Gå til innhold

Hva gjør dere med kresne barn som ikke vil spise middagsmat?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har en kresen gutt. Han veier 18 kg, og spiser nesten bare brødmat. Vil ikke ha kjøtt, vil ikke ha fisk. Liker ikke det ene, liker ikke det andre. Resten av familien spiser det meste, og vi har variert og sunn mat. Men denne gutten vil ikke ha. Jeg gir ofte etter, og smører brød til han da han er så tynn. Noen ganger har jeg nektet, for jeg er lei av ekstraservice, og fordi jeg innimellom tror jeg gjør han en bjørnetjeneste. Men hvor langt kan jeg strekke det med å nekte å smøre brødskiver? Hva er riktig?

Anonymkode: cba7d...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Optatium skrev:

Den som ikke spiser middag får ikke noe før kveldsmat. Bare to timer i mellom, så set overlever de. 

Hos noen er middag og kveldsmat samme ting... 

Anonymkode: 729d9...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga ungene skive i de periodene. Alle tre har hatt periode med tilnærmet middagsnekt, og alle tre spiser nå alt av middag. 

Jeg tror det er liten effekt av å tvinge barn til å spise middag, det gir i hvert fall ikke matglede. 

Hvorfor skal man absolutt spise den middagen hvis den ikke smaker? Man kan ha mye sunt pålegg på grovbrød og gi frukt og grønt utenom. 

Minst mulig negativt rundt matbordet er mitt tips. 

Anonymkode: c9f56...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Optatium skrev:

Den som ikke spiser middag får ikke noe før kveldsmat. Bare to timer i mellom, så set overlever de. 

Men hva er vitsen? Hva lærer de av å gå sultne? At mor bestemmer og har all makt!

Anonymkode: c9f56...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva er vitsen? Hva lærer de av å gå sultne? At mor bestemmer og har all makt!

Anonymkode: c9f56...175

Det handler ikke så mye om det. Det handler mest om at jeg ikke makter å lage mange forskjellige retter. Hvis jeg gjør det med én, må jeg jo og gjøre det for de andre to når/hvis de ikke vil ha. 

HI

Anonymkode: cba7d...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Matglede er mye viktigere enn å sulte barna altså.

Hadde laget en tallerken med litt middag, ikke bland det sammen for mange barn vil ikke ha blandet mat, men noen gulrobiter, noen kjøttbiter osv og sagt han kunne smake om det var noe som fristet, også hadde jeg smurt en skive med vanlig sunt pålegg og ikke laget noe mer styr av det. 

Brukt tiden ved bodet til hygge, snakket om dagen som har gått, ledd sammen, planlagt neste helg og hva det måtte være. Sørget for at alle hadde det greit og satset på at han etterhvert fikk lyst til å smake på noe av det som lå foran han.

Tvang ved middagbordet fører ikke noe godt med seg, bare et enda mer anstrengt forhold til mat.

Anonymkode: 46392...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei kresen jente. Stort sett finner hun noe hun liker, om så det kun er tilbehøret eller kun kjøttet, men de gangene vi har middag som hun absolutt ikke spiser smører jeg skive til henne. Da får hun ikke velge pålegget selv, jeg lager ei grov skive med enten leverpostei og agurk, fiskepudding eller noe annet pålegg med litt næring i. Tenker at det å ikke spise før kveldsmat ikke lærer dem noe som helst om de virkelig ikke liker maten som serveres. Det fungerer nok på dem som bare "heller vil ha brødskive med syltetøy", men ikke når det å spise middagen rett og slett ikke er et alternativ.

Anonymkode: 14ef7...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke så mye om det. Det handler mest om at jeg ikke makter å lage mange forskjellige retter. Hvis jeg gjør det med én, må jeg jo og gjøre det for de andre to når/hvis de ikke vil ha. 

HI

Anonymkode: cba7d...c97

Å smøre ei skive med makrell i tomat eller leverpostei er ikke å lage mange retter altså...

Anonymkode: 729d9...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kresen liten gutt. Lager absolutt ingen sak ut av det. Prøver å få han til å smake iallefall en bit, men presser han ikke. Får grøt/skive med skinke el isteden. Datteren min var helt lik og det gikk over, nå spiser hun det meste. Han får tran og spiser ellers både sunt og variert selv om middag ikke smaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å smøre ei skive med makrell i tomat eller leverpostei er ikke å lage mange retter altså...

Anonymkode: 729d9...dc0

Jo, det blir det når de andre to ser at «Per» får spesialbehandling. Da må jeg smøre skiver til dem og, pluss at jeg ender opp med masse ekstra middagsmat ingen vil spise.  
Syns det blir puter under armene, altså. 
HI

Anonymkode: cba7d...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det blir det når de andre to ser at «Per» får spesialbehandling. Da må jeg smøre skiver til dem og, pluss at jeg ender opp med masse ekstra middagsmat ingen vil spise.  
Syns det blir puter under armene, altså. 
HI

Anonymkode: cba7d...c97

Hva er alternativet da, en undervektig unge som ikke spiser?

Ingen dør av å leve av brød en periode, om det er det ungen vil ha så får han få det.

Anonymkode: 46392...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det blir det når de andre to ser at «Per» får spesialbehandling. Da må jeg smøre skiver til dem og, pluss at jeg ender opp med masse ekstra middagsmat ingen vil spise.  
Syns det blir puter under armene, altså. 
HI

Anonymkode: cba7d...c97

Nei, det må du ikke. Hvis du lager middag som ingen av ungene liker bør du lage noe annet. Hvis du lager noe de to andre liker, så forklarer du dem at folk er forskjellige og at Per ikke klarer å spise maten så derfor får han brødskive i stedet men at vi andre spiser middag. Barn dør ikke av at verden er litt urettferdig innimellom. Det har de veldig godt av å erfare.

Anonymkode: 14ef7...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det blir det når de andre to ser at «Per» får spesialbehandling. Da må jeg smøre skiver til dem og, pluss at jeg ender opp med masse ekstra middagsmat ingen vil spise.  
Syns det blir puter under armene, altså. 
HI

Anonymkode: cba7d...c97

Helt enig med deg. Vi har aldri laget noe styr rundt dette. Sønnen vår får akkurat samme middagsmat som oss, men i små porsjoner, og ikke blandet sammen. F.eks. ligger fisk/kjøtt for seg selv (noen biter), grønnsakene for seg selv (noen biter), potetmos e.l. for seg selv (en liten porsjon). Han spiser det han selv vil av disse tre tingene, og kan få påfyll (innen rimelighetens grenser). Det er ingen som ikke liker verken protein-delen, karbohydrat-delen eller grønnsakene. Da har man en spiseforstyrrelse og man bør snakke med helsesykepleier om det.

Noen ganger spiser han masse, andre ganger lite. Vi lager ikke noe styr eller ekstraservice, nevner det ikke engang. Måltidene er hyggelige.

Vi spiser middag kl. 17.30 og han får kveldsmat kl. 19. Men ikke brødskiver da heller, men Weetabix med banan og melk e.l.

Aldri i verden om jeg ville smurt brødskiver til et ellers friskt barn! For da være måte på. Det eneste unntaket er ved alvorlig spisevegring, men da følger man et opplegg fra helsesykepleier eller spesialist. De fleste "kresne" barn i Norge har IKKE alvorlig spisevegring, de er bortskjemte.

Anonymkode: 5ad81...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et barn som er sensitiv på lukt, smak, konsistens. Hun får det hun spiser, lager ikke noe nummer av det. Så lenge hun er sunn og frisk så fortsetter vi slik. Har ekspert hjelp /råd her.

Anonymkode: 1aa3c...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem og gjør meg absolutt ikke noe å lage tre forskjellige middager, så lenge alle får det de liker og det spises.  Ikke tar det lengre tid heller om en planlegger litt i forkant :)  Den som var verst til å ikke spise "noenting" er nå altetende og blitt en stor gutt :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager det de liker. Har vi lyst på noe annet så lager vi 2 middager. De liker mer og mer så det er ikke ett stort problem. Er de på besøk hos noen vet de at de skal smake på og spise litt av det de liker. Aldri opplevd at noen har servert noe de ikke kan spise noe av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sitter til de har spist opp maten. De liker det jeg lager, de er bare vanskelig. Så vi sitter til har spist opp. Men nå har de lært, men får noen tilbakefall innimellom. 

Anonymkode: e5884...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det blir det når de andre to ser at «Per» får spesialbehandling. Da må jeg smøre skiver til dem og, pluss at jeg ender opp med masse ekstra middagsmat ingen vil spise.  
Syns det blir puter under armene, altså. 
HI

Anonymkode: cba7d...c97

Du misforstår meg. Det jeg prøver å si er at brødskive er ikke «en rett», det er brødskive. Det tar ti sekunder å lage. 
 

Hvis du absolutt ikke vil smøre skive til barnet så lar du være da. Veldig enkelt. Da skjønner jeg ikke hvorfor du lager så mye styr ut av det? 

Anonymkode: 729d9...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et kresent og småspist barn. Vi forsøker å alltid ha noe i middagen som hun liker, og tilpasser slik at hun kan få delene i f.eks. gryteretter hver for seg uten saus, men gir ikke alternativer. Det er ikke fordi jeg "ikke gidder" å smøre brødskiver, men fordi hun aldri ville ha spist noe annet hvis hun fikk muligheten. Nå spiser hun i hvertfall litt grønnsaker (fra en kort liste), fisk og rent kjøtt.

Anonymkode: 714b2...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må smake på middagen, men hvis du ikke liker den kan du få brødskive med leverpostei i stedet.

Anonymkode: d6d2f...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

«Friske barn sulter seg ikke dersom de jevnlig får tilbudt mat i en form de kan få i seg». Det sa jeg til meg selv hver dag i den tida da jeg hadde et sånt barn. Tynn var han også. Mitt supertricks var å variere. Å alltid ha brødskiver til frokost, lunsj og kvelds er ikke med på å åpne sansene for nye ting. De «kalde» måltidene kan varieres med müsli, grøt, eggerøre, cornflakes, toast (i vaffeljern eller toastjern), pastasalat, matmuffins, speilegg, grønnsakstenger med dipp, nudler, rett-i-koppensuppe, blanda frukt. Jo mer og oftere man har prøvd en ny smak, jo bedre liker man den. Å smøre skiver til alle måltider er som du selv antyder, å gjøre ham en bjørnetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva er vitsen? Hva lærer de av å gå sultne? At mor bestemmer og har all makt!

Anonymkode: c9f56...175

De lærer at det er lurt å spise når maten er der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...