Gå til innhold

Har dere noen gang opplevd å få frysninger og ubehag når du blir introdusert for et nytt menneske?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
5 timer siden, Hjertefru skrev:

Ser poenget ditt, men er uenig i at dette er utelukkende tillært. Er overbevist om at det er noe vi er født med, i alle fall til en viss grad.

Tror heller det er sånn at oppdragelse og kultur kan få oss til å undertrykke intuisjonen. Det er mange jenter som ikke har kommet seg tidlig nok ut av en situasjon fordi de er opplært til å være høflige og please, for eksempel. 
Ikke dermed sagt at det er deres feil om overgrep skjer, selvfølgelig.

Å lære seg å ta imot (for) mye uten å kny er helt klart blant de kvinnelige dyder. Og det baner dessverre veien for overgrep, ja! Mye av metoo-avsløringene hadde jo aldri behøvd å skje, hvis jentene hadde lært at det ikke var deres jobb å glatte over og holde munn om ting 😠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Pashla skrev:

Å lære seg å ta imot (for) mye uten å kny er helt klart blant de kvinnelige dyder. Og det baner dessverre veien for overgrep, ja! Mye av metoo-avsløringene hadde jo aldri behøvd å skje, hvis jentene hadde lært at det ikke var deres jobb å glatte over og holde munn om ting 😠

Der er vi enige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 12.26, Pashla skrev:

Akkurat den der er jo litt rar... tidligere straffedømt som har skifta navn og bosted, er min første tanke. 

Ja, det er sikkert fordomsfullt. Men det er det jeg tenker.

Jeg er også «usynlig» på nett, med hemmelig nummer og lukket profil på FB. Det er kun mine venner som kan finne meg der. 

Min grunn er drapstrusler rettet mot meg og mine nærmeste, da jeg tidligere jobbet i barneverntjenesten. Så man trenger ikke være tidligere straffedømt av den grunn. 

Ellers støtter jeg råd om å ta magefølelsen på alvor, og følge diskret med på Vedkommende. 

Anonymkode: d46dd...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er også «usynlig» på nett, med hemmelig nummer og lukket profil på FB. Det er kun mine venner som kan finne meg der. 

Min grunn er drapstrusler rettet mot meg og mine nærmeste, da jeg tidligere jobbet i barneverntjenesten. Så man trenger ikke være tidligere straffedømt av den grunn. 

Ellers støtter jeg råd om å ta magefølelsen på alvor, og følge diskret med på Vedkommende. 

Anonymkode: d46dd...948

Huff, så plagsomt å leve sånn! 

Ja, jeg er klar over at grunnene kan være mange. Ikke meningen å skape flere myter - som sagt er det mine fordommer som slår inn, særlig i kombinasjon med HIs ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2019 den 12.26, Pashla skrev:

Akkurat den der er jo litt rar... tidligere straffedømt som har skifta navn og bosted, er min første tanke. 

Ja, det er sikkert fordomsfullt. Men det er det jeg tenker.

Hvorfor er det så merkelig? 

Telefonnummeret mitt er ikke i telefonkatalogen, jeg har ikke etternavnet mitt på Facebook-profilen min, jeg skriver ikke noe på nett under fullt navn osv. Du får kun ett treff på navnet mitt. Det er hjemmesiden til arbeidsplassen min, jeg hadde ikke annet valg enn å godta. Jeg vil kreve at navnet mitt slettes hvis jeg skulle bytte jobb.

Anonymkode: 8831f...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pashla skrev:

Mye av metoo-avsløringene hadde jo aldri behøvd å skje, hvis jentene hadde lært at det ikke var deres jobb å glatte over og holde munn om ting

Har jenter virkelig lært at jenters jobb er å glatte over og holde munn om ting? Hvem lærer bort dette?

Jeg oppfatter nesten det motsatte, at det er i skuddet som aldri før å bli krenket for alt mulig...og ar ingenting er mer korrekt i tiden enn å lete frem og melde om feil hos menn.

Til og med Askepott og Tornerose er jo midt inne i metoo-debatten og foreldre i feministmiljøer nekter barna sine å se på slikt.

Anonymkode: d8fbc...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har jenter virkelig lært at jenters jobb er å glatte over og holde munn om ting? Hvem lærer bort dette?

Jeg oppfatter nesten det motsatte, at det er i skuddet som aldri før å bli krenket for alt mulig...og ar ingenting er mer korrekt i tiden enn å lete frem og melde om feil hos menn.

Til og med Askepott og Tornerose er jo midt inne i metoo-debatten og foreldre i feministmiljøer nekter barna sine å se på slikt.

Anonymkode: d8fbc...ea1

Barn som er i passende alder som Askepott-publikum var vel neppe hovedstolen av krenkede kvinner høsten 2017. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det så merkelig? 

Telefonnummeret mitt er ikke i telefonkatalogen, jeg har ikke etternavnet mitt på Facebook-profilen min, jeg skriver ikke noe på nett under fullt navn osv. Du får kun ett treff på navnet mitt. Det er hjemmesiden til arbeidsplassen min, jeg hadde ikke annet valg enn å godta. Jeg vil kreve at navnet mitt slettes hvis jeg skulle bytte jobb.

Anonymkode: 8831f...db2

Ok, da sier vi det. Det er ikke merkelig, du er helt vanlig og de fleste er akkurat like usynlige på nett som du, dermed er fyren HI beskriver en helt gjennomsnittlig person som ikke skiller seg ut, annet enn ved sin dårlige utstråling. Fordommene er herved kurert; takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pashla skrev:

Ok, da sier vi det. Det er ikke merkelig, du er helt vanlig og de fleste er akkurat like usynlige på nett som du, dermed er fyren HI beskriver en helt gjennomsnittlig person som ikke skiller seg ut, annet enn ved sin dårlige utstråling. Fordommene er herved kurert; takk skal du ha.

Herlig sarkastisk. Det er mange som er like usynlig på nett som meg. Fyren HI beskriver er ikke nødvendigvis en helt gjennomsnittlig person som ikke skiller seg ut, annet enn med sin dårlige utstråling, men dine fordommer om manglende digitale spor er et dårlig bevis. 

Anonymkode: 8831f...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Herlig sarkastisk. Det er mange som er like usynlig på nett som meg. Fyren HI beskriver er ikke nødvendigvis en helt gjennomsnittlig person som ikke skiller seg ut, annet enn med sin dårlige utstråling, men dine fordommer om manglende digitale spor er et dårlig bevis. 

Anonymkode: 8831f...db2

Kjære mi tid, slik som du gnåler! 

Anonymkode: acc07...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjære mi tid, slik som du gnåler! 

Anonymkode: acc07...b76

Tafatt hersketeknikk som brukes av dem som furter over å ikke få siste ord....

Anonymkode: 27945...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herlig sarkastisk. Det er mange som er like usynlig på nett som meg. Fyren HI beskriver er ikke nødvendigvis en helt gjennomsnittlig person som ikke skiller seg ut, annet enn med sin dårlige utstråling, men dine fordommer om manglende digitale spor er et dårlig bevis. 

Anonymkode: 8831f...db2

Det er sikkert flere enn deg som et like usynlige. Men det er ikke det aller, aller vanligste. Så at man ikke skal reagere på det - vel, ja. Hadde vært fint om jeg klarte å tenke at A er like vanlig som B, men siden nå verden er som den er, så er ikke de to variantene like vanlig mer. Sikkert dumt hvis noen bruker det til å forhåndsdømme deg, men i HIs tilfelle taler det faktisk et tydelig språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dårlig magefølelse på en kollega en gang, og det viste seg å være værre enn jeg kunne forestille meg. En verbalt sterk person, men den største unnasluntrer og arbeidsskye personen jeg noen gang har møtt. 

Vi kom i konflikt fra første stund, da jeg gjennomskuet han fra dag en. Jeg sa opp jobben etter kun kort tid pga han. 

Jeg var nesten lettet da det ble avslørt at han hadde underslått penger og stjelt fra avdelingen, for jeg følte at ledelsen ikke tok meg seriøst når jeg fortalte hvordan han var og at jeg derfor ikke kunne fortsette i jobben min. 

Anonymkode: b43a0...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...