Gå til innhold

Vanskelig å vite hvor vi skal sette grensene for jenta på snart 11


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi bort utenfor Bergen. Min 10-åring får lov å gå til det lokale senteret med venninner hvis hun har et ærend. Hun får ikke ta bussen inn til Bergen, men hun får gå på kino eller gå litt rundt mens jeg venter på avtalt sted. 

Anonymkode: 2de3a...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 1.12.2019 den 9.06, Anonym bruker skrev:

Vi bor på landsbygda. 11 åringen min får ikke lov å henge på butikkene av den grunn. Du er ikke streng! Du er en normal oppegående mamma. Altfor mange voksne er redd for å sette grenser for barna. 

Anonymkode: 47de2...497

Finnes ikke redd for å sette grenser for ungene mine. Opplever vel heller aat det er mange foreldre som er så redde at de begrenser ungene sine unødig. 

Anonymkode: 7954b...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2019 den 12.34, Anonym bruker skrev:

Vi er strenge på sosiale medier. Den viker vi ikke på.

Men så kommer det til frihet ellers. Jeg har holdt henne litt tilbake kanskje? For hun får ikke dra alene med buss for å kikke i byen, eller på kino/ cafe uten meg. 

Hun syns dette er veldig urettferdig, og flere andre i klassen (6. klasse) får lov til det. 

I dag tenkte jeg at vi kan dra sammen til byen også kan hun og en venninne få gå rundt alene, også møtes vi et gitt tidspunkt.. da blir det jo litt gradvis frihet. 

Jeg er så redd for å slippe opp for mye - etter å liksom ha passet på henne hele livet hennes.. så dette med å slippe er jeg kanskje litt dårlig på

Hva får deres barn lov til i den alderen? 

Byen vi bor i er middels stor. Bussturen fra oss til bytorget tar 10 minutter. Der ligger også kinoen

 

Anonymkode: 0122c...7e4

Bor utenfor Bergen sentrum. Da eldstemann var 11år brukte han og en kompis vinterferien på å reise rundt i byen for å gjøre seg kjent, jeg jobbet i sentrum og var tilgjengelig ved behov. (Behovet dukket ikke opp) De tok litt buss og litt bybane. Innom vitensenteret, kino osv.

Etter dette har han selvsagt fått lov å reise til byen dersom han har lyst. Enten der er for å gå på kino, kikke i butikker eller gå på MC Donalds. Skjelden han vil, men er trygg på å sende han avsted. Hadde han begynt å henge i sentrum i hytt og pine hadde jeg selvsagt sagt nei, både når han var 11 eller nå som han er 15.

 

Anonymkode: 8b19d...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2019 den 16.11, Anonym bruker skrev:

Mine har gått og syklet alene til "sentrum" fra de var 8 for å handle eller gå på bibiloteket. De har tatt tog fra de var 9. Buss er ikke så akturlt her. Kino alene med venner fra de var 10, handlet på butikken uten voksne fra de var 5,  overnattet alene i skogen fra de var9 om sommeren og fra de var 11 om vinteren, bodd uten voksne på hotell fra de var 12 osv. 

Jeg synes du er streng. De må jo få prøve seg litt.

Anonymkode: 94075...65e

Jeg lurer litt på hvordan du bor, du som kan sende femåringen alene på butikken og åtteåringen alene på sykkel til biblioteket. Tenker det har mye å si for hva slags selvstendighet man øver på først.

På butikken her,  mener jo jeg at en femåring ikke kan ferdes på parkeringsplassen alene, selv om han sikkert hadde klart å finne noen varer under halvannen meters høyde og fått betalt sånn sett. Vi er på holde i hånda over parkeringsplassen-nivå foreløpig.

Ville også vært skeptisk til å sende en åtteåring alene på sykkel langs veien. De er ikke modne nok til å lese trafikkbildet, så da bør man bo rimelig skjermet trafikkmessig for at det skal være trygt. Synes jeg.
 

Så jeg tenker man må se an både barn og omgivelser når man vurderer hvor grensa går mellom å la dem prøve seg litt og uakseptabel risiko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2019 den 21.14, Anonym bruker skrev:

Du kan enten skjerme ungene for alt og vente på at de juger om hvor de skal eller går bananas den dagen de får muligheten. Eller du kan gi de tillitt så de får stille nysgjerrigheten på en kontrollert måte dere blir enige om sammen.

Anonymkode: 5196d...c73

Jeg tenker at en mellomting også går helt fint, jeg. 

Anonymkode: 65dae...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2019 den 21.52, Anonym bruker skrev:

Du tuller nå? Frøkna mi reiste alene med fly (uten assistanse) for å besøke ei venninne som bor på en annen kant av landet, da hun var 13 år. Enten er ungen din unormalt umoden, eller så er du unormalt overbeskyttende. 

Anonymkode: 7954b...fa6

Eller så er du unormalt uforsiktig. 

Anonymkode: 65dae...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at grensene må ha en hensikt, å sette grenser bare «fordi» ser jeg ikke poenget med. At 12-åringer ikke har noe på et senter å gjøre er like logisk som å si at vi voksne ikke har det, av og til er det kjekt å gå og kikke, ta en kaffe el. Jeg har gjort det helt klart at om jeg hører noe om at de oppfører seg dårlig så blir alle privilegier inndratt på ubestemt tid.

Vi bor i Oslo, jeg oppdrar «byunger», de må lære seg å ferdes i byen på en trygg måte. Vi har ikke bil, ergo er det greit at ungene klarer å komme seg rundt med kollektiv. Eldste har tatt buss/bane fra hun var 9-10, til en fritidsaktivitet og til min jobb (jobber i sentrum, greit å slippe å dra hjem og hente om vi skal noe i byen etter jobb). Fra hun var 10-11 tok hun med lillesøster.

Nå er eldste 13 og får dra til sentrum med venner for å kikke i butikker ol., men må dra hjem før 18. De får ikke henge i timesvis, men en time eller to er greit. Yngste på 8 er ikke fullt så tøff, men kan ta banen om det trengs (vi følger uansett siden hun er litt usikker enda). Hun kan gå i nærbutikken, til lekeplassen/venner og til det lokale senteret (5 min unna). Innetid settes litt etter hva de skal og når de de er med må hjem.

Når de er hos min mor i nord-norge er jeg mer forsiktig fordi de ikke er vant til å passe seg for sjøen og veier uten fortau. 

Anonymkode: 69394...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at en mellomting også går helt fint, jeg. 

Anonymkode: 65dae...82a

En mellomting mellom å skjerme dem og å vise dem tillit? Hvordan foregår det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den alderen tok jeg og mine venner bussen alene til byen for å gå på kino eller i svømmehallen. Her snakker vi Bergen sentrum, en av Norges største byer. Jeg tok også bussen alene til byen, byttet buss og dro videre til en annen bydel. Jeg hadde av og til med meg en jente i 3-4-årsalderen. 

Min 11-åring går alene i svømmehallen, går alene på skøyter, alene på kino.... Hun blir som oftest kjørt, pga. dårlige bussforbindelser. Hun tar av og til bussen til et kjøpesenter sammen med venner, men det er ikke sånn at de henger der hele dagen uten mål og mening. De ser på litt klær og smykker, føler seg litt store og tar bussen hjem igjen. 

Dagens barn trenger mer frihet. 

Anonymkode: 2824f...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Oslo. Jeg har sagt nei mange ganger til min 13-åring når hun vil til byen med venninner. De har ikke noe der å gjøre. 

 

Anonymkode: 7a38e...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2019 den 17.20, Anonym bruker skrev:

Eller så er du unormalt uforsiktig. 

Anonymkode: 65dae...82a

Kanskje i dine øyne, men ikke i mine. Hun fikset det helt fint. Hva er det verste som kunne ha hendt? 

Anonymkode: 7954b...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.11.2019 den 21.04, Anonym bruker skrev:

Drammen her også 😊

HI

Anonymkode: 0122c...7e4

Er selv fra Drammen og helt enig med deg at å gå rundt i byen der alene som 11 åring er for tidlig. Gjorde ikke dette selv før jeg var nesten 13 år. Og jeg er ikke en overbeskyttende mamma. 

Anonymkode: 36e28...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...