Gå til innhold

Når ungen bruker 1 time på å spise opp maten🤬


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er så forbanna nå at jeg bare MÅ få det ut! Jeg er tante til et barn som bruker sinnsykt lang tid på å spise og gjør alt for å lure seg unna. Barnet er 8 år. Nå har hn sittet der i 1 time og er enda ikke ferdig med å spise opp 1 pølse og en neve pomfritt, som hn selv valgte. Vi skulle dratt å sett på julegrantenningen kl 17, noe vi nå ikke rekker. Jeg kunne sagt at hn ikke trengte å spise opp slik at vi kunne rukket det, men NEI, det gjør jeg faktisk ikke. Da får det bare være.

Jeg blir forbanna fordi jeg har fortet meg med å lage middag, fortet meg med å stelle meg og dette barnet, for absolutt ingenting.

Har dere barn som er sånn når det kommer til mat? Hn holder maten i munnen kjempe lenge og tuller med alt mulig annet. Hva gjør dere? Og hvordan ville dere håndtert situasjonen vår i dag? Er det greit å gå glipp av julegrantenningen fordi hn ikke spiser maten? Det skal sies at vi var på én i går, men skulle på en mye større i dag. 

Dette barnet er veldig mye hos meg, så det er viktig at hn har klare regler her også.

Anonymkode: adcc3...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde sagt etter 25 min at nå har han 5 min på å spise opp, så er måltidet over. Så ryddet av bordet og fortsatt dagen som planlagt. Og gjort dette som en fast rutine når han er hos deg. Har han ikke spist opp så er det synd for han, men neste måltid er kveldsmat...

Endret av Frida_22
Stavefeul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Frida_22 skrev:

Jeg hadde sagt etter 25 min at nå har han 5 min på å spise opp, så er måltidet over. Så ryddet av bordet og fortsatt dagen som planlagt. Og gjort dette som en fast rutine når han er hos deg. Har han ikke spist opp så er det synd for han, men neste måltid er kveldsmat...

Jeg ga beskjed da det var 30 min igjen, 15 min igjen, 10 min igjen og 5 min igjen. Ryddet bort resten av maten men det hn hadde på tallerkenen skulle hn spise. Om tallerkenen ble tatt bort så hadde hn bare blitt glad. Men kjenner jeg har fått nok nå og at det må få konsekvenser. Hvis jeg bare skal fortsette dagen som planlagt så hadde hn visst at hn ikke trengte å spise opp fordi vi drar uansett. Men nei, nok er nok. Er så forbanna! Hadde sett så fram til julegrantenningen og julemarked i dag.

Anonymkode: adcc3...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som anonym over, hadde aldri giddet vente en time på at noen skal spise opp. De får spise mens måltidet varer, vil de ikke ha mer får de vente neste måltid.

Anonymkode: 9b3f4...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ga beskjed da det var 30 min igjen, 15 min igjen, 10 min igjen og 5 min igjen. Ryddet bort resten av maten men det hn hadde på tallerkenen skulle hn spise. Om tallerkenen ble tatt bort så hadde hn bare blitt glad. Men kjenner jeg har fått nok nå og at det må få konsekvenser. Hvis jeg bare skal fortsette dagen som planlagt så hadde hn visst at hn ikke trengte å spise opp fordi vi drar uansett. Men nei, nok er nok. Er så forbanna! Hadde sett så fram til julegrantenningen og julemarked i dag.

Anonymkode: adcc3...7d6

Spiller det noen rolle da? Skal ikke tvinge barn til å spise...

Vi voksne kan bestemme hva vi skal spise, barnet bestemmer hvor mye.

Vil ikke barnet ha får det ikke noe annet isteden, men må vente til neste måltid.

Anonymkode: 9b3f4...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Spiller det noen rolle da? Skal ikke tvinge barn til å spise...

Vi voksne kan bestemme hva vi skal spise, barnet bestemmer hvor mye.

Vil ikke barnet ha får det ikke noe annet isteden, men må vente til neste måltid.

Anonymkode: 9b3f4...0c2

Her hadde vel barnet forsynt seg selv ..  

Anonymkode: b74d8...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Spiller det noen rolle da? Skal ikke tvinge barn til å spise...

Vi voksne kan bestemme hva vi skal spise, barnet bestemmer hvor mye.

Vil ikke barnet ha får det ikke noe annet isteden, men må vente til neste måltid.

Anonymkode: 9b3f4...0c2

Jo det spiller noe rolle fordi mat må man ha. Hadde barnet kunne velge selv så hadde det ikke spist i det hele tatt. Jeg laget kjøttmiddag til oss andre, noe hn ikke ville ha. Fikk derfor selv velge eget måltid som ble pølse og pomfritt. Forrige måltid var kl 08:30. Å tvinge hn til å spise 1 pølse og en liten neve pomfritt har jeg overhode ikke dårlig samvittighet for. 

Anonymkode: adcc3...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg ga beskjed da det var 30 min igjen, 15 min igjen, 10 min igjen og 5 min igjen. Ryddet bort resten av maten men det hn hadde på tallerkenen skulle hn spise. Om tallerkenen ble tatt bort så hadde hn bare blitt glad. Men kjenner jeg har fått nok nå og at det må få konsekvenser. Hvis jeg bare skal fortsette dagen som planlagt så hadde hn visst at hn ikke trengte å spise opp fordi vi drar uansett. Men nei, nok er nok. Er så forbanna! Hadde sett så fram til julegrantenningen og julemarked i dag.

Anonymkode: adcc3...7d6

Men turen var vel ikke belønning for å spise opp middagen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her hadde vel barnet forsynt seg selv ..  

Anonymkode: b74d8...36c

Å måtte spise opp alt på tallerkenen er veldig gammeldags, av og til blir faktisk magen mett før øynene.

Helt greit å ha noen faste regler, og at barnet ikke får noe annet isteden og må vente til neste måltid før det blir mat igjen er greie regler synes jeg. Å måtte sitte ved bordet til asjetten er tom selv om det tar timer er ikke greit.

Anonymkode: 9b3f4...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frida_22 skrev:

Men turen var vel ikke belønning for å spise opp middagen? 

Hvordan kan du mene det var belønningen for å spise opp når dette var planlagt allerede i går? Altså, ikke søren om jeg drar på julegrantenning når ungen såvidt har rørt maten på tallerkenen, men godteri skal det spise på når nissen deler ut godteposer?

Anonymkode: adcc3...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tantebarnet ditt og ikke din plikt å oppdra. Jeg hadde sagt at vi måtte gå og latt maten stå halvspist igjen.  Antagelig er det en grunn til at barnet spiser så sakte, men det er opp til foreldrene å bestemme seg for å utforske dette om de vil. Hva sier de da?

Anonymkode: 4a5da...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvordan kan du mene det var belønningen for å spise opp når dette var planlagt allerede i går? Altså, ikke søren om jeg drar på julegrantenning når ungen såvidt har rørt maten på tallerkenen, men godteri skal det spise på når nissen deler ut godteposer?

Anonymkode: adcc3...7d6

Jeg tenker at foreldrene tar seg av matoppdragelsen og så er du tante og ligger litt lavt i terrenget. Jeg hadde blitt veldig sint om min småspiste datter hadde blitt behandlet sånn og håper du klarer å skjule sinnet ditt overfor barnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mat er aldri en kampsak her i huset. Alle skal sitte ved bordet og når måltidet er over rydder jeg av. Sitter ikke i EN time og diller med en unge som ikke spiser. Da hadde måltidet vært over og vi hadde dratt på julegrantenning😊 

 

Anonymkode: 6eeb1...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo det spiller noe rolle fordi mat må man ha. Hadde barnet kunne velge selv så hadde det ikke spist i det hele tatt. Jeg laget kjøttmiddag til oss andre, noe hn ikke ville ha. Fikk derfor selv velge eget måltid som ble pølse og pomfritt. Forrige måltid var kl 08:30. Å tvinge hn til å spise 1 pølse og en liten neve pomfritt har jeg overhode ikke dårlig samvittighet for. 

Anonymkode: adcc3...7d6

Det er ikke riktig at du som tante skal ta den maktkampen, dety kan skape enda mer matvegring. Og nå så straffer du barnet for å ikke ha spist, og gir barnet skylden for at hele familien gikk glipp av dette, det er ikke riktig. Hvis ungen knapt spiser, så er en pølse og 1 neve pommes frites ikke så lite mat akkurat

Anonymkode: f66e0...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke riktig at du som tante skal ta den maktkampen, dety kan skape enda mer matvegring. Og nå så straffer du barnet for å ikke ha spist, og gir barnet skylden for at hele familien gikk glipp av dette, det er ikke riktig. Hvis ungen knapt spiser, så er en pølse og 1 neve pommes frites ikke så lite mat akkurat

Anonymkode: f66e0...b47

Enig med du. Straff eller belønning for spising er en forbanna uting. 

Anonymkode: 6eeb1...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som det er du som har satt krav om at all maten skal spises opp, ikke at barnet absolutt ville spise opp? Da er det din egen feil. Man tvinger selvfølgelig ikke barn til å spise opp all maten, og når det tar en time er det fordi barnet er mett og da er det selvfølgelig vanskelig å trykke i seg masse mat raskt.

Jeg ville bare ryddet bort maten og sagt nå går vi. Hvis det var barnet som ville spise opp kunne det tatt med seg maten i bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjøre mat til en kamp...det er ikke lurt. Og i hvert fall som tante!

Herregud,  mine barn har sikkert levd på godteri hos tanta si en hel helg. Og jeg lager alltid mat som tantebarna liker, også spiser de akkurat så mye eller lite som de vil. 

Det er i hverdagen gode matvaner lages. Av foreldre!

Anonymkode: 59edd...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ikke ut som en person som burde ha ansvar for barn! Blir forbanna fordi han ikke spiser opp og vil straffe han for det? Really??

Anonymkode: dc811...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste nevrotypiske barn sulter ikke i hjel frivillig. Noen ganger har man god tid og kan bruke lang tid på måltidet. Andre ganger må man få opp farten. I barnehagen, på skolen på SFO har barna som regel begrenset  tid på måltidet. Likeledes har man senere når man kommer ut i arbeidslivet.
Sett en alarm på 30 minutter. Når tiden er ute er måltidet ferdig, og du rydder bort. Så går man i gang med neste aktivitet. Dersom man skulle bli sulten, er det bare å vente til neste måltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.. 

Hadde du vært min søster og hadde laget så dårlig stemning for det der, så hadde det blitt bra månelyst. 

 

Dette håndterte du elendig

Anonymkode: f7520...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, nå har du straffet ham og du har straffet hele resten av familien og gitt ham skylden for det dere nå mistet. Virket det, HI? Tror du det blir bedre neste gang?

Du har tapt slik du holder på. Du må finne andre løsninger. Om dette barnets foreldre velger like dårlige metoder når det kommer til mat så er det ikke rart barnet ikke spiser.

Anonymkode: 1fd38...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mitt barn ikke orker mat så får hun tilbud om frukt og grønnsaker. Kanskje hun da spiser seg mett på tomat eller noe annet sunt. Er hun ikke sulten i det hele tatt så slipper hun å spise. Hvis nissen kommer med godteri så skal hun selvfølgelig få det uansett. Ikke ofte nissen kommer da😀er det snakk om lørdagsgodt så pleier jeg å si at du må spise noe mat først. Da velger hun selv det hun vil. Ikke alle barn er glad i middag. Kan være nok med ei brødskive eller knekkebrød. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kampen der hadde jeg ikke tatt, og spesielt ikke som tante, om ikke ernæring er et så stort problem at foreldrene får hjelp av helsepersonell og i den forbindelse eksplisitt ønsker en spesiell fremgangsmåte. 
Sånn ernæringsmessig tenker jeg det uansett er hull i hodet å kjempe om pølser og pommes frites. 
Neste gang dropper du å lage spesialmat til ungen så kanskje du ikke blir så provosert over at hun ikke spiser, og så ville jeg hatt fokus på helt andre ting enn hva som går ned av mat. Når måltidet er over, er det over og dere kan gå videre i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor du lar barnet få så mye makt over deg. Barnet styrer dagen din på denne måten. Du må styre dagen - ingen barn skal ha det ansvaret uansett hvordan de oppfører seg eller hva de gjør.

Dere spiser, og når det er på tide å dra for å rekke julegrantenning, sier du "nå må vi dra om ti minutter, du får ta pølsa i hånda." Hvis barnet ikke tar med pølsa og "blir glad av å slippe å spise", som du mener, hva gjør vel det? Du er voksen, det burde ikke være et poeng for deg å vinne over et barn. 

Hvis barnet generelt spiser for lite, er dette foreldrenes ansvar, ikke noe du skal bruke i en maktkamp med barnet for så å bli sur på barnet når du selv driter deg ut.

Anonymkode: 6ce8d...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...