stort sett rent tøy daglig. Jeg bruker mye ull og det vaskes ikke etter en gang ( kun hvis det blir møkkete) . Vi fyller maskinene så godt det gjøres med unntak av ull, skånvask og mannens skjortevask 

Så dere bruker 8 håndklær nesten hver dag, i tillegg til at dere dusjer 2 ganger hver dag, wow. Snakk om sløsing av både det ene og det andre. Mijøbevisstheten riktig oser av dere

Anonymkode: cfb01...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du ikke ren etter dusjen, da? Siden håndkle må byttes etter hver dusj? 

Anonymkode: fc2f6...d35

Jeg synes det er greit å bytte håndklær når man tørker seg nedentil . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så dere bruker 8 håndklær nesten hver dag, i tillegg til at dere dusjer 2 ganger hver dag, wow. Snakk om sløsing av både det ene og det andre. Mijøbevisstheten riktig oser av dere

Anonymkode: cfb01...e40

Vi trener eller er på aktiviteter hele gjengen. Vi dusjer morgen før jobb og skole og etter trening. Hvis vi ikke trener så holder det selvsagt med en dusj . Vi er flinke til å fylle maskinene og vasker da ca 7 maskiner i uka. Når jeg leser tråden her så er det helt innenfor normalen. Vi bruker da små og tynne håndklær slik at ikke flere maskiner går til håndklær 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...