Gå til innhold

Vanskelig å vite hvor vi skal sette grensene for jenta på snart 11


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi er strenge på sosiale medier. Den viker vi ikke på.

Men så kommer det til frihet ellers. Jeg har holdt henne litt tilbake kanskje? For hun får ikke dra alene med buss for å kikke i byen, eller på kino/ cafe uten meg. 

Hun syns dette er veldig urettferdig, og flere andre i klassen (6. klasse) får lov til det. 

I dag tenkte jeg at vi kan dra sammen til byen også kan hun og en venninne få gå rundt alene, også møtes vi et gitt tidspunkt.. da blir det jo litt gradvis frihet. 

Jeg er så redd for å slippe opp for mye - etter å liksom ha passet på henne hele livet hennes.. så dette med å slippe er jeg kanskje litt dårlig på

Hva får deres barn lov til i den alderen? 

Byen vi bor i er middels stor. Bussturen fra oss til bytorget tar 10 minutter. Der ligger også kinoen

 

Anonymkode: 0122c...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 11 åring har vært i byen og på kino alene uten voksne. Dem drar også i svømmehallen alene 

Anonymkode: 08688...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de ta bussen til nabobygda alene, men ikke til byen. De er fra landet og vant til noe helt annet enn i byen. Her blir de litt redde bare det står noen ungdommer på bussholdeplassen

Anonymkode: ddb64...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du virker litt overbeskyttende. Husk at i tillegg til å beskytte så har du et ansvar for å bli selvstendig. Og det er ikke morsomt å være den eneste som ikke får lov. 

Hva er det du er så redd for skal skje? 

Anonymkode: 033bd...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor 3 km fra sentrum i en mindre by, og mine jenter som går i 5. og 7.klasse kan fint ta en runde der alene. I går kjørte jeg dem til byen og de hadde en runde på senteret for å se på Black friday kaoset før de gikk hjem igjen. 

Jeg har lært dem at å henge på senteret bare for å gjøre det ikke er greit, men å ta en tur av og til for å titte litt eller for å kjøpe noe selvfølgelig er helt ok. 

De har vært på kino alene også, men da har jeg kjørt og hentet dem.

Anonymkode: bae73...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du må begynne å øve deg på å gi slipp. Og det er for dere begge sitt beste. 

Jenta er på vei til å bli ungdom og det er naturlig at hun gradvis får både mer frihet og ansvar. 

Du skriver at hun selv synes det er veldig urettferdig at flere i klassen får lov til å gjøre ting hun ikke får. Det er viktig for henne å kunne henge med sosialt, selvfølgelig. Jeg synes du bør stille deg selv spørsmål om du nå er i ferd med å begrense jenta di på grunn av dine egne omsorgs-/kontrollbehov.

Kanskje er det på tide å slippe opp. Og - ja - det kan gjøre litt vondt for mamma. Men det kan være viktig og riktig for jenta di❤️

Anonymkode: 9b5ee...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er 8 og 11 åringen på byen og på kino alene, de må venne seg og dra uten oss foreldre og bli selvstendig. 11 åring får også dra alene i svømmehallen som det er 10 årsgrense på og være alene her

Anonymkode: a3bf7...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt! Hvorfor skal hun på bytur aleine?? Min 13-åring fikk ta første bytur med venninner nå.

Anonymkode: af80a...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har gått og syklet alene til "sentrum" fra de var 8 for å handle eller gå på bibiloteket. De har tatt tog fra de var 9. Buss er ikke så akturlt her. Kino alene med venner fra de var 10, handlet på butikken uten voksne fra de var 5,  overnattet alene i skogen fra de var9 om sommeren og fra de var 11 om vinteren, bodd uten voksne på hotell fra de var 12 osv. 

Jeg synes du er streng. De må jo få prøve seg litt.

Anonymkode: 94075...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Oslo og hun fikk dra med venner alene i Bogstadveien, men ikke til Karl Johansgate kår hun var 11. Nå er hun straks 13 og får lov til å dra til sentrum, så lenge de holder seg unna Oslo City og Jernbanetorget 

Anonymkode: 2f51b...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 11, hun har ikke spurt, men jeg hadde nok sagtnei, syns de er litt små enda. Her snakker vi evt Jessheim og det er mye drit der, vært mye styr med gjenger, barn ned i 10 års alder som henger og er med å slåss. Oslo er uaktuelt, 30 min med tog. Ja, vi er kanskje strenge, men ser ikke helt at de har det behovet for å reke rundt på senteret når de er 11 år. Hun har heller ikke spurt som sagt.

Anonymkode: f9448...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Ingen grunn til å la 11 åringer gå på byen eller senter alene. Det er altaå så vilt mye dårlig miljø på slike steder, at her i området frarådes ungdom å være på senter alene i det store og det hele. Ikke vær redd for å sette grenser. 

Anonymkode: a9ba2...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutt på 15 gidder overhodet ikke å dra på senter med kompiser, de drar ut og trener eller er hjemme hos hverandre. 

Jente 14 har vært på senter/sentrum med venninner to-tre ganger siste året, men vanligvis har de verken tid eller særlig overskudd, de trener masse og bruker mye tid på restitusjon. 

Anonymkode: 6b6db...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får jentene (10år) gå på kjøpesenteret alene, men ikke i byen (drammen) vi kjører til og fra senteret. De kan også gå på kino alene, men kjører til og fra da også. 

Anonymkode: ba5cf...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her får jentene (10år) gå på kjøpesenteret alene, men ikke i byen (drammen) vi kjører til og fra senteret. De kan også gå på kino alene, men kjører til og fra da også. 

Anonymkode: ba5cf...9b8

Drammen her også 😊

HI

Anonymkode: 0122c...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan enten skjerme ungene for alt og vente på at de juger om hvor de skal eller går bananas den dagen de får muligheten. Eller du kan gi de tillitt så de får stille nysgjerrigheten på en kontrollert måte dere blir enige om sammen.

Anonymkode: 5196d...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan enten skjerme ungene for alt og vente på at de juger om hvor de skal eller går bananas den dagen de får muligheten. Eller du kan gi de tillitt så de får stille nysgjerrigheten på en kontrollert måte dere blir enige om sammen.

Anonymkode: 5196d...c73

Tenker at det har ikke noe om å skjerme ungene, men jeg syns 11 år er tidlig for å reke rundt alene på buss, tog, kjøpesenter. Men det kommer selvsagt an på ungen og stedet man bor tenker jeg.

Anonymkode: f9448...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Drammen her også 😊

HI

Anonymkode: 0122c...7e4

Drammen får de lov å dra til bår de begynner på ungdomsskolen her. 50 min med buss og 25 min med bil

Anonymkode: ddb64...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt normalt! Hvorfor skal hun på bytur aleine?? Min 13-åring fikk ta første bytur med venninner nå.

Anonymkode: af80a...514

Du tuller nå? Frøkna mi reiste alene med fly (uten assistanse) for å besøke ei venninne som bor på en annen kant av landet, da hun var 13 år. Enten er ungen din unormalt umoden, eller så er du unormalt overbeskyttende. 

Anonymkode: 7954b...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min tok buss til sine besteforeldre i Bergen med bussbytte da hun var fem år. Tidene forandrer seg, gitt. 

Anonymkode: 36417...f07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er strenge på sosiale medier. Den viker vi ikke på.

Men så kommer det til frihet ellers. Jeg har holdt henne litt tilbake kanskje? For hun får ikke dra alene med buss for å kikke i byen, eller på kino/ cafe uten meg. 

Hun syns dette er veldig urettferdig, og flere andre i klassen (6. klasse) får lov til det. 

I dag tenkte jeg at vi kan dra sammen til byen også kan hun og en venninne få gå rundt alene, også møtes vi et gitt tidspunkt.. da blir det jo litt gradvis frihet. 

Jeg er så redd for å slippe opp for mye - etter å liksom ha passet på henne hele livet hennes.. så dette med å slippe er jeg kanskje litt dårlig på

Hva får deres barn lov til i den alderen? 

Byen vi bor i er middels stor. Bussturen fra oss til bytorget tar 10 minutter. Der ligger også kinoen

 

Anonymkode: 0122c...7e4

Du er fornuftig og reflektert! Et 11 år gammelt barn er ikke voksen nok til å ta sine egne valg.

Vår 14 åring får ikke ta bussen alene etter 21.30.Hun hadde fått lov å ta bussen til byen med venner hvis vi hadde kontroll på hvor hun er.

Søsteren på 10 år hadde ikke fått lov å gå med venner rundt i byen med venner.Hun kunne gått alene på kjøpesenter hvis vi hadde vært der samtidig.

Anonymkode: 517eb...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Moren min tok buss til sine besteforeldre i Bergen med bussbytte da hun var fem år. Tidene forandrer seg, gitt. 

Anonymkode: 36417...f07

Verden var ikke nødvendigvis tryggere før. Barn ble borte, ble utsatt for overgrep  og vold i «gamle dager» også  - forskjellen er bare at i dag får vi vite om det med en gang noe har skjedd, det fikk man ikke nødvendigvis tidligere (hvis man i det hele tatt fikk vite).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk lov å farte litt rundt da jeg var 11. Husker jeg hadde flyttet til et nytt sted, utenfor Bergen, og ble invitert med av nye venninner til et kjøpesenter i nærheten. Det nærmet seg jul og de ville kjøpe julegaver for klassevenninner. Jeg fikk lov å være med. 15 min med buss, ca. Dette var år 2000. 

Du må slippe henne litt løs. Verden er ikke så farlig som du tror. Gi henne litt mestringsfølelse og vis henne tillit. 

Anonymkode: a872f...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på landsbygda. 11 åringen min får ikke lov å henge på butikkene av den grunn. Du er ikke streng! Du er en normal oppegående mamma. Altfor mange voksne er redd for å sette grenser for barna. 

Anonymkode: 47de2...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...